2019-10-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte man syftade direkt på ungdom utan en blandning av psykiatriskt tillstånd OCH ungdom, samt kanske en viss förvridning i sinnet pga mordfilmer. Hur som helst så handlar det inte om en medicisk psykisk störning utan den juridiska termen "allvarlig psykisk störning". Dvs psykos, vanföreställning, djup depression etc. Inte den psykiska störning gemene man antar att det kan vara.
Var nog jag som blev lite OT, Har läst på många ställen när det handlar om unga förövare att de inte haft konsekvenstänket utvecklat?

Jag vet vad den juridiska termen betyder och tror att han visste vad en yxa i skallen skulle göra.
Citera
2019-10-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Var nog jag som blev lite OT, Har läst på många ställen när det handlar om unga förövare att de inte haft konsekvenstänket utvecklat?

Jag vet vad den juridiska termen betyder och tror att han visste vad en yxa i skallen skulle göra.
Det finns säkert konsekvenstänk hos JL på så vis att han visste att han borde ringa 112. Han visste att PP var svårt skadad. Han begrep säkert också vad det innebar för konsekvenser för honom själv. Men han verkar inte begripa vad brottet egentligen innebär. Jag kan inte ens tolka just den biten från psykiatrin. Vet han inte att PP inte finns mer? Förstår han inte vad han gjort för både sin familj, PPs familj och vänners familjer? Svårt att veta - och kanske vi inte får veta heller eftersom RPUn kommer vara sekretessbelagd i sin helhet (förutsätter jag i alla fall). FUPen håller tydligen på att sekretessprövas också.
Citera
2019-10-23, 12:16
Medlem
Citat:
Det finns säkert konsekvenstänk hos JL på så vis att han visste att han borde ringa 112. Han visste att PP var svårt skadad. Han begrep säkert också vad det innebar för konsekvenser för honom själv. Men han verkar inte begripa vad brottet egentligen innebär. Jag kan inte ens tolka just den biten från psykiatrin. Vet han inte att PP inte finns mer? Förstår han inte vad han gjort för både sin familj, PPs familj och vänners familjer? Svårt att veta - och kanske vi inte får veta heller eftersom RPUn kommer vara sekretessbelagd i sin helhet (förutsätter jag i alla fall). FUPen håller tydligen på att sekretessprövas också.

Jag förstår inte heller, men ev. kan det vara så att han skulle mörda den 18-åriga kompisen, men eftersom han inte dök upp så blev det Peter som fick ta emot yxan. Han verkar ju veta att Peter är död, men kanske inte riktigt fattar att det inte är 18-åringen som är död?

Fupen borde inte vara sekretessbelagd, eftersom man fått läsa så mycket från andra mord, tex. mordet där 14-åringen våldtog Nella (Han var ju inte ens straffmyndig)
Citera
2019-10-23, 12:21
Medlem
Citat:
Jag förstår inte heller, men ev. kan det vara så att han skulle mörda den 18-åriga kompisen, men eftersom han inte dök upp så blev det Peter som fick ta emot yxan. Han verkar ju veta att Peter är död, men kanske inte riktigt fattar att det inte är 18-åringen som är död?

Fupen borde inte vara sekretessbelagd, eftersom man fått läsa så mycket från andra mord, tex. mordet där 14-åringen våldtog Nella (Han var ju inte ens straffmyndig)
Jag spekulerar nu naturligtvis. Jag tror inte fupen kommer bli sekretessbelagd, utan att det kommer svärtas med tusch när det gäller detaljer pga det bestialiska i brottet. Vi vet ju inte vad han faktiskt gjort exakt. Och det kan vara så att trots att detta är offentlig handling så vill man ev ta hänsyn till anhöriga. Det är ju inte viktigt egentligen. Problemet blir då istället att det kommer bli enorma spekulationer varför man svärtade det och det och det. Sen blir det som i Bjärredtråden - som dessutom nu fortsätter med spekulationer á la konspirationsteorier bl a.
Citera
2019-10-23, 12:53
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
När jag var liten gick jag på samma lekis som en som hade sköldpaddor som husdjur hemma. Han undrade hur de såg ut på insidan och hade helt sonika tagit hammare och skruvmejsel och öppnat upp en. Tror han hamnade hos Antroposoferna i Järna.

Någon som är helt empatiskadad och gränslös kan mycket väl få för sig att ta reda på hur det är att mörda någon genom att ringa dit en kompis och skrida till verket.

Skall vi vara lika inför lagen så måste även folk som mördar utan affekt utan av nyfikenhet kunna låsas in för att skydda samhället från dem. Om han kommer ut om fyra år så kanske han vill ta reda på hur det är (känns) att göra en massa andra saker som också är straffbara.

Lägg ned!

Han kommer få sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med SUP läkarna kan inte skriva ut honom han kan bli kvar hela livet. SUP innebär att han inte kan få permissioner inte skrivas ut utan ett beslut från domstol.
Citera
2019-10-23, 12:55
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kisumixv
Kommer han inte prövas i domstol som vuxen?

