2019-09-07, 09:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Eller jag kan säga det såhär förenklat också, känner du till några fall där någon deponerat hyra till kommun har angivit springande barn som skäl och som har lett till att det få fart på värden....mor rätt personer dvs ?
eller vill du att jag ska bli försöksraket? jag håller ju med om att det vore en fin förolämpning, men ändå
Rent allmänt:

Man deponerar hyra hos länsstyrelsen inte hos kommunen!
https://www.lansstyrelsen.se/skane/privat/livshandelser/deponera-pengar/deponera-hyra.html

Det där med att deponera hyra är en kanske alltför stark signa!
Jag skulle nogförst ta en runda med hyresnämnden
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyresn%C3%A4mnden
Citera
2019-09-29, 09:22
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag tycker att du ska dokumentera alla störningar och samtal med hyresvärden. Du kan också (tror jag), istället för att betala till hyresvärden, deponera en del av eller hela hyran hos länsstyrelsen och hänvisa till skälet varför du deponerar hyran, d v s att du inte anser att du kan nyttja ditt boende på grund av att du känner dig störd i din bostad. Detta borde få fart på din hyresvärd. För övrigt är det svårt att svara på frågan från och med vilken ålder är barn mottagliga men vi pratade med våra ungar från tidig ålder om vikten av att respektera sin omgivning...

Bor i Bostadsrätt blir konstant väckt under alla tider på dygnet. Dödar grannen snart så är detta nåt som fungerar?
Citera
2019-09-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Bor i Bostadsrätt blir konstant väckt under alla tider på dygnet. Dödar grannen snart så är detta nåt som fungerar?
Vilka ljud är det som stör, hade typ likande problem förut men fanns ett journummer man kunde ringa då väktare skickas dit för att lyssna utanför ytterdörren dessvärre fångas bara sådana ljud som tv/musik/skrik

Är det mer subtila oljud som dusch/spolande/tramp i golv är denna jour totalt värdelös.
Citera
2019-09-29, 15:07
Medlem
Citat:
I första hand ska du vända dig till styrelsen i din bostadsrättsförening. Styrelsen i en Brf har en SKYLDIGHET att utreda påstådda störningar, även om många vill helst slippa. Agerar inte styrelsen kan styrelsen bli skadeståndsskyldig. Det är bra att påtala dem detta i den händelse att de försöker komma undan sitt ansvar. Viktigt också att nämna att det är den sidan som känner sig störd man ska utgå ifrån i frågan om störningar och inte den som stör. Sedan brukar man följa sed på orten vad det gäller störningar. Vissa vardagliga ljud såsom duschspolning, dammsugning, barn som skrattar (men även är ledsna), granne som t ex någon gång sätter upp hyllor, fest någon gång anses som ljud som ska accepteras. Men att du blir väckt varje dag, ständigt dunsande grannar och fester är ingenting som du behöver tolerera...
Citera
2019-10-03, 22:56
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Vilka ljud är det som stör, hade typ likande problem förut men fanns ett journummer man kunde ringa då väktare skickas dit för att lyssna utanför ytterdörren dessvärre fångas bara sådana ljud som tv/musik/skrik

Är det mer subtila oljud som dusch/spolande/tramp i golv är denna jour totalt värdelös.

Inget av det sistnämnda.
Det är helt okej att leva men det här är en väldigt speciell människa som stör mig medvetet med dunkar och slag med föremål. Läs medvetet. Väcker mig konstant. Ensamvarg. Empatistörd. Har pratat med föreningen men grannen manipulerar och pratar bort sig ur situationen.

Om jag spelar in, med precision, hur många decibel rör det sig om så att de måste agera?

Ska bo här i några år till så finns det nåt man kan göra för att jävlas tillbaka så att det svider? Jag skulle inte hamna i helvetet vad jag än gör mot parasiten. Nu vill jag ha riktiga tips. Jag är kreativ men nån måste ha mycket erfarenhet och några ess i rockärmen.
Grannen saknar inte genetiken för rädsla men nån form av personlighetsstörning garanterat.
Citera
2019-10-04, 17:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Inget av det sistnämnda.
Det är helt okej att leva men det här är en väldigt speciell människa som stör mig medvetet med dunkar och slag med föremål. Läs medvetet. Väcker mig konstant. Ensamvarg. Empatistörd. Har pratat med föreningen men grannen manipulerar och pratar bort sig ur situationen.

