Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Om det är trångsynt att tro på vetenskapen istället för sina egna naiva slutsatser, så är jag extremt trångsynt.
Klart vi vill veta exakt hur snabbt det blir varmare och exakt hur snabbt havsnivåerna stiger. De bästa mätningarna vi har sammanställs av IPCC, och utmynnar i deras prognos. Prognosen är 30 till 130 cm högre år 2100, relativt nivån år 2000.
Både 30 cm och 130 cm är fullt hanterbara förändringar, när det sker så långsamt.
Jag vet inte hur du föreställer dig en sådan havsnivåökning. Personligen tycker jag att det är väldigt svårt.
Här har du en länk från ipcc:
https://report.ipcc.ch/srocc/pdf/SROCC_FinalDraft_Chapter4.pdf
Där skrivs det om "impacts" från ESL
Citat:
The combination of gradual change of mean sea level with extreme sea level (ESL) events such as tides,
surges and waves causes coastal impacts (4.2.3). Extreme sea level events at the coast that are rare today
will become more frequent in the future, which means that for many locations, the main starting point for
coastal planning and decision making is information on current and future ESL events. One important
response for preparing for future SLR is to improve observational systems (tide gauges, wave buoys and
remote sensing techniques), because in many places around the world current frequencies and intensities
of ESL events are not well understood due to a lack of observational data (4.2.3.4.1).
Det är framförallt effekterna av ESL-events jag har svårt att visualisera med en medelhavsnivå kring en meter över dagens, som i sig kommer att få konsekvenser för många av världens människor.
I samma dokument skrivs också:
Citat:
After an increase of sea level from 1–2 mm yr–1 in most regions over the past century, we now experience
rates of 3–4 mm yr–1 that will further increase to 4–9 mm yr–1 under RCP2.6 and 10–20 mm yr–1 at the end of
the century under RCP8.5
Det är ju lite skillnad mellan RCP 2.6 och 8.5. Det som dock också ska betänkas är den förväntade accelerationen. Det är ju inte så att allt är löst om vi bara håller ut fram till år 2100. En havsnivåökning på 2 cm per år, år 2100. Låter det som något man inte behöver oroa sig för, för dem som lever då? I så fall går våra meningar isär. Visst ligger den siffran i toppen av intervallet, men fullt möjligt. Om du nu påminner om att RCP8.5 håller på att avskrivas vill jag på förhand påminna om den kompenserande högre klimatkänsligheten, som vi hade uppe för någon vecka sedan.