Ojdå, det här verkar vara känsligt, ni vill ha ert julfirande kvar oavsett. Det verkar som att Jehovas vittnen är dom enda som bojkottar detta spektakel.
Inte ens ateister vill släppa på traditionen
För att belysa detta ytterligare, Kavitation skrev:
Citat:
Julen är en hednisk högtid från början. Kyrkan har som så mycket annat bara stulit den och gjort det till en egen högtid.
Nu är det ateister som vill stjäla den och göra den till sin egen högtid. Men visst gör som ni vill, men jag tycker det är dubbelmoral, varför vill man ha något som helst med något som har/har haft med tillbedjan av gudar att göra överhuvudtaget, om man säger sig vara ateist?
Jag som Jehovas vittne vill inte ha något som helst att göra med det som har ursprung i tillbedjan av falska gudar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Koiho
Så vad är julfirande för dig? Det är uppenbarligen inte att fira jul med familjen. Du tyckte ju att kiss74's julfirande verkade vara en helt vanlig kväll med familjen. Samt att man kan spela spel, träffa familjen, äta och umgås kan man göra närsomhelst. Så vad är julfirande?
Det är ju det jag frågar er, vad är att "fira jul med familjen"? Varför ska man använda det ordet överhuvudtaget om man gör sådant som man gör varje dag? Vad är skillnaden mellan en vanlig familjekväll, förutom 24 december och att man använder ordet jul på olika saker? Denna tradition har rötter i att tillbedja gudar, och denna tradition vill alltså ateister föra vidare?
Och om vi sedan tar ett exempel med tydligt julinslag t.ex. det här med jultomten, där man lurar barnen att tro att tomten existerar. Är inte det lika illa som att säga att Gud existerar enligt er? Visst, man kan bortförklara det med att man inte tror, och barnet inte tror att tomten existerar på riktigt, men varför vill man som ateist ha något som helst med det att göra och föra vidare sådan vidskeplighet?
Och om ni säger att ni har tagit bort inslaget med jultomten, varför just det inslaget och inte allt annat som har med tillbedjan av gudar att göra? Speciellt tänker jag på datumet:
Citat:
I antikens Rom hölls i december en fest till guden Saturnus ära, Saturnaliefesten (latin Saturnalia). Då bytte slavar och herrar roller, man gav varandra presenter och en uppsluppen stämning rådde.
Den förkristna julen var både en månad och en religiös festival som firades av de historiska germanska folken vid årets mörkaste tid. De tidigaste hänvisningarna till julen är genom germanska månadsnamn Ærra Jéola (innan jul) eller Jiuli och Æftera Jéola (efter jul). Forskare har associerat festivalen till guden Oden, hans vilda jakt och den anglosaxiska Modranicht (som inträffade på julafton).
Julens speciella gud var Jólnir, som är ett av Odens många namn.