2019-10-12, 09:47
Medlem
Gillar du "ruset" , ångestlindringen vill jag kalla det så lär nog dom 1000 gå åt hyffsat fort om man nu har tillgång till dom. Beror på hur stark karaktär du har med haha.
Citera
2019-10-12, 09:55
Medlem
ArabPiskarens avatar
Nu pratar jag inte om xanor utan det med ugågns läkemedel. Hittade var det 5mg stesolid stolpiller 5 år gamla och dom fäste som fan. Kunde knappt köra Bil efter en hehe
Citera
2019-10-13, 23:54
Medlem
Hej!
Skrev ett inlägg i den här tråden om min erfarenhet efter att ha gått på ksalol under en helg med mycket socialt omhängde (har social ångest)

Avslutade inlägget med att jag inte skulle röra de små blåa igen men tiden sedan dess har varit mycket svår av olika skäl och för två veckor sedan tänkte jag ”fuck it!” och tog 2mg innan jag gick och myste framför en serie i sängen.
Mitt dagliga intag försöker jag hålla till max 3mg, men få det dyker upp specifika sociala situationer (såsom en arbetsintervju förra veckan som med hjälp av de blåa gick galant) så tar jag en extra mg eller ibland kanske två.

Saken är den att bensodiazepiner - eller kanske bara alprazolam då ksalol är de enda jag testat, är som en medicin som är handgjord för just mig
Min sociala ångest är på knappt mätbara nivåer med ksalol i systemet och dessutom är de muskelavslappnande effekterna mer än välkomna då jag lidit utav stelhet i muskler och leder i många år som följd utav den ångest som förtärt mig.

Med ksalol som hjälpande hand känner jag att jag kan leva det liv jag hela tiden vetat att jag haft potentialen till, men aldrig lyckats realisera. Ingen som möter mig, inte ens min familj, har någon som helst misstanke om att jag har denna hemlighet. Allt de ser är en fridfull son och broder som verkar ha tagit stora
steg i sin sociala utveckling...
Förutom detta brukande lever jag ett mycket hälsosamt liv med gymbesök och bra kost.

Jag vet jag den självklara invändningen ör, och jag är inte så naiv att jag låtsas som ingenting: detta kommer förr eller slå tillbaka; skoningslöst.
Men det liv jag lever utan benson är så blekt att det knappt ens är värt att leva. Jag har därmed inte så speciellt mycket att förlora, annat än ett fysiskt och psykiskt helvete den eventuella dagen då jag av någon anledning tvingas bli ren. Dessutom känner jag litegrann såhär:

”I'd rather live one day as a lion
than live a hundred years as a sheep”

Jag ber härmed om råd för hur man ser till att hålla sitt benzo-bruk under någorlunda kontroll. Något jag funderat på är om det är en bra idé att variera mellan olika typer utav benzo för att om möjligt stävja den oundvikliga toleransen?
Sedan undrar jag vidare om hur snabbt toleransen byggs upp, säg för en som tar 3mg per dag i en månad? Vad behöver den ta för samma effekt efter ett halvår? Efter två år? Efter tio år? Jag inser att variationen kan vara stor, men en general tolerans-kurva av ett sådant slag vore till stor hjälp.

/FB
Citera
2019-10-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmenBosse
Hej!
Skrev ett inlägg i den här tråden om min erfarenhet efter att ha gått på ksalol under en helg med mycket socialt omhängde (har social ångest)

Avslutade inlägget med att jag inte skulle röra de små blåa igen men tiden sedan dess har varit mycket svår av olika skäl och för två veckor sedan tänkte jag ”fuck it!” och tog 2mg innan jag gick och myste framför en serie i sängen.
Mitt dagliga intag försöker jag hålla till max 3mg, men få det dyker upp specifika sociala situationer (såsom en arbetsintervju förra veckan som med hjälp av de blåa gick galant) så tar jag en extra mg eller ibland kanske två.

Saken är den att bensodiazepiner - eller kanske bara alprazolam då ksalol är de enda jag testat, är som en medicin som är handgjord för just mig
Min sociala ångest är på knappt mätbara nivåer med ksalol i systemet och dessutom är de muskelavslappnande effekterna mer än välkomna då jag lidit utav stelhet i muskler och leder i många år som följd utav den ångest som förtärt mig.

Med ksalol som hjälpande hand känner jag att jag kan leva det liv jag hela tiden vetat att jag haft potentialen till, men aldrig lyckats realisera. Ingen som möter mig, inte ens min familj, har någon som helst misstanke om att jag har denna hemlighet. Allt de ser är en fridfull son och broder som verkar ha tagit stora
Förutom detta brukande lever jag ett mycket hälsosamt liv med gymbesök och bra kost.

