2019-10-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
jadu.. jag tror inte direkt du kan göra nåt, jag menar prata o spela har han väl rätt till ? jag vet inte vad är det för ett jävla hus där man hör så pass mycket? du borde kontakta hyresvärden och berätta om bekymret o se vad han säger..

Givetvis, det är ju det jag menar. Vill givetvis att han ska kunna prata och spela.

Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe
så du tror på fullaste alvar att dom inte hör dig ??

Jag är en väldigt tystlåten granne. Aldrig musik eller höga ljud. Ska jag prata i telefon, längre samtal går jag faktiskt ut. Så pass mycket bryr jag mig om för jag vet hur mycket det låter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Är det pappväggar i ditt hus? Du får nog tåla lite ljud från grannar!

Måste det nog vara? Dom har ju definitivt struntat i att ljudisolera när de gjorde om huset till lägenheter. Hör text när han får SMS och telefonen ligger på golvet, det låter som den ligger i min lgh.
Citera
2019-10-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Douche? Fight fire with fire eller flytta. (Trust me) Blir du störd så kan du förstärka ljudet med diverse ljudutrustningar.

Han som skrev ovan. Man får låta. Satmaran jag dras med jävlas medvetet och välter möbler sedan jag bad psykfallet att visa hänsyn när det ska vara tyst på morgonen.

Har ingen önskan att vara "dålig" tillbaka. Givetvis får man låta, jag vill att han ska spela om det nu är hans hobby. Jag önskar bara att jag slapp höra precis allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Tog lång tid innan jag insåg hur bra det hörs mellan mina väggar. Det var först efter någon vecka här som jag hörde grannen dra av en rökare på morgonen. Hördes så tydligt att det lika gärna kunde ha varit jag.

Man måste få låta lite, kanske inte hela natten dock. Efter 22:00 brukar ju vara en sån där tid då många föreningar anser att man ska vara tyst(are).

Om du stör dig så snacka med honom.

Lider med dig. Givetvis, jag vill själv kunna åtminstone ha möjligheten att sitta och snacka med kompisar till sent, men det undviker jag att göra inomhus nu eftersom jag vet hur det låter. Hade han t.ex haft ett telefonsamtal i närheten av var våra väggar möts hade jag hört precis allt, 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Han kanske inte har en aning om hur lyhört det är. Vissa hus är verkligen som byggda av papp i det avseendet.

Det bör vara lika lyhört till honom, så du får väl pröva med att prata högt kl 2 så kanske han hör dig. I annat fall får du helt enkelt be honom dämpa sig.

Nej precis, så kan det ju vara. Jag vill prata med honom med som jag skrev så tror jag han kommer vara extremt douchig över det och skita fullständigt i mig. Jag vill kunna backa upp den snälla approachen med lite mer faktiska regler liksom.
Citera
2019-10-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är väl mer hyresvärden som man får ta tag på, felet ligger väl i ombyggnaden till små lägenheter, de sket väl i att isolera väggarna av ekonomiska skäl. Kanske hyresgästföreningen kan ger råd, hur som så verkar väl grannen som normal, så avsaknaden ljudisoleringen är väl det egentliga problemet.
Kanske är det så lyhört att det går att få till en hyressänkning...

Precis så. Ja, jag är med där så jag får väl kontakta och rådfråga. Tack för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Ingen lyssnar på en oskön granne. Det är mitt tips.

Snacka lite lättsamt när du ser honom, nämn nån gång att du har märkt att väggarna är tunna och att ljud läcker igenom dem lätt, så att han kan tänka på sitt privatliv och om han bjuder över några sent.

Tycker han att du är schysst så kommer han tänka på det, är du grinig så skiter han fullständigt i dig. Skulle han därefter ha den där superfesten som du nu vill ha som bevis, så kan du säga till. Kommer att ge mer effekt om du var schysst om saken först.

