Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-23, 06:35
  #2869
Medlem
frank-costellos avatar
Brennan: President Trump har sagt att han kan tänka sig att träffa Iran utan förutsättningar, och det har pratats mellan västländerna att försöka ge någon form av finansiell livlina till Iran för att stanna kvar i kärnkraftsavtalet. Allt det höll på att hända och sedan verkar det som denna attack har förstört alltihopa.

Zarif: Nej, allt det där höll inte på att inträffa därför --

Brennan: Ni ansåg inte att erbjudandet att föra samtal var verkligt?

Zarif: Vi har talat med fransmännen. Jag talade med den franska presidenten två gånger under loppet av tre dagar, och vi diskuterade detta med honom. Presidenten, vår president, har talat med Frankrikes president. USA har varit motvilliga att engagera sig i vad som krävs. Låt mig ge dig ett exempel, som president Trump enkelt skulle förstå, i termer av transaktioner, i termer av fastigheter.

Jag köper en byggnad av dig och året därpå tar någon sedan över ditt bolag, och vederbörande kommer till mig och säger, "Jag sålde inte den där byggnaden till dig. Jag behöver ett högre pris och en värre byggnad." Skulle du köpa den? Skulle någon i, för att använda sig av president Trumps ord, någon i historien ha köpt denna byggnad? Har du något exempel under historiens gång, använde hans ord återigen, där någon har gjort det.

Vi har inte haft en revolution i USA, Trump ärvde en regering från en annan administration, som hade valts enligt lagen att vara USA:s regering. Och denna överenskommelse har stöttats av FN:s säkerhetsråd. Detta avtal finns i en resolution i säkerhetsrådet. Det senaste jag nu har hört, så sitter USA som en permanent medlem av säkerhetsrådet. Man har inte dragit sig ur. Man drog sig ur FN:s råd för mänskliga rättigheter. Man drog sig ur Unesco, men man har inte dragit sig ur säkerhetsrådet. Inte än så länge i vilket fall.

Brennan: Du har själv sagt att du har bjudits in till det Ovala rummet för att träffa president Trump.

Zarif: Ja, men att träffa honom för att göra vadå? En chans att få vara med på ett foto? Eller att träffa honom för att utbyta idéer?

Brennan: Så när presidenten säger att han är villig

Zarif: Vi gjorde det aldrig.

Brennan: Att träffas för att samtala.

Zarif: Jaja.

Brennan: Du tar det inte seriöst alls?

Zarif: Vi är redo att föra samtal. Vi är redo att samtala, men att samtala i termer av något som inte kommer att gälla endast nästkommande ett och ett halft år, eller fem och ett halft år. Vi behöver att prata om något som är permanent. Som kommer att hålla. Vi har redan ett avtal. Vi talades vid. Jag har talat med den dåvarande amerikanska utrikesministern och energiministern under timme efter timme av smärtsamma förhandligar. Du var där i Wien. Du kommer ihåg. Detta var svåra förhandlingar. Det var inte bara ett tvåsidigt dokument som vi signerade så att vi kunde skapa ett nytt tvåsidigt dokument.

Brennan: Så du säger att du inte kommer att träffa eller samtala, eller överväga diplomatiska förhandlingar med USA, om inte det gamla avtalet, JCPOA, accepteras.

Zarif: Det är inte ett gammalt avtal. Det är ett avtal som existerar nu. Det finns ett förhandlingsrum, det finns ett förhandlingsbord. På onsdagsmorgonen klockan 08:30 kommer ett möte äga rum, där sex utrikesministrar samt en hög representant från EU kommer att närvara.

Brennan: Du kommer inte att träffa utrikesministern Pompeo vid sidan av det där?

Zarif: Nej.

Brennan: Varför?

Zarif: Därför att det inte finns någon anledning till det.

Brennan: Det finns ingen anledning att samtala med USA?

Zarif: Och kort och gott så är utrikesminister Pompeo förbjuden att träffa mig, då han pekar ut mig.

Brennan: Amerikanska tjänstemän ska dock ha sagt till CBS News att den högsta ledaren själv ska ha godkänt dessa attacker mot Saudiarabien, men att det hela behövde att förnekas.

Zarif: Detta är endast en hycklande, hypotetisk anklagelse. Jag menar, nej, det har har inget med verkligheten att göra.

Brennan: Den högsta ledaren godkände inte dessa attacker?

Zarif: Dessa attacker genomfördes inte från Iran. Hade de genomförts från Iran så hade den högsta ledaren varit tvungen att godkänna dem innan. Men de genomfördes inte från Iran.

