Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-10-25, 00:38
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Siffran tog jag här:
https://www.natursidan.se/nyheter/nagra-av-de-tusentals-djur-som-utrotades-under-2016/
Hur många exempel härör från klimatförändringar?

Citat:
Det här är en media release om den nu aktuella rapporten, men du bör nog läsa hela rapporten.
https://www.ipbes.net/news/Media-Release-Global-Assessment
"The Report finds that around 1 million animal and plant species are now threatened with extinction, many within decades, more than ever before in human history."
Vill du ha arter namngivna och sortera dom i bokstavsordning så får du nog räkna med att göra det själv.
Hur stor andel är till följd av klimatförändringar?

Skärp dig nu. Se ditt tidigare påpekande om topic - allmän artutrotning till följd av mänsklig miljöpåverkan har ringa värde när det handlar om global uppvärmning.

Hur skulle det vara om du försökte dig på vetenskapliga primärkällor?
--
Sen kan man konstatera att det sannolikt kommer att ryka rätt många dygn-pung-snylt-baggar till följd av mänsklig aktivitet - och det är naturligtvis tråkigt.

Ur key findings i rapporten:
Citat:
Since 1970 the global human population has more than doubled (from 3.7 to 7.6 billion), rising unevenly across countries and regions; and per capita gross domestic product is four times higher – with ever-more distant consumers shifting the environmental burden of consumption and production across regions.
Där ser man. Inte mycket om klimatförändringar där inte.
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-25 kl. 00:56.
Citera
2019-10-25, 00:51
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:

"The Report finds that around 1 million animal and plant species are now threatened with extinction, many within decades, more than ever before in human history."
Du skrev: tusentals djurarter varje år.
Ovanstående citat talar om cirka en miljon djurarter och växtarter riskerar att bli utrotade. Många inom några årtionden. Viss skillnad. 😉
Citera
2019-10-25, 00:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Du skrev: tusentals djurarter varje år.
Ovanstående citat talar om cirka en miljon djurarter och växtarter riskerar att bli utrotade. Många inom några årtionden. Viss skillnad. 😉

Du citerar den andra länken i inlägget.
Kolla den första länken.

Citera
2019-10-25, 00:59
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Siffran tog jag här:
https://www.natursidan.se/nyheter/nagra-av-de-tusentals-djur-som-utrotades-under-2016/

Det här är en media release om den nu aktuella rapporten, men du bör nog läsa hela rapporten.
https://www.ipbes.net/news/Media-Release-Global-Assessment
Vill du ha arter namngivna och sortera dom i bokstavsordning så får du nog räkna med att göra det själv.

Den här svamliga beskrivning är extra bra:
Citat:
De flesta arter som utrotas visste vi inte ens om att de existerade. De har aldrig upptäckts och deras roll i ekosystemen har aldrig analyserats innan de dött ut.
Alarmistiskt hittepå.
Citera
2019-10-25, 01:00
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Du citerar den andra länken i inlägget.
Kolla den första länken.

Den första länken listar 18 djurarter (av vilka 13 är icke namngivna fågelarter) som försvann 2016. Det är dessutom av karaktären 'bloggpost'. Och såvitt jag kunde se var det en (1) art som strök med pga klimatförändringar, nämligen 'mosaiksvansad råtta' vilket förefaller vara någon form av pung-hopp-spring-mus från Australien som levde på någon isolerad ö. Ah well. Hasta luego. Sannolikt saknad av få, förutom de närmast sörjande. Och, jag vågar tro att dess frånfälle inte kommer att påverka vare sig planeten eller mänskligheten i någon större omfattning.

Primärkällor baby, primärkällor. Gärna då som handlar om observerad artutrotning till följd av klimatförändringar. Hittills har du uppvisat en (1) namngiven art. Den, i bloggposten, uppgivna primärkällan är den, tämligen, lågrankade vetenskapsjournalen 'The Guardian'.

