Citat:
Ursprungligen postat av
givemeyourmoney
Jag har en Mercedes, och jag det är ockerpriser på en Mercedes märkesverkstad, majoriteten av dom som gör sin service på en märkesverkstad gör den där för att få behålla nybilsgarantin, vilket jag inte har någon invändning emot, men att fortsätta göra servicen där på t.ex en 10 år gammal Mercedes för att få behålla en imaginär garanti i 30 år är milt sagt korkat.
Specificera då vad som är ockerpriser och varför, genom att lista alla moment etc som görs under en service, och sen vilka kostnader som verkstaden själva har för detta och som intäkterna för aktuellt jobb ska vara med och betala.
Jag tippar på att du har väldigt bristfälliga kunskaper om detta, vilka omkostnader etc verkstäderna har för att ge kunderna en bra service och ha bra lokaler och kompetent utrustning och folk.
Nåt som många inte vet är att hos de flesta märkesverkstäder så ingår mobilitetsgaranti vid service etc, vilket är en del av priset.
Sen handlar nybilsgarantin bara om några få år i de flesta fall, och du kan aldrig serva dig till 30 års nybilsgaranti....
Att folk sen väljer att serva sina bilar hos verkstäder, märkes eller fristående, kan ha så enkla orsaker som att de själva inte har kunnandet eller helt enkelt inte vill palta med detta utan väljer den bekvämare vägen även om det kostar mer.
Och igen, verkstäder MÅSTE få tjäna pengar för att kunna överleva, kunna betala sina kostnader skatter och lön för sina anställda, köpa in utrustning, hålla igång lokalen, kunna investera etc etc.