2019-10-14, 14:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Idag är det tradition och de flesta tänker inte på Jesus på julafton eller under påsken.
Och affärer vill tjäna pengar, inte för Jesus skull i allafall😂
Citera
2019-10-15, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Idag är det tradition och de flesta tänker inte på Jesus på julafton eller under påsken.
Och affärer vill tjäna pengar, inte för Jesus skull i allafall😂
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------Ja, Julen aer fraemst kraemarnas superhoegtid, som ger dom en grotesk stor andel av hela deras aarsomsaettning. Till skillnad mot judarna har Gud till de kristna givit 0 dagar att fira speciellt utoever vilodagen, som de flesta kristna firar pa soendag=Herrens uppsstaandelsedag.
Citera
2019-10-15, 08:00
Medlem
Julen har ingenting med vare sig jebus eller en judisk vulkangud att göra, det är standard att
när en ny religion införs så lägger den beslag på högtider som redan firas och kallar dem sina
egna. De försökte även med midsommar och få folk att kalla den johannes döparens dag men se
det gick inte. Lita aldrig på en religiös.
Citera
2019-10-15, 08:09
Medlem
Varför säger ni kristna jul och inte kristi mässa (Christmas)?

Jul är väl ett hedniskt uttryck?
Citera
2019-10-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då är det inte jul du firar, då firar du ledigheten.

Knappast. Då kan man ha vanligt julfirande närsomhelst. Varje helg när man är ledig, eller så bestämmer man sig för vissa datum. Exempelvis första helgen i september varje år. Skulle man då ha julbord, julbak, titta på en äldre variant av Kalle Anka osv, så skulle de flesta kalla det för "julfirande" fast på helt fel datum. Vill man bara fira att man är ledig så skippar man sådant som är starkt förknippat med julen.

Citat:
Ja då firar du familjen, inte julen.

Hur firar man familjen, om man träffas under julen men skippar det religiösa? Det finns ju tillfällen där man firar familjen. Men knappast under traditionella högtider. Om det nu inte är så att en familjemedlem eller släkting fyller på på exempelvis julafton, så att man har både julfirande och födelsedagskalas samtidigt. Man firar inte familjen bara för att man träffas under en högtid men skippar det religiösa.
Citera
2019-10-15, 21:08
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du verkar inte förstå. Vi firar inte en religiös högtid, vi firar för att vi är lediga och tycker det är en trevlig tradition. Oss spelar det inte någon roll vilken dag det är, vi kunde lika gärna ha firat "jul" den första torsdagen i februari om vi var lediga den veckan.
Citat:
Då är det inte jul du firar, då firar du ledigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Knappast. Då kan man ha vanligt julfirande närsomhelst.

De var just det han sade, att han kunde fira "jul" närsomhelst.

Citat:
Skulle man då ha julbord, julbak, titta på en äldre variant av Kalle Anka osv, så skulle de flesta kalla det för "julfirande" fast på helt fel datum. Vill man bara fira att man är ledig så skippar man sådant som är starkt förknippat med julen.

Kan du då svara på kiss74:s frågor:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad ska jag göra för att INTE fira jul?
Måste jag sova bort hela dagen?
Citat:
Jag umgås med barnen, äter, spelar spel, delar ut klappar.
Är det att ”fira jul”?

Om "fira jul" inte handlar om att träffa familjen, umgås, äta och spela spel, något som man kan göra vilken dag som helst, vad handlar "fira jul" om då? Kalle Anka kan man också titta på vilken dag som helst.

Citat:
Hur firar man familjen, om man träffas under julen men skippar det religiösa? Det finns ju tillfällen där man firar familjen. Men knappast under traditionella högtider. Om det nu inte är så att en familjemedlem eller släkting fyller på på exempelvis julafton, så att man har både julfirande och födelsedagskalas samtidigt. Man firar inte familjen bara för att man träffas under en högtid men skippar det religiösa.

Det jag menar med att "fira familjen" är att t.ex. fira familjesammanhållningen, det kan man göra utan att ta till traditioner som har sin grund i tron på gudar, astrologi t.ex. så som i födelsedagsfiranden.
Citera
2019-10-15, 23:12
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Om "fira jul" inte handlar om att träffa familjen, umgås, äta och spela spel, något som man kan göra vilken dag som helst, vad handlar "fira jul" om då? Kalle Anka kan man också titta på vilken dag som helst.

Vad skulle du säga att "fira jul" handlar om då? Det är ju du som anser att man måste ha de religiösa inslagen för att kunna säga att man firar jul. Det är ju dessutom du som anser att om man väljer att träffa familjen etc på julafton så är det inte samma sak som att fira jul. Du skrev ju själv att det är familjen man firar då. Samt att du själv träffar familjen under jul, men det betyder inte att du firar jul.

Du fattar visst inte poängen med Kalle Anka. Visst kan man se Kalle Anka vilken dag som helst. Men för väldigt många svenskar så är det tradition att se Kalle Anka kl. 15 på julafton. Att då se programmet "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul" en helt annan dag än julafton, det skulle inte vara samma sak. Precis som julafton utan Kalle Anka inte är samma sak. Julfirande handlar om mer än de religiösa inslagen som är så viktiga för dig.

