Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-13, 17:36
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Suger pumpen upp eventuella rester från botten av tråget också? Sånt som åker ut med oljan när man tappar ur den? Det är extra känsligt på en saab från 2003, dvs Den Stora Sludgegenerationen, man vill ha ur alla olja och föroreningar ur en sådan.
ng9-3 har aldrig varit drabbad av oil sludge, men jag håller med, pluggen ska ur.
Citera
2019-10-13, 17:52
Medlem
2 commentz - hittills brukar olje-filterbyten ha kostat mig 50-100 kr filter
o 35-60 kr/litern för oljan (beroende på när o var jag köpte men jag har köpt billigt)

Såg att vissa VW bussfilter på Biltema är Mann o det är kvalitetsmärke

För olja får man nog räkna med 100-120 kr/l o närmare 200 för syntet

OCH SKALL DU BYTA FILTRET - GE FAN I O ZUUUG OJAN EFTERSOM DU ÄNDÅ
MÅZZTTE UNDER BILEN

Skall man byta olja i automaten är det smiiidiigt att zuuugaa

BAB7 - hur i helvete kan din olja kosta/du betala 280 kr/l - har du turbo - om inte använd billigare
olja för typ max 180 kr/l

De oljor jag talar om ovan är Pennzoil Castrol Quaker (men även Shell o Q8)
Citera
2019-10-13, 17:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
En så gammal motor tror jag mår bättre av billig olja som byts lite oftare än en dyr olja som går tills den får konsistens som tjära...
Citera
2019-10-13, 18:00
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Är det svartjobb så är det i överkant.
Är det vitt så kan det inte bli mkt lägre med bra olja.
Men visst, den som kan OCH vill OCH har tid över kan ju komma undan några hundralappar billigare.

Och häller du i blajolja så förkortar du utan tvekan motorns livslängd. Kanske är en aspekt om du har tänkt att ha kvar bilen...

Detta eviga snack om bra olja, det säljs ingen dålig olja i Sverige allt beror på vilka krav motorn har och ifall oljan uppfyller dem.
Sedan får man ta hänsyn till bilens värde, en gammal ng9-3 betingar inget högt värde och har inget behov att få en stämpel i serviceboken därav överpris till förhållande vad man får.

Vi pratar om att halvera mer än halva kostnaden att göra det själv, ett arbete som tar max 20min ifall man redan äger en domkraft och pallbock.
Alla utan några skador kan utföra arbetet själv, har man inte 20min över tillgodo så har man knappast tid att lämna in bilen på service heller, så där slog vi hål på det.
Senast redigerad av Strongmanx2 2019-10-13 kl. 18:16.
Citera
2019-10-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Beror ju på vilken olja som ingår.
Blligaste blas = rätt dyrt.
Kvalitetsolja = ok pris.

Denna olja är det:
"Castroll helsyntet 5w30"

Har dock ingen aning om kvaliteten på den :/
Citera
2019-10-13, 18:27
Medlem
ormbitens avatar
Låter som ett normalt pris på en verkstad.

Men blir ju självklart billigare att göra själv.

Oljefiltret är ett insatsfilter som man byter ovanifrån.
Skruva bort plastkåpan som sitter ovanpå motorn...
Den sitter med tre stycken små torxskruvar.

Under där sitter locket till oljefiltret, har för mig att det är en 36 mm hylsa för att lossa locket.... Och man behöver en 15-20cm lång förlängare tillsammans med ett spärrhandtag.
När filtret är demonterat så rinner oljan i filterhuset ner i oljetråget.

Lossa oljepluggen och låt allt rinna ut. Montera pluggen med en ny packning. Montera det nya filtret och fyll på med rätt mängd olja av rätt klassning.

6 liter brukar vara korrekt mängd i dom där motorerna.
Kommer inte ihåg klassningen i huvudet med det brukar vara en SAE 5W-30 olja.

Det fixar TS lätt som en plätt! 👍

EDIT: Klassning ACEA C3, GM-LL-A-025. SAE 0W-30, 5W-30, 0W-40.
(Finns många oljor på marknaden som uppfyller den klassningen.)
Senast redigerad av ormbiten 2019-10-13 kl. 18:47.
Citera
2019-10-13, 18:30
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance
Denna olja är det:
"Castroll helsyntet 5w30"

Har dock ingen aning om kvaliteten på den :/
Den oljan håller lika bra kvalité som alla andra oljor som uppfyller rätt krav för din motor.
Jag själv har en förkärlek till Castrol.

Du har fått flera goda råd nu, antingen betalar du överpris eller byter oljan själv. Valet är i slutändan ditt.
Citera
2019-10-13, 18:39
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Har en Saab 93 från 2004, där jag för ett tag sedan fick upp meddelande att det var dags att byta olja. Har kört med den ett tag nu men nu måste jag byta och har kollat lite på verkstäder. Egentligen bara en som återkommit med konkret pris, och det är då 1500kr för arbete och delar.