Om jag spelar in, med precision, hur många decibel rör det sig om så att de måste agera?

Ska bo här i några år till så finns det nåt man kan göra för att jävlas tillbaka så att det svider? Jag skulle inte hamna i helvetet vad jag än gör mot parasiten. Nu vill jag ha riktiga tips. Jag är kreativ men nån måste ha mycket erfarenhet och några ess i rockärmen.
Grannen saknar inte genetiken för rädsla men nån form av personlighetsstörning garanterat.

Kan problemet bero på undermålig isolering eller något annat?
-I så fall bör du ta kontakt med kommunens miljökontor för att få saken utredd.

Du kan också ta kontakt med Hyresnämnden.
Citera
2019-10-05, 22:33
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
I första hand ska du vända dig till styrelsen i din bostadsrättsförening. Styrelsen i en Brf har en SKYLDIGHET att utreda påstådda störningar, även om många vill helst slippa. Agerar inte styrelsen kan styrelsen bli skadeståndsskyldig. Det är bra att påtala dem detta i den händelse att de försöker komma undan sitt ansvar. Viktigt också att nämna att det är den sidan som känner sig störd man ska utgå ifrån i frågan om störningar och inte den som stör. Sedan brukar man följa sed på orten vad det gäller störningar. Vissa vardagliga ljud såsom duschspolning, dammsugning, barn som skrattar (men även är ledsna), granne som t ex någon gång sätter upp hyllor, fest någon gång anses som ljud som ska accepteras. Men att du blir väckt varje dag, ständigt dunsande grannar och fester är ingenting som du behöver tolerera...

Slutet av din text är det tyvärr.
Jag tänkte sätta upp mikrofoner. Har datorer med musikprogram men jag vill mäta upp hur många decibel det rör sig on.
Det kommer bli en grej och de kommer inte ta sitt ansvar. (Utredningen kanske)
Jag vill verkligen att det ska upphöra. Öronskydd hjälper och det finns en anledning till att grannen har bott där ensam i evigheter.

Jag vill ha det jag har rätt till. Jag bryter i mot regler och jag vill inte hamna på den nivån.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kan problemet bero på undermålig isolering eller något annat?
-I så fall bör du ta kontakt med kommunens miljökontor för att få saken utredd.

Du kan också ta kontakt med Hyresnämnden.

Det är väldigt lyhört men frågan är om isoleringen kommer lösa mitt problem.
Är det något man själv måste stå för? Det är alltså störningar ovanför. Störningarna kommer från någon som vill jävlas.
Citera
2019-10-05, 23:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Slutet av din text är det tyvärr.
Jag tänkte sätta upp mikrofoner. Har datorer med musikprogram men jag vill mäta upp hur många decibel det rör sig on.
Det kommer bli en grej och de kommer inte ta sitt ansvar. (Utredningen kanske)
Jag vill verkligen att det ska upphöra. Öronskydd hjälper och det finns en anledning till att grannen har bott där ensam i evigheter.

Jag vill ha det jag har rätt till. Jag bryter i mot regler och jag vill inte hamna på den nivån.

Det är väldigt lyhört men frågan är om isoleringen kommer lösa mitt problem.
Är det något man själv måste stå för? Det är alltså störningar ovanför. Störningarna kommer från någon som vill jävlas.
Kontakta Miljö- och hälsoskyddskontoret, eller Miljö- och hälsoskydds- förvaltningen i din kommun, som mäter bullernivån i din lägenhet. Skulle bullret vara på en oacceptabel nivå så är värden skyldiga att åtgärda detta.
Citera
2019-10-06, 04:22
Medlem
Pungsvings avatar
Ofta har jag haft extremt obehagliga grannar, värre än nu faktiskt, men jag tycker inte jag själv har motiverat detta beteendet från dem. Tex våra nuvarande, i ett av grannhusen av två, är jobbiga jävlar. Idag brände jag trädgårdsskräp som samlats i en hög under sommaren. Efter ca 30-45 minuter kom en scoutbil från brandkåren för att se om det brann vilt i området. Han förstod att det inkomna samtalet relaterade till röken från vår tomt. Detta har aldrig hänt innan och jag bränner löv ca två ggr per år. Scouten sade till mig att det är blåsigt idag (svag blåst) så var snäll och spruta vatten med slangen runt högen, vilket jag gjorde. Sedan körde han iväg. Han hade också kontakt över sin telefon och sade att ingen brandbil behövs. Senare när jag står och krattar ihop högen för att samla askan bättre så börjar den alkoholiserade grannen hostskrika demonstrativt från sin veranda och beklagar sig att han känner sig som en rökt fisk. Sedan stirrar han bara hatiskt på mig för att (förmodligen) kommunicera att det var han som ringde in det annonyma samtalet.

