2019-10-23, 14:53
Medlem
Det är inte rätt person ni spekulerar om
Citera
2019-10-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Rätt person eller icke, men är spåret rätt om Ryttargårdskyrkan?
Citera
2019-10-23, 15:06
Medlem
Citat:

Ok. Tack för information. Kul att se dig åter i tråden. Ska passa på att be dig om ursäkt. Var alldeles för hård i min ton tidigare. Ber om ursäkt för det.
Citera
2019-10-23, 15:38
Medlem
Evaristos avatar
OM jordgubbsflickan nu vet nåt så är motivet för aktiviteten i tråden att skydda gärningsmannen. Genomgående tema är små spår som är så vaga att de garanterat inte leder nån vart. Men vad leder de bort från? Använd det som kompass för fortsatt interaktion.
Citera
2019-10-23, 15:56
Medlem
Man kan ju tro att hon blivit hotad att berätta mer tyvärr.
Citera
2019-10-23, 16:32
Medlem
Citat:
Jag har redan sagt det men säger det igen.

Personen var äldre än vad de tipsat om. Personen ser yngre ut än vad han är.

Mössan är handlad på en statoilmack på 90 talet.

Kniven är handlad på en marknad sent 80 tal. Personen köpte den för att "leka" med kniven som man gör med butterflykniv, vilket var populärt på den tiden.Personen är normalt inte våldsam.

Person mådde vid tillfället dåligt och hade psykos och han hörde röster. Han är inte alls våldsam i vanliga fall.

Personen hade inte sökt hjälp hos psyk.

Jag tror kanske inte att Jordgubbsflickan är på riktigt, dvs att jag tror personen bakom Jbf är någon annan än en flicka med jordgubbar, personen uttrycker sig mystiskt och vill vara anonym vilket är helt ok,
men det här (citerade) låter vettigt.
Det kan vara fel, det kan vara någon som snackat goja på fyllan eller något JBF fått för sig bara, men jag tror att det ligger något i det här ändå.

Varför kan du inte tipsa anonymt Jordgubbsf?
Senast redigerad av Yanii 2019-10-23 kl. 16:38.
Citera
2019-10-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
OM jordgubbsflickan nu vet nåt så är motivet för aktiviteten i tråden att skydda gärningsmannen. Genomgående tema är små spår som är så vaga att de garanterat inte leder nån vart. Men vad leder de bort från? Använd det som kompass för fortsatt interaktion.
Givetvis tänker man så också.
Citera
2019-10-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Rätt person eller icke, men är spåret rätt om Ryttargårdskyrkan?

Nej
Citera
2019-10-23, 19:49
Medlem
Det har gåtts igenom åtskilliga teorier genom åren i denna tråd. Några exempel på teorier:

- Mohammeds pappa och farbror var skyldig pengar och brottet var en markering mot familjen Ammouri.

- Mohammed hade gjort sig osams med någon kamrat i skolan och gärningsmannen var ett upprört äldre syskon som ville hämnas.

- Det var Anna-Lena som var gärningsmannens mål och det kan ha varit någon tidigare elev som var gärningsman. Här har det varit mycket spekulationer om namnet ”Leif”.

- Mohammed hade saboterat en students dator i sin pappas datorbutik som var inlämnad på reparation. Gärningen var en hämndaktion mot Mohammed.

- Gärningen var ett rasistdåd riktigt mot invandrare/muslimer och Mohammed var ett ”lätt” offer.

Egentligen tror jag inte på någon av teorierna ovan. Då hade det nämligen funnits personkopplingar och polisen borde ha kunnat lösa fallet.

En anledning till att detta har förblivit olöst tror jag är att det inte finns några personkopplingar. Det är inte ens säkert att det finns några uppenbara kopplingar till Linköping.

Förmodligen bodde gärningsmannen i Linköping 2004. Men det är absolut inte säkert att han kom där ifrån ursprungligen. Han kan likväl haft sin familj på annan ort ganska långt bort från Linköping.

Om jag får gissa tror jag på en gärningsman i åldersspannet 22-34 år som hade flyttat till Linköping för att jobba eller plugga. Innan dubbelmordet hade han gått igenom en djup personlig kris, det kan exempelvis ha varit en familjemedlems bortgång.

Med det sagt befann sig gärningsmannen i en stad långt borta från sin familj (otrygg mark) och med en djup sorg/tragedi bakom sig. Detta försatte mannen i en psykos som fick honom att genomföra dubbelmordet.

Exakt vad som triggade honom kan jag inte gissa mig till. Det kan ha varit Noréns skyltar eller en uppkommen röst i hans huvud som han inte kunde sortera bort eftersom han befann sig i ett psykosliknande tillstånd.