Jag har hört att deras peer-process är sweet...
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-25 kl. 01:14.
Citera
2019-10-25, 01:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Den första länken listar 18 djurarter (av vilka 13 är icke namngivna fågelarter) som försvann 2016. Det är dessutom av karaktären 'bloggpost'. Och såvitt jag kunde se var det en (1) art som strök med pga klimatförändringar, nämligen 'mosaiksvansad råtta' vilket förefaller vara någon form av pung-hopp-spring-mus från Australien som levde på någon isolerad ö. Ah well. Hasta luego. Sannolikt saknad av få, förutom de närmast sörjande. Och, jag vågar tro att dess frånfälle inte kommer att påverka vare sig planeten eller mänskligheten i någon större omfattning.

Primärkällor baby, primärkällor. Gärna då som handlar om observerad artutrotning till följd av klimatförändringar. Hittills har du uppvisat en (1) namngiven art. Den, i bloggposten, uppgivna primärkällan är den, tämligen, lågrankade vetenskapsjournalen 'The Guardian'.

Tillåt mig citera rubriken:

Några av de tusentals djur som utrotades under 2016

Om källan är pålitlig eller inte vet jag inte. det var därför jag bifogade länken till pressreleasen om rapporten från IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) som jag rekommenderar att du läser. Rapporten alltså. Om du är allvarligt intresserad. Är du det?

Citera
2019-10-25, 02:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Den här svamliga beskrivning är extra bra:

Alarmistiskt hittepå.

Men du förstår att vi människor genom vårt beteende har utrotat arter?

Om du är medveten om det kan vi kanske komma till nästa tanke, nämligen, hur många kan de vara.

Och efter det. Tycker du det är ok att vi utrotar något? Om du gör det. Vill du vara så vänlig att skicka information till mig om vem du är, så kan jag utrota dig.

Du vet, som LifeIsStupid, att man måste tåla spelet.

Jag är helt säker på att jag kommer att gråta mer över Dodons utdöende än över ditt.

Om du nu klagar, då är mitt svar, alarmistiskt hittepå. Det finns ingen egentligen som bryr sig om dig.
Citera
2019-10-25, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket

Skulle den där musen ha blivit utrotad på grund av den globala uppvärmningen? Bramble Cay är en sandbank på 4 hektar och det är knappast troligt att musen uppstod där. Det mest troliga är att den kommer från Papua Nya Guinea. För tio år sedan så fann man tusentals nya djur där och en av dem var en mus som ser likadan ut som den "utrotade" musen Melomys Rubicola.

Musen som hittades på Papua Nya Guinea: https://postimg.cc/mhp0Ry5y

Sandbanken Bramble Cay: https://postimg.cc/21svhMX8
Citera
2019-10-25, 04:33
Medlem
Det är kört, inga åtgärder vi gör nu kommer att hjälpa, det är som att sitta i baren och beställa isvatten för att förhindra att Titanic sjunker.
Citera
2019-10-25, 05:47
Medlem
Haha, nyheterna om musen Melomys Rubicola fyller återigen löpsedlarna runt om i världen. Alarmisterna greppar efter varje halmstrå som finns för att beskylla mänskligheten för något som berör klimatet. Musen påstås ha blivit utrotad på grund av global uppvärmning som har orsakat en havsnivåhöjning.

Jag kollade upp det här med Australiens naturvårdsverk och det finns helt andra orsaker till att mössen försvann från sandbanken. Det fanns ursprungligen runt 300 möss på sandbanken och i början av 90-talet decimerades antalet möss kraftigt till mindre än 100 stycken.

Förutom naturliga orsaker som väder och vind så nämns också invasiva arter som ett hot mot musen. En intressant sak som nämns är den genetiska analysen av arten som avslöjar en nivå av inavel som teoretiskt kan leda till inavelsdepression och slutligen utrotning.

Musen har troligtvis försvunnit från sandbanken på grund av inavel. I rapporten nämns också att musen kan finnas på ön Papua Nya Guinea.

https://www.environment.gov.au/resource/recovery-plan-bramble-cay-melomys-melomys-rubicola
Citera
2019-10-25, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Haha, nyheterna om musen Melomys Rubicola fyller återigen löpsedlarna runt om i världen. Alarmisterna greppar efter varje halmstrå som finns för att beskylla mänskligheten för något som berör klimatet. Musen påstås ha blivit utrotad på grund av global uppvärmning som har orsakat en havsnivåhöjning.

