2019-10-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Men jag anser att många hade betydligt starkare motiv att bli av med Kennedy än Diem,
Nu var det inte styrkan i tänkbara mordmotiv som skulle diskuteras.
(Två av bröderna Diem var för övrigt döda vid mordet på JFK. Det fanns fler ...).
Citat:
Somligai USA's administration visste att kuppen skulle ske och gjorde inget för att förhindra den, men de låg inte bakom den.
Kennedy och Kennedy administrationen hade +8 veckor på sig att förhindra en kupp i Syd-Vietnam. Inget hade skett om man tydligt tagit ställning för Diem regimen.
Citera
2019-10-23, 20:22
Medlem
Och varför tog inte Warrenkommisionen upp Mimi Alford eller några av de andra älskarinnorna?
Alford har ju skrivit en bok "Once Upon a Secret: My Affair with President John F. Kennedy and Its Aftermath."
Citera
2019-10-23, 21:40
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Och varför tog inte Warrenkommisionen upp Mimi Alford eller några av de andra älskarinnorna?
Alford har ju skrivit en bok "Once Upon a Secret: My Affair with President John F. Kennedy and Its Aftermath."
Man kan bara spekulera i varför kommissionen valt att låta bli att undersöka en viss hypotes på djupet. Rimliga förklaringar till det är att man på ett tidigt stadium avfärdat hypotesen, eller inte känt till den alls. Jag har inte läst Alford's bok. Innehåller den något som bekräftar eller motsäger kommissionens slutsatser? Vad gäller älskarinnorna så är den jag känner till Mary Pinchot Meyer som enligt mer än en källa haft en affär med Kennedy. Hon mördades 1964, skjuten under en joggingtur. Hon var tidigare var gift med CIA-agenten Cord Meyer. Utredningen av mordet på Meyer har ifrågasatts av flera, men fallet har vad jag vet inte direkt kunnat kopplas till mordet på JFK. Även om fallet är suspekt på flera sätt så avslöjar det inte något ev. förbiseende av WC.
Citera
2019-10-23, 22:54
Medlem
Citat:
Man kan bara spekulera i varför kommissionen valt att låta bli att undersöka en viss hypotes på djupet.
Varför kan detta i så fall inte diskuteras i den befintliga JFK-mordet tråden?

Citat:
Jag har inte läst Alford's bok. Innehåller den något som bekräftar eller motsäger kommissionens slutsatser?
Jag har inte heller läst boken, men enligt uppgift innehåller den
endel saker i relationen mellan JFK och Alford, som var kända vid tidpunkten för mordet.

Citat:
Hon var tidigare var gift med CIA-agenten Cord Meyer.
Och det är just sådana saker som konspirationsteoretiker går igång på.
Citat:
Utredningen av mordet på Meyer har ifrågasatts av flera, men fallet har vad jag vet inte direkt kunnat kopplas till mordet på JFK.
Avsaknaden av bevis utgör der allra högsta beviset på att det var en konspiration, enligt rådande normer i konspirationsvärlden.
Citat:
Även om fallet är suspekt på flera sätt så avslöjar det inte något ev. förbiseende av WC.
Hur vet du detta? Du hade ju enligt egen utsago bara läst brottstycken ur Warrenkommissionens rapport.
Ett par hundratusen konspirationsteoretiker har en motsatt åsikt, vad gäller Meyers relation men JFK och betydelsen för mordet.

Varför kan inte detta diskuteras i befintlig tråd?
Citera
2019-10-24, 02:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Vietnameserna hade den största anledningen till att avrätta honom.

https://www.historylearningsite.co.uk/vietnam-war/john-f-kennedy-and-vietnam/
Struntprat. JFK hade inget med mordet på Diem att göra. Eller hur menar du?
Citera
2019-10-24, 02:59
Avstängd
Citat:
Jasså!
Du har ju för mindre än ett dygn sedan uttryckt följande i själva trådstarten:

Således har man avsiktligen eller kanske av misstag utlämnat det av Kennedy sanktionerade morden på bröderna Diem.

etc, etc...bla, bla ...
Hur vet du att JFK sanktionerade mordet på Diem?
Citera
2019-10-24, 03:05
Avstängd
Citat:
Det blir ju svårt att lasta Warrenkommissionen för uppgifter som Ruby eller någon annan lämnar efter att rapporten publiserats.
Inte om Warrenkommissionen nekar Ruby möjligheten att komma till D.C. där han han till skillnad från Dallas, säger att han kan berätta allt han vet om konspirationen bakom mordet på JFK utan att behöva frukta för sitt liv.