Men jag tror inte gärningsmannen har återfallit i någon brottslighet efter dådet. Förmodligen avslutade han sin anställningen eller sina studier i Linköping strax därpå och flyttade hem till sin familj igen där han lyckades få ordning på sitt mående.

Obs. Endast lite egna tankar och gissningar. Tycker även senaste dagarnas spekulationer om kyrkliga kopplingar har varit frukanssvärt intressanta.
Citera
2019-10-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det har gåtts igenom åtskilliga teorier genom åren i denna tråd. Några exempel på teorier:

- Mohammeds pappa och farbror var skyldig pengar och brottet var en markering mot familjen Ammouri.

- Mohammed hade gjort sig osams med någon kamrat i skolan och gärningsmannen var ett upprört äldre syskon som ville hämnas.

- Det var Anna-Lena som var gärningsmannens mål och det kan ha varit någon tidigare elev som var gärningsman. Här har det varit mycket spekulationer om namnet ”Leif”.

- Mohammed hade saboterat en students dator i sin pappas datorbutik som var inlämnad på reparation. Gärningen var en hämndaktion mot Mohammed.

- Gärningen var ett rasistdåd riktigt mot invandrare/muslimer och Mohammed var ett ”lätt” offer.

Egentligen tror jag inte på någon av teorierna ovan. Då hade det nämligen funnits personkopplingar och polisen borde ha kunnat lösa fallet.

En anledning till att detta har förblivit olöst tror jag är att det inte finns några personkopplingar. Det är inte ens säkert att det finns några uppenbara kopplingar till Linköping.

Förmodligen bodde gärningsmannen i Linköping 2004. Men det är absolut inte säkert att han kom där ifrån ursprungligen. Han kan likväl haft sin familj på annan ort ganska långt bort från Linköping.

Om jag får gissa tror jag på en gärningsman i åldersspannet 22-34 år som hade flyttat till Linköping för att jobba eller plugga. Innan dubbelmordet hade han gått igenom en djup personlig kris, det kan exempelvis ha varit en familjemedlems bortgång.

Med det sagt befann sig gärningsmannen i en stad långt borta från sin familj (otrygg mark) och med en djup sorg/tragedi bakom sig. Detta försatte mannen i en psykos som fick honom att genomföra dubbelmordet.

Exakt vad som triggade honom kan jag inte gissa mig till. Det kan ha varit Noréns skyltar eller en uppkommen röst i hans huvud som han inte kunde sortera bort eftersom han befann sig i ett psykosliknande tillstånd.

Men jag tror inte gärningsmannen har återfallit i någon brottslighet efter dådet. Förmodligen avslutade han sin anställningen eller sina studier i Linköping strax därpå och flyttade hem till sin familj igen där han lyckades få ordning på sitt mående.

Obs. Endast lite egna tankar och gissningar. Tycker även senaste dagarnas spekulationer om kyrkliga kopplingar har varit frukanssvärt intressanta.

Har så svårt att få ihop att någon som är så labil att han blir triggad av några skyltar till ett bestialiskt dubbelmord på en 8-årig pojke på väg till skolan och en medelålders lärarinna på väg till jobbet inte återfaller i brott eller liknande. Det är kanske teoretiskt möjligt, men sannolikheten är imho lägre än att någon av de teorier du nämner stämmer.

Jag tror att det fanns ett tydligt motiv men endast indirekt, via en anstiftare.
Citera
2019-10-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo

På tal om Jordgubbsflickan som nu gör comeback i tråden så är det mest intressanta som hon yppat imho att mördaren inte är den person som sopgubbarna såg. Det är något som polisen länge men utan framgång försökt reda ut. Hur kan någon förutom gm och den person som sopgubbarna såg, och som aldrig givit sig tillkänna till polisen, veta en sådan sak? Att Jordgubbsflickan säger sig veta det och dessutom veta vem mördaren är - trots att mördaren på grund av sitt psykosliknande tillstånd vid tillfället för morden, enligt henne, inte nödvändigtvis känner till själv att han mördat - ger inte så många alternativ kvar, förutsatt så klart att Jordgubbsflickan talar sanning.

Hon bör inte bara ha sett morden utan måste ha varit där innan morden begicks, vid tidpunkten då sopgubbarna såg den person som Jordgubbsflickan avfärdar som gärningsman?
Citera
2019-10-23, 20:37
Medlem
Fast är väl rätt uppenbart att den aktuella personen inte är gärningsmannen, lite vanligt bondförnuft räcker för att troligggöra det. Bara kolla på kandidaten, kolla sedan på det vi vet om GM, no match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in