Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-10-16, 22:47
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Varje gång Greta eller någon annan påtalar dom allvarliga problemen med Sveriges utsläpp så kommer en Sverigedemokrat och grinar "men Tjjiina då!!", och ja Kina släpper ut mer än Sverige MEN KINA ÄR OCKSÅ MINST 10 GÅNGER STÖRRE ÄN SVERIGE.

Ni säger tekniskt sätt "Men solen då!" när nån säger att er eld är för varm.

Har ni missat detta? Att kina är så stort? Tror ni att utsläppen inte ökar då?
Trollar du eller är du bara utvecklingsstörd?
Sluta svamla om Sverigedemokrater i alla dina idiotinlägg.
Dessutom är faktiskt Kina mer än 10 gånger större än Sverige
Citera
2019-10-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
På Södertörn får man lära sig att isblock avger cirka 300W/m^2 och att det blir varmt inne i stugan av dem.

Då så, då lär ju problemet med klimatsekten lösa sig genom att de fryser ihjäl. Man kanske ska tipsa om kolsyreis för att få mer "återstrålning". Det kan ju inte vara svårt att övertyga dem om att det är kombinationen av koldioxid och vattenånga som ger en skenande växthuseffekt, och att den höga koncentrationen av co2 och h2o i fast form som is kommer boosta värmen.
Citera
2019-10-16, 23:26
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Det är inte lätt att bemöta en hel bok här, men jag kan växthuseffekten utan och innan, och jag har kollat källorna som man anger som grund under många år.

I länken i mitt inlägg så stod det om "albedo-effekten" bland annat vilket anges som en av anledningarna till varför atmosfären innehållandes växthusgaser gör så att jordens yta blir varmare än vad den hade varit utan atmosfär och dessa gaser. Någonting om att gaserna gör så att värmestrålningen "studsar" tillbaka mot jordens yta istället för att bara försvinna ut tillbaka i rymden. Jag tänker mig att det är lite som att reflektera ljus med foliepapper mot kroppen vilket då skulle göra huden ännu varmare (om det nu stämmer).

Nu tror jag dock ändå inte på vad klimatsekten hävdar, oavsett om växthuseffekten finns eller inte, det var bara lite intressant att du avfärdar hela effekten som sådan. Ofta handlar det ju mer om hur mycket våra utsläpp påverkar växthuseffekten, snarare än om den finns överhuvudtaget.
Citera
2019-10-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Varje gång Greta eller någon annan påtalar dom allvarliga problemen med Sveriges utsläpp så kommer en Sverigedemokrat och grinar "men Tjjiina då!!", och ja Kina släpper ut mer än Sverige MEN KINA ÄR OCKSÅ MINST 10 GÅNGER STÖRRE ÄN SVERIGE.

Ni säger tekniskt sätt "Men solen då!" när nån säger att er eld är för varm.

Har ni missat detta? Att kina är så stort? Tror ni att utsläppen inte ökar då?

Tar du Sveriges alla utsläpp x 10 så är det fortfarande en fis i vinden i jämförelse med Kinas utsläpp... och dessutom är Kina långt större än 10 gånger Sveriges storlek både till yta och befolkningsmängd... men även om du skulle jämföra med faktiska förhållanden skulle du inse att Kinas utsläpp fortfarande är långt högre än Sveriges.

Visst bör alla hjälpa till men det vore mer effektivt att lägga hela Sveriges miljöbudget på förändringar i de länder som påverkar klimatet mest negativt, istället för att kasta pengar på nära nog verkningslösa (och i vissa fall förvärrande) idéer här hemma.

Alla som tyckte att subventionerade elcyklar var en bra idé för klimatet borde omyndigförklaras.
Citera
2019-10-17, 01:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Fast länken till OLR är inte "fönstret". IR-fönstret är de våglängder som inte absorberas alls, den strålning som transmitteras. Det är bara 15-20% av strålningen.

Ska du vara kritisk så är det ju bättre om du vet vad du pratar om.
Från länken:
"The thin blue line represents the monthly value, while the thick red line is the simple running 37 month average, nearly corresponding to the running 3 yr average. The infrared wavelength covered is 10.5-12.5 µm (Gruber and Winston 1978) and covers the main part of*the*atmospheric infrared window. Last month shown: October 2010. Last diagram update: 13 February 2011".