Istället säger Warren i förhöret att han i så fall kanske ska hålla tyst om han nu fruktar för sitt liv i Dallas.
Citera
2019-10-24, 03:13
Avstängd
Citat:
Ok, denna teori (Diem) skulle isf kvalificera sig under utelämnande av information. Har aldrig tidigare stött på den infallsvinkeln, därav mitt misstag. Så där kan man alltså peka på ytterligare tillkortakommande hos WC. Men jag anser att många hade betydligt starkare motiv att bli av med Kennedy än Diem, och isf hade det varit en väldigt missriktad handling eftersom kuppen mot Diem främst drevs av sydvietnamesiska militärer. Somligai USA's administration visste att kuppen skulle ske och gjorde inget för att förhindra den, men de låg inte bakom den.
JFK ville in i det sista att Diem skulle sitta kvar vid makten eftersom även Diem ville ”vietnamisera” konflikten med Nordvietnam och Vietcong. Att de ca 15000 amerikanska civila och militära rådgivarna skulle fasas ut ur Sydvietnam och konflikten. Och han hade definitivt inget med mordet på bröderna att göra, tvärtom så gav han order om att OM nu USA skulle backa upp en militärkupp mot bröderna så måste kuppmakarna garantera deras säkerhet och fria lejd ut ur landet.

Militärhistorikern John Newman har skrivit standardverket, JFK and Vietnam: https://www.amazon.com/JFK-Vietnam-Deception-Intrigue-Struggle-ebook/dp/B01N7YNXQ6/ref=sr_1_1?crid=2ELVWIP3K84PG&keywords=jfk+and+vie tnam&qid=1571879431&s=digital-text&sprefix=JFK+and+V%2Cdigital-text%2C249&sr=1-1

Läs gärna det.
Citera
2019-10-24, 03:27
Avstängd
Citat:
Nu var det inte styrkan i tänkbara mordmotiv som skulle diskuteras.
(Två av bröderna Diem var för övrigt döda vid mordet på JFK. Det fanns fler ...).

Kennedy och Kennedy administrationen hade +8 veckor på sig att förhindra en kupp i Syd-Vietnam. Inget hade skett om man tydligt tagit ställning för Diem regimen.
JFK motsatte sig in i det sista en kupp mot Diem, trots upprepade påtrycka från CIA, Pentagon och USA’s ambassadör i Saigon, Henry Cabot Lodge Jr..

Hans inställning tiden precis innan kuppen och mordet på bröderna var att OM det nu genomförs en militärkupp så MÅSTE de inblandade garantera Diems säkerhet och fria lejd ut ur landet.

Så skedde alltså inte. Tvärtom så tyder det mesta på att både Cabot Lodge Jr. och CIA’s Lucien Conein informerade kuppmakarna om var bröderna befann sig efter kuppens genomförande just för att de ville att bröderna skulle elimineras.

När JFK fick beskedet om mordet på bröderna så lämnade han helt askgrå rummet utan att säga ett ord.

Läs: https://www.amazon.com/JFK-Vietnam-Deception-Intrigue-Struggle-ebook/dp/B01N7YNXQ6/ref=sr_1_1?keywords=JFK+and+Vietnam&qid=1571880404 &s=digital-text&sr=1-1
Citera
2019-10-24, 03:53
Avstängd
Citat:
Förmodligen eftersom trådstartaren vill diskutera just Warrenkommissionens utredning med rapport i en därför avsedd tråd. Fokus.

Vad tror du?

Citat:
Jag har inte heller läst boken, men enligt uppgift innehåller den
endel saker i relationen mellan JFK och Alford, som var kända vid tidpunkten för mordet.
Jag håller med om att JFK’s privatliv var mycket intressant och givetvis skulle ha utretts i grunden. En av många ”omissions” i deras utredning med rapport.

Citat:
Och det är just sådana saker som konspirationsteoretiker går igång på.
Ja, särskilt om det är relevant för mordet. Det tycker inte de bluddrande slemkepsarna, menar Du?