Jo men påföljden blir inte som om du vore vuxen. Hjärnan är inte fullt utvecklad innan du är 25 år
Citera
2019-10-23, 13:05
Medlem
Citat:
Jag spekulerar nu naturligtvis. Jag tror inte fupen kommer bli sekretessbelagd, utan att det kommer svärtas med tusch när det gäller detaljer pga det bestialiska i brottet. Vi vet ju inte vad han faktiskt gjort exakt. Och det kan vara så att trots att detta är offentlig handling så vill man ev ta hänsyn till anhöriga. Det är ju inte viktigt egentligen. Problemet blir då istället att det kommer bli enorma spekulationer varför man svärtade det och det och det. Sen blir det som i Bjärredtråden - som dessutom nu fortsätter med spekulationer á la konspirationsteorier bl a.

Så blir det nog och vi vet tillräckligt hur mordet gick till, med yxa i huvudet och rygg! Ja i Bjärred tråden orkar jag inte ens gå in och läsa. Tänker på flickorna då och då och kommer tänka på Peter då och då ...för det är verkligen kusliga mord, som satt sig fast i min hjärna.

Ja, men de tog inte hänsyn till 14-åringen och därför ska det bli intressant att se hur mycket de plockar bort i denna FUP.

ps. Jag vet att du spekulerar
Citera
2019-10-23, 13:14
Medlem
Citat:
Så blir det nog och vi vet tillräckligt hur mordet gick till, med yxa i huvudet och rygg! Ja i Bjärred tråden orkar jag inte ens gå in och läsa. Tänker på flickorna då och då och kommer tänka på Peter då och då ...för det är verkligen kusliga mord, som satt sig fast i min hjärna.

Ja, men de tog inte hänsyn till 14-åringen och därför ska det bli intressant att se hur mycket de plockar bort i denna FUP.

ps. Jag vet att du spekulerar
Tyvärr har detta fall krupit under skinnet på mig. Nånstans önskar jag att inte FUP läggs ut här. Men det är ju en offentlig handling så det kan man ju knappas hindra. Vi får se vad den ger.
Citera
2019-10-23, 14:03
Medlem
Känns som fupen borde vara färdigsvartad nu. Kan omöjligt ta flera dagar. Någon som vet något? Uppfattade det som att någon i tråden begärt ut den och fått info om att den sekretessprövas.
Citera
2019-10-23, 14:09
Medlem
Fick detta mejl precis:
Citat:
Hej,

Sekretessprövningen är nu färdig. Förundersökningsprotokollet aktbilaga 59 får inte lämnas ut. Aktbilaga 58 får inte lämnas ut i sin helhet då den innehåller sekretesshandlingar.

Tingsrätten lämnar enbart ut sekretesshandlingar som maskats i pappersform d v s inte elektroniskt. Om du vill beställa ut förundersökningsprotokollet så är alternativen för utlämnande som följer:

1. Handlingarna kan hämtas på plats i tingsrättens reception där du kan betala med kort alternativt jämna kontanter(går även att lämna faktureringsunderlag då)

2. Handlingarna kan även skickas med post (paket) där kostnad blir för angivet sidantal plus porto (Om ni önskar handlingarna per post behöver tingsrätten en fullständig adress jämte personnummer/organisationsnummer för leverans och fakturering INNAN vi skickar något)

Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Förundersökningsprotokollet är på 649 sidor. Det är sammanlagt 29 sidor som omfattas helt och hållet av sekretess av sekretess och kommer att plockas bort. Då återstår 640 sidor. Det blir en totalkostnad på 1270 kr. Vänligen återkom om du vill få ut förundersökningsprotokollet till den kostnaden och på vilket sätt du vill få ut handlingen.

Citera
2019-10-23, 14:33
Medlem
rex144s avatar
Peter Plax..?!
Hans föräldrar måste varit dumma i huvudet, hur kan man ge sådant förnamn?

räcker det inte med det kuriosa efternamnet Plax? och till detta Peter, två PP, dessutom ett till kort namn, irriterande är det

Vilket onödigt mord, killen måste varit avundsjuk på honom, kanske ville han bryta kontakten? Skaffat andra kompisar? kanske en tjej?
eller så ville nån av de att de skulle bli runk-kompisar och den andre blev kränkt av erbjudandet eller kränkt att den andre avböjde

Sedan kan man fråga sig varför lärarna inte reagerade, killen måste uppvisat konstigt betende
Citera
2019-10-23, 14:38
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Ja efteråt förstod han men just i själva handlingen var han en annan person, psykiatriker bedömer hans tillstånd just i det ögonblicket, kunde han kontrollera sig själv? Detta mord krävde dessutom planering vilket borde vara en försvårande omständighet, men var han besatt av att mörda, en fix idé, så är det inte konstigt att han var slug
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in