2019-10-21, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Just detta verkar många Jv ha svårt med att fatta. Man påverkar barnen att bli annorlunda och tar sedan på sig offerkoftan om barnen ses som annorlunda av andra barn. Samma sak när barnen blir äldre och vill ha pojk- och flickvännet så kommer man med en moralsyn som är värre än talibanernas.

Jag uppfattade själv att mina klasskamrater som var JV uppfattade sig själva som annorlunda. Vi "andra" i klassen tyckte nog mest synd om dem och jag vet att de fick presenter i "smyg" under skoltid av kompisar för att de ville att de inte skulle vara utan.
Citera
2019-10-21, 15:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielsvensson517
Julen är ju betydligt mer än bara klappar. Det är ju gedigna förberedelser i hemmet och en uppladdning för barnen om vad som komma skall. Hos oss är julen en känsla och en trivsel.
Det är julöl också! Vilket ju ger en känsla och en trivsel.
Citera
2019-10-21, 18:52
Medlem
Citat:
Jag uppfattade själv att mina klasskamrater som var JV uppfattade sig själva som annorlunda. Vi "andra" i klassen tyckte nog mest synd om dem och jag vet att de fick presenter i "smyg" under skoltid av kompisar för att de ville att de inte skulle vara utan.

Visst är det så. Barnen uppfostras till att vara annorlunda (läs bättre) än andra barn.......och att inte odla vänskapsförbindelser med icke-JV-barn. Förbannat cyniskt och elakt av föräldrarna.
Men barn är ofta kloka.....de andra barnen förstod att det var nåt fel på föräldrarna som uppfostrade barnen till utanförskap.
Citera
2019-10-22, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är julöl också! Vilket ju ger en känsla och en trivsel.

Julöl är ju framförallt viktigt för trivseln ! Sedan har vi fått en sliskig tradition där jag och sambon dricker äggtoddy till julklapparna. Riktigt sött och sliskigt men värmer bra med lite extra rom
Citera
2019-10-22, 13:53
Bannlyst
Citat:
Visst är det så. Barnen uppfostras till att vara annorlunda (läs bättre) än andra barn.......och att inte odla vänskapsförbindelser med icke-JV-barn. Förbannat cyniskt och elakt av föräldrarna.
Men barn är ofta kloka.....de andra barnen förstod att det var nåt fel på föräldrarna som uppfostrade barnen till utanförskap.

Ja det var klart vi undrade vilka monster de hade till föräldrar som inte gav dem julklappar... de missade också skolavslutningen varje år eftersom den var i kyrkan.
Citera
2019-10-27, 00:53
Medlem
Tradition
Citera
2019-10-27, 11:40
Medlem
anbolicxas avatar
Jul i Sverige är redan kraftigt sekulariserad och handlar mest om konsumtion. En svensk som föddes för 100 år sedan skulle aldrig känna igen en svensk jul 2019.
Citera
2019-12-04, 08:09
Medlem
Mundurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbolicxa
Jul i Sverige är redan kraftigt sekulariserad och handlar mest om konsumtion. En svensk som föddes för 100 år sedan skulle aldrig känna igen en svensk jul 2019.

Fast det kan man ju själv ändra på, hemma firar vi på samma sätt som gammelfarfar gjorde född för 110 år sedan. Har tillkommit lite nyheter på matbordet bara. Jag lär också mina barn om svenska gårdstomtar och Tors bockar med mera som jag tycker hör julen till, julen handlar om att umgås med sin familj.
Citera
2021-03-05, 15:16
Medlem
Julen är ett hedniskt firande. T o m ordet jul har äldre historia än Jesus, så att kalla julfirande för något kristet blir ju rent trams.

Sanningen är väl enkel? I takt med att kristendomen spreds tog de religiösa ledarna över framgångsrika traditioner varhelst de fanns i världen och förvandlade dem till förljugna kristna varianter. Allt för att kunna kontrollera och förslava befolkningen.
Citera
2021-03-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Julen är ett hedniskt firande. T o m ordet jul har äldre historia än Jesus, så att kalla julfirande för något kristet blir ju rent trams.

Sanningen är väl enkel? I takt med att kristendomen spreds tog de religiösa ledarna över framgångsrika traditioner varhelst de fanns i världen och förvandlade dem till förljugna kristna varianter. Allt för att kunna kontrollera och förslava befolkningen.

I vilken mån är icke troende förslavade bara för att de vill ha julgran? Jag har aldrig sett några präster inspektera icke troende människors hem p g a juldekorationer. Det enda som kommer i närheten är att en medlem i Jehovas kan råka riktigt illa ut om vederbörande skulle råka ha en julgran eller en adventsstake.
Citera
2021-03-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ja det var klart vi undrade vilka monster de hade till föräldrar som inte gav dem julklappar... de missade också skolavslutningen varje år eftersom den var i kyrkan.

Det är faktiskt sant. Jehova-barnen har moster till föräldrar som inte låter dem gjädjas åt våra traditioner.
Citera
2021-03-05, 22:26
Medlem
Citat:
I vilken mån är icke troende förslavade bara för att de vill ha julgran? Jag har aldrig sett några präster inspektera icke troende människors hem p g a juldekorationer. Det enda som kommer i närheten är att en medlem i Jehovas kan råka riktigt illa ut om vederbörande skulle råka ha en julgran eller en adventsstake.

Jag firar Jul och känner mig inte förslavad. Att vara troende är att vara en slav.

Två frågor. Vem tror du mår bäst av att bränna en koran (eller bibel)? och varför?
Senast redigerad av ManManne 2021-03-05 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in