Brennan: Anser du att de amerikanska tjänstemännen ljuger? Att Saudiarabien ljuger?

Zarif: Jag är säker på att de har fått lögner berätta för sig, oavsett om de vill godkänna den lögnen. Jag anser att de arbeten som vi diplomater utför, att det som jag och min amerikanska motsvarighet, USA:s utrikesminister, behöver att göra är att försöka sträva efter diplomatin. Som senator Sanders har sagt, och inte sträva efter krig.

Brennan: Senator Sanders. Tror du president Trump kommer att vinna omvalet?

Zarif: Jag vet inte. Jag har en gissning, men det är upp tilll det amerikanska folket.

Brennan: Senaste gången vi talades vid, så diskuterade du de brev som Robert O'Brien hade skickat till dig. Han var gisslanförhandlare, och är nu nationell säkerhetsrådgivare till USA:s president. Ångrar du att du inte öppnade upp den kanalen vad gäller kommunikation?

Zarif: Vi öppande visst upp den kanalen av kommunikation. Vi tillhandahöll ett erbjudande om att utbyta fångar. Det erbjudandet gjordes i september förra året när jag var här under den senaste generalförsamlingen.

Brennan: Men åtminstone fem amerikaner, inklusive Baquer Namazi, Xiyue Wang, befinner sig fortfarande i iranskt häkte.

Zarif: De är åtminstone anklagade för något. Det finns iranier i USA som har hållits fågna under nio månader utan att ens att åtal ha väckts emot dem.

Brennan: Men du är i detta ögonblick under hårda påtryckningar, just nu efter dessa attacker. Hela världssamfundet kommer att träffas denna vecka, och du kommer att tala om Iran. Vore det inte en gest av välvilja att frisläppa några amerikaner?

Zarif: Vore det inte en god gest av USA att frisläppa en professor, vars mor precis har dött,och som har varit där utan att ha blivit åtalad och utan möjlighet att lämna landet. Detta endast p.g.a. att han hade fått sitt visum godkännt, varpå när han var på väg till USA med flyg så drogs hans visum in. Detta är en professor. Han är inte en professor vad gäller militära studier.

Han är en biologi professor, som om jag är korrekt arbetade med rekreativa gener. Han är en världsberömd forskare. Han har, om jag är korrekt, om jag minns rätt, varit fängslad sedan november eller december förra året. Varför släpper de inte honom som en god gest? Så att han åtminstone kan gå till mors grav, besöka sin mors grav.

Brennan: Jag får reda på att vi håller på att få slut på tid, men jag vill bara runda av det här och göra det klart här. Anser du att, är du säker på att ni kan undvika krig?

Zarif: Nej, nej, jag är inte säker på att vi kan undvika krig. Vi, jag är säker på att vi inte kommer att starta ett. Jag är säker på att vem som än startar ett inte kommer att vara den som slutför det.

Brennan: Vad betyder det?

Zarif: Det betyder att det inte kommer vara ett begränsat krig.

Brennan: Ok, jag får nu reda på att vi har slut på tid. Det finns dock mycket mer att tala om. Tack så mycket.

Zarif: Trevligt att talas vid med dig. Du är tuff.
https://www.youtube.com/watch?v=0_PEBdZcsVc
https://www.cbsnews.com/news/transcr...ember-22-2019/

Enligt presstv så genomfördes intervjun dagen innan, lördagen den 21:a september.
https://www.presstv.com/Detail/2019/...-CBS-interview

John Kerry, som var USA:s utrikesminister när kärnkraftsavtalet med Iran, JCPOA, undertecknades ska under söndagen i en intervju, som även den genomfördes av Margaret Brennan, ha sagt att han tror att Iran låg bakom attacken förra helgen, och att anledningen till det är för att USA drog sig ur kärnkraftsavtalet. Han säger att USA i princip förklarade ekonomiskt krig mot Iran. Lösningen är enligt Kerry är att det internationella samfundet lyckas att enas. Han säger även att han tror att det går att rädda kärnkraftsavtalet.
https://www.cbsnews.com/news/transcr...ember-22-2019/
__________________
Senast redigerad av frank-costello 2019-09-23 kl. 07:27.
Citera
2019-09-24, 16:32
  #2870
Medlem
E.Merckxs avatar
UK. Frankrike och Tyskland sager ocksa att dom islamistiska terroristerna lag bakom attacken mot Aramco:

"UNITED NATIONS (Reuters) - Britain, Germany and France backed the United States and blamed Iran on Monday for an attack on Saudi oil facilities"

https://uk.reuters.com/article/uk-us...-idUKKBN1W81QE
Citera
2019-09-26, 13:23
  #2871
Medlem
wwrs avatar
Mullorna - Årets Troll

Saudi-Arabien säger att USA:s tålamod med Iran kan ta slut
EU säger att Iran bombade Saudi och snart säger kanske FN det också.
Citat:
US patience with Iran not inexhaustible, warns Saudi Arabia
https://www.theguardian.com/world/20...s-saudi-arabia

Men ingen gör något åt iranierna. De har trollat hela världen!