Exakt min tanke. Vill inte vara en grinig granne. Men min uppfattning av tidigare erfarenheter med just denna personen (typ samtal i trappen, observationer av hans beteende med vänner när jag sett honom ute osv) är att han kommer skita i vad jag säger och vifta bort det. Kommer att säga till schysst först men misstänker att han skiter i det, då vill jag kunna ha stöd för att det jag påpekar är korrekt liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Såvida han inte ställer till massa extra oljud efter kl 9-10 på kvällen vilket brukar vara regler som står i ett normalt hyreskontrakt så tror jag inte att du kan göra så mycket.
Jag menar så länge han inte spelar musik på hög volym kl 2 på natten osv.

Jag har för mig att det finns någon viss nivå decibel som strider mot regler i hur hus får vara byggda osv, kolla upp tillåtna decibelnivåer osv och prova mät av dessa med en app(?) under olika tider på dygnet, skulle det vara orimliga ljudnivåer genom väggarna så får du väl anmäla det

Nej det är inte extra oljud. Jag hör bara precis allt han gör, vanliga samtal etc hör jag precis allt av. Det är en bra idé att mäta ljudnivåer, ska kolla möjligheterna där.
Citera
2019-10-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Lider med dig TS. Bodde själv för några år sedan i en lägenhet byggd 20/30-tal precis breve en rondell. Bottenvåning och konstant oljud av trafiken utanför ifrån klockan 7 på morgonen. Grannfittorna ovan och jämte mig lät hela tiden och speciellt grannen ovan var ett rent jävla helvete. Jag hörde tom när han fes om nätterna och han sov på oregelbundna tider. Jag fick ingen som helst ro och så fort grannen brevid mig använde duschen lät det som jag stod vid en perrong och fick utstå ett skräll av ett tåg. Det var på riktigt så illa!

Jag fick sova med öronproppar men skiten orsakade bara eksem och obehag och jag hade enorm sömnbrist i ca 6 månader innnan jag til sist flyttade därifrån. Jag vet inte vad det är för någon tröst med mitt inlägg men helt ärligt hade jag sett över alternativen att omgående söka ny bostad. Fråga familj, vänner, vänners vänner. Skit i all jävla känslor av pinsamhet du nu må uppleva, flytta för land o rike om du så måste. Även om du får en ny granne ovan i framtiden kommer skiten att kvarstå. Du kommer störa dig oavsett.

Fan för lyhört. Hade varit önskvärt om alla fastigheter hade minst 5 meter av extrem ljudisolation på något sätt. Var precis som du. Kunde sova hyffsat och sedan ca 01-03 på morgonen BAM, grannfittan slängde i skafferiet eller tom toasitsen. Eller så tog grannen hem sällskap, även sent på en tisdag natt och självklart skulle dra igång någon jävla actionfilm. Nä fyfan säger jag bara.

Lider med dig, det är ju så tyvärr. Jag letar nytt boende hela tiden men med rådande bostadsbrist så är det inte det lättaste direkt. Jag hör liksom precis varenda fotsteg min granne tar, för att inte prata om dom som bor ovanför mig, det dunkar så jävla högt i hela min lägenhet bara dom går ovanför.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dumt av dig att flytta till ett gammalt lyhört hus, som dessutom tidigare varit enfamiljsvilla. Det är som upplagt för störande ljud från grannarna. Och du knappast klaga på någon som pratar och skrattar i sin lägenhet...

Ja, jättedumt. Har du en bättre lägenhet att tillhandahålla mig eller? Hade du brytt dig om att läsa mitt inlägg hade du också kunnat förstå att jag inte har lust att klaga på honom utan snarare bara vill veta vad för regler som gäller, och även vad hyresvärden eventuellt måste göra.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Beklagar. Har själv erfarenheter av att bo i ett lyhört hus: Man hör nysningar, telefonkonversationer (då folk tenderar att höja rösten en aning), vaknar av grannens väckarklocka på morgonen, osv. Det är ett jävla helvete helt enkelt och något jag i största mån försökt undvika sedan dess. Det är definitivt något man bör undersöka när man skaffar bostad, hur ljudisolerande väggarna är, vad som finns på andra sidan din sovrumsvägg. Har någon förresten erfarenhet av att själv ljudisolera en vägg ytterligare och hur det föll ut?