Det som är störigt är att paret söker friktion där ingen finns. Själv så är han mer prydlig om sin trädgård och klipper gräset varje eller vart annan dag med sin motorgräsklippare och bränner kvistar tio gånger oftare än jag. Han har också som vana att samla ihop trädgårdsavfall och slänga det på grannens skogstomt där grannen aldrig är. Hans fru är ännu värre och alkoholiserad också men inte så tungt alkoholiserad som han. Det är möjligt att hon ringde in samtalet och sedan tvingade ut honom för att högljutt hostskrika. De håller på med annan skit också men jag har blivit bra på att mota bort fanskapen och koppla in rätt tredje person/myndighet. De kör regelbunt runt på gatan i golfbilen och är fullt packade och yrar ut okvädningar. Båda är pensionerade. Jag undrar ofta hur hans lever orkar med. Han super hårt varje dag och luktar som en hink renat i motvind.

Förra hösten kom kärringen över i regnet, och maskaran fick henne att se skrämmande ut, för att beklaga sig hur besviken hon är på mig. Hon var aspackad, puffigt fet i ansiktet och självcentrerad som en maffiamedlem. Det slutar med att jag skriker att hon måste lämna vårt tomt omedelbart och jag knuffar bort henne från altandörren där hon hänger in och yrar på om sina störda åsikter. Hon liksom griper sig tag i dörrkarmen och kommer tillbaka med jävulens ögon centrerade på mig. Jag kuffar bort henne igen och hon kommer tillbaka, men jag hinner dra igen gliddörren och dra för skynket. Hon börjar slå i glasdörren som i en ond demonfilm och rycka hårdare i handtaget tills det går av. Hon fortsätter att skrika som en tablett-alko-psykopat i flera minuter. Jag gör inget för att förtjäna detta. Hon kör samma stil med en annan granne där hon regelbundet attackerar deras ytterdörr som en demonkraft som vill in. Alkogubben har klippt sönder deras buskar för att lära dem se prydliga ut och polisen har varit där som respons.
Citera
2019-10-06, 08:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Ofta har jag haft extremt obehagliga grannar, värre än nu faktiskt, men jag tycker inte jag själv har motiverat detta beteendet från dem. Tex våra nuvarande, i ett av grannhusen av två, är jobbiga jävlar. Idag brände jag trädgårdsskräp som samlats i en hög under sommaren. Efter ca 30-45 minuter kom en scoutbil från brandkåren för att se om det brann vilt i området. Han förstod att det inkomna samtalet relaterade till röken från vår tomt. Detta har aldrig hänt innan och jag bränner löv ca två ggr per år. Scouten sade till mig att det är blåsigt idag (svag blåst) så var snäll och spruta vatten med slangen runt högen, vilket jag gjorde. Sedan körde han iväg. Han hade också kontakt över sin telefon och sade att ingen brandbil behövs. Senare när jag står och krattar ihop högen för att samla askan bättre så börjar den alkoholiserade grannen hostskrika demonstrativt från sin veranda och beklagar sig att han känner sig som en rökt fisk. Sedan stirrar han bara hatiskt på mig för att (förmodligen) kommunicera att det var han som ringde in det annonyma samtalet.

Det som är störigt är att paret söker friktion där ingen finns. Själv så är han mer prydlig om sin trädgård och klipper gräset varje eller vart annan dag med sin motorgräsklippare och bränner kvistar tio gånger oftare än jag. Han har också som vana att samla ihop trädgårdsavfall och slänga det på grannens skogstomt där grannen aldrig är. Hans fru är ännu värre och alkoholiserad också men inte så tungt alkoholiserad som han. Det är möjligt att hon ringde in samtalet och sedan tvingade ut honom för att högljutt hostskrika. De håller på med annan skit också men jag har blivit bra på att mota bort fanskapen och koppla in rätt tredje person/myndighet. De kör regelbunt runt på gatan i golfbilen och är fullt packade och yrar ut okvädningar. Båda är pensionerade. Jag undrar ofta hur hans lever orkar med. Han super hårt varje dag och luktar som en hink renat i motvind.

