2019-08-09, 20:03
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Verkar väldigt skruvat.

Finns det något som inte är skruvat med en kille som plötsligt får för sig att mörda sin kompis?
Ringer kompis 1 och ringer kompis 2 vid ej svar bara för att ha någon kompis att ha ihjäl.
Citera
2019-08-09, 20:07
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Finns det något som inte är skruvat med en kille som plötsligt får för sig att mörda sin kompis?
Ringer kompis 1 och ringer kompis 2 vid ej svar bara för att ha någon kompis att ha ihjäl.

Jag tror inte han plötsligt fått för sig något utan att han har tagit del av det farliga videovåldet: "Motorsågsmassakern", "Halloween", "Fredagen den 13:e" etc.
Citera
2019-08-09, 20:11
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Jag tror inte han plötsligt fått för sig något utan att han har tagit del av det farliga videovåldet: "Motorsågsmassakern", "Halloween", "Fredagen den 13:e" etc.

Visst kan han ha fått lite motivation av Halloween, Scream osv, men tror snarare han kollat för mycket på ryska och ukrainska galningar, möjligtvis även en kanadensare, som mördat folk framför kameran på riktigt. "Killing for kicks".
Citera
2019-08-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Mina teorier:

*Ingen rättspsykiatrisk vård - för det krävs att du har psykos/schitozofreni. De som är inne i en psykos är svåra att umgås med då deras verklighetsuppfattning är milt sagt annorlunda. Det som talar emot psykosliknande tillstånd är att han cyklar omkring och verkar glad innan och att han sakligt kan ringa 112 efteråt.

*Aspberger/autism - många har extremt mycket empati men kan inte visa det på "rätt sätt". De blir extremt upprörda när någon blir ledsen tex då de verkligen känner den andra personens ledsenhet. Många med aspberger/autism har svårt att ändra en plan. Många med aspberger/autism har svårt med socialt samspel. Det som talar emot autism/asperger är att han umgås med vänner och verkar rätt avslappnad i detta och cyklar omkring planlöst. Den vän han tänkt på först svarar inte och då byter han bara till en annan.

* Psykopati - det är väl inte ens klarlagt i sä unga år en sådan tung diagnos. De brukar vara extremt charmiga och manipulativa. Det som talar emot är att han inte verkar vara så charmig utan flera veta att han tittar på snuff och sen går han o tittar i golvet

* OCD - det är tvångsmässiga beteenden som att tvätta händerna tio gånger. Det som talar emot är att det brukar märkas. Han verkar inte ha utmärkt sig genom fixa ideer som att inte trampa på streck - det hade framkommit

Jag hade en flickvän som var otroligt charmig, söt och glad men hon hade depression - som inte märktes utåt. Hon led även av svåra tvångstankar - som inte var OCD och inte märktes utåt. Hon var rädd att hon skulle skada någon och hon var rädd för sig själv. Hon ringde sakligt och bad att få bli inlagd mellan varven.

Jag tror han led av tvångstankar och var lite deprimerad och att han helt enkelt hade fått en fix ide om att prova något han sett i en snuff. På grund av denna psykiska ohälsa han led av kunde han till slut inte stå emot sina tankar.

Tror även att samtliga funderingar på hämnd, mobbing, sexualitet mm faller i och med att han bara bytte offer. Han var bara ute efter ett offer som var "lätt och ofarligt" som litade på honom och valde en vän.

Hade det varit lustmord eller vilja att genomföra ett perfekt mord eller få stor uppmärksamhet hade han inte valt en vän på det sätt han gjorde. Både Gyll*nsvan och Mads*n hade de tankarna om perfekta mordet resp stor uppmärksamhet.
.
Personer med tvångstankar är sällan farliga för omgivningen. Däremot tror de att de är det, det är det som är själva tvångstanken och som skapar så mycket ångest och oro. Jämförbart med när man står på en hög höjd och fastän man inte vill, inte tror att man kan hejda sig ifrån att hoppa, men ändå står kvar. Det är tanken som skrämmer, inte att man faktiskt gör det. Så visst kan han ha lidit av tvångstankar, men det är knappast de som fått honom att mörda. Till det behövs det isåfall en grav impulskontrollshämning och mer av vanföreställningar, alternativt någon form av antisocial personlighetsstörning.
Citera
2019-08-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ha! Vad skall man säga om detta svar?

För det första resonerar du inte kring varför dina medqruisare skulle vara "rädda" och suicidalt benägna. Man hade likväl kunnat vänta sig ett ställningstagande från din sida mot eventuell stigmatisering.

Det är känt att Qruiser har en hel del högerextrema medlemmar som hetsar mot HBTQ-figurerna. Det är snarare den HBTQ-fientliga kategorien som skulle lyfta fram att "det är känsligt med homosexualitet", att folk är "rädda" (vilket högerextrema torde uppskatta om så vore fallet) och att bögar tar livet av sig.

Känner ingalunda igen den bild du gör av subkulturen i fråga.

Skulle kalla den för tendentiös.

Och, vilket är värre, den har ingen uppenbar koppling till trådämnet.