Jag tror inte det finns något du kan göra utöver att snällt be grannen att dämpa sig.

Ja, det är hemskt. Har aldrig brytt mig om sömnen förens nyligen då jag börjat studera. Med rådande bostadsbrist får man dock nöja sig med det man får tag i. Jag letar dagligen nytt men det går trögt. Nä, antagligen. Ska kolla runt lite och se vad man kan göra.
Citera
2019-10-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En lösning kan vara att sätta klädskåp/garderober mot den störande grannens vägg. Förvaring behöver man alltid och det är inte så sura pengar som att bekosta en ljudisolering.

Den är faktiskt en bra grej. Det tråkiga är att jag bor i en etta, och utrymmet är så jäkla begränsat. Fick verkligen pussla när jag flyttade in. Men jag kan ju kolla och ser om det går att pussla om.
Citera
2019-10-09, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prisonermojo
Exakt min tanke. Vill inte vara en grinig granne. Men min uppfattning av tidigare erfarenheter med just denna personen (typ samtal i trappen, observationer av hans beteende med vänner när jag sett honom ute osv) är att han kommer skita i vad jag säger och vifta bort det. Kommer att säga till schysst först men misstänker att han skiter i det, då vill jag kunna ha stöd för att det jag påpekar är korrekt liksom.
Sociala medier är kanske grejen så här 2019, spela in och publicera. Under rubriken "skall man verkligen behöva höra sin granne hela liv".

Efter att jag flyttat till hus kommer jag aldrig att bo i lägenhet nått mer... En gång i Kortedala (Gregorianska gatan). så var det lyhört via ventilationen, en period hade jag en sexgalning över mig och hans skrikande kärring hördes i hela lägenheten just via ventilationen, fy fan. Led även från en lomhörd äldre kärring som hade "Lingo" på högsta volym. Gött och bo i hus.
Citera
2019-10-09, 14:54
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Precis så. Ja, jag är med där så jag får väl kontakta och rådfråga. Tack för tips!

Nej det är inte extra oljud. Jag hör bara precis allt han gör, vanliga samtal etc hör jag precis allt av. Det är en bra idé att mäta ljudnivåer, ska kolla möjligheterna där.

Tycker även att du ska spela in med mobilen och prata med hyresvärden om det så han/hon för höra själv hur det låter så kanske de (förhoppningsvis) kan isolera den vägg som går mot grannen
Citera
2019-10-11, 11:15
Medlem
Hallå alla Flashbackare!!!

Nu är det så här att vi har en riktig häxa till granne...
Vi bor i ett hyreskomplex med 3 markbundna lägenheter efter varandra (ingen ovan eller under).
Det bor 2 barnfamiljer i vardera kant (min familj och en annan trevlig barnfamilj) sedan har vi satans budservice i mitten. Det är en gammal kärring (möjligen satans X som han skickade tillbaka till jorden för att reda helvete med oss vanliga människor) och hennes fitta till man. Så här kommer hela problematiken.

Kärringen älskar sin ÖL... Vilken dag i veckan spelar ingen roll utan vid första ölknäckningen drar kärringen igång. Kan normalt säga att provsmakning av öl brukar vara spridda tider allt mellan 06.00 och 05.59. När kärringen väl börjar finns det inget stopp i henne utan vanligen kastar hon saker inomhus (möjligen boule träning med diverse saker) eller så slår hon på saker (möjliga kvalitets kontroller på diverse möbler?) eller så är det ljudnivås kontroll på hennes röst inför nästa hårdrocks festival!!! VANLIGAST ÄR EN KOMBINATION AV ALLT OVANSTÅENDE SAMTIDIGT!!!