Citat:
IR-fönstret är de våglängder som inte absorberas alls, den strålning som transmitteras.
Det var ju det jag skrev. För att utreda forcingen (positiv eller negativ) måste man integrera över alla våglängder.

Citat:
The most important of these “water vapor windows” is for thermal infrared with wavelengths centered around 10 micrometers. (The maximum transparency occurs at 10 micrometers, but partial transparency occurs for wavelengths between about 8 and about 14 micrometers.)
https://earthobservatory.nasa.gov/features/EnergyBalance/page7.php

Citat:

This means that, at the scarcely absorbed continuum of*wavelengths(8 to 14 μm), the radiation emitted, by the earth's surface into a dry*atmosphere, and by the cloud tops, mostly passes unabsorbed through theatmosphere, and is emitted directly to space; there is also partial*window*transmission in far infrared ...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Infrared_window
Senast redigerad av MrArtur 2019-10-17 kl. 01:40.
Citera
2019-10-17, 08:03
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Variabel kompression är ju en fördel, något som SAAB byggde en motor som hade innan de gick i konkurs. Man varierade helt enkelt avståndet mellan motorblock och vevhus på ett fiffigt vis.

Men visst.

Stor svängmassa kommer med fördelar och nackdelar, på arbetsmaskiner vill du ha stort svänghjul och lagra rörelse i. F1-bilar har extremt låg svängmassa och byter varvtal så fort att man kan spela musik med dem. Utan svängmassa blir kanske fordonet svårt att köra och tjuvstoppar enkelt?

Blir elkraften billig kan kanske syntetiska bränslen konkurrera med biobränslen. Jag kan tycka det är snyggare än vätgas och mycket lättare att lagra och distribuera.

Det finns mycket att säga om bränsle-el-omvandlare men det hör kanske inte hemma i den här tråden så jag skall försöka fatta mig kort.

När man började göra kolvmotorer behövde man få dem att gå över icke-drivande takter. Lösningen blev ett svänghjul. I en motorgenerator som laddar ett batteri kan man låta generatorn gå som motor under de icke-drivande takterna. Då kan man ta bort det tunga svänghjulet och få en enhet som är lika hanterbar som aktersnurran till ekan, en enhet som man kan hänga på bilen om man vill åka långt eller ansluta till elnätet för att sälja el när priset är högt under topplasttid. När alla Sveriges bilägare har en 15 kW motorgenerator kommer de att förfoga över större elproduktionskapacitet än vad som är installerat i dagens nät. Med likström som inte kräver synkronism kan man få ett nästan osårbart elnät.

Jag håller med om att syntetiska bränslen är mer hanterliga än väte. Man pratar ibland om vätelagring i metallhydrid men det finns en "metall" som är outstanding som vätelagrare och det är kol.
Citera
2019-10-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
I länken i mitt inlägg så stod det om "albedo-effekten" bland annat vilket anges som en av anledningarna till varför atmosfären innehållandes växthusgaser gör så att jordens yta blir varmare än vad den hade varit utan atmosfär och dessa gaser. Någonting om att gaserna gör så att värmestrålningen "studsar" tillbaka mot jordens yta istället för att bara försvinna ut tillbaka i rymden. Jag tänker mig att det är lite som att reflektera ljus med foliepapper mot kroppen vilket då skulle göra huden ännu varmare (om det nu stämmer).

Nu tror jag dock ändå inte på vad klimatsekten hävdar, oavsett om växthuseffekten finns eller inte, det var bara lite intressant att du avfärdar hela effekten som sådan. Ofta handlar det ju mer om hur mycket våra utsläpp påverkar växthuseffekten, snarare än om den finns överhuvudtaget.

Har du någonsin upplevt att din kroppsvärme "studsar" tillbaka från kall luft? Kom ihåg att atmosfärens medeltemperatur är -18°C.

Albedo är reflekterat solljus. Men även albedo är ett felaktigt begrepp som växthushypotesen använder felaktigt.
Citera
2019-10-17, 10:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får väl prata de holländska bönderna tillrätta då:

Lite Googling: https://www.google.com/search?q=boerenprotest&client=firefox-b-d&sxsrf=ACYBGNQu5AtJzLY6WTTLykZVclFajIqV7Q:1571239 240075&source=lnms&tbm=nws&sa=X&ved=0ahUKEwjT5Yumi qHlAhX1w8QBHbTiCEkQ_AUIEygD&biw=1366&bih=626

Twitter: https://twitter.com/hashtag/boerenprotest?src=hashtag_click
Fast nu skickade du ju bara två länkar som
1) Inte alls visar att regeringen i Holland vill halvera jordbruksproduktionen.
2) Inte alls visar att armén kallats in i något annat syfte än att hjälpa polisen att dirigera traktorerna till rätt ställe.

