2019-10-22, 21:21
Avslutad
Kyrkspåret tycker jag ger en bra anledning hur någon kan leva med att ha utfört mordet, och ändå leva ett bra liv.

Jesus ger förlåtelse, och man kan glömma och gå vidare. Många som är med i frikyrkorna ser ju så lyckliga och rena ut.

Däremot tycker jag att kyrkspåret haltar vad gäller tid och plats. Vad skulle en kristen göra i det området vid den tiden?

Dock finns ju på stengatan 4; Helige Johannes Teologens kyrka, Stolplyckekapellet.

Denna vackra byggnad.

Kanske hade GM sett pojken gjort nåt bus vid det kapellet veckan innan, så att en ekumenisk vrede vaknade till liv inom GM?
Citera
2019-10-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kyrkspåret tycker jag ger en bra anledning hur någon kan leva med att ha utfört mordet, och ändå leva ett bra liv.

Jesus ger förlåtelse, och man kan glömma och gå vidare. Många som är med i frikyrkorna ser ju så lyckliga och rena ut.

Däremot tycker jag att kyrkspåret haltar vad gäller tid och plats. Vad skulle en kristen göra i det området vid den tiden?

Dock finns ju på stengatan 4; Helige Johannes Teologens kyrka, Stolplyckekapellet.

Denna vackra byggnad.

Kanske hade GM sett pojken gjort nåt bus vid det kapellet veckan innan, så att en ekumenisk vrede vaknade till liv inom GM?

Ja, även en kristen gärningsman kan väl ha väntat på Mohammed för att av någon anledning konfrontera/döda honom?

Tycker spåret blir exponentiellt mer intressant om barnen Ammouri gått på kyrkans fritids, men skulle vara bra om det fanns källa på det.

Jordgubbsflickan skrev bland annat att hennes gm aldrig skulle bära luvtröja. Det passar ganska bra in på en gm från Ryttargårdskyrkan då frikyrkliga personer och luvtröjor känns som en mismatch made in.. heaven.
Citera
2019-10-22, 21:47
Medlem
Citat:

Denna vackra byggnad.

Det är svårt med motiv, tror endast vi kan spekulera kring det. Men om en personlig koppling finns mellan misstänkt gm och Mohammed så kan vilket motiv som helst gälla. Det kan något som Mohammed gjort men lika gärna något som han utsatts för eller råkat se.
Citera
2019-10-22, 21:49
Medlem
Du vet att Jesus är påhittad va? Precis som Jultomten o alla andra gudar, tror den här mördaren är lite som en Light version av den kristna fanatikern Sten Frisk. Dom borde söka igenom samtliga kyrkoförsamlingar.för gott om dårar har dom garanterat.
Citera
2019-10-22, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det är svårt med motiv, tror endast vi kan spekulera kring det. Men om en personlig koppling finns mellan misstänkt gm och Mohammed så kan vilket motiv som helst gälla. Det kan något som Mohammed gjort men lika gärna något som han utsatts för eller råkat se.

Stolplyckekapellet är dock kanske inte aktuellt. Artikel från 2008;

Sedan sex år tillbaka hyr församlingen, med det vackra namnet Heliga Annas ortodoxa församling av Novgorod, kapellet av Svenska kyrkan. Och nu är det dags för juldagens gudstjänst, eller liturgi som man säger i den ortodoxa kyrkan.

Vid tiden verkade det drivas av folk med ryskt och serbiskt ursprung, så där ser jag ingen koppling.
Citera
2019-10-22, 21:57
Medlem
JackFoleys avatar
Det här fallet är med största sannolikhet preskriberat.

Om mördaren var under 21 år gammal när denne begick morden så kan han inte lagföras eftersom morden är preskriberade idag. Var mördaren över 21 år gammal när morden begicks så preskriberas aldrig fallet.

Detta betyder alltså att vi rent teoretiskt kan ställas inför det faktum att någon träder fram och erkänner morden men att denne inte kan åtalas och straffas.
Citera
2019-10-22, 22:07
Medlem
Citat:
Stolplyckekapellet är dock kanske inte aktuellt. Artikel från 2008;

Sedan sex år tillbaka hyr församlingen, med det vackra namnet Heliga Annas ortodoxa församling av Novgorod, kapellet av Svenska kyrkan. Och nu är det dags för juldagens gudstjänst, eller liturgi som man säger i den ortodoxa kyrkan.

Vid tiden verkade det drivas av folk med ryskt och serbiskt ursprung, så där ser jag ingen koppling.

Vet inte om något kan uteslutas egentligen, spår och rykten har pekat åt alla håll genom årens lopp. Ett rykte som fört tankarna österut är att Hassan och Hussein under våren 2004 drabbades av akuta ekonomiska problem och var tvungen att låna stora summor pengar för att undvika rekonstruktion (dvs konkurs) av verksamheten. Och att det var Hassan (dvs Mohammeds far) som mot alla odds lyckades fixa fram pengarna, trots att Hussein verkar ha varit den som haft det övergripande ekonomiska ansvaret för verksamheten. Nu blir det off topic i sammanhanget och aningen långsökt och dessutom grundat på grumlig, lösryckt hörsägen, men ett rykte gjorde gällande att långivarna kom österifrån. Vet inte hur det går att pussla in en kyrklig verksamhet så att den stämmer överens med den här motivbilden, men kyrkor brukar ha gott om pengar. Dock tämligen osannolikt att de driver in skulder på ett så här barbariskt sätt, så nja.
Citera
2019-10-23, 03:29
Medlem
rubin22s avatar
Att församlingar skyddar sina medlemmar typ pingstkyrkan är inget nytt.
Det tragiska vore om polisen inte topsar dessa för de anses goda och då
de vägrar är det många på dess sida, så polisen orkar inte med trycket, eventuellt
inte ens misstänker dessa personer och släpper det?
Senast redigerad av rubin22 2019-10-23 kl. 03:38.
Citera
2019-10-23, 03:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Det här fallet är med största sannolikhet preskriberat.

Om mördaren var under 21 år gammal när denne begick morden så kan han inte lagföras eftersom morden är preskriberade idag. Var mördaren över 21 år gammal när morden begicks så preskriberas aldrig fallet.

Detta betyder alltså att vi rent teoretiskt kan ställas inför det faktum att någon träder fram och erkänner morden men att denne inte kan åtalas och straffas.

Ja detta har diskuterats flitigt i tråden, inget nytt.
Citera
2019-10-23, 11:57
Medlem
Skulle mördaren träda fram skulle allmänheten ge honom ett öde värre än hans offers. Så hatad är den här jäveln och hamnar han bakom lås o bom är han inte säker där heller.
Citera
2019-10-23, 12:00
Medlem
Jag hade gett upp hoppet och så har ni kommit jättelångt sedan jag läste sist. Wow.
Jag är nyfiken på vad det är för böcker/dikter och initialer ni talar om. Hänger inte riktigt med.
Är personen en känd författare?
Citera
2019-10-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jag hade gett upp hoppet och så har ni kommit jättelångt sedan jag läste sist. Wow.
Jag är nyfiken på vad det är för böcker/dikter och initialer ni talar om. Hänger inte riktigt med.
Är personen en känd författare?

Skulle nog inte betrakta mannen som ”känd författare”. Han har skrivit ett par böcker med teologisk inriktning samt en diktsamling.

Jag är långt ifrån övertygad än så länge. Men tycker det är bra att någon ser till att någonting händer. Tycker att uppgifterna som hittills framkommit åtminstone är tillräckliga för att polisen ska titta närmre på vissa personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in