Citat:
Ursprungligen postat av
Denno
Vet inte om denna tråden bara handlar om dom som önskar behandlingen.
Men vore kul att höra från er som faktiskt fått behandling. Hur förändrades ni från innan? Fördelar och nackdelar. Var det livsförändrande?
För min del så fungerar det inte att gå på Nebido i längden. Nackdelarna överväger fördelarna. Fördelarna är att jag byggt på mig muskler pga ökat testosteron, vilket jag har nytta av snart när jag slutar med all behandling.
Nackdelarna är väl att man aldrig mått riktigt bra, pga östrogenet som går upp och ner som en jojo, mycket pga de ojämna testosteronnivåerna som Nebido medför. Att använda diverse aromatashämmare (östrogenhämmare) fungerar dåligt eftersom det i princip är helt omöjligt att följa med den ojämna testosteronkurvan.
Testosteronbehandling fungerar säkert i andra länder, men här i Sverige så är läkarna på tok för okunniga.
Min slutsats är att Testosteronet måste vara i den övre skalan pga risken för sjukdomar och hjärtproblem om det är för lågt. Men när det gäller välmående så är östrogennivåerna eller rättare sagt balansen mellan testosteron och östrogen absolut viktigast. Ingen man mår bra med för lågt östrogen