Citat:
Ursprungligen postat av
FannyImlay
Jag vet inte riktigt men jag tror inte på att man ska jobba mer än man behöver (dvs jobba ihjäl sig) bara för att få in massa pengar som man inte har användning för.
Är det det du gör så gör du inte rätt prioriteringar. Då måste du nog minska på kunderna/jobben du tar in. Och sen se till att aldrig ha några ekonomiska skulder. Det är det enda som är bra i mitt liv att jag inte har och aldrig haft det. Men det hade kanske inte du heller och ska väl inga skaffa. Men ta in lite färre kunder, går inte det? Eller förlorar du något på det mer än att du fakturerar mindre? Du vinner kanske hälsa. Psykiskt nu och fysiskt på sikt för den fysiska hälsan kan ju drabbas på sikt av stress. Alltså min vän som dog nyligen var ju också frilansare och vad vet jag om det inte var stressen som påverkade. Jag tror det var det. Så ta det lugnare är kanske mitt råd och fråga dig hur mycket pengar du behöver. Fördelen med ditt jobb i jämförelse med anställning ska inte vara pengarna utan att du kanske får större möjlighet att styra din tid än om du varit någon annans löneslav. Kanske. Men jag babblar. I brist på annat och för att slippa tänka på hur jag mår och att jag egentligen bara avskyr att leva i den här världen. Men jag vill inte att andra ska känna som jag på något plan.
allas tankar om detta är lika mycket värda , och jag lyssnar
problemet är att jag med åren försökt ta bort de mindre kunderna i större utsträckning , för att bara få ha de större och mer stabila kunderna kvar , för säkrare leveranser och bättre betalt för utförd tjänst
iomed detta så är varje kund som är kvar mer värd , exempel typ 4x25 procent vardera , tar jag bort en kund så går jag ner till 75 procent inkomst och 25 procent mer fritid
blev det bättre , både ja och nej , mer stabila kunder att fakturera , samt mindre tjaffs och mer verkstad , då nya kunder alltid är omständiga innan allt är i hamn .
tackar jag nej till jobb till dessa så söker de andra leverantörer , och då är det riktigt svårt att få tillbaka de om man skulle vilja det i framtiden , så det är inte bara att packa ihop och ta semester i 3år liksom , man gräver sin egen grav då som egenföretagare . detta är lilla rävsaxen i allt
klart pengar inte är allt , men har alltid tagit rätt bra betalt för mina tjänster , då de är rätt unika på sitt sätt , så arbetar jag så vill jag ha betalt !!!!
har alltid varit rätt hård på detta .
skulle klara mej med en lägre årsinkomst privat , mot mer fritid
skulle direkt må betydligt bättre
det är bara hur jag ska få till detta , så det fungerar IRL ?
då jobben är rätt säsongsberoende , så extremt mycket jobb i bland och lite lugnare andra tider .
i en firma så finns skulder och tillgångar , så att ekonomin flukturerar efter vad jag behöver köpa in för att utföra ett uppdrag , för att sedan få betalt för mina tjänster i efterhand , det är liksom så det fungerar , och i bland har restskatt och andra överaskningar att betala kommit som en julklapp på julafton , sådant slipper man aldrig ifrån , så det är alltid ett slit att få allt att lira
detta trixande sliter på mej ochså , så funderat på om en revisor ska få ta över ett större ansvar att allt rullar runt smidigt , med en ytterligare utgift jag måste jobba in

haha moment 22 typ