Vår oljetanker skulle de ha släppt för ett par dagar sedan (och enligt andra uppgifter, för flera veckor sedan). Men den har blivit kvar för ny utredning av miljöpåverkan.

De seglar runt en supertanker med olja från Iran och levererar lasten till Syrien i strid med de flesta bestämmelser.

När alla väntade på svar om JCPOA så sade iranierna att svaret nog kunde dröja eftersom de övervägde folkomröstning om kärnkraften.

Utrikesministern verkar tycka att Israel är ett tappert land eftersom han tweetar att Netanyahus valspråk är att "kämpa till siste amerikanske soldat".

Högste ayatollan grammar en bild där han läser nidboken om Trump, Fire and Fury.

Man kan inte säga annat än att mullorna är årets troll. Vad kan de hitta på härnäst?

Edit
FN-mötet nyligen var de naturligtvis med på och visade var skåpet skulle stå.
Citat:
“The US and Zionist imposed plans such as the deal of century, recognizing Beit-ul Moqaddas as the capital of the Zionist regime and the accession of the Syrian Golan to other occupied territories are doomed”, he declared.

Further, as he told the Assembly that Iran would not negotiate on the issue of its nuclear program as long as sanctions remain in place.

“Our response to any negotiation under sanctions is negative,” he [pres. Rouhani] said.
De vill också skapa en "Coalition of Hope" för säkerhet i regionen.
https://news.un.org/en/story/2019/09/1047472
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-26 kl. 13:44.
Citera
2019-09-26, 14:10
  #2872
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Saudi-Arabien säger att USA:s tålamod med Iran kan ta slut
EU säger att Iran bombade Saudi och snart säger kanske FN det också.

https://www.theguardian.com/world/20...s-saudi-arabia

Men ingen gör något åt iranierna. De har trollat hela världen!

Vår oljetanker skulle de ha släppt för ett par dagar sedan (och enligt andra uppgifter, för flera veckor sedan). Men den har blivit kvar för ny utredning av miljöpåverkan.

De seglar runt en supertanker med olja från Iran och levererar lasten till Syrien i strid med de flesta bestämmelser.

När alla väntade på svar om JCPOA så sade iranierna att svaret nog kunde dröja eftersom de övervägde folkomröstning om kärnkraften.

Utrikesministern verkar tycka att Israel är ett tappert land eftersom han tweetar att Netanyahus valspråk är att "kämpa till siste amerikanske soldat".

Högste ayatollan grammar en bild där han läser nidboken om Trump, Fire and Fury.

Man kan inte säga annat än att mullorna är årets troll. Vad kan de hitta på härnäst?

Edit
FN-mötet nyligen var de naturligtvis med på och visade var skåpet skulle stå.

De vill också skapa en "Coalition of Hope" för säkerhet i regionen.
https://news.un.org/en/story/2019/09/1047472

Det är bara att acceptera att Iran numera är en stormakt i regionen som dessutom är självgående, med visst stöd av Ryssland. Inget ladn rår sig på dem, de vann i Irak, de vann i Syrien, de vann i Libanon.
Saudi har inget kvar annat än försöka leka offer.
Citera
2019-09-26, 16:35
  #2873
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
UK. Frankrike och Tyskland sager ocksa att dom islamistiska terroristerna lag bakom attacken mot Aramco:

Den hogsta ledaren for dom islamistiska terroristerna:

Breaking: A.Khamenei says officials are only allowed to meet with some of Europeans and takes a stand against E3.

Iran’s Supreme Leader; “Europeans’ promises are meaningless and worth nothing. UK, France and Germany are the enemies of our regime and Islamic Revolution.”


https://twitter.com/Raman_Ghavami/st...85520130109441
Citera
2019-09-26, 21:09
  #2874
Medlem
Neolitikums avatar
Och under tiden så blåser Israel USA och låter Kina bygga en stor hamn i Haifa.

