2019-08-08, 00:09
Medlem
uzi916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Kollar man mordet på han 16 åringen som mördades nyligen så finns det säkert vissa likheter med vår mördare. Den mördaren var inte känd hos varken polis eller psykiatrin vad jag vet. Men hade länge fantiserat om att mörda. Kom från en bra familj i ett bra område, så kan det vara här med.

Ja mycket möjligt. Försök o sätta dig in i mördarens sits, om du var GM, vad skulle du tjäna på att erkänna efter 15 år?

Du hade dock någonstans i bakhuvet varit medveten om att nångång så kommer du o bli tagen.

Skillnaden mellan 16 åringen o vår mördare är att vår aldrig ringde för o erkänna, eller yttrat ett ord om dagen till någon, på över 15 år.
Citera
2019-08-08, 00:12
Medlem
uzi916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Mössan var varken ny eller en märkesmössa kunde köpas överallt för under 100 kr, lite trafik i området? Stämmer inte heller då många bilar åker förbi ica. Bästa tiden och mörda någon är väl knappast på morgonen och inte i det området. Han kan ha planerat det självklart det tror jag med, men han hade en jävla tur. Cyklade från Ica? Möjligt men vem är då killen på parkbänken?

Det ena vittnet hade läst om mordet strax innan han påstod sig ha sett GM.

I mina ögon är alla blonda blåögda 30 plus eventuella förövare...

Där har du logiken.

Finns ingen chans i helvetet att mördaren tog en lång morgon promenad efter att ha mördat 2 pers hela vägen till rese för o sen vänta o hoppa på ett tåg.

Vad säger din logik dig ?
Citera
2019-08-08, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Här skriver du något som flera i tråden efterlyst (min fetning). Polisen håller inne med vad som var det speciella med GM:s utseende. Men vi är kanske överens om att GM är östgöte, en vanlig Svensson-typ, har en udda personlighet, haft en utsatt barndom, burit på någon form av ilska/hämnd/lust att känna hur det skulle vara att mörda någon?
Jag är med,
förutom att det är en Östgöte för det kan ju vara någon som rest dit (som Edvin) för att ”man skiter inte där man äter”... troligast från någon annan plats i närheten av Lkpg men om personen är 18 och har körkort(?).

Att personen bor i Lkpg och gick hem efteråt är både troligt och inte troligt beroende på hur säkra vittnena är på att mannen på bänken är GM,
Är det GM som sitter i Trädgårdsföreningen? Isf: kunde han gå hem först efter att föräldrar & syskon åkt till skolan/jobbet? Var det därför han dröjde sig kvar?
Är det inte 100% säkert att mannen på bänken är GM kanske GM hade sin bil någon stans vid ICA?

Jag tror också att GM är över med det här och ogärna erkänner.
Det behövs nog överbevisning och tid för att få denne att berätta.
Citera
2019-08-08, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jag är med,
förutom att det är en Östgöte för det kan ju vara någon som rest dit (som Edvin) för att ”man skiter inte där man äter”... troligast från någon annan plats i närheten av Lkpg men om personen är 18 och har körkort(?).

Att personen bor i Lkpg och gick hem efteråt är både troligt och inte troligt beroende på hur säkra vittnena är på att mannen på bänken är GM,
Är det GM som sitter i Trädgårdsföreningen? Isf: kunde han gå hem först efter att föräldrar & syskon åkt till skolan/jobbet? Var det därför han dröjde sig kvar?
Är det inte 100% säkert att mannen på bänken är GM kanske GM hade sin bil någon stans vid ICA?

Jag tror också att GM är över med det här och ogärna erkänner.
Det behövs nog överbevisning och tid för att få denne att berätta.
Oavsett alla ev nya infallsvinklar i tråden de senaste dagarna återstår fortfarande dessa fakta:
2 mord i centrala Linköping en tisdagsmorgon i oktober 2004 där polisen har GM:s mordvapen, mössa samt DNA.
Citera
2019-08-08, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uzi916
Absolut. Tro det eller ej, men det är väldigt vanligt att unga ilskna män känner att dom vill mörda någon, testa på i vissa fall, nyfikenheten.

