2019-10-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
https://www.allmanhandling.se/till-vilken-avgift/

Läs det du själv kopierade in:

Citat:
Eventuellt kan statliga myndigheter istället stödja sig på 4 § p. 8 avgiftsförordningen för att ta betalt för allmänna handlingar som lämnas ut elektroniskt. Kammarrätten i Stockholms har i ett mål (KR Sthlm 4805-14) ansett att Södertörns tingsrätt haft rätt att ta ut en avgift enligt 4 § p. 8 avgiftsförordningen för ett förundersökningsprotokoll som lämnats ut i elektronisk form. Kammarrätten ansåg däremot att tingsrätten tagit ut en för hög avgift. Även den statliga utredning SOU 2010:4 (s. 346 – 350) kom fram till att det finns stöd för att myndigheter tar ut avgift för utlämnande av handlingar i elektroniskt form. Precis som vid utlämnande av papperskopior så måste kommuner, landsting och kommunala företag ha en på förhand fastställd taxa för att kunna ta ut avgifter för utlämnande i elektronisk form (se JO 1149-15).

Trillar polletten ned snart?
Citera
2019-10-24, 22:45
Medlem
zannazezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det verkar väl troligt att GM kommer att dömas till rättspsykiatrisk vård.

Frågan är hur länge han kommer att sitta? Jag såg filmen Unge Ahmed igår. 13-årige Ahmed har blivit radikaliserad och har bestämt sig för att döda sin lärarinna (för att hon lär ut det arabiska språket på fel sätt). Han lyckas skada lärarinnan, men inte döda henne, och skickas till ett behandlingshem. På behandlingshemmet fattar de inte alls att Ahmed är totalradikaliserad och ägnar all sin tid åt att fundera ut hur han ska komma åt lärarinnan igen och döda henne. Han lär sig hur han ska säga rätt saker för att behandlingsassistenter och psykologer ska tro på honom.

Kommer Peter Plax mördare att lära sig samma saker som unge Ahmed och lura sina psykologer och psykiatriker att han är okej nu? Han är förstås inte någon fanatisk islamist som Ahmed, men det räcker väl ganska bra med att vara fixerad vid att döda andra människor?

Fy f*n... ja troligtvis kommer han väl ut igen någon dag men förhoppningsvis inte.. Han kanske också lär sig manipulera alla.. sen gör han det igen. Eller kommer han sitta livet ut? Om det inte går att bota honom alltså? Blir det straffrabatt? (Typ stackars liten...) I det här landet kommer man ju undan ganska lätt
Citera
2019-10-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Tror nog det är nåt åt det hållet.

JL nämnde ju i ett förhör att han hade varit på rättspsykiatrisk utredning och att dom sade att det var någon form av psykos som fortfarande påverkade honom. Kan mycket väl stämma. Samt att utredarna skulle rekommendera rättspsykiatrisk vård som straff.

Psykoser kan ju visa sig på många sätt och detta kan mycket väl vara ett av dom.

Jag har fan svårt att tyda vissa saker jack säger, det är som att han svarar fast han inte svarar?? hur förstår ens FL vad han menar
Citera
2019-10-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Fy f*n... ja troligtvis kommer han väl ut igen någon dag men förhoppningsvis inte.. Han kanske också lär sig manipulera alla.. sen gör han det igen. Eller kommer han sitta livet ut? Om det inte går att bota honom alltså? Blir det straffrabatt? (Typ stackars liten...) I det här landet kommer man ju undan ganska lätt

Eftersom det handlarom en 16-åring ska vi nog alla vara glada om det blir Rättpsykiatrisk vård. eventuellt "fängelse" hade varit ett skämt. Kolla Eddie Jönsson och Hallandsåsen.

Här verkar set faktiskt finnas reelll psykisk störning i grunden, han lär vara i vård tillshan är frisk. Vilket nog inte hände.
Citera
2019-10-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vondiesel
Jag har fan svårt att tyda vissa saker jack säger, det är som att han svarar fast han inte svarar?? hur förstår ens FL vad han menar
Ja, att sitta och läsa transkriberingen av Jacks förhör var väldigt svårt. Men just det osammanhängande talet kan vara en del av en psykos.

Tycker det fortfarande är intressant hur det kan hända. Som vi såg på hans drogtest i FUP så var han ju drogfri, drack inte alkohol, skötsam och på det stora hela väl ansedd av skola m.m sånär som på hans böjelser för gore och att han var socialt klumpig.

