Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-10-17, 11:07
Bannlyst
Jag har hängt med dåligt i denna debatt.
Finns det klara bevis för att en ökning av CO2 höjer värmen?
Eller är det bara ett antagande?
Citera
2019-10-17, 11:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badaren
Bevisen är överväldigande från vetenskapen.

Kritiken är triggad av fossilindustrin som inser att deras vinster är hotade. De har själva känt till att utsläppen av CO2 påverkar klimatet sedan 70-talet ungefär, men aktivt dolt det för allmänheten.
De har lagt många miljarder på att lobba i Washington och Bryssel och betala "experter" som uttalar sig mot klimatvetenskapen.
Citera
2019-10-17, 11:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det beror nog på vem du frågar.

För att göra det lätt för mig så påstår jag att de flesta av de forskare som inte är alarmister känner till växthuseffekten och bedömer att växthusgaserna [vattenånga (H2O), koldioxid (CO2), dikväveoxid (N2O), metan (CH4) och ozon (O3)] bidrar till en temperaturökning på jorden.

Lennart Bengtsson (professor emeritus i klimatologi) skriver tex. så här,
https://www.di.se/debatt/professorn-hur-klarar-man-en-klimatandring/
Citera
2019-10-17, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det beror nog på vem du frågar.

För att göra det lätt för mig så påstår jag att de flesta av de forskare som inte är alarmister känner till växthuseffekten och bedömer att växthusgaserna [vattenånga (H2O), koldioxid (CO2), dikväveoxid (N2O), metan (CH4) och ozon (O3)] bidrar till en temperaturökning på jorden.

Lennart Bengtsson (professor emeritus i klimatologi) skriver tex. så här,
https://www.di.se/debatt/professorn-hur-klarar-man-en-klimatandring/
Men har man visat det experimentellt?
Blir luften varmare i ett växthus pga högre CO2-halt?
Citera
2019-10-17, 11:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Men har man visat det experimentellt?
Blir luften varmare i ett växthus pga högre CO2-halt?

Experiment, https://www.youtube.com/watch?v=pPRd5GT0v0I
Citera
2019-10-17, 11:54
Medlem
Surtrutens avatar
Lägger till några citat från Prfessor emeritus Lennart Bengtssons debattartikel i DI.
Fetat av mig.
Citat:
Växthuseffekten har varit känd sedan tidigt 1800-tal och förbryllade tidigt fysikerna. Man kunde helt enkelt inte förstå varför jorden var drygt 30°C varmare än den borde vara.

Så småningom stod det klart att den väsentliga orsaken var vattenånga och koldioxid i luften som absorberade jordens värmestrålning. De vanliga atmosfärgaserna syre och kväve släpper däremot igenom såväl solstrålning som jordens värmestrålning.

Att det förhåller sig så vet vi nu från den moderna kvantfysiken och beror på att de mer komplexa vatten- och kolsyremolekylerna påverkas mer av värmestrålningen. Växthuseffekten är väldig och uppgår till ungefär 160 Watt per kvadratmeter eller hela två tredjedelar av den strålning som kommer jorden till godo från solen.
Citera
2019-10-17, 12:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast nu skickade du ju bara två länkar som
1) Inte alls visar att regeringen i Holland vill halvera jordbruksproduktionen.
2) Inte alls visar att armén kallats in i något annat syfte än att hjälpa polisen att dirigera traktorerna till rätt ställe.

Varför postar du inlägg med (påhittade) syften som du sedan inte kan lämna läsbara källor på?
Så du menar alltså att allt är frid och fröjd och att de holländska bönderna missuppfattat allt.
Citera
2019-10-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Det finns mycket att säga om bränsle-el-omvandlare men det hör kanske inte hemma i den här tråden så jag skall försöka fatta mig kort.

När man började göra kolvmotorer behövde man få dem att gå över icke-drivande takter. Lösningen blev ett svänghjul. I en motorgenerator som laddar ett batteri kan man låta generatorn gå som motor under de icke-drivande takterna. Då kan man ta bort det tunga svänghjulet och få en enhet som är lika hanterbar som aktersnurran till ekan, en enhet som man kan hänga på bilen om man vill åka långt eller ansluta till elnätet för att sälja el när priset är högt under topplasttid. När alla Sveriges bilägare har en 15 kW motorgenerator kommer de att förfoga över större elproduktionskapacitet än vad som är installerat i dagens nät. Med likström som inte kräver synkronism kan man få ett nästan osårbart elnät.