Det är lika vanligt som kvinnor som föder barn och direkt efter födelsen hatar barnet, dom skämms för det men är inget dom kan råför, det är helt enkelt människans natur.

En ung arg man, ilskan kan bero på flera olika faktorer. ( ganska icke relevant för tillfället)

Låt oss bortse från vad vi vet, och låt oss göra det polisen har misslyckats med.

Att karaktisera ett spöke och få jackpott !

Vi har knappt något att gå på och detta gör det mer spännande och roligare, för min del ligger spänningen i att jag utmanar mig själv.

Låt oss brain-storma lite tillsammans

*De Facto*

¤Vi vet att han är små skygg av sig, aka anti social

Och de som pekar på det är

15 år med en stor hemlighet är inte lätt att bära på, och nångång brister man och talar man någon

(Ensam är man stark)

¤Han har inte många vänner, han är inte populär, det vet vi för då hade ryktet spridit sig ( konstigt beteende i hur man beter sig när man samtalar om händelsen, vilket var i nästan varendas folkmun 04)

Beter sig som man alltid har gjort, man lurar sin hjärna till att köpa att man e oskyldig

¤Teser¤

!OM han var ung vid tillfället!

¤Han kan inte ha en nära relation till sina päron, specefikt sin moder, en moder brukar oftast lägga märke till små skillnader på sin unge, speciellt när det kommer till sönder. Modern hade slagit larm dels för offrens familjer, men även så att sonen ska få hjälp

Skulle eventuellt komma ifrån en trasig familj i form av socioekonomiska förhållanden, men den bortförklarar jag i och med att han ändå hade lugnet och koncentrationen till att läsa på och förbereda sig för brottet ( endast offren var oplanerade ) många med en sån bakrund har koncentrations svårigheter

( Han skulle kunna vara CS skadad och velat känna på hur det känns att hugga någon) Några kines ungar spela pokemon go och hoppa från höghus för att dom trodde dom kunde flyga, man tänker ej konsekvent som ung

¤Vapnet han använde sig av var väldig populär bland ungdomar på den tiden, antingen var han i sina tidiga 20 års ålder, och antagligen jobbade, eller student

Eller så var det en manöver för att vilse leda polisen,

Jag tror att det var för att vilse leda polisen, varför gör jag det?

Jo eftersom att han inte är en dum person, att hålla sig undan 15 år med ett dubbel mord på nacken är inte lätt.

Speciellt inte när polisen har mordvapnet, samt ens DNA.

SOM EN UNG VUXEN

Inte ens dom helikopter rånarna kom undan, och då hade dom akademiker med sig, även om det brottet skiljer sig markant från denna.

Så låt oss studera andra fall runt om i världen, där GM har hållt sig undan i decennier, vad kommer man fram till?

Till samma punkter jag tidigare har nämnt, dom lever sitt alldagliga liv, nämner det inte, kommer med frid inom sig själv, och raderar den dagen ur sitt minne.

Det är ett avslutat kapitel.

Vi vet att många som mördar brukar vilja göra det igen.

Det tror jag defenetivt inte att han kommer göra idag. Han är förbi det stadiet. Det var en lösning på hans känslor där och då.

Jag tror att han jobbar, betalar skatt, har ingen kontakt med nån mydighet som soc, han sköter sig.

En helt vanlig svensson, någon man morsar på som granne när man passerar.

Säkert en ganska glad och positiv person

Jag skulle vilja veta tillväga gångsättet, sättet han högg mohammed på, det skulle säga mycket om hans karaktärsdrag, det vet forencikerna, hur huggen delades, var det med kraft, hur mkt kraft, osv osv

Anledningen till det för att det finns personer som har haft ett stort extremt våldskapital förr, men som inte innehar det idag och är löjligt fridfulla, vi måste ta reda på hans karaktärsdrag då, och backa tillbaks tiden och börja från då.