Självklart brukar hon även komma med helt sjuka påståenden så som att hennes man slickar min hustrus fitta och att jag ska bli mördad som hon så snällt sa till mina små barn samt allt där emellan.
Igår kväll vid 22.10 knackade farbror polisen på då hon ringt polisen om att jag försökt mörda henne då jag hade strypt henne med mina bara händer medans hon hängde i luften... Polisen valde att tacka för sig och åka där ifrån utan att direkt prata med oss för dom är här ca 1-2 ggr i veckan. För 3 dagar sedan snodde hon 6öl från mig som jag hade på kylning utanför min dörr då kylskåpet var fullt!!!

Men till saken är det att KÄRRINGEN SKA UT!!!! Och nu vill jag börja jävlas ordentligt... För kan hon så kan fan jag!!! Har ni bra tipps på hur man jävlas med en spritfylld rattmuff som hon!?!?
Jag kan tillägga att jag har börjat träna trumsolo träning på ytterdörr som är en ny hobby för mig samt att gå ner i källaren och dra ut huvudproppar till hennes/deras lägenhet och gömma dem. Jag tror sådant här är ganska uppskattat men åter igen.. kärringen bara fortsätter. Behöver jag ta detta till en ny nivå kanske?

Kom gärna med tipps och trix!!!!!

P.S Hyresvärden vet om allt som händer och en process att få dem vräkta är på gång men enl hyresvärden måste det hända lite mer saker!!! Va fan mer kan kärringen möjligen göra på sin 100 stegs checklista!?!? Men jag ska inte vara sämre!!!

Kom gärna med tipps och trix inför kommande helg... (hon är iväg och köper helg drickan nu nämligen) TACK PÅ FÖRHAND!!!

MVH
En jävligt trött barnfamilj!!!
Citera
2019-10-11, 11:52
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murdock035
Hallå alla Flashbackare!!!

Nu är det så här att vi har en riktig häxa till granne...
Vi bor i ett hyreskomplex med 3 markbundna lägenheter efter varandra (ingen ovan eller under).
Det bor 2 barnfamiljer i vardera kant (min familj och en annan trevlig barnfamilj) sedan har vi satans budservice i mitten. Det är en gammal kärring (möjligen satans X som han skickade tillbaka till jorden för att reda helvete med oss vanliga människor) och hennes fitta till man. Så här kommer hela problematiken.

Kärringen älskar sin ÖL... Vilken dag i veckan spelar ingen roll utan vid första ölknäckningen drar kärringen igång. Kan normalt säga att provsmakning av öl brukar vara spridda tider allt mellan 06.00 och 05.59. När kärringen väl börjar finns det inget stopp i henne utan vanligen kastar hon saker inomhus (möjligen boule träning med diverse saker) eller så slår hon på saker (möjliga kvalitets kontroller på diverse möbler?) eller så är det ljudnivås kontroll på hennes röst inför nästa hårdrocks festival!!! VANLIGAST ÄR EN KOMBINATION AV ALLT OVANSTÅENDE SAMTIDIGT!!!

Självklart brukar hon även komma med helt sjuka påståenden så som att hennes man slickar min hustrus fitta och att jag ska bli mördad som hon så snällt sa till mina små barn samt allt där emellan.
Igår kväll vid 22.10 knackade farbror polisen på då hon ringt polisen om att jag försökt mörda henne då jag hade strypt henne med mina bara händer medans hon hängde i luften... Polisen valde att tacka för sig och åka där ifrån utan att direkt prata med oss för dom är här ca 1-2 ggr i veckan. För 3 dagar sedan snodde hon 6öl från mig som jag hade på kylning utanför min dörr då kylskåpet var fullt!!!

