2019-10-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Beror på vad du menar. Jag umgås med barnen, äter, spelar spel, delar ut klappar.
Är det att ”fira jul”?

Det låter mer som en kväll med familjen. Var i detta finns firandet av julen?
Citera
2019-10-13, 18:46
Medlem
Jul är inte kristet. Inte tomten heller.
Citera
2019-10-13, 18:51
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så ateister kan t.ex. ge bidrag om det ska byggas en kyrka eller moské?
Citat:
Självklart kan de det. Konstig fråga.

När man lyssnar på ateister på FB, så har jag svårt att se att dom skulle bidra till "vidskeplighet" som man uttrycker sig. Många ateister är väldigt nedlåtande och ofta aggressiva mot troende, och du ska få mig att tro att det inte är något problem om man bidrar till framväxten av troende?

Citat:
Citat:
Finns det något problem med att fira ramadan som ateist?
Citat:
Ingen aning. Finns säkert många ateister som redan gör detta. Mest p.g.a. att de inte vågar komma ut som ateist.

Varför är det inte lika självklart som att en ateist kan fira jul?
Citera
2019-10-13, 18:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Och i och med det så stödjer ni det ni anser är vidskeplighet, så varför bråkar t.ex. humanisterna om minsta lilla religiösa inslag i skolor t.ex.? Varför inte ha lite olika "goa gubbar" i undervisningen?

Undrar om Sturmark firar jul och midsommarafton, och dansar kring den hedniska midsommarstången för att ära gudar?
Hur stöder mitt inköp av skinka på ICA vidskeplighet?
Och inte vet jag varför humanisterna gör som dom gör, jag vet dock att jag själv är emot alla religiösa inslag i skolan. Vad det nu har med saken att göra..

Du verkar inte förstå. Vi firar inte en religiös högtid, vi firar för att vi är lediga och tycker det är en trevlig tradition. Oss spelar det inte någon roll vilken dag det är, vi kunde lika gärna ha firat "jul" den första torsdagen i februari om vi var lediga den veckan.
Citera
2019-10-13, 19:01
Medlem
Citat:
Det låter mer som en kväll med familjen. Var i detta finns firandet av julen?
Det undrar jag också. Sorry att göra sig besviken, men mitt firande är att vara med familjen.
Citera
2019-10-13, 19:08
Medlem
Citat:
När man lyssnar på ateister på FB, så har jag svårt att se att dom skulle bidra till "vidskeplighet" som man uttrycker sig. Många ateister är väldigt nedlåtande och ofta aggressiva mot troende, och du ska få mig att tro att det inte är något problem om man bidrar till framväxten av troende?

Varför är det inte lika självklart som att en ateist kan fira jul?
Ateisterna på FB är nog inte representativ för allmänheten.
Angående att vara nedlåtande och aggressiv mot meningsmotståndare så kanske du ska kolla upp vad religionerna säger i frågan? Miljontals troende anser att sådana som jag ska ”brinna i helvetet”. Det spelar nästan ingen roll hur illa en ateist uttrycker sig, så finns det teister som är mycket värre. Men de gömmer sig ofta bakom sin Gud.

För att jul inte är något religiöst för alla. Julen kan firas enbart genom att träffas och äta.
Citera
2019-10-13, 19:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det typiska svenska julfirandet är idag som sagt inte det minsta religiöst. Men även om det hade varit det så vore det fortfarande ingen dubbelmoral att fira det som ateist. Att vara ateist betyder inte att man är emot allt som är kopplat till religion.

Jag ser inget dubbelmoraliskt i att t.ex. en ateist går i kyrkan varje söndag bara för att han tycker om stämningen där.
Precis vad jag menade

Ateist är inte ett anti-leverne att behöva anlita allsköns historiskt material eller litteratur innan man tar för sig något.

Dock, finns i tråden anti-allt s.k teistisk hållning vilken kategoriserar all samgemenskap eller all social samvaro som tydliga och farliga tecken på icke-moralism : dvs extremmoralistisk hållning.

Det är ju också väldigt omoraliskt och säkert polyamoralistiskt att gå och rösta.. som kristen, eller som ateist.. för att det det, och det och zzzzzzzz är så O-moraliskt fel fel fel....

En balanserad uppfattning om vad julen är i vår samtid, har inga bekymmer med julen - judiskt troende "firar" i stora drag lika mycket som den kristne.

Möjligtvis islamisk livshållning, kan vara otillåtande att ge sig in i det otrogna spektaklet, men en historia för sig. Att man sedan på individnivå väljer i vilken grad eller hur mycket som är lagom för en, är ju underförstått så självklart.

Som att en katolik inte nödvändigtvis går och tar nattvarden för att den är katolik, eller en protestant inte automatiskt bejakar allt som har protestantiska förtecken.

Julen är s.a.s förvärldsligad / man köper sig julstämningen nu för tiden, varför det är nästan synd om de barn som direkt förbjuds att vara med i julfirandet ja de kan förstås vara kommunistiskt lagda och av den orsaken inte vilja vara med i "utsugandet" eller bidra till storkapitalisternas årliga kassaflöde men det är dom det och då har man politiska skäl och demoraliserar inte julen utifrån någon egen förhöjd fromhet att se sig som ädlare än alla de andra.. satarna som "inte fattat" vad "det" haqndlar om.

