2019-10-13, 15:39
Medlem
Har en Saab 93 från 2004, där jag för ett tag sedan fick upp meddelande att det var dags att byta olja. Har kört med den ett tag nu men nu måste jag byta och har kollat lite på verkstäder. Egentligen bara en som återkommit med konkret pris, och det är då 1500kr för arbete och delar.

Är detta för mycket eller bra pris? Är det billigare att köpa oljefilter/olja själv och låta mekanikern endast göra jobbet (om dom nu går med på det)? Har tyvärr inget garage så kan inte utföra jobbet själv...
Citera
2019-10-13, 15:41
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance
Har en Saab 93 från 2004, där jag för ett tag sedan fick upp meddelande att det var dags att byta olja. Har kört med den ett tag nu men nu måste jag byta och har kollat lite på verkstäder. Egentligen bara en som återkommit med konkret pris, och det är då 1500kr för arbete och delar.

Är detta för mycket eller bra pris? Är det billigare att köpa oljefilter/olja själv och låta mekanikern endast göra jobbet (om dom nu går med på det)? Har tyvärr inget garage så kan inte utföra jobbet själv...

Material ca 4-500 om du köper själv

Bättre o leja bort de till nån för typ 500 då de tar inte längre än 10 min o göra

Allt som behövs är en domkraft nåt o få i oljan i samt ett spärrskaft med några hylsor
Citera
2019-10-13, 15:44
Medlem
franges avatar
1500 spänn är rent ockerpris. Olja går på 400spänn på Biltema, oljefilter under hundralappen. Verkstaden betalar betydligt mindre än så med tanke på att de köper in stora mängder och inte pröjsar moms på det.

Och arbetet är gjort på 20min även för en som inte kan meka. Du behöver bokstavligt talat bara lossa en skruv (plugg) under motorn och låta oljan rinna ur i någon form av kar (en vanlig 5 liters plastdunk som du kapar ett hål i ena sidan på duger bra), och skruva loss filtret för hand utan verktyg. Sedan tar du lite olja på fingret och smörjer in gummipackningen på det nya filtret, skruvar dit det, skruvar tillbaka pluggen - och häller i oljan. Färdigt.
Citera
2019-10-13, 15:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance

Åk till en gör-det-själv-hall. Gör det själv.
Citera
2019-10-13, 15:52
Medlem
Olja och filter är inte dyrt, en timme i gds kostar en hundring. Det du behöver är en hylsa och spärrskaft till oljepluggen och en oljefilterborttagare, det är saker du kan använda om och om igen. Jag antar att det är samma oljeplugg som till 9-5 och då funkar en ½tumshylsa bäst, den sitter tight och pluggen sitter kvar i hylsan när du drar ur. Gds-hallen har oljeuppsamlare du ställer under bilen när den är upphissad.

Finns massor med videos på youtube, sök på 'byta olja saab 9-3' så ser du, här ett exempel; https://www.youtube.com/watch?v=x3UiWh6kc5c Kolla och avgör om du är sugen att betala något tusen riksdaler för jobbet.
Citera
2019-10-13, 16:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Att göra service själv skulle jag inte våga ge mig på.
Dessutom förlorar man då även garantier och mobilitetsgarantin, och även detta är ju värt en del.
Vilka garantier har en 15år gammal bil?
Citera
2019-10-13, 16:17
Medlem
hanksaccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1500 kronor för oljebyte är inte ocker.

1500 kronor är vad min service på min Renault ZOE kostar, och den har inte ens någon motorolja utan innebär endast byte av kupeluftfilter.

Till mercedesen kostar motoroljan 280 kronor litern, och filtret någon hundralapp, sen tillkommer naturligtvis arbetskostnaden.

Att göra service själv skulle jag inte våga ge mig på.
Dessutom förlorar man då även garantier och mobilitetsgarantin, och även detta är ju värt en del.
Jag tycker det är fina att bab7 ger info om elbilar i många trådar. Jag läser gärna vad bab7 säger.
I detta fall gäller det en rågammal bil. Inte värt att lämna på oljebyte för 1500kr. Min röst lägger jag som tidigare talare, anlita någon annan eller lär dig själv.
Citera
2019-10-13, 16:18
Medlem
Baalzamons avatar
1500kr är nog ett ganska normalt pris. Om de räknar en timmes jobb, vilket förmodligen är minimum även om det går snabbare än så, så har vi bortåt 1000kr redan där. Sedan Olja och filter för 500kr. Väljer man att sätta sig i en situation där man inte kan göra sånt själv får man vara beredd att betala några kronor extra för att låta någon annan göra det.
Citera
2019-10-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
1500kr är nog ett ganska normalt pris. Om de räknar en timmes jobb, vilket förmodligen är minimum även om det går snabbare än så, så har vi bortåt 1000kr redan där. Sedan Olja och filter för 500kr. Väljer man att sätta sig i en situation där man inte kan göra sånt själv får man vara beredd att betala några kronor extra för att låta någon annan göra det.
Men har man gjort det en gång så kommer man spara 1000:- vid varje oljebyte.

Och den billigaste mecken man hittar använder knappast olja för 400:-, snarare under 200:-/5 liter.
Citera
2019-10-13, 16:21
Medlem
Låt tjommen SLÄNGA bort 1500 om hen är så lat..
En del har alldeles förmycket i plånboken men inget innanför pannbenet..
Citera
2019-10-13, 16:22
Medlem
DeepThroat007s avatar
Lyssna inte på ovan amatörer.

Gör såhär istället....

Se till att din olja är varm när du använder en oljebytarpump från Jula.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-...arpump-650213/

Oljefilter o helsyntet olja köper du på Biltema. Olja (till min Saab 9-3) ska vara W 0-30. Köp två 4L dunkar för det går åt 6 liter.

Kolla Youtube hur du byter oljefiltret.
Citera
2019-10-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
1500 spänn är rent ockerpris. Olja går på 400spänn på Biltema, oljefilter under hundralappen. Verkstaden betalar betydligt mindre än så med tanke på att de köper in stora mängder och inte pröjsar moms på det.

Och arbetet är gjort på 20min även för en som inte kan meka. Du behöver bokstavligt talat bara lossa en skruv (plugg) under motorn och låta oljan rinna ur i någon form av kar (en vanlig 5 liters plastdunk som du kapar ett hål i ena sidan på duger bra), och skruva loss filtret för hand utan verktyg. Sedan tar du lite olja på fingret och smörjer in gummipackningen på det nya filtret, skruvar dit det, skruvar tillbaka pluggen - och häller i oljan. Färdigt.

Och vad får dig att tro att verkstaden inte betalar moms på material de köper in?
Tidsestimeringen beror på hur man räknar, står bilen på lyften och väntar räcker säkert 20 minuter, men innan dess skall den skrivas in, den skall köras in och placeras på en lyft osv. Vad som tillkommer i de flesta fall är ett stort plastskydd under motorn som först måste demonteras.

Gör du det själv och måste ta dig till en gds-hall så kanske det tar tre timmar brutto. Fundera sedan på vad som är mest lönsamt ur flera synvinklar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in