Något får mig att tro att han kanske har kunnat bli föremål för t.ex en neuropsykiatrisk utredning tidigare men att hans föräldrar som verkar vilja ha "perfekta" söner som siktar högt kanske tackade nej till alla sådana utredningar för att Jack ska kunna fortsätta vara perfekt.
Citera
2019-10-24, 23:02
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag fick inget svar alls på varför han gjorde det. Verkade först som att han bara ville testa att mörda för att se men sen i senare förhör verkade det ju som att han berättat på rättspsyk varför. SÅ VARFÖR? Fattar ni? Sexuell njutning?
Just läst färdigt FUP. Har nog aldrig skrivit något sådant här innan (förlåt) men får känslan att J har experimenterat sexuellt. Å bl annat med P.
J var den dominanta introverta.
16 åriga nördar med mål att vara bäst i skolan. De brukar vara för hårt hållna och familjen belönar endast betyg å brilliants. Ser inte personen/barnen som en individ. Det slår över.
J är överbegåvad med säkert Aspbergers bl annat men samtidigt som ett barn men reflekterar å planerar. Han har en agenda.
Sms trafiken dem emellan är som 9 åringar skriver. Så naivt.
J kan dölja det som skaver, analytisk nog.
Vill betona att jag tror verkligen J är sjuk, och brottet är så jävla beklagligt.
Senast redigerad av Pandalina4 2019-10-24 kl. 23:20.
Citera
2019-10-24, 23:05
Medlem
han körde alltså yxan i peter 7 (!!!) gånger... jag hade fått för mig att det bara var 2-3 stycken i huvudet och ryggen. sjukt att han själv blev chockad över antalet.
Citera
2019-10-24, 23:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avantiSuecia
Håller helt med. Har nu läst igenom hela FUP och JL har berättat en del anledningar i undersökningarna med psykologerna.
På sidan 567 och framåt i pdf-filen (inte sidorna på pappret), är förhörsledarna nära att få ur honom anledningar men han tycker att det räcker och ha berättat en gång och att det var väldigt jobbigt då.

Allting skulle vara perfekt. Skulle utföras perfekt.
Sägas perfekt.

Han tog ju tid på sig med Adam: han tänkte igenom bad-förslaget i ca 5-15 minuter. Han tog alltid tid på sig säger denne.

Verkar som om Jack inte kan/klarar/vill få ur sig något om han inte får tid på sig, rädd för att det inte ska blir perfekt (läs: rätt) formulerat.

Han behöver tid att reflektera och formulera korrekta svar. Inte tid för att konstruera en lögn. Udda person
Citera
2019-10-24, 23:27
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Allting skulle vara perfekt. Skulle utföras perfekt.
Sägas perfekt.

Han tog ju tid på sig med Adam: han tänkte igenom bad-förslaget i ca 5-15 minuter. Han tog alltid tid på sig säger denne.

Verkar som om Jack inte kan/klarar/vill få ur sig något om han inte får tid på sig, rädd för att det inte ska blir perfekt (läs: rätt) formulerat.

Han behöver tid att reflektera och formulera korrekta svar. Inte tid för att konstruera en lögn. Udda person

Behöver inte vara udda! Perfektion kan vara inlärt beteende. Kan detta vara någon form av protest mot familjen. Har han haft nära och bra relation med föräldrar, har han känt sig försummad.

Frågan är vad har löst ut detta drama som vi kommer få leva med lång tid framöver. Lång tid på samma sätt som TQ suttit inne på rättspsykiatrisk klinik i decennier på grund av att han matades med uppgifter om mord han påstods utfört. Det enda han ville ha var Bensodiazepiner. Åklagaren byggde hela sin karriär på detta tillsammans med minnespsykologen.

Nu hoppas jag att JL får den vård han behöver att man lyckas klura ut vad som pågår i hans hjärna.

Han har tydligen haft ett intresse av Ad@m utöver vänskap. Denne var troligen påtänkt offer men bangade då JL skulle packa badutensilier i bostaden och A fick inte gå med upp det skulle ta 30 min. 30 minuter som troligen räddade A och PP blev istället offer.
Citera
2019-10-24, 23:30
Medlem
karlinges avatar
Hur är föräldrarna till den här mördaren?

Kan friska normala föräldrar få ett sånt här monster från ingenting?

Finns det någon chans att han får spendera resten av livet på institution eller är det risk att vi kan möta honom medicinerad på ICA om 3 år likt så många andra knäppgökar i vår öppna härliga vård? Inga garantier i vanlig ordning va?
Citera
2019-10-24, 23:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Diagnosen autism hette "infantil psykopati" fram till ca 1970 (detta främst beroende på att dom oftast dök upp inom rättspsyk). Jag beklagar att dom tog bort prefixet "infantil" då det är ett sådant markant utmärkande drag och hade hjälpt många läkare att ställa korrekt diagnos.

Jag orkar inte läsa fup men häpnar över expressens skrivelse "Han genomgick snabbt en mindre sinnesutredning, en så kallad paragraf 7-undersökning, med slutsatsen att en allvarlig störning kan misstänkas"
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att dom inte kunnat göra en säker diagnos. Jag har ju skrivit hela tiden att jag inte tror på "psykos"- teorin.

Har läst Fup. P7 direkt i och med att han erkänner sen stora undersökningen, är väl 4-5 veckor. Mycket maskat i bilagan men han är inte myndig vid brottstillfället så det är praxis. Lutar åt manisk och psykos alt schizofren med Asperger. Framgår inte i FUP vad diagnosen är.
Citera
2019-10-24, 23:50
Moderator
blomvattnares avatar
Nu räcker det med tjafsande om hur man får ut offentliga dokument.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in