Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
19-09-14, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, jag förstår din ståndpunkt. Det skulle vara önskvärt att minska utsläppen av växthusgaser, och där kan vi enas.

En fråga. Det här är inte menat som argumentation, utan jag är uppriktigt intresserad av att få det förklarat för mig.

Var sker utsläppsminskningen, om vi tiodubblar vår kapacitet inom vind- och solenergi?

Här är ett cirkeldiagram över Sveriges utsläpp:

https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/vaxthusgaser/

Vilken tårtbit blir mindre om vi bygger tusen vindkraftverk?

Det vi ska investera i är kärnkraft

Sol och vind kan fara och flyga.

Vad händer när det slutar blåsa? ingen elektricetet produceras
Vad händer när solfan är borta(tänk vinter) ingen elektrictet produceras

Vi kan inte förlita oss på ett system som inte kan producera el kontinuerligt.

Och vi har hittills inget möjighet att lagra stora mängder energi.
Det vi producerar måste genast användas
Citera
19-09-14, 15:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

Sol och vind kan fara och flyga.

Vad händer när det slutar blåsa? ingen elektricetet produceras
Vad händer när solfan är borta(tänk vinter) ingen elektrictet produceras

Vi kan inte förlita oss på ett system som inte kan producera el kontinuerligt.

Och vi har hittills inget möjighet att lagra stora mängder energi.
Det vi producerar måste genast användas
Naturligtvis måste vi ha en robust elproduktion och för mig får gärna kärnkraft vara en del av det robusta.

Fast det är ju inte riktigt sant att vi inte kan lagra energi när solen skiner och vinden blåser.
Om vi har ett överskott från vind och sol kan vattenkraften minska sin produktion (inom vissa gränser) och då lagras energin i form av lägesenergi i kraftverksdammarna. Detta elöverskott kan även exporteras till andra länder med vattenkraft så att deras dammar också kan hållas mera fyllda.

Man kan anlägga vattenkraftverk där vatten pumpas upp till en damm vid elöverskott.

Om andelen elbilar blir betydande så får vi en stor lagringskapacitet i bilarnas batterier. Med dagens teknik kan man styra laddning och urladdning på ett lämpligt vis för både bilanvändare och samhället.

Sedan finns ju också möjlighet att jämna ut energianvändningen mellan olika regioner och länder, det är sällan vindstilla och molnigt samtidigt överallt.
Senast redigerad av Surtruten 19-09-14 kl. 15:34.
Citera
19-09-14, 15:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, jag förstår din ståndpunkt. Det skulle vara önskvärt att minska utsläppen av växthusgaser, och där kan vi enas.

En fråga. Det här är inte menat som argumentation, utan jag är uppriktigt intresserad av att få det förklarat för mig.

Var sker utsläppsminskningen, om vi tiodubblar vår kapacitet inom vind- och solenergi?

Här är ett cirkeldiagram över Sveriges utsläpp:

https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/vaxthusgaser/

Vilken tårtbit blir mindre om vi bygger tusen vindkraftverk?
Jag svarar "mest utanför cirkeldiagrammet"!
Den största minskningen av CO2 skulle ske i de länder vi kan exportera el till som idag använder en stor mängd el som produceras med kol.

humanlife får svara på vilken tårtbit som blir mindre i cirkeldiagrammet.
Citera
19-09-14, 16:02
Medlem
Citat:
Vad händer när det blir så varmt att reaktorerna måste stängas för att kylvattnet blir för varmt? (Har hänt i Frankrike)
Vad händer när en olycka inträffar någonstans och vi får stänga ned en massa liknande reaktorer för att se om de är lika sårbara?
Tro inte att kärnkraft inte är sårbar den också, störningarna ser bara lite annorlunda ut.
Citera
19-09-14, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad händer när det blir så varmt att reaktorerna måste stängas för att kylvattnet blir för varmt? (Har hänt i Frankrike)
Vad händer när en olycka inträffar någonstans och vi får stänga ned en massa liknande reaktorer för att se om de är lika sårbara?
Tro inte att kärnkraft inte är sårbar den också, störningarna ser bara lite annorlunda ut.

Om vi skulle bestämma oss för att gå för kärnkraft
Då skulle vi använda oss av gen 4 med bridreaktorer, och dessa reaktorer kyls ner med flytande metaller eller gas.

