2019-10-03, 17:48
Medlem
Nihennas avatar
Om man vill smaksätta sitt ris, gör man det under kokning, eller blandar man runt efter?

Man har ju kokat potatis med currypulver och gurkmeja ibland för att få till en rätt trevlig smak, men hur fungerar det bäst med ris? Har minne av att mina gamla indiska rumskompisar hade i alla kryddor medans de kokade, men kan lika gärna ha drömt det.

Tänkte äta lite mexikansk köttfärs, men tänkte man kunde göra riset lite roligare än bara vanligt kokt ris. Tänker typ... spiskummin samt chilli- och paprikapulver.
Citera
2019-10-03, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Om man vill smaksätta sitt ris, gör man det under kokning, eller blandar man runt efter?

Man har ju kokat potatis med currypulver och gurkmeja ibland för att få till en rätt trevlig smak, men hur fungerar det bäst med ris? Har minne av att mina gamla indiska rumskompisar hade i alla kryddor medans de kokade, men kan lika gärna ha drömt det.

Tänkte äta lite mexikansk köttfärs, men tänkte man kunde göra riset lite roligare än bara vanligt kokt ris. Tänker typ... spiskummin samt chilli- och paprikapulver.

Det har du inte drömt.
Börja med att ”svetta” riset i olja, hackad gul lök och kryddorna du vill.
Riset får absolut inte ta färg, kör på låg värme.
Spiskummin, paprikapulver, chilipulver och något lagerblad blir skitbra.
Du känner på doften när kryddorna börjar släppa ut smaken.
Sedan på med vattnet, gärna någon matsked hönsfond eller en buljongtärning.
Så gjorde med största sannolikhet dina indiska polare (med andra kryddor då, såklart).
Citera
2019-10-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Morötter förvaras bäst avblastade i en plastpåse vid 1 grad
Potatis i en papperspåse vid 5,5 grader
Äpplen förvaras bäst vid 4 grader och inte tillsammans med andra grönsaker eftersom de avger gaser. Det är också bra att äpplena inte ligger mot varandra, om en ruttnar så sprider det sig då inte lika lätt.

Jordkällare är dock oöverträffat. Jag köpte en gång morötter mitt i sommaren och slängde dessa med blast och allt i en balja i källaren. Sedan glömde jag bort dessa och hittade dem ett par veckor senare när jag städade. De var fortfarande krispiga, helt otroligt!
Tjena. Tack för svar.

Jag brukar oftast ha mina morötter i plastpåse i kylen men jag upplever att de ofta blir ”svampiga och fuktiga” ganska fort. Ska plastpåsen var tillsluten eller öppen?

Potatis - check.

Äpplen - det var nytt för mig. Jag har brukat haft mina liggandes i rumstemp, men då ska jag alltså ha dom i kylskåpet menar du. Liggandes var för sig, inte i plastpåse.
Citera
2019-10-04, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteEljest
Tjena. Tack för svar.

Jag brukar oftast ha mina morötter i plastpåse i kylen men jag upplever att de ofta blir ”svampiga och fuktiga” ganska fort. Ska plastpåsen var tillsluten eller öppen?

Potatis - check.

Äpplen - det var nytt för mig. Jag har brukat haft mina liggandes i rumstemp, men då ska jag alltså ha dom i kylskåpet menar du. Liggandes var för sig, inte i plastpåse.

Plasten skall vara stängd. Jag läste om någon som drog gladpack runt morötterna. Så lite luft i påsen som möjligt är nog melodin.

När det gäller äpplen så tror jag att om du inte har flera kylskåp så är det lika bra att ha dem utanför. Om du tittar i en livsmedelsbutik ser du inte äpplen intill bananerna. Äpplen avger en gas som får annan frukt att mogna fortare.
Citera
2019-10-04, 05:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteEljest
Äpplen - det var nytt för mig. Jag har brukat haft mina liggandes i rumstemp...
Det har de i butikerna också.
Citera
2019-10-05, 12:57
Medlem
Gustavoss avatar
Hur smakar grislever jämfört med kalvlever? Kan jag använda grislever i ett recept som efterfrågar kalvlever?

Mvh,
Gustav
Citera
2019-10-05, 13:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hur smakar grislever jämfört med kalvlever? Kan jag använda grislever i ett recept som efterfrågar kalvlever?
Betydligt kraftigare än kalvlever. Kan helt klart fungera att byta ut i exempelvis en gryta, men jag skulle nog inte vilja äta den stekt i skivor.
Citera
2019-10-05, 13:06
Bannlyst
Citat:

Mvh,
Gustav

Det kan funka beroende på hur originalreceptet ser ut.
Vad har du för recept?
Citera
2019-10-05, 13:09
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det kan funka beroende på hur originalreceptet ser ut.
Vad har du för recept?

Tänkte göra "anglais" typ... med bacon, lök, kapris, kanske lite persilja!
Citera
2019-10-05, 13:13
Bannlyst
Citat:
Tänkte göra "anglais" typ... med bacon, lök, kapris, kanske lite persilja!

Då ska du inte använda grislever.
Kör på kalvlever.
Grislever använder du nästan bara till leverpastej eller någon gryta.
Citera
2019-10-05, 15:19
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Då ska du inte använda grislever.
Kör på kalvlever.
Grislever använder du nästan bara till leverpastej eller någon gryta.

Men kilopriset på grislever hälften så högt som det på grislever. Kan jag dämpa smaken i grislever genom att blötlägga den i mjölk?
Citera
2019-10-05, 16:45
Bannlyst
Citat:
Men kilopriset på grislever hälften så högt som det på grislever. Kan jag dämpa smaken i grislever genom att blötlägga den i mjölk?

Nej.
Grislever använder du som sagt till pastej eller eventuellt till gryta.
Stekt lever i vilken form det än må vara funkar bara med kalv- eller lammlever.
Du kan ju göra en smarrig gryta av grislevern, eller lägga ut några extra kronor och göra en av franska kökets finaste uppfinningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in