Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ojdå, det här verkar vara känsligt, ni vill ha ert julfirande kvar oavsett. Det verkar som att Jehovas vittnen är dom enda som bojkottar detta spektakel.
För mig är det inte direkt personligt eller känsligt. Kan inte påstå att jag ens gillar julen, eller att julfirande är viktigt för mig. Då är jag varken ateist eller jehovas vittne. Däremot kan jag förstå varför andra firar jul, även ateister och sådana som är kristna men som inte ser sig som särskilt troende.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är ju det jag frågar er, vad är att "fira jul med familjen"? Varför ska man använda det ordet överhuvudtaget om man gör sådant som man gör varje dag? Vad är skillnaden mellan en vanlig familjekväll, förutom 24 december och att man använder ordet jul på olika saker? Denna tradition har rötter i att tillbedja gudar, och denna tradition vill alltså ateister föra vidare?
Och om vi sedan tar ett exempel med tydligt julinslag t.ex. det här med jultomten, där man lurar barnen att tro att tomten existerar. Är inte det lika illa som att säga att Gud existerar enligt er? Visst, man kan bortförklara det med att man inte tror, och barnet inte tror att tomten existerar på riktigt, men varför vill man som ateist ha något som helst med det att göra och föra vidare sådan vidskeplighet?
Och om ni säger att ni har tagit bort inslaget med jultomten, varför just det inslaget och inte allt annat som har med tillbedjan av gudar att göra? Speciellt tänker jag på datumet:
Du som säger att om man firar jul, så firar man en religiös högtid. Hur ska man då fira jul, enligt dig? Eftersom alla andra firar det helt fel.
Att fira jul med familjen är inte alls något som kan jämföras med sådant som man gör varje dag? Visst umgås man varje dag (eller regelbundet), äter god mat osv.
Traditioner förändras för övrigt. Alla firar inte jul på samma sätt. Alla kristna firar inte jul på samma sätt, alla ateister firar inte jul på samma sätt. Det finns kristna som firar jul på ungefär samma sätt som ateister, exempelvis.
Jag personligen tror att det finns vissa skillnader i att lura i barnen att jultomten, tandfen etc existerar och att försöka få dem att tro på exempelvis Gud och Jesus. Jultomten är ganska harmlös trots allt. Läser man bibeln (eller barnens bibel) så kan man läsa om hur Gud på olika sätt har valt att bestraffa folk, och man kan läsa om Guds vrede, om helvetet etc. För ett barn så kan det verka skrämmande, och som om Gud är (eller kan vara) ondskefull. Vilket barn har en liknande uppfattning om tomten som delar ut julklappar, eller om tandfen som ger en slant om man har tappat en mjölktand? Även det här med jultomten och tandfen är traditioner som många väljer att använda sig av när de har blivit vuxna och fått egna barn. Ofta för att de har positiva barndomsminnen, och vill ge det till sina barn.