Jag vet jag den självklara invändningen ör, och jag är inte så naiv att jag låtsas som ingenting: detta kommer förr eller slå tillbaka; skoningslöst.
Men det liv jag lever utan benson är så blekt att det knappt ens är värt att leva. Jag har därmed inte så speciellt mycket att förlora, annat än ett fysiskt och psykiskt helvete den eventuella dagen då jag av någon anledning tvingas bli ren. Dessutom känner jag litegrann såhär:

Jag ber härmed om råd för hur man ser till att hålla sitt benzo-bruk under någorlunda kontroll. Något jag funderat på är om det är en bra idé att variera mellan olika typer utav benzo för att om möjligt stävja den oundvikliga toleransen?
Sedan undrar jag vidare om hur snabbt toleransen byggs upp, säg för en som tar 3mg per dag i en månad? Vad behöver den ta för samma effekt efter ett halvår? Efter två år? Efter tio år? Jag inser att variationen kan vara stor, men en general tolerans-kurva av ett sådant slag vore till stor hjälp.

/FB

Alprazolam hade jag inte rekommenderat just för att halveringstiden är så pass låg, du hade nog haft mer hjälp av antingen klonazepam eller diazepam. Jag hade testat dessa och antingen köra längre perioder och paus eller använda att trappa ned med. Det är mycket lättare att kliva av benso efter längre bruk på diazepam/klonazepam än att trappa ned enbart med alprazolam.

Guldregeln är att inte öka doser övertid utan att bestämma sig att man har ett visst tak som man håller sig till och att man vissa dagar när man känner sig bättre minska dosen något.

Jag vet att diazepam och klonazepam inte är lika aggressiva mot din ångest, men de håller i sig längre och risken för att man ökar dosen minskar då man inte impulsivt slänger i sig dem lika lätt för att det tar lite tid innan de verkar. Tar man alprazolam under tungan så känner man något under 5min tex.

Om du bestämmer dig för diazepam: 10mg dagligen. Om du ska trappa ned så kör 10mg dagligen första två veckorna, sedan gå ned till 5mg under ett par veckor för att sedan klippa det rakt av. Tar dock upp till två månader innan diazepamen är spårlös ifrån analys så om du ska pissa inom snar framtid lägg ned.
Senast redigerad av bKgrapq6 2019-10-14 kl. 00:08.
Citera
2019-10-14, 00:16
Medlem
10mg diazepam är alltså ekvivalent till 1mg alprazolam?

IOM att jag för närvarande kör cirka 3mg dagligen, skulle inte 10mg diazepam vara en rätt betydande minskning? Eller menar du att eftersom verkningsgraden är så pass mycket längre så kommer effekten på det stora hela bli ungerfär densamma?
Citera
2019-10-14, 00:51
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
10mg diazepam är alltså ekvivalent till 1mg alprazolam?

IOM att jag för närvarande kör cirka 3mg dagligen, skulle inte 10mg diazepam vara en rätt betydande minskning? Eller menar du att eftersom verkningsgraden är så pass mycket längre så kommer effekten på det stora hela bli ungerfär densamma?

10 - 15 mg ish brukar vara en bra måttstock för Dia jämte Alpra.
Läste din text ovan och du har nog insett det själv men det är så det oftast börjar när det eskalerar. Om inte annat så inser du det om/när du klamrat dig fast i ett missbruk och ska hoppa ur. Jag hade också rekommenderat en stadig nedtrappning då. Men moralkakorna skippar jag, bara informativt inlägg.

Vilken benso du upplever bäst är ganska individuellt, om du inte är alltför inkörd på Alpra kan du prova byta ut mot tex Diazepam och se hur den fungerar.
Citera
2019-10-14, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
10 - 15 mg ish brukar vara en bra måttstock för Dia jämte Alpra.
Läste din text ovan och du har nog insett det själv men det är så det oftast börjar när det eskalerar. Om inte annat så inser du det om/när du klamrat dig fast i ett missbruk och ska hoppa ur. Jag hade också rekommenderat en stadig nedtrappning då. Men moralkakorna skippar jag, bara informativt inlägg.

Vilken benso du upplever bäst är ganska individuellt, om du inte är alltför inkörd på Alpra kan du prova byta ut mot tex Diazepam och se hur den fungerar.

Ja moralkakor betackar jag mig för, och det ju därför det just är Flashback man skall vända sig till vid funderingar som dessa.

Jag är fullt medveten om att jag är i den så kallade farozonen, men min poäng är den att det faktiskt ändå känns värt det, med tanke på vilken otroligt positiv inverkan detta har på mitt liv. De saker jag har fått gjort de senaste veckorna är otrolig värdefulla för mig och min framtid och jag är mer än tveksam till att jag hade kommit ens halvvägs utan benso, inte ens med en hög dos god vilja och motivation. Jag har börjat träna igen efter ett uppehåll, jag har skrivit klart en tenta som jag låg efter med, jag har skaffat mig ett extrajobb och jag har sett till att ha en god relation till samtliga familjemedlemmar.

Något jag finner intressant är varför långvariga brukare av benso väljer att lägga ned. Förutom juridiska och moraliska skäl, är det så att ett långvarigt bruk ger konsekvenser som är så pass negativa att de överväger fördelarna? Vad består dessa i, i så fall?
Eller är det så att toleransen kan bli så pass hög att brukandet slukar alla ens resurser och mer därtill?

