2019-10-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har jag inte påstått, jag köper också skinka då, för då är det billigt, men jag köper inte en julskinka.

Vad är det för skillnad mellan att köpa en skinka till jul och att köpa en julskinka?
Citera
2019-10-16, 11:29
Medlem
Citat:
"Förut, när ni ännu inte kände Gud, var ni slavar under gudar som i verkligheten inte är några gudar. Men nu när ni känner Gud, eller rättare, när Gud känner er, hur kan ni nu vända tillbaka till dessa svaga och ömkliga makter och vilja bli deras slavar igen? Ni håller ju så noga räkning på dagar och månader och särskilda tider och år! Jag är rädd att jag har slitit förgäves för er." (Gal 4:8-11 Bibel2000 )
Men nuförtiden är inte julfirandet avgudadyrkan, den handlar om Jesus. Att ni kommer dragandes med en massa fullständigt befängda referenser om farao och hans moster har ingenting med dagens högtider att göra. JV får inte fira födelsedagar för att en egyptisk farao firade sin för en herrans massa år sen, i en helt annan kultur. Bibeln säger ingenting om att kristna ska party hard på ett bröllop eller bara blanda lite vatten i vinet som Jesus gjorde. Apostlarna har gett oss rätt att låta vårt eget samvete avgöra hur vi firar högtider...och det ska Jehovas vittnen inte lägga sig i!
Citera
2019-10-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ojdå, det här verkar vara känsligt, ni vill ha ert julfirande kvar oavsett. Det verkar som att Jehovas vittnen är dom enda som bojkottar detta spektakel.

Nu är det ateister som vill stjäla den och göra den till sin egen högtid. Men visst gör som ni vill, men jag tycker det är dubbelmoral, varför vill man ha något som helst med något som har/har haft med tillbedjan av gudar att göra överhuvudtaget, om man säger sig vara ateist?

Jag som Jehovas vittne vill inte ha något som helst att göra med det som har ursprung i tillbedjan av falska gudar.

Intressant. Vittnena anser att vigselringen har ett hedniskt ursprung men väljer att använda den ändå eftersom den inte längre är förknippad med sitt ursprung, de flesta har ingen aning om det.
Då borde väl samma sak gälla julstjärnan?
I dagens Sverige är det egentligen bara jv som envist hävdar att julen är en ( falsk) religiös högtid, de som firar den förknippar vare sig granen, stjärnan eller maten med religion överhuvudtaget. Däremot älskar vittnena att döma andra som enligt dem själva gör fel - helt i strid med Paulus ord i Kol. 2:16
Citera
2019-10-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Vad är det för skillnad mellan att köpa en skinka till jul och att köpa en julskinka?

Det är ju ni som firar jul, ni borde veta skillnaden mellan skinka och julskinka.
Citera
2019-10-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men nuförtiden är inte julfirandet avgudadyrkan, den handlar om Jesus.

Så ateister som firar jul, firar Jesus?
Citera
2019-10-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ojdå, det här verkar vara känsligt, ni vill ha ert julfirande kvar oavsett. Det verkar som att Jehovas vittnen är dom enda som bojkottar detta spektakel.

För mig är det inte direkt personligt eller känsligt. Kan inte påstå att jag ens gillar julen, eller att julfirande är viktigt för mig. Då är jag varken ateist eller jehovas vittne. Däremot kan jag förstå varför andra firar jul, även ateister och sådana som är kristna men som inte ser sig som särskilt troende.

Citat:
Det är ju det jag frågar er, vad är att "fira jul med familjen"? Varför ska man använda det ordet överhuvudtaget om man gör sådant som man gör varje dag? Vad är skillnaden mellan en vanlig familjekväll, förutom 24 december och att man använder ordet jul på olika saker? Denna tradition har rötter i att tillbedja gudar, och denna tradition vill alltså ateister föra vidare?

Och om vi sedan tar ett exempel med tydligt julinslag t.ex. det här med jultomten, där man lurar barnen att tro att tomten existerar. Är inte det lika illa som att säga att Gud existerar enligt er? Visst, man kan bortförklara det med att man inte tror, och barnet inte tror att tomten existerar på riktigt, men varför vill man som ateist ha något som helst med det att göra och föra vidare sådan vidskeplighet?

Och om ni säger att ni har tagit bort inslaget med jultomten, varför just det inslaget och inte allt annat som har med tillbedjan av gudar att göra? Speciellt tänker jag på datumet:

Du som säger att om man firar jul, så firar man en religiös högtid. Hur ska man då fira jul, enligt dig? Eftersom alla andra firar det helt fel.