Dessutom är slutförvaring av gen4 uran "endast" 1000 år innan det är safe

Vindkraft skapar ett jävla oväsen för allt som lever i vattnet.
Fiskar hummrar och delfiner blir stressade av detta ständiga surr. För mycket av deras komunikation sker via KLICK KLICK under vattnet

Utrotningshotade fåglar och andra doningar med vingar skadas eller dör pga vindkraftverken.

Osv osv
Citera
19-09-14, 16:23
Medlem
Citat:
Om vi skulle bestämma oss för att gå för kärnkraft
Då skulle vi använda oss av gen 4 med bridreaktorer, och dessa reaktorer kyls ner med flytande metaller eller gas.
Någonstans skall värmen sen ta vägen. Man kan dumpa spillvärmen i havet som vi gör i Sverige med våra reaktorer placerade längs kusterna, i floder som man ofta gör i Frankrike, vilket leder till att dessa värms upp och om det redan är varmt tvingas man som sagt stänga reaktorerna om man inte skall döda hela floden nedströms av varmvattnet, eller så kan man använda kyltorn vilket förbrukar mycket vatten.

Hur bra eller ekonomiska dessa hypotetiska gen 4 breederreaktorer blir vet vi inte heller.
Citat:
Utrotningshotade fåglar och andra doningar med vingar skadas eller dör pga vindkraftverken.
Skall vi förbjuda katter, kraftledningar, bilar, tåg mm som alla dödar mer fåglar än vindkraftverk? Eller skall vi lära oss att placera vindkraftverk bra och lära oss bygga dem på ett sätt så fåglar undviker dem?
Citera
19-09-14, 16:57
Avslutad
Citat:
Någonstans skall värmen sen ta vägen. Man kan dumpa spillvärmen i havet som vi gör i Sverige med våra reaktorer placerade längs kusterna, i floder som man ofta gör i Frankrike, vilket leder till att dessa värms upp och om det redan är varmt tvingas man som sagt stänga reaktorerna om man inte skall döda hela floden nedströms av varmvattnet, eller så kan man använda kyltorn vilket förbrukar mycket vatten.

Hur bra eller ekonomiska dessa hypotetiska gen 4 breederreaktorer blir vet vi inte heller.

Skall vi förbjuda katter, kraftledningar, bilar, tåg mm som alla dödar mer fåglar än vindkraftverk? Eller skall vi lära oss att placera vindkraftverk bra och lära oss bygga dem på ett sätt så fåglar undviker dem?

Vi sätter ju vindkraftverken där det blåser. Och där finns det iftast fisk,räkor,fåglar,brugd,ölval och örn
Det är lite tråkigt att dom blir påverkade

Bättre med gen 4 kärnkraft! Go GO GO!!

Det är vad jag tycker iaf
Citera
19-09-14, 17:08
Medlem
Citat:

Du känner till kyltorn????
Citera
19-09-14, 17:31
Medlem
Citat:
Vad menar du med "klimatet är globalt"? Det finns både lokalt och globalt klimat. Vilka historiska data syftar du på? Uppenbarligen andra än Mann, PAGES2K m fl har tillgång till. Det finns inget fuskande inblandat i Manns arbeten.
Men snälla lilla du. Det är ju helt uppenbart att han har fuskat bort den varma medeltiden. Tror du på "Hockeyklubban själv?
Citera
19-09-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du känner till kyltorn????
Uppenbarligen, annars skulle jag knappast nämnt dem i mitt inlägg
Citera
19-09-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Men snälla lilla du. Det är ju helt uppenbart att han har fuskat bort den varma medeltiden. Tror du på "Hockeyklubban själv?
Kan vi få se dina bevis för detta påstående. "Uppenbart" är inte mycket till argument. Tror du på PAGES2K, den senaste och mest kompletta rekonstruktionen?
Citera
19-09-14, 17:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jag går med på ett frågetecken här. Men koldioxidhalten ökar exponentiellt, i stort sett, vilket gör att temperaruren borde öka linjärt pga co2. Men uppvärmningen frigör metan och annat som adderas ovanpå. Vilket borde ge accelererad uppvärmning.
Jag vet inte var du hämtar dina "fakta"?!
Så vitt jag vet ökar CO2, i princip, linjärt.
Se andra diagrammet här:
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in