2019-10-13, 16:31
Medlem
yz44s avatar
Om du har lite verktyg och en gör-det-själv-hall i trakten så går det utmärkt att själv byta.
Annars är 1500:- inte speciellt dyrt då det går ca 6 liter olja + filter.

Vet inte hur filtret sitter på denna men det kan vara svåråtkomligt på en del modeller.
Gäller också att ha rätt verktyg till avtappningspluggen.
Smörj packningen på nya oljefiltret innan det skruvas dit, dra åt lagomt för hand och avsluta med att vrida tillbaka filtret en aning.
Citera
2019-10-13, 16:44
Jag brukar beställa olja och filter på nätet, kostar inte många kronor. Tar inte många minuter att byta.
Citera
2019-10-13, 16:48
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Lyssna inte på ovan amatörer.

Gör såhär istället....

Se till att din olja är varm när du använder en oljebytarpump från Jula.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-...arpump-650213/

Oljefilter o helsyntet olja köper du på Biltema. Olja (till min Saab 9-3) ska vara W 0-30. Köp två 4L dunkar för det går åt 6 liter.

Kolla Youtube hur du byter oljefiltret.

^Detta. Denna pump fungerar MYCKET smidigt bara oljan är varm. Man känner bara att det är jobbigt att styra med att boka en tid och ha sig när man kan göra oljebytet utan lift.

Byter du oljan själv, tänk på att vissa andra servicegrejer bör kollas ändå, t.ex. kupéfiltret missade jag i 5 år. Det såg lite roligt ut när jag kom på det.
Citera
2019-10-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
^Detta. Denna pump fungerar MYCKET smidigt bara oljan är varm. Man känner bara att det är jobbigt att styra med att boka en tid och ha sig när man kan göra oljebytet utan lift.

Byter du oljan själv, tänk på att vissa andra servicegrejer bör kollas ändå, t.ex. kupéfiltret missade jag i 5 år. Det såg lite roligt ut när jag kom på det.
Suger pumpen upp eventuella rester från botten av tråget också? Sånt som åker ut med oljan när man tappar ur den? Det är extra känsligt på en saab från 2003, dvs Den Stora Sludgegenerationen, man vill ha ur alla olja och föroreningar ur en sådan.
Citera
2019-10-13, 16:50
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Jag brukar beställa olja och filter på nätet, kostar inte många kronor. Tar inte många minuter att byta.

Ja, handlar du kvalitetsolja i butik betalar du ett hejdundrande överpris. Skruvat, Autodoc, Bildelaronline24 har ofta bra erbjudanden. Köp inte billigaste no-name filter de har dock, dum sak att snåla på.
Citera
2019-10-13, 16:52
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Suger pumpen upp eventuella rester från botten av tråget också? Sånt som åker ut med oljan när man tappar ur den? Det är extra känsligt på en saab från 2003, dvs Den Stora Sludgegenerationen, man vill ha ur alla olja och föroreningar ur en sådan.

Det finns jämförelser av hur mycket som blir kvar där på botten, och att man får upp MER skit och skräp än om man tömmer på traditionellt vis genom att skruva upp oljepluggen. Men detta är bara "sett på youtube"-fakta, kanske gällde bara den bil de testade på vars oljetråg såg ut på ett visst sätt.
Citera
2019-10-13, 17:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance
Har en Saab 93 från 2004, där jag för ett tag sedan fick upp meddelande att det var dags att byta olja. Har kört med den ett tag nu men nu måste jag byta och har kollat lite på verkstäder. Egentligen bara en som återkommit med konkret pris, och det är då 1500kr för arbete och delar.

Är detta för mycket eller bra pris? Är det billigare att köpa oljefilter/olja själv och låta mekanikern endast göra jobbet (om dom nu går med på det)? Har tyvärr inget garage så kan inte utföra jobbet själv...
1500 kr. kan tyckas vara en femhundring för mycket för bara oljebyte.

Här har du ett helt servicekit, och kan göra det själv:
https://www.maptunparts.se/servicepr...207-03-11.html
Bara oljebyte:
https://www.maptunparts.se/servicepr...-biopower.html
Citera
2019-10-13, 17:23
Medlem
Beror ju på vilken olja som ingår.
Blligaste blas = rätt dyrt.
Kvalitetsolja = ok pris.
Citera
2019-10-13, 17:29
Medlem
Strongmanx2s avatar
Jobbet tar inte lång tid, även för någon som aldrig har skruvat innan. Visst det är kallt och ruskigt ute nu och saknar man både domkraft och pallbock kan det vara skönt att slippa göra det själv.

Ifall man är villig att ta sig tiden att beställa material från internet (olja,filter) så kostar det inte ens 500kr inkl frakt för material, släng på ytterligare 125kr för denna produkt https://www.biltema.se/bil---mc/mc/v...lmc-2000024001 och du har gjort allt för halva priset och kommer känna dig nöjd efteråt.

Då bilen är en gammal ng 9-3 så gäller inga garantier längre och finns ingen mening med att betala överpris för ett oljebyte.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Beror ju på vilken olja som ingår.
Blligaste blas = rätt dyrt.
Kvalitetsolja = ok pris.
Nej, det är inte ett ok pris oavsett olja.
Du kan köra på Castrol Biltema, ELF Racing, Mobile1 etc, alla är utav god kvalité så länge man uppfyller motorns krav på rätt typ av olja.
Citera
2019-10-13, 17:29
Medlem
endymions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Men har man gjort det en gång så kommer man spara 1000:- vid varje oljebyte.

Och den billigaste mecken man hittar använder knappast olja för 400:-, snarare under 200:-/5 liter.

Det är väl inte relevant vad firman köper in sin olja för? Ni är några stycken som påpekat det och jag fattar inte varför.

Hursom så är väl 1500 ganska normalt pris på större firma skulle jag tro.
Men det är ju billigare att göra det själv.
Citera
2019-10-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Det är väl inte relevant vad firman köper in sin olja för? Ni är några stycken som påpekat det och jag fattar inte varför.

Hursom så är väl 1500 ganska normalt pris på större firma skulle jag tro.
Men det är ju billigare att göra det själv.
Om man låter en mek tanka billig olja så kan man göra det själv också, Lidl har just nu olja för 169:-/5liter, då blir det ännu billigare. En mek som tankar 400 kronors olja är nog dyrare än 1500:-.
Citera
2019-10-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Jobbet tar inte lång tid, även för någon som aldrig har skruvat innan. Visst det är kallt och ruskigt ute nu och saknar man både domkraft och pallbock kan det vara skönt att slippa göra det själv.

Ifall man är villig att ta sig tiden att beställa material från internet (olja,filter) så kostar det inte ens 500kr inkl frakt för material, släng på ytterligare 125kr för denna produkt https://www.biltema.se/bil---mc/mc/v...lmc-2000024001 och du har gjort allt för halva priset och kommer känna dig nöjd efteråt.

Då bilen är en gammal ng 9-3 så gäller inga garantier längre och finns ingen mening med att betala överpris för ett oljebyte.

Nej, det är inte ett ok pris oavsett olja.
Du kan köra på Castrol Biltema, ELF Racing, Mobile1 etc, alla är utav god kvalité så länge man uppfyller motorns krav på rätt typ av olja.

Är det svartjobb så är det i överkant.
Är det vitt så kan det inte bli mkt lägre med bra olja.
Men visst, den som kan OCH vill OCH har tid över kan ju komma undan några hundralappar billigare.

Och häller du i blajolja så förkortar du utan tvekan motorns livslängd. Kanske är en aspekt om du har tänkt att ha kvar bilen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in