Tröttsamma attityder, emå. Men de drunknar oavsett i mängden och kan sitta där och lida med kristus så mycket de vill, med nosen i boken för att ge sitt ego en ny dusch. Medan andra tar det som det är, en fest bland fester.

För mig levande idag, kan jag delta i judisk lövfest eller svensk julfest och t.o.m ramadam-yra om det skulle vara, det är mig fullständigt egalt vem som gjorde vad för hundratals år sedan.

På ertt bröllop, begär jag inte att var och en ska uppvisa och bevisa sin konfession för bibel eller vara månde vad det är, kom som du är och ta seden som den är - eller slipp , men utan att börja demoralisera människors behov av glädje och lite ljus och lite extra gott av allt. Det är vi förtjänta.
Citera
2019-10-13, 19:13
Medlem
Citat:
Och i och med det så stödjer ni det ni anser är vidskeplighet, så varför bråkar t.ex. humanisterna om minsta lilla religiösa inslag i skolor t.ex.?
Därför att religion ska vara en privatsak och ingenting som påtvingas någon.
Citera
2019-10-13, 19:16
Medlem
Citat:
Jag gör dessa saker på jul. Jag kan tyvärr inte ljuga ihop något bara för att du ska bli nöjd.
Du bad mig göra tvärtom, så jag gav några exempel.

Nej, jag bad dig att tänka på vad du gör för att fira jul, och sedan göra tvärtom. Att du äter är inte att fira julen, i så fall firar du julen varje dag.

Citat:
Om du ska gissa; hur trodde du jag firade jul?

Tar in en gran i huset, klär granen med änglar, dansar runt granen, har julbock, har en stjärna i fönstret och uppe på julgranen som representerar stjärnan som ledde astrologerna till Jesus (som egentligen var Satan), frossar i mat och alkohol, lurar barnen med att du är tomten, och att tomten existerar och tomten har kollat om barnen har skött sig under året, byter klappar med varandra, där barnen blir besvikna på mjuka klappar, och kusinen blir irriterad över att du inte spenderade lika mycket pengar till julklappen som han gjorde, men försöker hålla masken.

Det finns säkert mycket annat? Inget av dessa saker gör du annars (antar jag).
Citera
2019-10-13, 19:22
Medlem
Citat:
Nej, jag bad dig att tänka på vad du gör för att fira jul, och sedan göra tvärtom. Att du äter är inte att fira julen, i så fall firar du julen varje dag.

Tar in en gran i huset, klär granen med änglar, dansar runt granen, har julbock, har en stjärna i fönstret och uppe på julgranen som representerar stjärnan som ledde astrologerna till Jesus (som egentligen var Satan), frossar i mat och alkohol, lurar barnen med att du är tomten, och att tomten existerar och tomten har kollat om barnen har skött sig under året, byter klappar med varandra, där barnen blir besvikna på mjuka klappar, och kusinen blir irriterad över att du inte spenderade lika mycket pengar till julklappen som han gjorde, men försöker hålla masken.

Det finns säkert mycket annat? Inget av dessa saker gör du annars (antar jag).
Ok. I så fall firar jag inte jul.

Gran har vi. Dansar runt den gör vi inte. Frossar gör jag, dricker alkohol gör jag inte. Men frossa och dricka alkohol gör folk också andra dagar, så det räknas ju inte som julfirande enligt hur du uttryckte dig tidigare. Jultomte hade vi när barnen var liten, men de har nog aldrig trott på tomten på riktigt.
Att kolla hur barnen skött sig låter som något Gud skulle komma på, så det har jag aldrig sagt till barnen.
Julstjärnor har vi i fönstret, men det är för att frun vill. Hon är uppväxt med en kristen mor.
Citera
2019-10-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hur stöder mitt inköp av skinka på ICA vidskeplighet?

Det har jag inte påstått, jag köper också skinka då, för då är det billigt, men jag köper inte en julskinka.

Citat:
Och inte vet jag varför humanisterna gör som dom gör, jag vet dock att jag själv är emot alla religiösa inslag i skolan. Vad det nu har med saken att göra..

Jag tycker det ger dubbla signaler att du vill förbjuda religiösa inslag i skolan, men när det blir jul så bryr du dig inte om dom religiösa inslagen i ditt eget hem.

Citat:
Du verkar inte förstå. Vi firar inte en religiös högtid,

Om du firar jul, så firar du en religiös högtid.

Citat:
vi firar för att vi är lediga och tycker det är en trevlig tradition. Oss spelar det inte någon roll vilken dag det är, vi kunde lika gärna ha firat "jul" den första torsdagen i februari om vi var lediga den veckan.

Då är det inte jul du firar, då firar du ledigheten.
Citera
2019-10-13, 19:25
Medlem
Citat:
Det undrar jag också. Sorry att göra sig besviken, men mitt firande är att vara med familjen.

Ja då firar du familjen, inte julen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in