Jag kollade upp det här med Australiens naturvårdsverk och det finns helt andra orsaker till att mössen försvann från sandbanken. Det fanns ursprungligen runt 300 möss på sandbanken och i början av 90-talet decimerades antalet möss kraftigt till mindre än 100 stycken.

Förutom naturliga orsaker som väder och vind så nämns också invasiva arter som ett hot mot musen. En intressant sak som nämns är den genetiska analysen av arten som avslöjar en nivå av inavel som teoretiskt kan leda till inavelsdepression och slutligen utrotning.

Musen har troligtvis försvunnit från sandbanken på grund av inavel. I rapporten nämns också att musen kan finnas på ön Papua Nya Guinea.

https://www.environment.gov.au/resource/recovery-plan-bramble-cay-melomys-melomys-rubicola

Jag kan inte påstå att jag sett att nyheterna runt detta fyllt några löpsedlar på senare tid men det kan jag väl ha missat.
Att det är flera samverkande faktorer som lett till utrotningen är sannolikt, men slutsatsen att förändrat klimat varit en betydande faktor verkar tydlig. Den rapport du nämner, som är över 10 år gammal, motsäger ju inte heller detta utan nämner väderpåverkan som en central faktor. Senare rapporter som denna är tydligare i sina slutsatser. https://www.researchgate.net/publication/315674840_The_Bramble_Cay_melomys_Melomys_rubicola _RodentiaMuridae_A_first_mammalian_extinction_caus ed_by_human-induced_climate_change
Senast redigerad av Elorin 2019-10-25 kl. 07:11.
Citera
2019-10-25, 07:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag tycker att ditt intresse för isbjörnar är lovvärt. Med tanke på att tusentals djurarter utrotas varje år ska man kanske ta ett lite större grepp än att enbart titta på isbjörnar.

Vad som händer med isen i Norra Ishavet är intressant ur klimatsynpunkt och inte särskilt intressant för vilken påverkan det har på havsnivån om den smälter.

Det går åt väldigt mycket värme/energi för att smälta is.
För att smälta 1 kg is går det åt 334000 Joule.
För att värma 1 kg vatten 1 grad går det åt 4190 Joule.

Om du tillför den värmemängd som går åt för att smälta isen en gång till efter att isen smält så stiger temperaturen hos motsvarande vattenmängd med ca 80 grader.

Min slutsats av detta är att klimatet på Norra Halvklotet kommer att förändras när isen på Norra Ishavet är borta några månader, kanske juli-september.

Dessutom sker en stor förändring av albedot hos norra ishavet när isen smält. Norra ishavet kommer då att ta upp betydligt mer värme under sommarhalvåret, då solen skiner där. Strålning som, om det är is, i betydligt större utsträckning reflekteras tillbaka, upp i rymden.

Här, i figur 1, kan du bedöma utbredningen av MWP.

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2013/09/paleoclimate-the-end-of-the-holocene/

Jag tycker du skulle fokusera lite på bidöden i Tyskland. 1200 ton dör av vindkraftverken varje år:
A recent study by the Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) “Interference of Flying Insects and Wind Parks” concludes that 24,000 tons of insects per summer could pass through the German wind farms with a total of 25,000 wind turbines. That would be about a ton of insects per wind turbine. 5% of the insects could fall victims to the turbines. So 1,200 tons of insects in total, or 50 kg of insects per wind turbine.
https://docs.wind-watch.org/Interference-of-Flying-Insects-and-Wind-Parks.pdf

Edit:

Och det här är ditt och dina gelikars ansvar. Folk mår dåligt av all alarmistisk propaganda:

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är kört, inga åtgärder vi gör nu kommer att hjälpa, det är som att sitta i baren och beställa isvatten för att förhindra att Titanic sjunker.
Senast redigerad av arbetet 2019-10-25 kl. 07:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in