Först angående trådämnet så kan man konstatera att det diskuteras väldigt mycket om huruvida han skulle vara en potentiell seriemördare eller inte och lite motvikt till motiven kan väl helt säkert vara på sin plats! Tycker du inte det? Väldigt få är suicidalt benägna, dock pekar sådana händelser på att det faktiskt hos många kan vara väldigt svårt. Må det vara som jag skrev obefogat. Har du själv pratat med många personer på Qruiser och fått en helt annan erfarenhet? Att allt är hur öppet som helst och att alla känner sig bekväma med att vifta med prideflaggor på jobb och hemma på släkt-träffen? Att alla killar känner sig bekväma med att ta hem en pojkvän och leva resten av livet med denne? Du har du banne mig mycket fel. I vilket fall som helst får jag en känsla att JL inte är en potentiell seriemördare utan att det ligger något helt annat bakom! Rädslan eller oron är inte för de högerextrema utan för släkt, vänner och arbetskamrater. Man hör fortfarande mycket homofobiskt både på jobb och bland släkten och det känner du säkert till.
Citera
2019-08-09, 20:36
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Först angående trådämnet så kan man konstatera att det diskuteras väldigt mycket om huruvida han skulle vara en potentiell seriemördare eller inte och lite motvikt till motiven kan väl helt säkert vara på sin plats! Tycker du inte det? Väldigt få är suicidalt benägna, dock pekar sådana händelser på att det faktiskt hos många kan vara väldigt svårt. Må det vara som jag skrev obefogat. Har du själv pratat med många personer på Qruiser och fått en helt annan erfarenhet? Att allt är hur öppet som helst och att alla känner sig bekväma med att vifta med prideflaggor på jobb och hemma på släkt-träffen? Att alla killar känner sig bekväma med att ta hem en pojkvän och leva resten av livet med denne? Du har du banne mig mycket fel. I vilket fall som helst får jag en känsla att JL inte är en potentiell seriemördare utan att det ligger något helt annat bakom! Rädslan eller oron är inte för de högerextrema utan för släkt, vänner och arbetskamrater. Man hör fortfarande mycket homofobiskt både på jobb och bland släkten och det känner du säkert till.

Man hör mycket homofobiskt här på FB - det kan jag subtantiera.

I de kretsar jag rör mig i (är akademiker uppvuxen i Sthlm) är det en påfallande skillnad i inherent attityd mot HBTQ generationer emellan. Känner ganska många bögar och har fått intrycket att de i vart fall inte går omkring och är rädda vare sig för nynassar eller släktingar (i synnerhet inte de senare). Det bör sägas att det inom HBTQ-sfären råder disparata uppfattningar om Pride, RFSL och QX/Qruiser och t o m om hela subkulturen som har kraftig karaktär av likriktning.

Jag tror inte att GM är vare sig seriemördare eller homo.
Citera
2019-08-09, 20:59
Medlem
Citat:
Man hör mycket homofobiskt här på FB - det kan jag subtantiera.

I de kretsar jag rör mig i (är akademiker uppvuxen i Sthlm) är det en påfallande skillnad i inherent attityd mot HBTQ generationer emellan. Känner ganska många bögar och har fått intrycket att de i vart fall inte går omkring och är rädda vare sig för nynassar eller släktingar (i synnerhet inte de senare). Det bör sägas att det inom HBTQ-sfären råder disparata uppfattningar om Pride, RFSL och QX/Qruiser och t o m om hela subkulturen som har kraftig karaktär av likriktning.

Jag tror inte att GM är vare sig seriemördare eller homo.

Ja, de bögar eller homosexuella som har kommit ut ur garderoben har ju insett att det är obefogat att vara orolig, eller aldrig varit oroliga för den delen. Det finns dock så många fler än dessa hjältar. Själv är jag ingen hjälte! Får jag pojkvän så är det inget jag berättar på jobb fast det är ett akademiskt jobb. Jag har träffat engångsmördare, några sjuka typer som sitter på livstid och vet vad dem har gjort. Låt mig bara säga att de dem har gjort skiljer sig väsentligt mycket från vad LJ har gjort. Samma sak om man tittar på psykopat-spåret. En psykopat hade inte skött sin skola på det sättet och sätter sig alltid själv i första rummet.
Även om jag själv håller fast vid relations-spåret så måste jag givetvis medge att han förmodligen lider av någon form av störning för att kunna utföra dådet. Möjligen men tveksamt att det är frågan om normalisering, dehumanisering via snuff-filmer.
Citera
2019-08-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
.
Personer med tvångstankar är sällan farliga för omgivningen. Däremot tror de att de är det, det är det som är själva tvångstanken och som skapar så mycket ångest och oro. Jämförbart med när man står på en hög höjd och fastän man inte vill, inte tror att man kan hejda sig ifrån att hoppa, men ändå står kvar. Det är tanken som skrämmer, inte att man faktiskt gör det. Så visst kan han ha lidit av tvångstankar, men det är knappast de som fått honom att mörda. Till det behövs det isåfall en grav impulskontrollshämning och mer av vanföreställningar, alternativt någon form av antisocial personlighetsstörning.