Men till saken är det att KÄRRINGEN SKA UT!!!! Och nu vill jag börja jävlas ordentligt... För kan hon så kan fan jag!!! Har ni bra tipps på hur man jävlas med en spritfylld rattmuff som hon!?!?
Jag kan tillägga att jag har börjat träna trumsolo träning på ytterdörr som är en ny hobby för mig samt att gå ner i källaren och dra ut huvudproppar till hennes/deras lägenhet och gömma dem. Jag tror sådant här är ganska uppskattat men åter igen.. kärringen bara fortsätter. Behöver jag ta detta till en ny nivå kanske?

Kom gärna med tipps och trix!!!!!

P.S Hyresvärden vet om allt som händer och en process att få dem vräkta är på gång men enl hyresvärden måste det hända lite mer saker!!! Va fan mer kan kärringen möjligen göra på sin 100 stegs checklista!?!? Men jag ska inte vara sämre!!!

Kom gärna med tipps och trix inför kommande helg... (hon är iväg och köper helg drickan nu nämligen) TACK PÅ FÖRHAND!!!

MVH
En jävligt trött barnfamilj!!!

Usch jag lider med er. Haft min mer än beskärda del av obetänksamma och vrickade grannar. Nu senast plågad av ravemusik på högsta volym, visserligen under dom timmar man får spela men ändå. Varken snack med grannen eller hyresvärden hjälpte, så efter 3 år fann vi för gott att flytta. Har hört att den som kom efter oss stod ut 6 månader.
On T: Går det att sno kärringens dricka? Då lär hon gå bananas och polisen blir tvungen att komma.
Citera
2019-10-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Lider med dig TS. Bodde själv för några år sedan i en lägenhet byggd 20/30-tal precis breve en rondell. Bottenvåning och konstant oljud av trafiken utanför ifrån klockan 7 på morgonen. Grannfittorna ovan och jämte mig lät hela tiden och speciellt grannen ovan var ett rent jävla helvete. Jag hörde tom när han fes om nätterna och han sov på oregelbundna tider. Jag fick ingen som helst ro och så fort grannen brevid mig använde duschen lät det som jag stod vid en perrong och fick utstå ett skräll av ett tåg. Det var på riktigt så illa!

Jag fick sova med öronproppar men skiten orsakade bara eksem och obehag och jag hade enorm sömnbrist i ca 6 månader innnan jag til sist flyttade därifrån. Jag vet inte vad det är för någon tröst med mitt inlägg men helt ärligt hade jag sett över alternativen att omgående söka ny bostad. Fråga familj, vänner, vänners vänner. Skit i all jävla känslor av pinsamhet du nu må uppleva, flytta för land o rike om du så måste. Även om du får en ny granne ovan i framtiden kommer skiten att kvarstå. Du kommer störa dig oavsett.

Fan för lyhört. Hade varit önskvärt om alla fastigheter hade minst 5 meter av extrem ljudisolation på något sätt. Var precis som du. Kunde sova hyffsat och sedan ca 01-03 på morgonen BAM, grannfittan slängde i skafferiet eller tom toasitsen. Eller så tog grannen hem sällskap, även sent på en tisdag natt och självklart skulle dra igång någon jävla actionfilm. Nä fyfan säger jag bara.

Men Gud vad hemskt. Jag känner igen mig själv. Själv har jag haft en liknande situation med grannarna vars användning av deras skafferi och skåp medförde extremt dunkande in i min lägenhet. Det kunde låta och väcka mig klockan 5 på morgonen. Öronproppar hjälper inte så mycket mot det som tydligen kallas för stomljud. Hade samtal med dem flera gånger och till slut blev det tjafs, otrevliga samtal, blev jobbigt både för dem och mig så resultatet att alla skulle flytta...
Senast redigerad av starshipp 2019-10-11 kl. 14:47.
Citera
2019-10-11, 14:32
Medlem
Citat:
Hej, visste inte vilket forum som passade bäst men provar här, kanske ska flyttas till juridik. Ursäkta isåfall.

