2019-10-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
På tal om Jordgubbsflickan som nu gör comeback i tråden så är det mest intressanta som hon yppat imho att mördaren inte är den person som sopgubbarna såg. Det är något som polisen länge men utan framgång försökt reda ut. Hur kan någon förutom gm och den person som sopgubbarna såg, och som aldrig givit sig tillkänna till polisen, veta en sådan sak? Att Jordgubbsflickan säger sig veta det och dessutom veta vem mördaren är - trots att mördaren på grund av sitt psykosliknande tillstånd vid tillfället för morden, enligt henne, inte nödvändigtvis känner till själv att han mördat - ger inte så många alternativ kvar, förutsatt så klart att Jordgubbsflickan talar sanning.

Hon bör inte bara ha sett morden utan måste ha varit där innan morden begicks, vid tidpunkten då sopgubbarna såg den person som Jordgubbsflickan avfärdar som gärningsman?
Klart att sopgubbarna såg GM.
Citera
2019-10-23, 20:39
Medlem
Citat:
Har så svårt att få ihop att någon som är så labil att han blir triggad av några skyltar till ett bestialiskt dubbelmord på en 8-årig pojke på väg till skolan och en medelålders lärarinna på väg till jobbet inte återfaller i brott eller liknande. Det är kanske teoretiskt möjligt, men sannolikheten är imho lägre än att någon av de teorier du nämner stämmer.

Jag tror att det fanns ett tydligt motiv men endast indirekt, via en anstiftare.

Ok. Testade mina tankar lite bara. Utesluter egentligen ingenting. Men det känns som att polisen borde fångat gärningsmannen i sitt nät om det fanns koppling till något av offren.

Intressant tanke om anstiftare. Vad tror du isåfall om gärningsmannen. Är gärningsmannen en lakej utifrån eller är det någon lokal förmåga i Linköping?

Om det finns en anstiftare... varför anlitar han då någon som gör jobbet så jäkla dåligt (val av vapen, mördar även Anna-Lena, dumpar mössa i tidningsställ). Det känns ju inte som att mordet är genomfört av en rutinerad lönnmördare direkt.
Citera
2019-10-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Med det sagt befann sig gärningsmannen i en stad långt borta från sin familj (otrygg mark) och med en djup sorg/tragedi bakom sig. Detta försatte mannen i en psykos som fick honom att genomföra dubbelmordet.

Exakt vad som triggade honom kan jag inte gissa mig till. Det kan ha varit Noréns skyltar eller en uppkommen röst i hans huvud som han inte kunde sortera bort eftersom han befann sig i ett psykosliknande tillstånd.

Problemet med det slumpmässiga psykosspåret är att det bara går att få ihop med mannen i svart eftersom mannen i beige helt uppenbart stod och väntade på någon. Samtidigt tycker jag alltför mycket talar mot mannen i svart som GM, vilket i så fall innebär det måste ha varit planerat, på ett eller annat sätt.

Citat:
Jag tror att det fanns ett tydligt motiv men endast indirekt, via en anstiftare.

Varför det besinningslösa övervåldet? Om GM var en lejd mördare hade det räckt med några väl riktade knivhugg. Det enda jag kan se som en rimlig förklaring är att det var en psykos och/eller något väldigt personligt.
Citera
2019-10-23, 20:44
Medlem
Och hur kan man hamna i en psykos av sorg? Krävs lite mer och bara för man har en psykos om det skulle vara så, så mördar man inte 2 människor. Ne det ligger något personligt bakom detta garanterat.
Citera
2019-10-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Skulle mördaren träda fram skulle allmänheten ge honom ett öde värre än hans offers. Så hatad är den här jäveln och hamnar han bakom lås o bom är han inte säker där heller.

Det där är ju inte sant! Ingen skulle ge sig på honom och jag tror till och med att han skulle få polisbeskydd om han blev hotad. I lagens mening är han oskyldig om brottet preskriberas.

Fast du kanske ändå har rätt? Mohammed var ju inte svensk så familjen kan nog tänkas hämnas. Men att någon arg svensk skulle ge sig på honom ser jag som mycket osannolikt.