Då vet vi vad vi ska leta efter. Att leta efter ett spöke idag är precis som det låter.
Du skrev tidigare att han (kanske) hade en flickvän och jag tänker.. om han har haft tjejer har det varit korta eller udda förhållanden som inte fungerat normalt för en flickvän hade annars fått veta.
Att han skulle hittat en tjej som inte säger ett pip till någon om han erkänt känns väldigt osannolikt så då har han inte berättat för tjejen heller om han haft en.
Ensam, inga nära vänner och kanske ett ovanligt känsloliv.
Kanske någon form av autism eller personlighetsstörning som gör att han inte lider av ensamheten utan väljer den.
Kanske dennes ev personlighetsstörning/autism/vad det kan vara (vilket oftast inte diagnosticerades på barn då han var barn) lett till att han helt enkelt inte känner ett behov av att prata med någon, eller: han kanske saknar ord för sina känslor.

Mössan är ju som du säger, en helt vanlig billig mössa som var och varannan hade då.
Dock var den väl vanligare hos låg och medelklass kanske med tanke på prisbilden.
Samtidigt var ungdomar inte riktigt lika märkes-galna då som nu så det är inte helt givet att personen kom från låg eller medelinkomst-förhållanden även om jag ändå tror det.
Om det var medvetet eller inte att ta på sig den mössan vet jag inte.

Kniven var väldigt poppis men det var väl mest en kniv man lekte med, den är inte ett ultimat vapen om man vill döda någon men ganska bra att skrämmas med.
Senast redigerad av Yanii 2019-08-08 kl. 07:25.
Citera
2019-08-08, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Jag tror att personer i gms närhet kan ha anat att han är gm, men att han skyddats av ett falskt alibi. Och att de som skyddat honom inte angivit honom pga att de känner skuld och skam över att var upphovsmän till det falska alibi som medfört att han inte gripits.

Tror inte att orsaken till att mordet förblivit ouppklarat är att det saknas ett motiv, utan att motivet inte går att kopplas till gm. Han har gjort det i samförstånd med en annan person, en slags anstiftare. När dna från gärningsmannen inte matchar denna anstiftare så har polisen skrivit av spåret och tillhörande motiv. Och så har alla uppslag avverkats och eftersom gm inte hittats så framstår morden som motivlösa, vilket skulle vara unikt i kriminalhistorien. Imho.

Jag tror att de flesta kan komma på någon fishy typ de misstänker litegrann.
-men för att göra det behöver de här personerna mer än bara en känsla av att ”han kan det va!” för man ringer inte och tipsar om en arbetskamrat/vän/anhörig/granne om man inte har mer på fötterna än att personen var i Östergötland då och att personen är lite avvikande. Man vill inte anklaga folk för ett dubbelmord lättvindigt/hur som helst.
Mössan var så alldaglig så den kan man inte ens räkna med, vad har vi att gå på?
Citera
2019-08-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Jag tror att personer i gms närhet kan ha anat att han är gm, men att han skyddats av ett falskt alibi. Och att de som skyddat honom inte angivit honom pga att de känner skuld och skam över att var upphovsmän till det falska alibi som medfört att han inte gripits.

Tror inte att orsaken till att mordet förblivit ouppklarat är att det saknas ett motiv, utan att motivet inte går att kopplas till gm. Han har gjort det i samförstånd med en annan person, en slags anstiftare. När dna från gärningsmannen inte matchar denna anstiftare så har polisen skrivit av spåret och tillhörande motiv. Och så har alla uppslag avverkats och eftersom gm inte hittats så framstår morden som motivlösa, vilket skulle vara unikt i kriminalhistorien. Imho.
Huvet på spiken (min fetning). Han kan ha också varit kallad till topsning, men uteblivit.
Citera
2019-08-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Du skrev tidigare att han (kanske) hade en flickvän och jag tänker.. om han har haft tjejer har det varit korta eller udda förhållanden som inte fungerat normalt för en flickvän hade annars fått veta.
Att han skulle hittat en tjej som inte säger ett pip till någon om han erkänt känns väldigt osannolikt så då har han inte berättat för tjejen heller om han haft en.
Ensam, inga nära vänner och kanske ett ovanligt känsloliv.
Kanske någon form av autism eller personlighetsstörning som gör att han inte lider av ensamheten utan väljer den.
Kanske dennes ev personlighetsstörning/autism/vad det kan vara (vilket oftast inte diagnosticerades på barn då han var barn) lett till att han helt enkelt inte känner ett behov av att prata med någon, eller: han kanske saknar ord för sina känslor.

