2019-10-22, 23:00
Medlem
Pandalina4s avatar
Kan inte lagen efterP7 å stora på en mgm under 18

E det skillnad på rättsvårdande för ungdom efter P7 å stora? Kan det då tidsbestämmas eller ges en åldersrabatt? Som brukbart i domstolen under 21 år strafflindring även kallat åldersrabatt.
Senast redigerad av Pandalina4 2019-10-22 kl. 23:25.
Citera
2019-10-22, 23:16
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Blir intressant att se hur domstolen dömer. Denna gång känns det som om de kommer följa psykiatrins rekommendationer. Jag tolkar "att han inte förstår innebörden av sitt brott" som oerhört allvarligt.

Jag hoppas att han kan få hjälp av psykiatrin. Sitta inlåst på ungdomsvård är ingen dans på rosor. Han skulle få hävda sig var dag och troligen bli yrkeskriminell på köpet.

Bättre med vård och studier och att han blir omprogrammerad få rutiner inte glo på våldsvideo eller vad han hängett sig till.
Citera
2019-10-23, 00:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Med ungdomsrabatt, 4 år i sluten ungdomsvård. Fängelse finns inte för 16-åringar. Men troligast rättspsykiatrisk vård för mycket lång tid framöver. Frågan är om han kommer ut någonsin. Man skriver om att han inte inser innebörden av sitt brott.
Jaha. Det är inte fängelse vi talar om. Ja, fyra år är maxade tiden han kan sitta inom SiS, sedan konverteras straffet till ett såsom han skulle vara vuxen. Det är ju inte så att dem låter en yxmördare gå bara för att han fyller 20.
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Det finns ingen straffrabatt 4 år är maxtiden det säger GW hela tiden. Vid sluten rättspsykiatrisk vård med SUP kan ingen läkare släppa ut honom ens på permission utan att åklagare/domstol säger sitt. Han kan inte komma ut om ett par månader. Han kan således bli sittande livet ut.
GW, GW i rutan där, säg mig vad maxstraffet är? Jaha … man kan bara få fyra år för ett sadistmord...
Senast redigerad av GoUoD 2019-10-23 kl. 00:07.
Citera
2019-10-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jaha. Det är inte fängelse vi talar om. Ja, fyra år är maxade tiden han kan sitta inom SiS, sedan konverteras straffet till ett såsom han skulle vara vuxen. Det är ju inte så att dem låter en yxmördare gå bara för att han fyller 20.

GW, GW i rutan där, säg mig vad maxstraffet är? Jaha … man kan bara få fyra år för ett sadistmord...
Tyvärr är det så att om han döms till "fängelse" så är han ute innan sin 21-årsdag. Men tror det blir vård. Där blir han längre tid än så.
Citera
2019-10-23, 00:35
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:

I hans ålder är straffet Max 4 år det konverteras inte till något annat. Slute Rättspsykiatrisk tvångsvård med SUP kan vara livet ut. Läkare kan inte har inte befogenhet att skriva ut patienten.
Citera
2019-10-23, 01:11
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Tyvärr är det så att om han döms till "fängelse" så är han ute innan sin 21-årsdag. Men tror det blir vård. Där blir han längre tid än så.
Så det är sant, 100% lagriktigt, att man bara förtjänar 3-4 år för ett mord, när man är tonåring i Svea Rike? Knappast. Vet i alla fall personer som gått från SiS till vuxendagis, d.v.s. fått straff konverterade (förvisso inte sett papper på det). Och jag vet personer som trots ganska överjävliga verk (typ kniva någon i ansiktet) fått gå runt sin 20-års dag.
Senast redigerad av GoUoD 2019-10-23 kl. 01:14.
Citera
2019-10-23, 04:20
Medlem
Citat:
Så det är sant, 100% lagriktigt, att man bara förtjänar 3-4 år för ett mord, när man är tonåring i Svea Rike? Knappast. Vet i alla fall personer som gått från SiS till vuxendagis, d.v.s. fått straff konverterade (förvisso inte sett papper på det). Och jag vet personer som trots ganska överjävliga verk (typ kniva någon i ansiktet) fått gå runt sin 20-års dag.

Nej det går inte att få straffen konverterade efter ungdomsgård! Om han begår fler brott kanske men 4år är 4år varken mer eller mindre. Värdelösa straff men så är det
Citera
2019-10-23, 04:46
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Tråden har övertygat mig: hetsen mot den nu åtalade i denna tråden har bedrivits av en enl mitt förmenande obildad och korkad pöpel som inte rimligtvis kan ha rätt. Den åtalade har således erhållit mina sympatier; det är något lurt med detta fallet att döma av den information som hittills framkommit.

Det är en märkvärdig historia.

När jag var liten gick jag på samma lekis som en som hade sköldpaddor som husdjur hemma. Han undrade hur de såg ut på insidan och hade helt sonika tagit hammare och skruvmejsel och öppnat upp en. Tror han hamnade hos Antroposoferna i Järna.

Någon som är helt empatiskadad och gränslös kan mycket väl få för sig att ta reda på hur det är att mörda någon genom att ringa dit en kompis och skrida till verket.

Skall vi vara lika inför lagen så måste även folk som mördar utan affekt utan av nyfikenhet kunna låsas in för att skydda samhället från dem. Om han kommer ut om fyra år så kanske han vill ta reda på hur det är (känns) att göra en massa andra saker som också är straffbara.
Citera
2019-10-23, 08:42
Medlem
Citat:
Tonåring? Det är skillnad på en 18-19-åring och en nyss fyllda 16-åring. Straffbarheten är inte hög för mord för en 16-åring. Nej, man "konverterar" inget. Du kommer få läsa en del om straffrätt i media när det närmar sig rättegång för denne unge man. Det är inte okey med så korta straff. Inte nånstans.
Citera
2019-10-23, 08:45
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag misstänker att domstolen gärna dömer till psykiatrisk vård då han knappast passar in bland grovt kriminella ungdomar och dom resurserna som finns där. Detta även om han bedöms ha förstått vad han gjort.
Citera
2019-10-23, 09:11
Medlem
kisumixvs avatar
Kommer han inte prövas i domstol som vuxen?
Citera
2019-10-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kisumixv
Kommer han inte prövas i domstol som vuxen?
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in