Att fira jul med familjen är inte alls något som kan jämföras med sådant som man gör varje dag? Visst umgås man varje dag (eller regelbundet), äter god mat osv.

Traditioner förändras för övrigt. Alla firar inte jul på samma sätt. Alla kristna firar inte jul på samma sätt, alla ateister firar inte jul på samma sätt. Det finns kristna som firar jul på ungefär samma sätt som ateister, exempelvis.

Jag personligen tror att det finns vissa skillnader i att lura i barnen att jultomten, tandfen etc existerar och att försöka få dem att tro på exempelvis Gud och Jesus. Jultomten är ganska harmlös trots allt. Läser man bibeln (eller barnens bibel) så kan man läsa om hur Gud på olika sätt har valt att bestraffa folk, och man kan läsa om Guds vrede, om helvetet etc. För ett barn så kan det verka skrämmande, och som om Gud är (eller kan vara) ondskefull. Vilket barn har en liknande uppfattning om tomten som delar ut julklappar, eller om tandfen som ger en slant om man har tappat en mjölktand? Även det här med jultomten och tandfen är traditioner som många väljer att använda sig av när de har blivit vuxna och fått egna barn. Ofta för att de har positiva barndomsminnen, och vill ge det till sina barn.
Citera
2019-10-16, 13:06
Medlem
Citat:
Vad tänker du om tanken att kristna stulit julen från hedniska religioner och ateister försöker nu stjäla julen från kristna traditioner?
Ingenting i stort sett, tänker jag om detta.
Människor gillar att samla familjen och göra saker. Vissa lägger in andra värderingar i detta, vissa anser att det räcker med att träffas.
Att folk genom historien haft olika anledningar är inget som bekymrar mig.
Det går även att resonera lika om Bibeln, att vissa saker i den bygger, eller påminner om, tidigare ideer och historier.
Folk följer Bibeln ändå, utan att reflektera över detta.
Citera
2019-10-16, 13:38
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Mig veterligen har det alltid varit både tillåtande och direkt önskvärt att dra in julen i den svenska skolan.

Har genomgått min skolgång alltifrån förskola till högstadiet där fullfjädrad juleskrud funnits i nästan alla skolans utrymmen, inkluderat kyrkobesök. (som var ömsesidigt välkomnande) - men inte var alla troende!

"Den sanne Jesus" sa ju : kom till mig, följ mig, min väg är enda vägen till guds rike så på den vägen är det, att samtliga inbjudits. Att den judiska judiska adventsljusstaken lyste i varenda skola, vartenda kontor och fortfarande gör så... dock blivit tabu i många skolor idag.. har andra orsaker.

Men innan Sverige blev multikulti, fanns en rätt härlig julestämning och för sakens skull : om det nu skulle finnas ett gudsrike.. då menar jag att sådant s.k rike är vidöppet för alla dvs. samtliga oavsett vilken självbild man väljer att ge sig.

Att självutnämnda profeter i forumet säger sig vilja ta sig rollen som gudstolkare.. blir patetiskt, när det isf, dvs om gud och gudsriket finns.. och guden värnar om alla sina barn.. och jesus med sin öppna famn.. den öppna famnen gäller isf SAMTLIGA. Med eller utan bön, med eller utan personlig önskan om att få vara den bäste troende och därför få fin plats att kunna se ner på andra (icke- troende) , det är inte läge att tävla i tro.. varken under julen eller annars.

Finns en gud, som skapat mig.. och jag lever ypperligt fint utan att underkasta mig dogmer skapta av människor eller inte behöver bibelord att referera till för att leva fullvärdigt med medmänniskor, ja men vad är då problemet?!!

Moraliserandet att försöka sätta in en kil och skarp avgränsning mellan troende o icke-troende, är falsk. Finns en gud, så vet denne vart han har var och en, den rollen att diktera vad som är moralistiskt korrekt el inte, ligger inte på människor att avgöra.. huruvida man har en gran eller ej, huruvida man läser bibeln som sin livlina eller inte behöver.

I sådant fall, får varje troende snällt vänta till sin död.. men så länge livet pågår, inse sig vara en begränsad varelse utan blekaste aning om vad guden vill och skall mot en själv och ä'n mindre mot andra, och ännu mer mot folk den inte ens känner.

Att vara starkt fördömande, är väl känt att vara inom hårt hållna religiösa sekter som VILL se sig som närmare gud än det övriga vanlevande patrasket, en inte alltför snygg människosyn för övrigt.

Och en väldigt konstig slags religiositet att ha, att förakta andra.. för att förhärliga sig själv.