Därför är det glasklart vad du anser om Kiss74's julfirande. Personen ifråga firar inte jul enligt dig. Det är liksom inte julfirande att dela ut klappar, äter mat, umgås med familjen och spela spel. Kiss74 behöver alltså inte sova bort dagen för att slippa fira jul. Det är liksom din åsikt.

Du skrev följande tidigare.

Citat:
Om du firar jul, så firar du en religiös högtid.

Jag skrev bland annat följande som svar. Skulle uppskatta svar.

Vad är det för typiska religiösa inslag hemma hos folk, när de firar jul? Jag menar, julbord och att titta på Kalle Anka brukar klassas som viktiga saker när svenskar firar jul. Men det är knappast religiöst. De flesta som har någon form av religiösa inslag under sitt julfirande, de går till kyrkan. Julottan exempelvis, eller för att lyssna på en kyrkokör som sjunger julmusik. Det är ytterst lite religiösa inslag hemma under ett julfirande, om det existerar överhuvudtaget.

Är nyfiken eftersom det religiösa är så viktigt för dig. Om man firar jul så firar man ju en religiös högtid. Men det är inte mycket religiöst hos många svenskar idag när de firar jul hemma. Så de flesta firar väl inte jul enligt din uppfattning. Så vad krävs för att man ska kunna säga att man firar jul?

Citat:
Det jag menar med att "fira familjen" är att t.ex. fira familjesammanhållningen, det kan man göra utan att ta till traditioner som har sin grund i tron på gudar, astrologi t.ex. så som i födelsedagsfiranden.

Du verkar ju själv förstå att julfirande handlar om mer än bara "den kristna delen". Alltså anledningen till varför det är tänkt att vi ska fira jul idag. Att Jesus föddes den 25 december. Oavsett om man är ateist (tråden fokuserar ju på ateister), eller exempelvis är kristen, varför ska man ha ett julfirande som även innefattar hedniska/förkristna inslag? Då firar man ju fel religion etc. Och för dig är ju de religiösa inslagen viktiga när man firar jul, utan religionen så firar man nämligen inte jul.
Citera
2019-10-15, 23:22
Medlem
Citat:
De var just det han sade, att han kunde fira "jul" närsomhelst.

Japp. Det är ju svårt att hoppa över en dag helt och hållet.
Däremot har vi nog några julstjärnor i fönstret. Det är ju fler än jag i familjen.
Citera
2019-10-15, 23:55
Medlem
Citat:

Såg att du redan hade svarat på kiss74's frågor, så varför ska jag svara på det? Framförallt på:

Citat:
Beror på vad du menar. Jag umgås med barnen, äter, spelar spel, delar ut klappar.
Är det att ”fira jul”?

Du tycker uppenbarligen inte att det är att fira jul. Om andra anser att kiss74 firar jul på det sättet, så har även dessa personer fel. Så vad är julfirande för dig? Det är uppenbarligen inte att fira jul med familjen. Du tyckte ju att kiss74's julfirande verkade vara en helt vanlig kväll med familjen. Samt att man kan spela spel, träffa familjen, äta och umgås kan man göra närsomhelst. Så vad är julfirande? Speciellt den viktiga religiösa biten för dig? Vilket numera är en blandning av olika religioner och traditioner. Firar man en kristen jul om man blandar in hedniska traditioner etc?

Citat:
Japp. Det är ju svårt att hoppa över en dag helt och hållet.
Däremot har vi nog några julstjärnor i fönstret. Det är ju fler än jag i familjen.

Man behöver ju inte hoppa över julen helt och hållet. Eller sova bort hela dagen för att slippa fira jul. Enligt ttsp så har du ju inte ens ett traditionellt julfirande.
Citera
2019-10-16, 06:51
Medlem
Ojdå, det här verkar vara känsligt, ni vill ha ert julfirande kvar oavsett. Det verkar som att Jehovas vittnen är dom enda som bojkottar detta spektakel.

Inte ens ateister vill släppa på traditionen

För att belysa detta ytterligare, Kavitation skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av
Julen är en hednisk högtid från början. Kyrkan har som så mycket annat bara stulit den och gjort det till en egen högtid.

Nu är det ateister som vill stjäla den och göra den till sin egen högtid. Men visst gör som ni vill, men jag tycker det är dubbelmoral, varför vill man ha något som helst med något som har/har haft med tillbedjan av gudar att göra överhuvudtaget, om man säger sig vara ateist?

Jag som Jehovas vittne vill inte ha något som helst att göra med det som har ursprung i tillbedjan av falska gudar.

Citat:
Så vad är julfirande för dig? Det är uppenbarligen inte att fira jul med familjen. Du tyckte ju att kiss74's julfirande verkade vara en helt vanlig kväll med familjen. Samt att man kan spela spel, träffa familjen, äta och umgås kan man göra närsomhelst. Så vad är julfirande?