Stort tack till er som tar er tid att svara. Jag är medveten om att information finns att hämta om de frågor jag har lite här och där, men det skulle ta veckor för mig att ta mig igenom ett sådant material som dessutom inte sällan är skrivet i akademiskt syfte och därav något svårtuggat.
Citera
2019-10-14, 01:16
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ja moralkakor betackar jag mig för, och det ju därför det just är Flashback man skall vända sig till vid funderingar som dessa.

Jag är fullt medveten om att jag är i den så kallade farozonen, men min poäng är den att det faktiskt ändå känns värt det, med tanke på vilken otroligt positiv inverkan detta har på mitt liv. De saker jag har fått gjort de senaste veckorna är otrolig värdefulla för mig och min framtid och jag är mer än tveksam till att jag hade kommit ens halvvägs utan benso, inte ens med en hög dos god vilja och motivation. Jag har börjat träna igen efter ett uppehåll, jag har skrivit klart en tenta som jag låg efter med, jag har skaffat mig ett extrajobb och jag har sett till att ha en god relation till samtliga familjemedlemmar.

Något jag finner intressant är varför långvariga brukare av benso väljer att lägga ned. Förutom juridiska och moraliska skäl, är det så att ett långvarigt bruk ger konsekvenser som är så pass negativa att de överväger fördelarna? Vad består dessa i, i så fall?
Eller är det så att toleransen kan bli så pass hög att brukandet slukar alla ens resurser och mer därtill?

Stort tack till er som tar er tid att svara. Jag är medveten om att information finns att hämta om de frågor jag har lite här och där, men det skulle ta veckor för mig att ta mig igenom ett sådant material som dessutom inte sällan är skrivet i akademiskt syfte och därav något svårtuggat.

Det farliga är oftast när benso ger den där lilla pushen man annars saknar och man utvecklar ett beroende som, i många fall, eskalerar. (Finns en tråd om prokrastinering och benso bla.)
Långvariga konsekvenser i "tidigt" skede är oftast förhöjd tolerans (tappad effekt) samt även att en del utvecklar ångestproblem pga medicineringen - samma medicin som tar bort ångesten. Tillägg en del fysiska problem på det som tex försämrad hårkvalitet och en snävare laglig marknad då allt fler läkare blir mer restriktiva med att skriva ut, vilken leder till tvång in på den svarta marknaden. Sistnämnda något som vissa vill undvika.

Det finns absolut fördelar med benso också, ffa humörhöjande såna. Självklart!
Citera
2019-10-14, 05:42
Medlem
Sensivs avatar
Jag har kört 1 mg xanor innan jag lägger mig i 20 dagar. Jag har alltså tagit 20mg xanor under 20 dagar. Är jag beroende? Hur länge kan man köra så här?
Citera
2019-10-14, 05:52
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiv
Jag har kört 1 mg xanor innan jag lägger mig i 20 dagar. Jag har alltså tagit 20mg xanor under 20 dagar. Är jag beroende? Hur länge kan man köra så här?

Kan du vara utan?
Fysiskt beroende tippar jag på att du i alla fall blivit, inte jättegrovt skulle jag tro men nog för att du ska uppleva (mildare) utsättningssymptom om du klipper rakt av.
Citera
2019-10-14, 09:01
Medlem
Green-Devils avatar
Citat:
Hej!

/FB

Gå till en läkare.
Du är en patient som mår bättre av bensodiazepiner och jag ser inget skäl till varför du inte skulle kunna få det utskrivet.
Social ångest/fobi och andra neuropsykiatriska diagnoser är inte triviala och de som inte har dem kommer aldrig att förstå just hur miserabelt livet är när man blir begränsad av detta.
Under rätt psykiater ska du inte behöva oroa dig. Gör regelbundna besök hos läkaren och var lika ärlig som du är här på FB så kommer du bli både förstådd och hörd.
Citera
2019-10-14, 09:55
Medlem
Flusons avatar
Citat:

Benso har varit(var) en utav min huvuddroger som jag missbrukat grovt väldigt länge. Missbrukade även alla möjliga droger på sidan av, är idag ren från allt. Men på bensot är jag riktigt påläst och glorifierade drogen något enormt tills jag vaknade ur min knark dimma 10 år senare.

Vet precis vad du menar när bensot är ens räddning. Man tänker att de här kommer jag aldrig sluta med. Men tillslut blir man torsk, och mer o mer tolerant vilket resulterar i att man behöver öka doseringen och därmed gräver man sig djupare ner i beroendet. De kommer bita dig i röven förr eller senare, tro mig.

Sen är alprazolam inte så optimalt för ångest och socialångest/fobi skulle jag säga även om det funkar bra mot dessa saker, om du nu måste ta benso för de ändamålen så skulle diazepam eller klonazepam lämpa sig bättre. Och inte varje dag, försök hålla ditt pillerknaprande till så sällan som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in