Flyttade för nåt år sedan in i ett gammalt hus, tror det är byggt 1934. Ursprungligen ett stort enfamiljshus men idag 8 lgh. I grannlägenheten har det flyttats in och ut, utan att jag brytt mig direkt. Har nu gått från kvällsjobb till att börja plugga, men jag kan inte sova på kvällarna pga min granne.

Vad gör han då? Inget speciellt! Han spelar dator, skrattar rätt ofta, och pratar lite högre ibland, ibland vanlig samtalston. Av detta hör jag i princip varje ord han säger. Igår hade han en kompis hemma som vid 02 väckte mig med ett ryck, trodde verkligen han stog typ jämte mig när han pratade om någon fotbollsspelare, Valeria tror jag han sa... Han stod ju förstås på andra sidan väggen.

Ska givetvis prata med min granne och be honom tänka på volymen, men vill ha lite kött på benen då jag misstänker honom för att vara en jävla douche (baserat på tidigare bemötande i trappuppgången etc). Å ena sidan har jag hört att man inte får störa sina grannar någon tid på dygnet, å andra att man måste acceptera viss ljudnivå. Sen vill jag ju givetvis inte förhindra honom från att sitta och spela och prata, men när det går ur över min sömn såpass som det gör måste jag veta hur jag ska approacha.

Kan jag ha rätten på min sida att be honom vara tyst (om han nu är värsta douchen om det)? Hur bedöms en rimlig nivå av ljud att få acceptera? Huset är som sagt gammalt och därmed mer lyhört med detta är faktiskt brutalt. Har hyresvärden någon skyldighet isåfall att åtgärda? Det är den vidrigaste hyresvärden jag mött och kan jag få honom att betala för något så rör det inte mig ryggen, utan gör mig snarare glad.

Tack för alla svar jag kan få, trevlig kväll!

Mvh
Du behöver acceptera vardagliga ljud. Men ständiga störningar (till exempel dunkande varje dag) behöver inte du finna dig i. Prata med hyresvärden och vidtar inte hen åtgärder har du rätt att deponera en del av hyran på grund av att du inte kan nyttja ditt boende till 100 procent.
Citera
2019-10-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Sociala medier är kanske grejen så här 2019, spela in och publicera. Under rubriken "skall man verkligen behöva höra sin granne hela liv".

Efter att jag flyttat till hus kommer jag aldrig att bo i lägenhet nått mer... En gång i Kortedala (Gregorianska gatan). så var det lyhört via ventilationen, en period hade jag en sexgalning över mig och hans skrikande kärring hördes i hela lägenheten just via ventilationen, fy fan. Led även från en lomhörd äldre kärring som hade "Lingo" på högsta volym. Gött och bo i hus.
En sanning med modifikation. Om man nu inte väljer att flytta ut på landet där man har en kilometer till närmsta granne. Där jag bor (och så är det nog i alla storstadsområden) är det så tätbebyggt i många villaområden att man i stort sett måste ha väldigt tur med sina grannar. T ex grannar som klipper gräs klockan 7 på morgonen, gubbar som sätter i gång med sina hobbys/diverse mek och snickeriarbete klockan 8 på helger, grannar som öppnar altandörren och spelar hög musik morgon till kväll, grannen i huset bredvid som tidiga morgnar och sena kvällar drämmer till med bildörrar och bagageluckor när man lastar in och ut, grannarnas ungar som lever rövare, ja listan kan göras lång...

Kommer ihåg när vi, för länge sedan, kollade på ett hus som jag tyckte om. Men när jag insåg att grannens garageväg och garaget med diverse hobbyprylar låg precis bakom det som skulle bli vårt sovrum hoppade jag av direkt. Även om jag gillade det huset och utseendet...
Senast redigerad av starshipp 2019-10-11 kl. 14:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in