Varför postar du inlägg med (påhittade) syften som du sedan inte kan lämna läsbara källor på?
Citera
2019-10-17, 10:31
Medlem
Citat:
Har du någonsin upplevt att din kroppsvärme "studsar" tillbaka från kall luft? Kom ihåg att atmosfärens medeltemperatur är -18°C.

Hur har du kommit fram till den siffran ? Den temperaturen råder på ganska hög höjd där en stor del av atmosfärens massa ligger nedanför och med högre temperaturer.
Citera
2019-10-17, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Från länken:
"The thin blue line represents the monthly value, while the thick red line is the simple running 37 month average, nearly corresponding to the running 3 yr average. The infrared wavelength covered is 10.5-12.5 µm (Gruber and Winston 1978) and covers the main part of*the*atmospheric infrared window. Last month shown: October 2010. Last diagram update: 13 February 2011".

Det var ju det jag skrev. För att utreda forcingen (positiv eller negativ) måste man integrera över alla våglängder.

https://earthobservatory.nasa.gov/features/EnergyBalance/page7.php

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Infrared_window

Jag vet inte vad du försöker säga. Mätningarna visar utgående värme, hypotesen säger att utgående värme minskar av ökande co2 och detta orsakar uppvärmning. Det är i sig självt en motsägelse eftersom utstrålning från en kropp ökar med ökad temperatur. Nu har vi alltså mätningar som visat att co2 inte minskar utstrålad värme och hypotesen är falsifierad.

Är din poäng att koldioxidens våglängder(~15μm) inte ingår? Menar du att de våglängderna, om de ingick, skulle dra ner eller dra upp mängden värme?

Varför tror du de inte ingår? För att det är så lite energi i det bandet att det inte spelar någon roll?
Citera
2019-10-17, 10:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det var detta som var syftet med Greta. Ställ fram ett barn som mänsklig sköld för att accelerera införandet av förtryckande regleringar. Det positiva är att det innebär att de drivande krafterna bakom "klimathotet" har fått panik. Man har insett att folk börjar bli misstänksamma när inget ovanligt kan observeras med klimatet. Och det faktum att det inte längre pågår någon uppvärmning, och risken för att det inte kommer finnas någon uppvärmning framöver, kan rasera hela pengakarusellen med IPCC i centrum på bara några få år. Ett par tre år med normalkalla vintrar och normala somrar skulle få många att ifrågasätta hela konceptet. De har bråttom nu.
Det är lätt att blanda ihop klimat och väder så med "normalt" väder i några år kan man lätt låta sig luras, så långt håller jag med.

Det faktum att 17 av de varmaste åren på jorden har uppmätts 2002 och framåt kommer inte att ändras även om det kommer tre "normala" år i Sverige. Kanske är det så att dessa tre år blir de varmaste som någonsin uppmätts på jorden.
Citera
2019-10-17, 10:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag vet inte vad du försöker säga. Mätningarna visar utgående värme, hypotesen säger att utgående värme minskar av ökande co2 och detta orsakar uppvärmning. Det är i sig självt en motsägelse eftersom utstrålning från en kropp ökar med ökad temperatur. Nu har vi alltså mätningar som visat att co2 inte minskar utstrålad värme och hypotesen är falsifierad.

Är din poäng att koldioxidens våglängder(~15μm) inte ingår? Menar du att de våglängderna, om de ingick, skulle dra ner eller dra upp mängden värme?

Det står ju uttryckligen vilket band som mätningen gäller för. Om koldioxidens band hade ingått, så hade resultatet sett annorlunda ut. Sådana mätningar har ju presenterats, men dom verkar du av någon anledning underkänna. Trots att du erkänner mätningar av samma metod för ett par mikrometer kortare våglängd. För att undersöka just energibalansen måste alla våglängder ingå.
Citat:

Varför tror du de inte ingår? För att det är så lite energi i det bandet att det inte spelar någon roll?
[/quote]
Det har väl motiverat i inlägget du citerade? Det står ju vilket som är det ingående bandet i din länk.

Allt detta har jag sagt i varje inlägg sedan länken.
Senast redigerad av MrArtur 2019-10-17 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in