Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-13, 16:46
  #169
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Tommy Salo känns väl relevant för en tråd som denna. Var hamnar han på en lista av Sveriges bästa målvakter genom tiderna? Top tre efter Lindbergh och Lundqvist? Och storhjälte när Sverige fixade första OS-guldet.

Lite trist att man enbart kommer ihåg honom för...ja, ni vet. Verkligen ett tecken på oavsett hur stor framgång man har så är man bara ett tillräckligt stor framgång man har så är man bara ett fuckup bort från att gå ner sig rejält.
Du glömmer Honken, han bode vara den naturliga 2:an efter Henke. Lindbergh var grym, men spelade ju inte så länge som det tidgare nämnda.
Citera
2019-06-13, 16:53
  #170
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Allt är relativt, han spelar ju brevid den bästa målgöraren på decinnier...
sen tror jag inte han snittar 1 poäng i nhl..
Han är en bra spelare såklart, dock inte en av de bästa.
Kanske pga Bäcklund.....
Han har ju inte så höga poäng tack vare honom, utan för att han gång på gång slår magiska pass.
Mycket tack vare honom Sverige tog guld häromåret.

Överskattad, jo tjena!
Citera
2019-07-06, 08:34
  #171
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Jag tycker bäckström är överskattad... han spelar brevid nhls bästa målskytt sen gretzky/lemiuex ändå gör han inte speciellt mycket poäng. Suger i landslaget med.
Enligt spelarna själva som spelat med honom och mot, så är han ligans mest underskattade spelare. Du har fått allting om bakfoten.

https://www.nhlpa.com/player-poll/2017-18
Citera
2019-07-14, 21:31
  #172
Medlem
Problemet med över-/-underskattad är att många dömer detta epitet utefter vad andra tycker. Så om någon hävdar att Xxx är överskattad, så vänder det till underskattad. Om någon hävdar att Yyy är underskattad, så har det sedan "plötsligt" blivit att YYyy är överskattad.

Men jag vill ändå försöka säga något, så vill väl säga att vissa spelare pga tråkig attityd eller annat i media, spelar i liten marknad, eller är andra center bkaom en producerande storstjärna, går genom som underskattade. Kan väl tycka här som t.ex Bäckström, Barkov, till viss del MacKinnon - är faktiskt en av de bästa i hela NHL.

Överskattade, tja - ta nästan alla som signar de här förjävliga Free agent kontrakten. Hur tänker managers?? Ladd, Lucic, Bobby Ryan, - och faktiskt Tavares - med flera. SKa jag gissa på andra spelare, så leta efter en valfri spelare som värvats till sitt lag pga fysisk storlek, begränsat hockeykunnande. De får oförtjänt mycket beröm i staterna.

Snart måste nog också Laine akta sig.
Citera
2019-10-25, 20:27
  #173
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Överskattad: Wayne Gretzky!

Statistik: https://www.eliteprospects.com/playe.../wayne-gretzky


Mål per match genomsnitt år för år:

https://external-preview.redd.it/Vc4...=webp&80417960


Gretzky's beräknade speltid år för år:

https://hfboards.mandatory.com/threa...y-toi.2579383/


Ta säsongen 85/86 som exempel: 215 poöng på 80 matcher. 220 avrundat i snitt på 82 matcher.

85/86 gjordes i snitt 7.9 Mål per match.

14/15 gjordes 5.5 mål/match.

220/7.9*5,5=153.

Kollar vi Gretzkys beräknade speltid säsongen 85/86 får vi nästan 27 minuter(!!)

Säsongen 14/15 hade topp 10 i poängligan en genomsnittlig speltid på 18 minuter och 38 sekunder(!!)

http://www.nhl.com/stats/player?repo...,goals,assists


153/26.968*18.579= 105.4

Så 105 poäng alltså när man börjar räkna på det.

Med 105 poäng hade han varit överlägsen i poängligan året Jamie Benn vann med 87 poäng. Typ 20% bättre. Dock inte i närheten av några 200 poäng...

Och det här är bara råa siffror, blir såklart något missvisande men ändå en fingervisning på hur mycket hockeyn förändrats genom åren.

Sen måste man ha i åtanke vilket dynastilag han spelade i. Dessutom tempot i ligan idag jämfört med då... Personligen tror jag han hade varit en ny Tervainen eller Nugent-Hopkins med tanke på spelstilen/storleken. De är det närmaste jag kan komma på som är relativt små och långsamma på skridskorna jämfört med resten, men som åtminstone hanterar det och följaktligen producerar på en acceptabel nivå förutsättningarna till trots.

RNH: https://www.youtube.com/watch?v=K0xVeLxC9sg

Tervainen: https://www.youtube.com/watch?v=XwiuW_ZJss4

Ingen av dom är direkt snabb, men kvicka och snabbtänkta. Väldigt bra referensramar till Gretzky i mitt tycke!
__________________
Senast redigerad av Överste-Rövhål 2019-10-25 kl. 20:41.
Citera
2019-10-26, 00:45
  #174
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Överskattad: Wayne Gretzky!