Citat:
Avsaknaden av bevis utgör der allra högsta beviset på att det var en konspiration, enligt rådande normer i konspirationsvärlden.
Till er andra, läs tråden (om ni vågar) så får ni en inblick i signaturen PekkariP1’s universum 😱

Citat:
Hur vet du detta? Du hade ju enligt egen utsago bara läst brottstycken ur Warrenkommissionens rapport.
Mordet på Mary Pinchot Meyer skedde ju långt efter mordet på JFK så härvidlag kanske inte WC ska lastas, men att det är relevant även för mordet på JFK är givetvis självklart. I synnerhet eftersom CIA’s dåvarande chef för contraspionaget, James Jesus Angleton, upptäcktes i hennes bostad i full färd med att leta efter hennes dagbok, dagarna efter mordet på henne.

Hennes före detta make, CIA’s Cord Meyer pekades ju ut av CIA’s Howard Hunt som operativt ansvarig för mordet på JFK, där ett delmotiv ska ha varit just relationen denne hade med hans före detta maka.

Citat:
Ett par hundratusen konspirationsteoretiker har en motsatt åsikt, vad gäller Meyers relation men JFK och betydelsen för mordet.
Jag är själv inte på något sätt övertygad om att mordet på Mary Pinchot Meyer hade något med mordet på JFK att göra. Men att det har relevans, i.e. bör studeras i det avseendet, råder det knappast något tvivel om.

Citat:
Varför kan inte detta diskuteras i befintlig tråd?
Förmodligen eftersom trådstartaren vill diskutera just Warrenkommissionens utredning med rapport i en därför avsedd tråd. Fokus.

Vad tror du?
Citera
2019-10-24, 09:59
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
...

För att befintliga trådar till stor del är fyllda av ovidkommande brus av den sort som du här bidrar till.

Frågeställningen i trådstarten var om det fanns information vid rapportens tillkomst, eller som kommit fram senare, som motbevisar eller motsäger rapportens slutsatser, samt en uppmaning att komma med exempel (med källhänvisning) på detta. Diemspåret, liksom Mimi Alford är inte sådana exempel. Kritik mot trådens existens kan du ju vidarebefodra till moderator.

Citat:
Hur vet du detta? Du hade ju enligt egen utsago bara läst brottstycken ur Warrenkommissionens rapport. Ett par hundratusen konspirationsteoretiker har en motsatt åsikt, vad gäller Meyers relation men JFK och betydelsen för mordet.

Det vet jag inte säkert. Jag har inte hittat någon sådan info. Om du har information (med källhänvisning) om mordet på Meyer som bekräftar eller motbevisar kommissionens slutsatser, dela gärna med dig av den. Det var just detta som var själva avsikten med trådstarten.

Warrenkommissionens rapport finns f.ö. att ladda ner som sökbar pdf. Att jag inte läst hela betyder inte att jag är dum i huvudet.
Senast redigerad av mats_lindqvist 2019-10-24 kl. 10:00. Anledning: korrektur
Citera
2019-10-24, 10:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
För att befintliga trådar till stor del är fyllda av ovidkommande brus av den sort som du här bidrar till.
Om du tänker dig att en ny tråd är lösningen på att hindra för dig ovälkomna kommentarer ("ovidkommande brus") på Flashback, så tror du nog fel. Detta är inte din tråd.

Citat:
Frågeställningen i trådstarten var om det fanns information vid rapportens tillkomst, eller som kommit fram senare, som motbevisar eller motsäger rapportens slutsatser, samt en uppmaning att komma med exempel (med källhänvisning) på detta. Diemspåret, liksom Mimi Alford är inte sådana exempel. Kritik mot trådens existens kan du ju vidarebefodra till moderator.

Det vet jag inte säkert. Jag har inte hittat någon sådan info. Om du har information (med källhänvisning) om mordet på Meyer som bekräftar eller motbevisar kommissionens slutsatser, dela gärna med dig av den. Det var just detta som var själva avsikten med trådstarten.

Warrenkommissionens rapport finns f.ö. att ladda ner som sökbar pdf. Att jag inte läst hela betyder inte att jag är dum i huvudet.
Om trådens huvudsyfte är att hitta alla fel i Warren-kommissionens rapport är det nog bra om man också har läst den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in