Förra hösten kom kärringen över i regnet, och maskaran fick henne att se skrämmande ut, för att beklaga sig hur besviken hon är på mig. Hon var aspackad, puffigt fet i ansiktet och självcentrerad som en maffiamedlem. Det slutar med att jag skriker att hon måste lämna vårt tomt omedelbart och jag knuffar bort henne från altandörren där hon hänger in och yrar på om sina störda åsikter. Hon liksom griper sig tag i dörrkarmen och kommer tillbaka med jävulens ögon centrerade på mig. Jag kuffar bort henne igen och hon kommer tillbaka, men jag hinner dra igen gliddörren och dra för skynket. Hon börjar slå i glasdörren som i en ond demonfilm och rycka hårdare i handtaget tills det går av. Hon fortsätter att skrika som en tablett-alko-psykopat i flera minuter. Jag gör inget för att förtjäna detta. Hon kör samma stil med en annan granne där hon regelbundet attackerar deras ytterdörr som en demonkraft som vill in. Alkogubben har klippt sönder deras buskar för att lära dem se prydliga ut och polisen har varit där som respons.
En trist situation, visst är det festande att ge igen men man vill ju inte att det hela skall eskalera till en storskalig grannfejd.
Att kora omkring berusad är inte bra, särskilt om det finns barn i grannskapet. Det är inte acceptabelt ens om det handlar om en liten golfbil. Du borde göra din medborgerliga plikt och anmäla detta (inte bara tipsa) till polisen. Man rycker kanske inte ut första gången du ringer, men förr eller senare blir man nyfiken...
Citera
2019-10-07, 22:13
Medlem
Hör ständigt min granne

Hej, visste inte vilket forum som passade bäst men provar här, kanske ska flyttas till juridik. Ursäkta isåfall.

Flyttade för nåt år sedan in i ett gammalt hus, tror det är byggt 1934. Ursprungligen ett stort enfamiljshus men idag 8 lgh. I grannlägenheten har det flyttats in och ut, utan att jag brytt mig direkt. Har nu gått från kvällsjobb till att börja plugga, men jag kan inte sova på kvällarna pga min granne.

Vad gör han då? Inget speciellt! Han spelar dator, skrattar rätt ofta, och pratar lite högre ibland, ibland vanlig samtalston. Av detta hör jag i princip varje ord han säger. Igår hade han en kompis hemma som vid 02 väckte mig med ett ryck, trodde verkligen han stog typ jämte mig när han pratade om någon fotbollsspelare, Valeria tror jag han sa... Han stod ju förstås på andra sidan väggen.

Ska givetvis prata med min granne och be honom tänka på volymen, men vill ha lite kött på benen då jag misstänker honom för att vara en jävla douche (baserat på tidigare bemötande i trappuppgången etc). Å ena sidan har jag hört att man inte får störa sina grannar någon tid på dygnet, å andra att man måste acceptera viss ljudnivå. Sen vill jag ju givetvis inte förhindra honom från att sitta och spela och prata, men när det går ur över min sömn såpass som det gör måste jag veta hur jag ska approacha.

Kan jag ha rätten på min sida att be honom vara tyst (om han nu är värsta douchen om det)? Hur bedöms en rimlig nivå av ljud att få acceptera? Huset är som sagt gammalt och därmed mer lyhört med detta är faktiskt brutalt. Har hyresvärden någon skyldighet isåfall att åtgärda? Det är den vidrigaste hyresvärden jag mött och kan jag få honom att betala för något så rör det inte mig ryggen, utan gör mig snarare glad.

Tack för alla svar jag kan få, trevlig kväll!

Mvh
Citera
2019-10-07, 22:18
Medlem
swebarbs avatar
jadu.. jag tror inte direkt du kan göra nåt, jag menar prata o spela har han väl rätt till ? jag vet inte vad är det för ett jävla hus där man hör så pass mycket? du borde kontakta hyresvärden och berätta om bekymret o se vad han säger..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in