En idiotisk jämförelse. Ungefär som att jämföra Tiger vs Churchill 1943 och byta ut Churchillen mot en M1 Abrams.
Citera
2019-10-26, 01:52
  #175
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
En idiotisk jämförelse. Ungefär som att jämföra Tiger vs Churchill 1943 och byta ut Churchillen mot en M1 Abrams.

Folk tror på fullaste allvar att Gretzky skulle dominera idag och göra 160-200 poäng. Visar snarare på omöjligheten i sig självt iom målsnitt och speltid.
Citera
2019-10-26, 07:14
  #176
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Folk tror på fullaste allvar att skulle dominera idag och göra 160-200 poäng. Visar snarare på omöjligheten i sig självt iom målsnitt och speltid.

För det första blir din jämförelse lite konstig. Jag förstår dock poängen du vill få fram. Men den mäter inte in att effektiviteten blir bättre när Gretzky spelar 20 minuter istället för 27 min.

För det andra, hade Gretzky kommit fram idag är jag rätt säker på att han inte gjort några 200 poäng per säsong, där har du rätt, men jag är rätt övertygad om att han i rätt miljö (Tampa Bay) hade kunnat slå in 140-160 poäng per säsong när han var som bäst.

När han sedan blev lite sämre hade han kanske idag i alla fall gjort 90-100 poäng. Det är rätt "okej" för sina sämre säsonger

Jag måste dock kommentera 2 saker. Gretzky var knappast seg på rören. Hans storlek och spelstil påminner mycket om McDavid.

Sedan kollar hur Gretzky var mot sina konkurrenter på sin tid. Många av stjärnorna då hade varit stjärnor om de kom fram idag istället. Då förstår du att Gretzky slängt in långt över 100 poäng per säsong under många år.

Gretzky må vara överskattad, men han är fortfarande världens bästa hockeyspelare genom tiderna. Den diskussionen kan man inte vinna om man inte delar åsikten.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2019-10-26 kl. 07:27.
Citera
2019-10-26, 19:46
  #177
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
För det första blir din jämförelse lite konstig. Jag förstår dock poängen du vill få fram. Men den mäter inte in att effektiviteten blir bättre när Gretzky spelar 20 minuter istället för 27 min.

För det andra, hade Gretzky kommit fram idag är jag rätt säker på att han inte gjort några 200 poäng per säsong, där har du rätt, men jag är rätt övertygad om att han i rätt miljö (Tampa Bay) hade kunnat slå in 140-160 poäng per säsong när han var som bäst.

När han sedan blev lite sämre hade han kanske idag i alla fall gjort 90-100 poäng. Det är rätt "okej" för sina sämre säsonger

Jag måste dock kommentera 2 saker. Gretzky var knappast seg på rören. Hans storlek och spelstil påminner mycket om McDavid.

Sedan kollar hur Gretzky var mot sina konkurrenter på sin tid. Många av stjärnorna då hade varit stjärnor om de kom fram idag istället. Då förstår du att Gretzky slängt in långt över 100 poäng per säsong under många år.

Gretzky må vara överskattad, men han är fortfarande världens bästa hockeyspelare genom tiderna. Den diskussionen kan man inte vinna om man inte delar åsikten.

Gretzky var verkligen inte snabb. Redan då ansågs han vara typ medelmåttig+ som bäst. Jämfört med idag skulle han höra till de långsamma. Bara kolla några av hans åkningar/frilägen blålinje-blålinje, klocka och jämföra med moderna spelare som också är långsamma. Däremot var han "kvick" snabb i både tanke och handling första skären, samt snabb i vändningar osv. Inte att jämföra med toppfart. Därför jag tog upp TT och RNH som liknande exempel. Blir helt missvisande att jämföra honom med McDavid.

Och hur menar du att hans effektivitet skulle bli ännu bättre om man tog ifrån honom istiden?

Varför toppspelare inte har lika mycket istid numera är pga tempot i ligan. Förr hade de längre byten för att de orkade bara de hade bra uthållighet. Idag är tempot så högt att de inte orkar med långa byten. Vi snackar tabata-intervaller nord-syd 2vägsspel hela tiden...

Vissa framgångsrika lag började ställa om lite tidigare vilket vi ser kring millenieskiftet, men idag är det en självklarhet att alla har sina toppspelare kring 20 min.
Citera
2019-10-27, 17:50
  #178
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Och hur menar du att hans effektivitet skulle bli ännu bättre om man tog ifrån honom istiden?

Klart man blir effektivare per minut om man spelar 20 min än 27 min. Det har du inte med i din räkning.
Citera
2019-10-27, 18:19
  #179
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Klart man blir effektivare per minut om man spelar 20 min än 27 min. Det har du inte med i din räkning.

Det hade han säkert också varit (på 80-talet) Men totalt sett producerade han bättre med mer istid.

Totalproduktion>Tidseffektivitet.
Citera
2019-10-27, 18:22
  #180
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Det hade han säkert också varit (på 80-talet) Men totalt sett producerade han bättre med mer istid.

Totalproduktion>Tidseffektivitet.

Nu räknade ju du dock in i din beräkning vad han gjorde under 27 min och ändrade det till 20 min sedan där du inte tänker på effektiviteten som blir bättre.

Totalproduktion är irrelevant. Det är en del i din beräkning som jag kritiserar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback