2019-10-07, 22:22
Medlem
SnuskigGubbes avatar
så du tror på fullaste alvar att dom inte hör dig ??
Citera
2019-10-07, 22:24
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Är det pappväggar i ditt hus? Du får nog tåla lite ljud från grannar!
Citera
2019-10-07, 22:24
Medlem
Mayahems avatar
Douche? Fight fire with fire eller flytta. (Trust me) Blir du störd så kan du förstärka ljudet med diverse ljudutrustningar.

Han som skrev ovan. Man får låta. Satmaran jag dras med jävlas medvetet och välter möbler sedan jag bad psykfallet att visa hänsyn när det ska vara tyst på morgonen.
Citera
2019-10-07, 22:41
Medlem
Yllevantars avatar
Tog lång tid innan jag insåg hur bra det hörs mellan mina väggar. Det var först efter någon vecka här som jag hörde grannen dra av en rökare på morgonen. Hördes så tydligt att det lika gärna kunde ha varit jag.

Man måste få låta lite, kanske inte hela natten dock. Efter 22:00 brukar ju vara en sån där tid då många föreningar anser att man ska vara tyst(are).

Om du stör dig så snacka med honom.
Citera
2019-10-07, 22:45
Medlem
Zoologens avatar
Han kanske inte har en aning om hur lyhört det är. Vissa hus är verkligen som byggda av papp i det avseendet.

Det bör vara lika lyhört till honom, så du får väl pröva med att prata högt kl 2 så kanske han hör dig. I annat fall får du helt enkelt be honom dämpa sig.
Citera
2019-10-07, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
jadu.. jag tror inte direkt du kan göra nåt, jag menar prata o spela har han väl rätt till ? jag vet inte vad är det för ett jävla hus där man hör så pass mycket? du borde kontakta hyresvärden och berätta om bekymret o se vad han säger..
Är väl mer hyresvärden som man får ta tag på, felet ligger väl i ombyggnaden till små lägenheter, de sket väl i att isolera väggarna av ekonomiska skäl. Kanske hyresgästföreningen kan ger råd, hur som så verkar väl grannen som normal, så avsaknaden ljudisoleringen är väl det egentliga problemet.
Kanske är det så lyhört att det går att få till en hyressänkning...
Senast redigerad av beaver_se 2019-10-07 kl. 23:18.
Citera
2019-10-07, 23:10
Medlem
Ingen lyssnar på en oskön granne. Det är mitt tips.

Snacka lite lättsamt när du ser honom, nämn nån gång att du har märkt att väggarna är tunna och att ljud läcker igenom dem lätt, så att han kan tänka på sitt privatliv och om han bjuder över några sent.

Tycker han att du är schysst så kommer han tänka på det, är du grinig så skiter han fullständigt i dig. Skulle han därefter ha den där superfesten som du nu vill ha som bevis, så kan du säga till. Kommer att ge mer effekt om du var schysst om saken först.
Citera
2019-10-08, 02:38
Medlem
Reggaemans avatar
Såvida han inte ställer till massa extra oljud efter kl 9-10 på kvällen vilket brukar vara regler som står i ett normalt hyreskontrakt så tror jag inte att du kan göra så mycket.
Jag menar så länge han inte spelar musik på hög volym kl 2 på natten osv.

Jag har för mig att det finns någon viss nivå decibel som strider mot regler i hur hus får vara byggda osv, kolla upp tillåtna decibelnivåer osv och prova mät av dessa med en app(?) under olika tider på dygnet, skulle det vara orimliga ljudnivåer genom väggarna så får du väl anmäla det
Citera
2019-10-08, 02:53
Medlem
Lider med dig TS. Bodde själv för några år sedan i en lägenhet byggd 20/30-tal precis breve en rondell. Bottenvåning och konstant oljud av trafiken utanför ifrån klockan 7 på morgonen. Grannfittorna ovan och jämte mig lät hela tiden och speciellt grannen ovan var ett rent jävla helvete. Jag hörde tom när han fes om nätterna och han sov på oregelbundna tider. Jag fick ingen som helst ro och så fort grannen brevid mig använde duschen lät det som jag stod vid en perrong och fick utstå ett skräll av ett tåg. Det var på riktigt så illa!

Jag fick sova med öronproppar men skiten orsakade bara eksem och obehag och jag hade enorm sömnbrist i ca 6 månader innnan jag til sist flyttade därifrån. Jag vet inte vad det är för någon tröst med mitt inlägg men helt ärligt hade jag sett över alternativen att omgående söka ny bostad. Fråga familj, vänner, vänners vänner. Skit i all jävla känslor av pinsamhet du nu må uppleva, flytta för land o rike om du så måste. Även om du får en ny granne ovan i framtiden kommer skiten att kvarstå. Du kommer störa dig oavsett.

Fan för lyhört. Hade varit önskvärt om alla fastigheter hade minst 5 meter av extrem ljudisolation på något sätt. Var precis som du. Kunde sova hyffsat och sedan ca 01-03 på morgonen BAM, grannfittan slängde i skafferiet eller tom toasitsen. Eller så tog grannen hem sällskap, även sent på en tisdag natt och självklart skulle dra igång någon jävla actionfilm. Nä fyfan säger jag bara.
Citera
2019-10-08, 07:56
Medlem
Karmans avatar
Dumt av dig att flytta till ett gammalt lyhört hus, som dessutom tidigare varit enfamiljsvilla. Det är som upplagt för störande ljud från grannarna. Och du knappast klaga på någon som pratar och skrattar i sin lägenhet...
Citera
2019-10-08, 08:55
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Beklagar. Har själv erfarenheter av att bo i ett lyhört hus: Man hör nysningar, telefonkonversationer (då folk tenderar att höja rösten en aning), vaknar av grannens väckarklocka på morgonen, osv. Det är ett jävla helvete helt enkelt och något jag i största mån försökt undvika sedan dess. Det är definitivt något man bör undersöka när man skaffar bostad, hur ljudisolerande väggarna är, vad som finns på andra sidan din sovrumsvägg. Har någon förresten erfarenhet av att själv ljudisolera en vägg ytterligare och hur det föll ut?

Jag tror inte det finns något du kan göra utöver att snällt be grannen att dämpa sig.
Citera
2019-10-08, 11:43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Beklagar. Har själv erfarenheter av att bo i ett lyhört hus: Man hör nysningar, telefonkonversationer (då folk tenderar att höja rösten en aning), vaknar av grannens väckarklocka på morgonen, osv. Det är ett jävla helvete helt enkelt och något jag i största mån försökt undvika sedan dess. Det är definitivt något man bör undersöka när man skaffar bostad, hur ljudisolerande väggarna är, vad som finns på andra sidan din sovrumsvägg. Har någon förresten erfarenhet av att själv ljudisolera en vägg ytterligare och hur det föll ut?

Jag tror inte det finns något du kan göra utöver att snällt be grannen att dämpa sig.

En lösning kan vara att sätta klädskåp/garderober mot den störande grannens vägg. Förvaring behöver man alltid och det är inte så sura pengar som att bekosta en ljudisolering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in