Det är ju det jag frågar er, vad är att "fira jul med familjen"? Varför ska man använda det ordet överhuvudtaget om man gör sådant som man gör varje dag? Vad är skillnaden mellan en vanlig familjekväll, förutom 24 december och att man använder ordet jul på olika saker? Denna tradition har rötter i att tillbedja gudar, och denna tradition vill alltså ateister föra vidare?

Och om vi sedan tar ett exempel med tydligt julinslag t.ex. det här med jultomten, där man lurar barnen att tro att tomten existerar. Är inte det lika illa som att säga att Gud existerar enligt er? Visst, man kan bortförklara det med att man inte tror, och barnet inte tror att tomten existerar på riktigt, men varför vill man som ateist ha något som helst med det att göra och föra vidare sådan vidskeplighet?

Och om ni säger att ni har tagit bort inslaget med jultomten, varför just det inslaget och inte allt annat som har med tillbedjan av gudar att göra? Speciellt tänker jag på datumet:

Citat:
I antikens Rom hölls i december en fest till guden Saturnus ära, Saturnaliefesten (latin Saturnalia). Då bytte slavar och herrar roller, man gav varandra presenter och en uppsluppen stämning rådde.

Den förkristna julen var både en månad och en religiös festival som firades av de historiska germanska folken vid årets mörkaste tid. De tidigaste hänvisningarna till julen är genom germanska månadsnamn Ærra Jéola (innan jul) eller Jiuli och Æftera Jéola (efter jul). Forskare har associerat festivalen till guden Oden, hans vilda jakt och den anglosaxiska Modranicht (som inträffade på julafton).

Julens speciella gud var Jólnir, som är ett av Odens många namn.
Citera
2019-10-16, 07:46
Medlem
Citat:
Ojdå, det här verkar vara känsligt, ni vill ha ert julfirande kvar oavsett. Det verkar som att Jehovas vittnen är dom enda som bojkottar detta spektakel.

Inte ens ateister vill släppa på traditionen

För att belysa detta ytterligare, Kavitation skrev:

Nu är det ateister som vill stjäla den och göra den till sin egen högtid. Men visst gör som ni vill, men jag tycker det är dubbelmoral, varför vill man ha något som helst med något som har/har haft med tillbedjan av gudar att göra överhuvudtaget, om man säger sig vara ateist?

Jag som Jehovas vittne vill inte ha något som helst att göra med det som har ursprung i tillbedjan av falska gudar.

Det är ju det jag frågar er, vad är att "fira jul med familjen"? Varför ska man använda det ordet överhuvudtaget om man gör sådant som man gör varje dag? Vad är skillnaden mellan en vanlig familjekväll, förutom 24 december och att man använder ordet jul på olika saker? Denna tradition har rötter i att tillbedja gudar, och denna tradition vill alltså ateister föra vidare?

Och om vi sedan tar ett exempel med tydligt julinslag t.ex. det här med jultomten, där man lurar barnen att tro att tomten existerar. Är inte det lika illa som att säga att Gud existerar enligt er? Visst, man kan bortförklara det med att man inte tror, och barnet inte tror att tomten existerar på riktigt, men varför vill man som ateist ha något som helst med det att göra och föra vidare sådan vidskeplighet?

Och om ni säger att ni har tagit bort inslaget med jultomten, varför just det inslaget och inte allt annat som har med tillbedjan av gudar att göra? Speciellt tänker jag på datumet:
Vilka ”ni” är det som tycker detta är känsligt?

Att säga till barnen att tomten existerar är ett bra sätt att lära dem kritiskt tänkande. De listar ofta ut det ganska fort, att tomten inte existerar. Däremot är jag emot om någon säger att ”om du inte tror på tomten så blir du drabbad i en evighet”. Så jag ser väldigt stor skillnad på Gud och tomten ut det perspektivet.

Datumet är oviktigt. Jag ”firar jul” när kalendern säger att det är jul, helt enkelt.
Det finns ganska många som skiter helt i jul och åker utomlands. Så nej, JV är inte de enda som struntar i jul. Som om det skulle vara något att skryta om....
Citera
2019-10-16, 10:32
Medlem
Citat:
Vilka ”ni” är det som tycker detta är känsligt?

Att säga till barnen att tomten existerar är ett bra sätt att lära dem kritiskt tänkande. De listar ofta ut det ganska fort, att tomten inte existerar. Däremot är jag emot om någon säger att ”om du inte tror på tomten så blir du drabbad i en evighet”. Så jag ser väldigt stor skillnad på Gud och tomten ut det perspektivet.

Datumet är oviktigt. Jag ”firar jul” när kalendern säger att det är jul, helt enkelt.
Det finns ganska många som skiter helt i jul och åker utomlands. Så nej, JV är inte de enda som struntar i jul. Som om det skulle vara något att skryta om....

Vad tänker du om tanken att kristna stulit julen från hedniska religioner och ateister försöker nu stjäla julen från kristna traditioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in