2019-10-22, 18:09
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag har svårt att se att han skulle vara psykotisk. Psykotiska människor som jag träffat tror sig vara förföljda, tror att andra vill göra dom illa. Om dom mördar tror dom sig göra det i självförsvar.

Att vilja döda någon random bara för att se hur det är (man vet alltså mycket väl vad döden är, att syftet är att döda någon och man vet mycket väl vad han gör). Det låter som en helt annat kategori patienter.

Man kan ju också ställa frågetecken till de i början av tråden skrev hur välartad han var.

Är du psykolog eller har du annat likvärdig erfarenhet?
Citera
2019-10-22, 18:22
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otroligtmesig
Åtal har redan väckts. Det pågår en sekretessprövning av förundersökningsprotokollet just nu, vilket inte bör ta så lång tid.

Ok, jag tackar.
Citera
2019-10-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag har svårt att se att han skulle vara psykotisk. Psykotiska människor som jag träffat tror sig vara förföljda, tror att andra vill göra dom illa. Om dom mördar tror dom sig göra det i självförsvar.

Att vilja döda någon random bara för att se hur det är (man vet alltså mycket väl vad döden är, att syftet är att döda någon och man vet mycket väl vad han gör). Det låter som en helt annat kategori patienter.

Man kan ju också ställa frågetecken till de i början av tråden skrev hur välartad han var.

Grejen med psykoser är ju just att de inte är logiska. Han kan ju till exempel haft paranoida vanföreställningar som går ut på att han måste döda någon för att få överleva själv, där föräldrarna/lärarna/andra vuxna också var med i "komplotten" mot honom och han utifrån den vanföreställningen försökte "spela normal" inför alla närstående i ren rädsla.

Psykoser kan ju te sig olika - en del har en helt förvrängd verklighetsuppfattning inne i hjärnan men lyckas "spela" hyfsat normala under kortare perioder - sådär så anhöriga märker att han verkar lite tystlåten/undvikande men inte märker av direkta psykossymptom annars. Detta går naturligtvis bara att upprätthålla en period men visst kan han haft till exempel då psykosinsjuknande men dolt det någorlunda.
Citera
2019-10-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otroligtmesig
Tror inte att han kommer att släppas innan han är stabil och frisk. Jag litar på våra myndigheter (kriminalvården), men jag kanske är naiv?

Japp de e du
Citera
2019-10-22, 20:01
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det kräver LRV, vilket inte utdöms så lätt. Knappt så att han ska vara förmögen att vara med på en rättegång för att dömas till detta. Nej, straffrabatt och högst 7 år tippar jag på, om inte LRV.

Vid fängelsestraff blir det Max 4år vid rättspsykiatrisk tvångsvård med SUP finns ingen bortre gräns.
Citera
2019-10-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurorasangel
Fup ska först sekretessprövas lr vad det heter.
Lägger upp den så fort jag fått den

Tack snällt av dig!
Fick du något besked när den kan
tänkas komma?
Citera
2019-10-22, 22:15
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Vid fängelsestraff blir det Max 4år vid rättspsykiatrisk tvångsvård med SUP finns ingen bortre gräns.
Yes, det vet jag. Jag gissar på att aktuella GM kommer sitta i sju år om han får sitta.

Så du menar att, oavsett vad man gör, så blir det fyra års fängelse vid straffrabatt?
Citera
2019-10-22, 22:20
Medlem
Killmyshadess avatar
https://www.dn.se/sthlm/16-aring-atalas-for-mordet-pa-peter-plax/
Citera
2019-10-22, 22:25
Medlem
Citat:
Yes, det vet jag. Jag gissar på att aktuella GM kommer sitta i sju år om han får sitta.

Så du menar att, oavsett vad man gör, så blir det fyra års fängelse vid straffrabatt?
Med ungdomsrabatt, 4 år i sluten ungdomsvård. Fängelse finns inte för 16-åringar. Men troligast rättspsykiatrisk vård för mycket lång tid framöver. Frågan är om han kommer ut någonsin. Man skriver om att han inte inser innebörden av sitt brott.
Citera
2019-10-22, 22:35
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med ungdomsrabatt, 4 år i sluten ungdomsvård. Fängelse finns inte för 16-åringar. Men troligast rättspsykiatrisk vård för mycket lång tid framöver. Frågan är om han kommer ut någonsin. Man skriver om att han inte inser innebörden av sitt brott.

Finns ingen rabatt fängelse i 4 år vilket avtjänas inom sluten ungdomsvård.

JL kommer dömas till sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med SUP. Där finns ingen bortre gräns läkare kan inte skriva ut honom utan att åklagare och domstol godkänner detta.

Han kan bli sittande hela livet. Han kommer inte ut efter ett par månader.
Citera
2019-10-22, 22:39
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:

Det finns ingen straffrabatt 4 år är maxtiden det säger GW hela tiden. Vid sluten rättspsykiatrisk vård med SUP kan ingen läkare släppa ut honom ens på permission utan att åklagare/domstol säger sitt. Han kan inte komma ut om ett par månader. Han kan således bli sittande livet ut.
Citera
2019-10-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Finns ingen rabatt fängelse i 4 år vilket avtjänas inom sluten ungdomsvård.

JL kommer dömas till sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med SUP. Där finns ingen bortre gräns läkare kan inte skriva ut honom utan att åklagare och domstol godkänner detta.

Han kan bli sittande hela livet. Han kommer inte ut efter ett par månader.
Blir intressant att se hur domstolen dömer. Denna gång känns det som om de kommer följa psykiatrins rekommendationer. Jag tolkar "att han inte förstår innebörden av sitt brott" som oerhört allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in