Jag tror det är en form av besatthet värre än de som lider av "vanliga" tvångstankar -missförstå mig rätt det handlar inte om en "vanlig" individ med "vanliga" tvångstankar utan det är ju något som är "fel" . Jag menar bara att hans handlingar knappast kan förklaras med "psykopat" "aspberger" utan att det troligen inte är någon sådan diagnos utan jag tror det är en mindre depression och tvångstankar som blivit till en fix ide som bara måste sättas i verket. Jag tror inte det blir nån kluster B eller enkel förklaring utan tror mer på någon form av "vårdkrävande" individ där personalen måste vara mycket uppmärksam på minsta lilla förändring då det inte märks. Såsom med Gyll*nsvan.
Citera
2019-08-09, 21:09
Medlem
Citat:
Detta förefaller både logiskt och riktigt.

Det är inte karaktäristiskt för aspergare (OBS! Asperger skall det vara, efter den österrikiske läkare som uppfann diagnosen) att mörda folk.

Psykopati är ingen diagnos utan ett slentrianmässigt samlingsbegrepp för personlighetsstörningar inom "kluster B". I det citerade inlägget verkar antisocial personlighetsstörning åsyftas. Personlighetsstörningar kan skönjas redan i barndomen. Om GM brukar titta på autentiska mordsekvenser i rekreationssyfte kan detta högst påtagligt vara ett utsag av antisocial personlighetsstörning: en avancerad form av empatilöshet. Att titta ned i golvet däremot ger föga vägledning om en individs psyke. Begreppet "psykopati" är överexponerat i förhållande till sin psykiatriska bäring. Tidningsartiklar om psykopatchefer ger ofta helt fel signaler och bilden av "den charmige manipulatören" är överdriven.

Vi har ju OCPD också; anankastisk personlighetsstörning. Anankastiska personer lider av tvångsmässigt beteende på ett annat sätt än de med OCD; de är fixerade vid sociala normer och formalia, misstänksamma, fantasilösa och överkänsliga med vss aggressiv benägenhet.

Kluster A-störningar såsom schizoid resp schizotypisk personlighetsstörning kanske skall tas i beaktande även om det är sannolikare att det i det aktuella fallet är fråga om komorbiditet bestående av psykisk sjukdom och kluster B-störning.

Proffset har talat - givetvis var det en mycket förenklad lekmannamässig förklaring av mig. Vill också påpeka att psykisk ohälsa i sig inte heller skapar mördare. Det krävs ju något extraordinärt. Det är lika dumt att påstå att "alla invandrare våldtar" som att "alla med psykisk ohälsa mördar". Det krävs minst ett par tre orsaker och mycket "fel" för att någon ska bli mördare.
Citera
2019-08-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var har ni fått ifrån att dömda mördare fått nya identiteter? Jag kan inte köpa det, så ta fram fakta där tack.

Enklast beskrivs det med Eugene Sandberg, som hette Stig Bergling från början. Inte mördare men nog så allvarligt att vara dömd för spioneri.

1) Stig Eugene Bergling var hans namn från födseln tills han fällde för spioneri.

2) Han anmälde till Folkbokföringen att han därefter skulle använda sitt andranamn Eugene som tilltalsnamn (och inte alls ville heta Stig mer). Han blev Eugene Bergling.

3) Av någon anledning började han brevväxla med Elisabet Sandberg, en gammal flickvän från tonåren. Tycke uppstod och de ingick äktenskap och anmälde då till Folkbokföringen att de skulle anta hennes efternamn Sandberg. Och därvid kunde de börja planera flykten till Moskva. De behövde pass och biljetter och bil.

4) Passet ansöktes om i namnet Eugene Sandberg och beviljades eftersom det inte fanns några noteringar i brottsregistret om någon Eugene Sandberg.

Allt fungerade fint i Moskva tills Elisabet blev sjuk i bröstcancer och ekonomiska bekymmer uppstod. De återkom till Sverige och Eugene blev änkling. Han hade supit ned sig en del och hade inga vänner kvar i Sverige, så kommunen fick ta hand om honom. När hans boende blev mer allmänt känt, så kom han i åtnjutande av den tystnadsplikt som åligger vårdpersonalen. Fungerar lika effektivt som en skyddad ID tror jag. Den som är inskriven på ett vårdboende eller sjukhus är verkligen skyddad.
Citera
2019-08-09, 21:22
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Proffset har talat - givetvis var det en mycket förenklad lekmannamässig förklaring av mig. Vill också påpeka att psykisk ohälsa i sig inte heller skapar mördare. Det krävs ju något extraordinärt. Det är lika dumt att påstå att "alla invandrare våldtar" som att "alla med psykisk ohälsa mördar". Det krävs minst ett par tre orsaker och mycket "fel" för att någon ska bli mördare.

Den avgörande faktorn när det kommer till mördare är själva individen med alla de idiosynkrasier som tillkommer; det finns ingen enkel väg att spåra mordmani via psykiatrien.
Citera
2019-08-09, 21:37
Medlem
Varifrån kommer uppgiften att han ringde en annan vän innan PP?
Enbart från JL eller bekräftat av andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in