Jul förknippas med njutning och glädje, så var det när jag föddes men det är så ännu... efter millenieskiftet, njut unna dig.. var inte så förbannat missunsam och torftig, det behövs fest och skulle behövas enl mig minst tipo fester till under vinterhalvåret, men oh nej.. det är ju förmäääääätet... mycket syndigt att vara glad nej uuuusch!! fy människa! in och skäms och LID.

Det ska göra ont, att leva? Så man vet att man lever? Njuts det, ja det är bevis på fördärv.. denna karga livsförnekande satans anda, som råder i detta blekfeta janteträsk, är over and out.

Tack och lov.
Tack för ditt inlägg. Bland det bästa jag läst på Flashback 👍. Att Gud älskar alla har jag insett och det är bara mäniskor som tror att Gud älskar vissa mer för att de tillhör den ena sekten eller den andra.
Citera
2019-10-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Du som säger att om man firar jul, så firar man en religiös högtid. Hur ska man då fira jul, enligt dig? Eftersom alla andra firar det helt fel.

Man ska inte fira jul överhuvudtaget, i alla fall om man vill följa bibeln, eller anser att religion är ett opium för folket, alltså om man är ateist.

Jag tycker det är magstarkt att ateister här på forumet är så aggressiva och nedlåtande mot troende, för att sedan i nästa sekund inte bryr sig om att man firar jul, man vill ändå ha lite av det som religiösa har.

Det är väl det som jag reagerar mest på, jag kan inte se det på något annat sätt än att det är dubbelmoral.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Att fira jul med familjen är inte alls något som kan jämföras med sådant som man gör varje dag? Visst umgås man varje dag (eller regelbundet), äter god mat osv.

Så det är en stor skillnad alltså mellan att bara umgås med familjen och äta mat, och fira jul med familjen. Vad är skillnaden?
Citera
2019-10-16, 14:59
Medlem
Citat:
Så ateister som firar jul, firar Jesus?
De kan ha andra grunder, men poängen är att det är tillåtet att fira högtider hur du vill. Svårt att förstå för de som tror att deras åsikt är lag.
Citera
2019-10-16, 16:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
De var just det han sade, att han kunde fira "jul" närsomhelst.

Om "fira jul" inte handlar om att träffa familjen, umgås, äta och spela spel, något som man kan göra vilken dag som helst, vad handlar "fira jul" om då? Kalle Anka kan man också titta på vilken dag som helst.

Det jag menar med att "fira familjen" är att t.ex. fira familjesammanhållningen, det kan man göra utan att ta till traditioner som har sin grund i tron på gudar, astrologi t.ex. så som i födelsedagsfiranden.
Och jag sa också anledningen. "Jul" är bara ett ord för ett tillfälle när man firar. För en ateist har det ingen som helst religiös betydelse. Hade "jul" av tradition varit den första tisdagen i februari så hade vi firat då, men nu är det så att av tradition så är det den 24:e december, då blir det att vi firar det då. Utan att fira nånting religiöst över huvud taget. Man kan väl säga att vi firar en tradition om man nu vill ge ett namn till vad det är vi firar. Var traditionen kommer från spelar ingen roll.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att säga till barnen att tomten existerar är ett bra sätt att lära dem kritiskt tänkande. De listar ofta ut det ganska fort, att tomten inte existerar.
Den har jag inte tänkt på, och observationsförmåga och kritiskt tänkande var faktiskt det som gjorde att jag och brorsan slutade tro på tomten en gång i tiden. Kanske är en rätt bra variant för att göra barnen mer motståndskraftiga mot dom elakartade lögnerna som dom kan råka ut för..

Citat:
Man ska inte fira jul överhuvudtaget, i alla fall om man vill följa bibeln, eller anser att religion är ett opium för folket, alltså om man är ateist.

Det är väl det som jag reagerar mest på, jag kan inte se det på något annat sätt än att det är dubbelmoral.
Många (dom flesta?) ateister tycker inte att religion är ett opium för folket, dom tror bara inte att det finns någon gud.

Men det är inte dubbelmoral så länge man inte påstår att det är något dåligt. Dom ateisterna som firar jul bryr sig som sagt inte det minsta om att ANDRA firar jul av religiösa skäl, dom firar bara jul för att det är en trevlig tradition. Det finns inte den minsta dubbelmoral där.

Kort sagt så måste det finnas moral för att det ska kunna bli dubbelmoral, för en ateist finns det ingen religiös moral inblandad i julfirandet.
Citera
2019-10-16, 16:12
Medlem
StigAllans avatar
Jag som ateist firar inte jul på annat sätt än att barnen får en julklapp och det kan vara gott med lite julmat.
Finns inget religiöst i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in