Är detta för mycket eller bra pris? Är det billigare att köpa oljefilter/olja själv och låta mekanikern endast göra jobbet (om dom nu går med på det)? Har tyvärr inget garage så kan inte utföra jobbet själv...
Sist jag servade tog jag in priser via autobutler. Den dyraste (märkesvekstaden) skulle ha 6700 kr, den billigaste 1700 kr. Så 1500 är nog rätt normalt.
Citera
2019-10-13, 18:42
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Sist jag servade tog jag in priser via autobutler. Den dyraste (märkesvekstaden) skulle ha 6700 kr, den billigaste 1700 kr. Så 1500 är nog rätt normalt.
För att ditt svar ska kunna vara relevant så bör du säga vilket fordon du begärde prisuppgifter på, dessutom handlar det inte om någon service utan enkelt oljebyte.
Finns ingen normal bil som kostar 6700kr i oljebyte, så nej, 1500kr är inte "rätt normalt".

Här i kalmar finns det verkstäder som tar 990kr för oljebyte, vitt.
Citera
2019-10-13, 18:50
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
För att ditt svar ska kunna vara relevant så bör du säga vilket fordon du begärde prisuppgifter på, dessutom handlar det inte om någon service utan enkelt oljebyte.
Finns ingen normal bil som kostar 6700kr i oljebyte, så nej, 1500kr är inte "rätt normalt".

Här i kalmar finns det verkstäder som tar 990kr för oljebyte, vitt.
Tyskt premiummärke av nyare modell (4 år). Intervallen gällde oljeservice, så det är relevant. 6700 var löjligt, men jag misstänker att de tog med några moment som inte skulle ha varit med utöver olja, oljefilter och luftfilter. 1500 är ett ok pris i större stad. Vid större arbeten på bilar är det för oss lönt att ta in offert från mindre orter, kan skilja galet mycket i pris.
Citera
2019-10-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
1500 spänn är rent ockerpris. Olja går på 400spänn på Biltema, oljefilter under hundralappen. Verkstaden betalar betydligt mindre än så med tanke på att de köper in stora mängder och inte pröjsar moms på det.

Och arbetet är gjort på 20min även för en som inte kan meka. Du behöver bokstavligt talat bara lossa en skruv (plugg) under motorn och låta oljan rinna ur i någon form av kar (en vanlig 5 liters plastdunk som du kapar ett hål i ena sidan på duger bra), och skruva loss filtret för hand utan verktyg. Sedan tar du lite olja på fingret och smörjer in gummipackningen på det nya filtret, skruvar dit det, skruvar tillbaka pluggen - och häller i oljan. Färdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Och vad får dig att tro att verkstaden inte betalar moms på material de köper in?
Tidsestimeringen beror på hur man räknar, står bilen på lyften och väntar räcker säkert 20 minuter, men innan dess skall den skrivas in, den skall köras in och placeras på en lyft osv. Vad som tillkommer i de flesta fall är ett stort plastskydd under motorn som först måste demonteras.

Gör du det själv och måste ta dig till en gds-hall så kanske det tar tre timmar brutto. Fundera sedan på vad som är mest lönsamt ur flera synvinklar!

Ja man kan ju verkligen undra när folk inte förstår att verkstäder inte slipper undan moms de heller.
Och när folk tycker att alla verkstadspriser är rent ocker. Tror de att de med verkstad skulle överleva och få mat på bordet om de inte fick tjäna pengar utan skulle sälja material för inköpspris och sen jobba gratis...?

1500kr är definitivt inget ocker eller rövarpris för ett oljebyte på aktuell bil. Att man sen kan spara en skaplig slant på att köpa materialet och byta själv, är helt riktigt. Men det är ju upp till var och en att välja bekvämligheten för ett pris, eller gno själva.

Betänk nu att i dessa 1500kr så är är det hel del kostnader för verkstaden inräknade, och inte endast materialet och arbetet för mekanikern.

Kundmottagaren ska betalas
Spilloljan ska omhändertas på korrekt sätt, och det är inte gratis för verkstäder att vare sig samla upp, lagra eller bli av med spilloljan.

Så materialet, plus ev förbrukningsmaterial, hantering av spilloljan och annat miljöfarligt avfall, samt en debiterad timme (nej, man byter byter inte olja/filter på 20min om man räknar med allt från ax till limpa) är normalt, varvid 1500kr är en helt normal och rimlig kostnad.
Citera
2019-10-13, 19:23
Medlem
Citat:
Har en Saab 93 från 2004, där jag för ett tag sedan fick upp meddelande att det var dags att byta olja. Har kört med den ett tag nu men nu måste jag byta och har kollat lite på verkstäder. Egentligen bara en som återkommit med konkret pris, och det är då 1500kr för arbete och delar.

Är detta för mycket eller bra pris? Är det billigare att köpa oljefilter/olja själv och låta mekanikern endast göra jobbet (om dom nu går med på det)? Har tyvärr inget garage så kan inte utföra jobbet själv...

1500 är ett ok pris på en verkstad som ger sina kunder ett kvitto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in