2019-08-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dålig anknytning är definitivt roten till det onda i många fall (man behöver bara titta vilka som sitter i våra fängelser..), men det är svårt att dra den slutsatsen än (att just den här pojken skulle lida av samma sak).

Kommer du ihåg namnet på dokumentären som du hävisar till? Eller har du t.o.m. länken?

”Så skapas en mördare” - dokumentär av BBC. Riktigt intressant!
Citera
2019-08-10, 20:21
Medlem
En tanke. Låt oss säga att PP var tilltänkt offer ändå. PP var väldigt intresserad av och läste mycket om psykologi och ville bli psykolog, enligt faderns berättelse i media. JL verkar ha varit lite udda utåt sett ( Aspergers ev, tittade ner i golvet etc). Som vän och med det intresse han hade av psykologi är det rimligt att PP uppmärksammade och engagerade sig i vännens psykiska hälsa. Med tanke på vad som hänt är det rimligt att tro att JLs psykiska hälsa gradvis eller mer hastigt försämrades. Kanske såg PP det och ville hjälpa. Kanske frågade han för mycket, jobbiga frågor enligt JL, kanske föreslog han att JL skulle prata med en psykolog. Detta kan ha gjort att JL kände sig trängd, kanske kände han att PP var på väg att se hans riktiga mörka sida. Och eftersom JL nu ville döda kanske han faktiskt tyckte att PP var en lämplig kandidat.
Citera
2019-08-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
”Så skapas en mördare” - dokumentär av BBC. Riktigt intressant!
Men snälla - det är ju inte relevant för fem öre i det här fallet. Fullständigt ute i det blå. Menar du att den dokumentären är relevant för detta fall? Killen har erkänt att han skadat killen med en yxa, även om han inte erkänt rubriceringen "mord". Så berätta gärna: vari ligger likheterna?
Citera
2019-08-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men snälla - det är ju inte relevant för fem öre i det här fallet. Fullständigt ute i det blå. Menar du att den dokumentären är relevant för detta fall? Killen har erkänt att han skadat killen med en yxa, även om han inte erkänt rubriceringen "mord". Så berätta gärna: vari ligger likheterna?

Förklara gärna på vilket sätt detta inte är relevant? Fråga mig gärna vilken profession jag har ☺️
Citera
2019-08-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Förklara gärna på vilket sätt detta inte är relevant? Fråga mig gärna vilken profession jag har ☺️
Det är inte min sak. Berätta relevansen!
Citera
2019-08-10, 20:35
Medlem
Citat:
Det är inte min sak. Berätta relevansen!

Du kanske bör uppsöka en psykolog? Läs mina kommentarer igen.
Citera
2019-08-10, 20:43
Awaiting Email Confirmation
Smurflings avatar
Hinner omöjligen läsa igenom hela tråden men har bläddrat runt en hel del. Vad är belägget för att PP och JL verkligen var vänner? Om det nu faktiskt fanns ett andra tilltänkt offer kan man ju fundera på om JL umgåtts med båda dessa men egentligen känt sig illa behandlad av dom? Eller om homo-spåret stämmer, svartsjuka? Bara en tanke eller två. Blir en intressant FUP.
Citera
2019-08-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Vilken profession har du? Jag är väldigt nyfiken.
Han sitter och funderar vilken han skall hitta på nu....
Ang JL och PP så handlar det om en erkänd gärning. JL har slagit ihjäl PP med en yxa. Flera hugg om jag förstått rätt. Både i huvud och i rygg. Detta handlar inte om att "skapa en mördare". Detta handlar inte om en film, inte om ett samhälle som planterar bevis. Här handlar det om en verklig mördare som råkar vara barn, 16 år gammal.
Citera
2019-08-10, 21:19
Medlem
Citat:
Han sitter och funderar vilken han skall hitta på nu....
Ang JL och PP så handlar det om en erkänd gärning. JL har slagit ihjäl PP med en yxa. Flera hugg om jag förstått rätt. Både i huvud och i rygg. Detta handlar inte om att "skapa en mördare". Detta handlar inte om en film, inte om ett samhälle som planterar bevis. Här handlar det om en verklig mördare som råkar vara barn, 16 år gammal.

Ja, en diagnos och motiv handlar givetvis bara om hur han ska dömas och vad straffet ska bli.
Då vi ganska säker kan utesluta vanföreställningar, schizofreni eller liknande där man är otillräknelig så lär det bli ungdomsvård. Sedan vet jag inte om längden på ett sådant straff kan variera i ett sådant här grovt brott. Kan det inte det så har motivet och eventuella diagnoser helt spelat ut sin roll.
Då är det endast intressant för att skapa en förståelse om det nu är möjligt..
Citera
2019-08-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ja, en diagnos och motiv handlar givetvis bara om hur han ska dömas och vad straffet ska bli.
Då vi ganska säker kan utesluta vanföreställningar, schizofreni eller liknande där man är otillräknelig så lär det bli ungdomsvård. Sedan vet jag inte om längden på ett sådant straff kan variera i ett sådant här grovt brott. Kan det inte det så har motivet och eventuella diagnoser helt spelat ut sin roll.
Då är det endast intressant för att skapa en förståelse om det nu är möjligt..
Enligt tidningarna ligger straffet på mord, för en minderårig, cirka 3-4 år. Skrattretande. Under tiden kan han läsa in gymnasiet. Med tanke på att han är högpresterande, som jag förstått, så finns det all anledning att tro att en avancerad gymnasieutbildning inte lär bli något problem att läsa in i lugn och ro. Och därefter gå ut som nån sorts kursetta. Nytt namn. Nytt bostadsområde. Ett jobb där man sällan, eller aldrig, tar reda på vad som står i något belastningsregister.
Citera
2019-08-10, 21:35
Medlem
Citat:
Enligt tidningarna ligger straffet på mord, för en minderårig, cirka 3-4 år. Skrattretande. Under tiden kan han läsa in gymnasiet. Med tanke på att han är högpresterande, som jag förstått, så finns det all anledning att tro att en avancerad gymnasieutbildning inte lär bli något problem att läsa in i lugn och ro. Och därefter gå ut som nån sorts kursetta. Nytt namn. Nytt bostadsområde. Ett jobb där man sällan, eller aldrig, tar reda på vad som står i något belastningsregister.

Nja, någon vidare utbildning har de inte på anstalterna. Den är ungefär den samma för vuxna och kan på sin höjd ge ett betyg i grundläggande ämnen som matematik eller svenska. Absolut inget gymnasieprogram det är bara att glömma. Jag har suttit på vuxen kåken såå..
Citera
2019-08-10, 21:40
Medlem
Citat:
Nja, någon vidare utbildning har de inte på anstalterna. Den är ungefär den samma för vuxna och kan på sin höjd ge ett betyg i grundläggande ämnen som matematik eller svenska. Absolut inget gymnasieprogram det är bara att glömma. Jag har suttit på vuxen kåken såå..
Eftersom han kommer, troligen, sitta på sluten ungdomsvård så tror jag det är annorlunda där än där du satt, var du nu var. Han skall förberedas för ett vuxenliv som han inte ens kunnat påbörja - och därmed få en utbildning utefter sin intelligensnivå och önskemål.
Nå, jag har ingen insides information ang fängelser så jag vet inte vad man kan erbjuda där inifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in