2019-08-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Och jag tror att den sjukliga fixeringen är ett sätt att hantera avtrubbningen. Han söker få igång sitt avstängda känsloliv genom att söka kickar av morbid karaktär. En sjuk pojke hur som helst.
.. och att gärningen blir förlösande? Ruggigt om det skulle vara så.
Citera
2019-08-19, 20:54
Avslutad
Vad heter blivande seriemördarsnubben?
Citera
2019-08-19, 21:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror varken på grandiositet eller paranoia. Kanske inte heller vanföreställningar. Däremot en sjuklig fixering som gjort honom avtrubbad. Med tanke på att han hade en lista på vilka som var hans potentiella targets, så är gärningen ganska väl planerad.

Men.. din gissning är lika bra som min.

Vi lär få se. Dock tror jag att en hel del av förundersökningen kommer bli sekretessbelagd med tanke på Peters efterlevande, och att gärningsmannen är ung. JL skall komma ut igen om kanske bara några år. Hans anhöriga skall också skyddas beroende på vad som kommer fram i utredningen.
Man blir inte sådär fixerad vid att mörda (sin kompis) för att man sett det på film om man inte har en störning. Avtrubbad är inget sjukligt tillstånd vad jag vet. Så något hittar dom helt säkert.
Citera
2019-08-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Man blir inte sådär fixerad vid att mörda (sin kompis) för att man sett det på film om man inte har en störning. Avtrubbad är inget sjukligt tillstånd vad jag vet. Så något hittar dom helt säkert.
Jag har inte något att jämföra med. Nån spärr tycks han inte ha haft. Du vet den där naturliga spärren vi alla (de flesta i alla fall) har. Så du har säkert rätt, något lär de hitta.

Edit. Att ha "sett på film" är en sak. Men har han varit inne på Dark-net och konsumerat mängder av snuff-movies så kan det kanske ställa till det i hjärnan.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-19 kl. 21:26.
Citera
2019-08-19, 21:46
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Jag har inte något att jämföra med. Nån spärr tycks han inte ha haft. Du vet den där naturliga spärren vi alla (de flesta i alla fall) har. Så du har säkert rätt, något lär de hitta.

Edit. Att ha "sett på film" är en sak. Men har han varit inne på Dark-net och konsumerat mängder av snuff-movies så kan det kanske ställa till det i hjärnan.

Stopp och belägg: Är det verkligen belagt att "han varit inne på Dark-net"?
Citera
2019-08-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Stopp och belägg: Är det verkligen belagt att "han varit inne på Dark-net"?
Nej, jag spekulerar. Men "verkliga" mord (som media uttryckte det) är svåra att hitta annars.
Citera
2019-08-19, 21:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Är säker på att det inte kan ställa till något i en frisk hjärna. Själv såg jag halshuggningen av en av tjejerna. Det vill jag inte göra om.
Citera
2019-08-19, 22:00
Medlem
Citat:
Är säker på att det inte kan ställa till något i en frisk hjärna. Själv såg jag halshuggningen av en av tjejerna. Det vill jag inte göra om.
JAG tror det finns olika sorters mord. Det finns såna som Peter Madsen gillade, bdsm/snuff/tortyr, och det finns andra sorter. Och jag tror att om man utsätter sig för en sak, i detta fall snuff-movies då, så förändrar det ens sätt att vara. Han kanske började redan när han var 12-13 år med att kika på sådant. Hur känslig är inte hans hjärna då för intryck?

Nå, jag är varken psykolog eller kännare på något sätt så jag skall inte tjata om det. Jag tror ändå att det förändrade honom.
Citera
2019-08-19, 22:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Menar du att de som har asperger inte har empati?

ASP= Antisocial Personlighetsstörning
Citera
2019-08-19, 22:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja något hittar dom säkert. Tror inte heller att det räcker med att titta på hemska filmer för att bli en mördare. Då skulle vi ha många fler mördare och alla som upplevt döden på nära håll i krig skulle bli mördare osv.
Citera
2019-08-19, 22:57
Medlem
Misstänkte yxmördaren var toppstudent – blev vald till kamratstödjare https://www.aftonbladet.se/a/awyvbA

JL var kamratstödjare. Kunde tänka sig att bli advokat.
Citera
2019-08-19, 23:00
Medlem
Citat:
Misstänkte yxmördaren var toppstudent – blev vald till kamratstödjare https://www.aftonbladet.se/a/awyvbA

JL var kamratstödjare. Kunde tänka sig att bli advokat.
Djävulens advokat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in