Om jag får spekulera fritt, så kan jag faktiskt tänka mig, att om han passade in tillräckligt bra i någon mall för vad som utgör vårt samtida samhälles offer, skulle få sitta och prata ut om morden och sitt svåra liv i morgonsoffan i tv. Så sjukt är Sverige.
Citera
2019-10-23, 21:02
Medlem
Citat:
Och hur kan man hamna i en psykos av sorg? Krävs lite mer och bara för man har en psykos om det skulle vara så, så mördar man inte 2 människor. Ne det ligger något personligt bakom detta garanterat.

Det är ett medicinskt tillstånd som heter reaktiv psykos. Det kan absolut hända. Prognosen efter en reaktiv psykos är god. Många människor kan återgå till att leva helt normala liv efteråt.
Citera
2019-10-23, 21:25
Medlem
Citat:
På tal om Jordgubbsflickan som nu gör comeback i tråden så är det mest intressanta som hon yppat imho att mördaren inte är den person som sopgubbarna såg. Det är något som polisen länge men utan framgång försökt reda ut. Hur kan någon förutom gm och den person som sopgubbarna såg, och som aldrig givit sig tillkänna till polisen, veta en sådan sak? Att Jordgubbsflickan säger sig veta det och dessutom veta vem mördaren är - trots att mördaren på grund av sitt psykosliknande tillstånd vid tillfället för morden, enligt henne, inte nödvändigtvis känner till själv att han mördat - ger inte så många alternativ kvar, förutsatt så klart att Jordgubbsflickan talar sanning.

Hon bör inte bara ha sett morden utan måste ha varit där innan morden begicks, vid tidpunkten då sopgubbarna såg den person som Jordgubbsflickan avfärdar som gärningsman?

Hon avfärdar ju inte bara killen som sopgubbarna såg utan även killen i svart jacka (och träningsbyxor). Om vi nu ska gå på vad hon säger så måste det alltså ha funnits en tredje man på platsen som inga vittnen har lyckats lägga märke till.

Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Ja. Han har aldrig vita gymnastikskor, inte heller gymnastikbyxor. Han ägde en butterflykniv som han köpt många år tidigare. Den var väldigt slapp i handtagen och sladdrig.
Citera
2019-10-23, 21:43
Medlem
Då känner du verkligen inte många från Linköping, en pöbel skulle vänta på honom vart han än var i den här stan. Folk glömmer inte och knappast att han är förlåten. Öga för öga tand för tand. Sen var han nog inte yngre så han skulle vara fri idag.
Senast redigerad av luffarjeppe 2019-10-23 kl. 21:48.
Citera
2019-10-23, 21:46
Medlem
Hur länge håller sig en sån psykos i sig om man får hjälp fort efter den utbrutit? Och hur länge tror du han haft psykosen doktor Gabriel?
Citera
2019-10-23, 21:55
Medlem
Citat:
Hur länge håller sig en sån psykos i sig om man får hjälp fort efter den utbrutit? Och hur länge tror du han haft psykosen doktor Gabriel?

Jag har ingen exakt tidsuppgift för hur länge en sådan psykos kan pågå. Det borde inte vara alltför svårt att läsa sig till för den som är intresserad.

Du får gärna ta reda på det och berätta för oss här i tråden sedan. Det är ju bra om flera hjälps åt.
Citera
2019-10-23, 22:02
Medlem
Med det jordgubbsflickan säger om hans dress code säger väl en del, antingen överklass eller kyrklig som klär sig så.
Citera
2019-10-23, 22:12
Medlem
Citat:
Med det jordgubbsflickan säger om hans dress code säger väl en del, antingen överklass eller kyrklig som klär sig så.

Ja, någonting säger det ju absolut. Vore på sin plats med en ordentlig genomgång av kyrkorna i Linköping. Hoppas polisen tar detta på allvar.

Om vi nu ska ta jordgubbsflickan på allvar så säger hon ju dock att Ryttargårdskyrkan är helt fel. Så om du nu fortfarande tror på jordgubbsflickans uppgifter blir det ju motsägelsefullt att fortsätta hävda att just Ryttargårdskyrkan skulle husera gärningsmannen.

Skulle gärna få en förklaring till hur du resonerar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in