Mössan är ju som du säger, en helt vanlig billig mössa som var och varannan hade då.
Dock var den väl vanligare hos låg och medelklass kanske med tanke på prisbilden.
Samtidigt var ungdomar inte riktigt lika märkes-galna då som nu så det är inte helt givet att personen kom från låg eller medelinkomst-förhållanden även om jag ändå tror det.
Om det var medvetet eller inte att ta på sig den mössan vet jag inte.

Kniven var väldigt poppis men det var väl mest en kniv man lekte med, den är inte ett ultimat vapen om man vill döda någon men ganska bra att skrämmas med.

Mössan är ändå lite intressant eftersom det cirkulerat uppgifter om att den skulle kunna vara så gammal som 1992-93. Har en ung person <18 verkligen en över tio år gammal mössa? Fanns det mer än en persons dna i mössan? (Stulen, upphittad, köpt second hand...) Med andra ord, var mössan en förklädnad eller något personen använt senaste 10 åren (den såg sliten ut på bilderna). Och vilken färg hade den egentligen? Det har sagts både blå och svart.
Citera
2019-08-08, 11:57
Medlem
uzi916s avatar
Eller. Så är snubben små social av sig.

Har vänner

Och flickvän

Den mordagen, existerar bara inte längre

Det är som en liten liten hemlighet som han bär med sig

Vetandes, att han inte kommer åka fast

Han undviker att lämna blodprover i sjukan, han lever ett normalt svensson liv

Jag tror att vi har kört fast på fel från början, vi har letat helt jävla fel
Citera
2019-08-08, 12:02
Medlem
uzi916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Mössan är ändå lite intressant eftersom det cirkulerat uppgifter om att den skulle kunna vara så gammal som 1992-93. Har en ung person <18 verkligen en över tio år gammal mössa? Fanns det mer än en persons dna i mössan? (Stulen, upphittad, köpt second hand...) Med andra ord, var mössan en förklädnad eller något personen använt senaste 10 åren (den såg sliten ut på bilderna). Och vilken färg hade den egentligen? Det har sagts både blå och svart.

Det där är petitesser, orelevant.

Vi måste skapa oss en helthets bild av hans karaktäristiska drag.

Låt oss slå ihop våra kloka huvuden.

Vad har vi som inte polisen har?

Kriminella som har levt i fängelser med psykopater, sociopater, mördare, o annat,

det hjälper än att förstå GM utbrott den kvällen, lite hur han resonera.

Polisen har bara akademiker o gubbar som har jobbat med fall x antal år betyder inte att dom kan lösa allt.

15 år visar på de

Nu kör vi
Citera
2019-08-08, 12:03
Medlem
uzi916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Huvet på spiken (min fetning). Han kan ha också varit kallad till topsning, men uteblivit.

Nja, då hade polisen tyckt att det vore suspekt och kollat upp det direkt.

Jag tror inte att HAN har blivit kallad till topsning, däremot hans vänner
Citera
2019-08-08, 12:05
Medlem
uzi916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Finns alldeles utmärkta metoder för att klara upp våldsbrott, de används av alla världens bra poliskårer. Skiljer i stort sett ingenting mellan ett mord idag och ett för 30 år sedan.

Klart det gör.

När du mörda förr sket du i b.la handskar o andra försiktighetsåtgärder i och med att DNA analysen inte var i full gång, idag har man handskar vid något så enkelt som en misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in