2019-10-15, 11:35
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej.
Grislever använder du som sagt till pastej eller eventuellt till gryta.
Stekt lever i vilken form det än må vara funkar bara med kalv- eller lammlever.
Du kan ju göra en smarrig gryta av grislevern, eller lägga ut några extra kronor och göra en av franska kökets finaste uppfinningar.

Det blev lammlever tillslut. Kanongott i grytta med bacon, lök, grädde osv. Fick vara med en polare och slakta lamm i helgen. Nu är nästa fråga... vad ska jag göra med njurtapp av lamm?
Citera
2019-10-15, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Det blev lammlever tillslut. Kanongott i grytta med bacon, lök, grädde osv. Fick vara med en polare och slakta lamm i helgen. Nu är nästa fråga... vad ska jag göra med njurtapp av lamm?

Låter grymt gott!
Lammlever kan vara helt fantastiskt.

Njurtapp från lamm? Skärs det verkligen ut? Den delen måste vara väldigt liten isåfall, jag har aldrig hört talas om det.
Kan det vara en utskuren del av bringan?
Citera
2019-10-15, 14:10
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Låter grymt gott!
Lammlever kan vara helt fantastiskt.

Njurtapp från lamm? Skärs det verkligen ut? Den delen måste vara väldigt liten isåfall, jag har aldrig hört talas om det.
Kan det vara en utskuren del av bringan?

Nej det är njurtappen. Och ja, den är liten, men vi slaktade 8 lamm så jag fick 3-4 stycken!
Normalt sett skärs den inte ut, men min polare frågade om jag var sugen på att testa den och det sa jag ja till!

8st lammhjärtan fick jag också med mig, det var det ingen annan som ville ha
Citera
2019-10-17, 21:46
Medlem
JustZlatans avatar
Åt blodkorv och det var riktigt gott. Men jag tyckte det var godare att äta korven rå än att steka.
Är det meningen att man ska steka blodkorv?
Citera
2019-10-19, 18:31
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Åt blodkorv och det var riktigt gott. Men jag tyckte det var godare att äta korven rå än att steka.
Är det meningen att man ska steka blodkorv?
Det går bra att äta den ostekt om man föredrar det. Den är redan tillagad så det är inte på något sätt farligt att äta den ostekt. Men den brukar serveras stekt för att få en mer knaprig yta.
Citera
2019-10-20, 18:15
Medlem
Nihennas avatar
https://tasty.co/recipe?0=%2Fhomemade-chicken-tikka-masala&slug=homemade-chicken-tikka-masala&tasty_ui=true&canonicalUrl=https%3A%2F%2Fta sty.co

Tänkte göra detta nån dag. En snabb fråga dock, hur gör man med spetten? Efter att man har marinerat kycklingen så ska man grilla den på spett i ugnen, men det är något jag aldrig riktig förstått. Hur gör man för att få spetten fria i luften, så att säga? Om jag köper ett par träspett och drar igenom kycklingbitarna, vad gör jag sen?
Citera
2019-10-20, 18:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Om jag köper ett par träspett och drar igenom kycklingbitarna, vad gör jag sen?
Nu fungerade inte din länk, men...

Lägg dem på en plåt eller på ett galler i ugnen eller på grillen.
Citera
2019-10-20, 18:48
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu fungerade inte din länk, men...

Lägg dem på en plåt eller på ett galler i ugnen eller på grillen.
Oj, sorry! https://tasty.co/recipe/homemade-chicken-tikka-masala

Ok, tack! Blev bara förvirrad när det stod "Place the marinated chicken pieces on bamboo or wooden skewers, then set them over the prepared baking pan, making sure there is space underneath the chicken to help distribute the heat more evenly."
Citera
2019-10-20, 18:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Oj, sorry! https://tasty.co/recipe/homemade-chicken-tikka-masala

Ok, tack! Blev bara förvirrad när det stod...
Tror i och för sig det finns små ställningar man kan lägga spetten på, men galler och vändning ett par gånger fungerar utmärkt.

Edit: Tittade på receptet nu, och på filmen där de använt en djup plåt/bleck där spetten "hänger" på kanterna. Också en metod.
Senast redigerad av constant 2019-10-20 kl. 18:54.
Citera
2019-10-21, 14:23
Medlem
Reggaemans avatar
Någon som vet något smart sätt att få ur vätska ur Kyckling?

Köpte en påse fryst kyckling för någon månad sen och idag när jag tinade upp den så fullkomligt dröp det av vätska från den (fryst vatten som tinat jag vet)

Sen när jag började steka den så nästan kokade den i sin egna vätska, kycklingen var nästan som gele och hade inte fast form överhuvudtaget...svinäcklig, inget tuggmotstånd överhuvudtaget, gick liksom att dela på den bara genom att pressa med tungan

Jag antar att den här kycklingen var sprängfylld med vätska och salt osv...
Så kan man göra något för att få ut vätskan innan man steker den så att man får lite fastare kyckling?

Innan ni säger att jag ska reklamera den, jag har inget kvitto och jag köpte den som sagt för 1-2 månader sen så "öppet köp" är ju inte direkt aktuellt längre
Citera
2019-10-21, 18:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror i och för sig det finns små ställningar man kan lägga spetten på, men galler och vändning ett par gånger fungerar utmärkt.

Edit: Tittade på receptet nu, och på filmen där de använt en djup plåt/bleck där spetten "hänger" på kanterna. Också en metod.

Ok, tack!

Allmän fråga igen; uppvärmning av spenatgryta, bör man hellre värma det i kastrull än mikron om man har gjort matlåda av det?

Jag gjorde indisk palak paneer i helgen som blev jättegod. När jag hade tinat upp och mikrat min matlåda idag så blev det beskt och tråkigt dock. Funderar på om det hade blivit bättre om jag hade värmt upp i en kastrull istället? Luktade nämligen betydligt bättre innan jag mikrade, så känns som att det var just mikrons fel denna gång.
Citera
2019-10-21, 18:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Någon som vet något smart sätt att få ur vätska ur Kyckling?

Köpte en påse fryst kyckling för någon månad sen och idag när jag tinade upp den så fullkomligt dröp det av vätska från den (fryst vatten som tinat jag vet)

Sen när jag började steka den så nästan kokade den i sin egna vätska, kycklingen var nästan som gele och hade inte fast form överhuvudtaget...svinäcklig, inget tuggmotstånd överhuvudtaget, gick liksom att dela på den bara genom att pressa med tungan

Jag antar att den här kycklingen var sprängfylld med vätska och salt osv...
Så kan man göra något för att få ut vätskan innan man steker den så att man får lite fastare kyckling?

Innan ni säger att jag ska reklamera den, jag har inget kvitto och jag köpte den som sagt för 1-2 månader sen så "öppet köp" är ju inte direkt aktuellt längre

Kör den i ugnen tills den är lagom torr. Allt torkar i ugnen tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in