Jag håller med om att syntetiska bränslen är mer hanterliga än väte. Man pratar ibland om vätelagring i metallhydrid men det finns en "metall" som är outstanding som vätelagrare och det är kol.

Jo.

Intressant som vanligt!

Citera
2019-10-17, 12:35
Medlem
Surtrutens avatar
Det var lite snack om Kina och deras utsläpp av växthusgaser tidigare.

Vem/vilka är orsaken till att Kinas utsläpp ökar tycker ni?

Är Kina en värsting?
Kanske!? Per land släpper de ut mest, men per capita ser det ut så här.

Ton CO2-utsläpp per invånare 2014.
USA 16,5
Australien 15,39
Kanada 15,16
Ryssland 11,86
Sydkorea 11,57
Singapore 10,31
Nederländerna 9,92
Japan 9,54
Norge 9,27
Tjeckien 9,17
Tyskland 8,89
Finland 8,66
Belgien 8,33
------------------------------------------------
Kina 7,54
------------------------------------------------

Polen 7,52
Irland 7,31
Österrike 6,87
Storbritannien 6,5
Grekland 6,18
Island 6,06
Danmark 5,94
Italien 5,27
Spanien 5,03
Frankrike 4,57
Sverige 4,48
Turkiet 4,48
Portugal 4,33
Schweiz 4,31
Ungern 4,27
Brasilien 2,61
Jag har rensat lite i listan, se hela listan här, https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp-per-inv

Det förvånar mig att Finland och Norge ligger så högt med liknande naturresurser som Sverige och att Danmark som helt saknar naturresurser för energiproduktion ligger så lågt.
Senast redigerad av Surtruten 2019-10-17 kl. 12:45. Anledning: Gjort tydligare
Citera
2019-10-17, 12:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är lätt att blanda ihop klimat och väder så med "normalt" väder i några år kan man lätt låta sig luras, så långt håller jag med.

Det faktum att 17 av de varmaste åren på jorden har uppmätts 2002 och framåt kommer inte att ändras även om det kommer tre "normala" år i Sverige. Kanske är det så att dessa tre år blir de varmaste som någonsin uppmätts på jorden.
Jag vill bara invända mot den slarviga beskrivningen (min fetning) med motfrågan: hur lång tid har vi haft trovärdiga och exakta siffror på Jordens medeltemperatur? Hur exakt/trovärdigt kan vi mäta detta idag ner på decimalen?

Jag ifrågasätter inte att vi är inne i en stigande trend men din skrivning ger intrycket att vi har något att jämföra med sedan "evigheter", vilket vi naturligtvis inte har.
Citera
2019-10-17, 12:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så du menar alltså att allt är frid och fröjd och att de holländska bönderna missuppfattat allt.
Jag manar att så länge du inte kan visa varför bönderna samlas (på ett begripligt språk) så skulle det lika gärna kunna vara den årliga countryfestivalen i Holland som startat.

Jag vet att det är en protest. Kan du visa att det stämmer att de protesterar mot, det du påstår, att regeringen i Holland vill halvera jordbruksproduktionen så är ju saken ur världen.
Istället väljer du att slingra dig och ställa motfrågor.
Varför?
Citera
2019-10-17, 12:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag manar att så länge du inte kan visa varför bönderna samlas (på ett begripligt språk) så skulle det lika gärna kunna vara den årliga countryfestivalen i Holland som startat.

Jag vet att det är en protest. Kan du visa att det stämmer att de protesterar mot, det du påstår, att regeringen i Holland vill halvera jordbruksproduktionen så är ju saken ur världen.
Istället väljer du att slingra dig och ställa motfrågor.
Varför?
Du har fått länkar, t.o.m. till Googleträffar. Har du problem med språket får du använda Google Translate som alla andra utan språkkunskaper.

Edit:

Ska vara snäll och ge dig en länk till en svensk sida. Skrik till om du har några lässvårigheter så kanske jag kan hjälpa dig igenom texten om det är några svåra ord du inte förstår.

https://www.atl.nu/lantbruk/hollandska-bonder-i-massdemonstration/
Senast redigerad av arbetet 2019-10-17 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in