Citat:
US Pressures Israel To Drop China 'Belt And Road' Investments
https://zerohedge.whotrades.com/blog/43166947513
Citera
2019-09-27, 10:34
  #2875
Medlem
E.Merckxs avatar
Erik Hanell sager att dom islamistiska terroristerna har slappt Stena Impero:

BREAKING: Owner of Stena Impero confirms the UK-flagged tanker + crew have finally been released by Iran & are heading to Dubai.
Erik Hanell: “Families of crew members have been informed and the company is making arrangements for the repatriation of its valued seafarers” ASAP


https://twitter.com/haynesdeborah/st...94520537026560
Citera
2019-10-01, 15:04
  #2876
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
UK. Frankrike och Tyskland sager ocksa att dom islamistiska terroristerna lag bakom attacken mot Aramco:

60 minutes har slappt en video av attacken mot Aramco:

A video of new CCTV footage has been released by #Saudi #Aramco showing the attack against #Abqaiq. It shows the moment of impact from the drone and missile strikes believed to orchestrated by #Iran

https://twitter.com/AuroraIntel/stat...59077351395328

Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman: I agree with Pompeo that the attack on our oil facilities is an act of war by Iran.
Citera
2019-10-02, 14:46
  #2877
Medlem
Saudi har inga bevis att missilerna och drönarna kom från Irans territorium, det logiska är att de kom från annat håll.
Patriot missilerna som skulle skydda oljeanläggningarna var riktade mot Iran , men de kunde inte skjuta ned en enda missil eller drönare.
Saudi har köpt från USA Patriot missiler för många miljarder dollar, men Saudis luftrum kunde inte försvaras.
Om Saudi skall kunna försvara sitt luftrum måste de inköpa S300 eller S400 av Ryssland, finns inget alternativ.
Attacken mot de Saudiska oljeanläggningarna visar att en konflikt med Iran från något land skulle bli rena katstrofen för världsekonomin.
Höga USA militärer har tidigare uttalat att en militär konflikt för USA med Iran skulle medföra att USA förlorar, när det här uttalandet kom, strax därefter fick John Bolton sparken, som drev på med ett militärt ingripande mot Iran.
Citera
2019-10-10, 23:58
  #2878
Medlem
Neolitikums avatar
Det bloggas på Council on Foreign Relations.

Citat:
Events in the Persian Gulf have demonstrated to Iran’s leaders that they can escalate with impunity. During the spring and summer, Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) began by placing mines on tankers, then shooting down an American drone, and followed up with the disruption of tanker traffic in the Strait of Hormuz.
Citat:
The Trump administration’s response to this was generally weak, establishing a new maritime security mission with allies and applying sanctions to Iranians who will never travel to the United States and do not hold assets there.
Now, if the secretary of state is to be believed, the Iranians struck critical nodes in Saudi Arabia’s oil infrastructure, taking significant amounts of crude off the global market. This is what happens when you signal to the IRGC that they own the Persian Gulf.

Iran med Kina och Ryssarna i ryggen har tagit makten över Persiska Golfen.
Citat:
The Iranians—and other opponents of the United States in the region—have every reason to believe that Trump speaks loudly and carries a nonexistent stick. No one wants war, but it is plausible that had the United States retaliated after Iran shot down an American drone, the Iranians might have thought twice about taking a major step like attacking Abqaiq and Khurais. Of course, no policy is risk-free and the dangers of a wider regional conflict are everywhere, but the Iranians (if they were behind the attacks) are testing the entire rationale for U.S. investment in the Middle East over the last 70 years. If Trump does not respond militarily, the United States should just pack up and go home.
https://www.cfr.org/article/moment-d...re-middle-east

Antingen krig, eller bara att packa ihop och dra.

USA har förlorat sin världsledande position under Trump.
Västglobalisterna är FUCKED om han vinner ett val till, sedan går det inte att reparera.
Citera
2019-10-11, 09:37
  #2879
Medlem
E.Merckxs avatar
En iransk tanker har traffats av tva missiler utanfor saudis kust. Dom islamistiska terroristerna kallar det ett terrordad.

#BREAKING #Iran TV says the explosion in the tanker was "terror act". It came a month after the attack on the Saudi oil facilities and a warning from the kingdom that it could response
Citera
2019-10-11, 18:13
  #2880
Medlem
USA skickar 3000 soldater + Patriot system till Saudi Arabien. B52 bombers + mycket mer. Trumps egen försvarsminister säger och agerar mot Trumps vilja! Dra tillbaka trupper i Syrien, agera gödselspridare i Saudi...

https://www.aljazeera.com/news/2019/...160852019.html
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-10-11 kl. 18:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback