2019-10-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Huu.
Det borde vara så att PP inte anat något alls då han följde med till den avlägsna platsen och lät sig övertalas om att bli utsatt för ett experiment?

Så varken vänner eller föräldrar, skola eller annan har märkt något alls?
Han behövde ingen övertalning. Han litade på JL. Det var inte så att PP blev förberedd innan, förslaget om experiment kom några sekunder innan JL slog till - i dubbel bemärkelse - om jag tolkat media rätt.
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-10 kl. 12:07.
Citera
2019-10-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Huu.
Det borde vara så att PP inte anat något alls då han följde med till den avlägsna platsen och lät sig övertalas om att bli utsatt för ett experiment?

Så varken vänner eller föräldrar, skola eller annan har märkt något alls?

Peter kan knappast anat någonting, men det vet vi förstås inte. Men att bli mördad av sin bästa vän är väl otänkbart.
Citera
2019-10-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Peter kan knappast anat någonting, men det vet vi förstås inte. Men att bli mördad av sin bästa vän är väl otänkbart.

Jag funderar på visst stod det någonstans att PP ville läsa till psykolog?
Intresset kanske kom av att att visste eller kände på sig att JL hade bekymmer.
Det är tänkbart att JL hade öppnat sig lite för PP men det lär vi nog aldrig få reda på.
Citera
2019-10-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Det är tänkbart att JL hade öppnat sig lite för PP men det lär vi nog aldrig få reda på.
Det kan ju ha varit så som du säger - att JL hintat om något.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/OpelXE/sonen-yxmordades-av-kompis-han-langtade-efter-att-gora-massa-saker

Trots att Peter bara var 16 år gammal så hade han redan tydliga drömmar för framtiden: han ville forska inom psykologi, han intresserade sig för människor, varför de är som de är och om hur arv och miljö påverkar en.
Citera
2019-10-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb

Det är inte omöjligt att PP under deras vänskap lagt märke till flera saker hos JL som han tyckt vara lite udda, men ändå inget extremt. PP verkar ju ha en väldigt öppet förhållande med sin familj med flitiga samtal om aktuella händelser. Hur det ser ut hemma hos JL vet jag inte.
Citera
2019-10-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Aha,tack för info Synd den var låst.
Om dom funnit det märkligt att han ej väckt frågetecken i sin omgivning ang sin mentala hälsa eller fått vård innan, så bör han ju ha uppvisat ett väldigt avvikande sätt (så klart med tanke på att han verkar sakna verklighetsuppfattning nu) men även innan. Då är det ännu märkligare att hans närmsta inte sett några varningstecken.
Hade det vart ett konstaterande att han ej fått hjälp innan och inte en ifrågasättning från åklagare och team som har jobbat kring honom hade det vart en annan sak. Nu verkar det mera uppenbart att han gått och varit i ett väldigt dåligt skick mentalt.
Eller så är det min egen tolkning.
Kanske är det svårare än man tror att upptäcka psykisk ohälsa,även av denna kaliber.

Det är det som jag tycker är så underligt, att ingen sett hur dåligt han mått. Så jag ifrågasätter som åklagaren och teamet gör.

En del kanske har svårt att upptäcka psykisk ohälsa , men jag tycker det är konstigt med en allvarlig psykisk störning.
Citera
2019-10-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det är det som jag tycker är så underligt, att ingen sett hur dåligt han mått. Så jag ifrågasätter som åklagaren och teamet gör.

En del kanske har svårt att upptäcka psykisk ohälsa , men jag tycker det är konstigt med en allvarlig psykisk störning.
"Allvarlig psykisk störning" är ett juridiskt begrepp och inte ett medicinskt - det bör man kanske komma ihåg. Sen är det ju inte alls säkert att JL ens mådde dåligt. Han kan ha mått toppen! Och det kanske är just där den "allvarliga psykiska störningen" ligger. Att kunna begå ett så grovt brott, planera det, utföra det och samtidigt må alldeles utmärkt. Vi har ju inte en aning om något alls gällande JL.
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-10 kl. 13:23.
Citera
2019-10-10, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
"Allvarlig psykisk störning" är ett juridiskt begrepp och inte ett medicinskt - det bör man kanske komma ihåg. Sen är det ju inte alls säkert att JL ens mådde dåligt. Han kan ha mått toppen! Och det kanske är just där den "allvarliga psykiska störningen" ligger. Att kunna begå ett så grovt brott, planera det, utföra det och samtidigt må alldeles utmärkt. Vi har ju inte en aning om något alls gällande JL.

Ja, jag vet att det är en juridiskt begrepp , därför tycker jag det är jobbigt när de skriver samma som de gjorde innan RPUn . Jag vill veta om det är en störning eller sjukdom
Tror väl nu mer på sjukdom eftersom störning leder väl ofta till fängelse än vård.

Tror inte han mår toppen , ...eller är han psykopat?
Citera
2019-10-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, jag vet att det är en juridiskt begrepp , därför tycker jag det är jobbigt när de skriver samma som de gjorde innan RPUn . Jag vill veta om det är en störning eller sjukdom
Tror väl nu mer på sjukdom eftersom störning leder väl ofta till fängelse än vård.

Tror inte han mår toppen , ...eller är han psykopat?
Advokaten har inte kunnat säga om huruvida han ångrar sig. Den s k allvarliga psykiska störningen - där pratar man om djup depression, psykos, vanföreställningar osv - är upp till domstolen att avgöra om det föreligger. Inte läkaren. På rättspsyk utreder de honom utefter vissa frågeställningar. Och därefter så ger de tydligen sina rekommendationer. Tror det blir ett ganska grannlaga arbete för både domare och nämndemän att bena ut ifall JL uppfyller kriterierna för denna benämning.

Själv är jag mest intresserad av hur i hela världen man ens kan göra sin barndomsvän illa. För att inte tala om döda honom på detta våldsamma sätt. En begåvad människa man tyckt om och umgåtts med hela livet. Själv kan jag inte göra illa en råtta en gång - och jag hatar råttor!
Citera
2019-10-10, 13:56
Bannlyst
Jag tror att JL är på samma sätt som en pedofil.

En pedofil är ofta en normal person som lever ett normalt liv, och det finns ingenting som syns på personen att just den är en pedofil.
Tvärt om, folk blir ofta jätteförvånade att personen är en pedofil.
- Va, är HAN en pedofil, det kunde jag aldrig tro.
En pedofil går ju inte runt och visar eller berättar att just han är en pedofil, utan han får ut sina lustar hemma bakom stängda dörrar när ingen annan ser på.
Först med bilder och filmer, och det pågår ett tag Sen efter en tid så kanske han förgriper sig på ett barn, för att han helt enkelt inte kunde tygla sina lustar.
Direkt efter återgår pedofilen till sin normala framtoning, och ingen har märkt nåt.

Kanske samma med JL.
En "snuffare" är ofta en normal person som lever ett normalt liv, och det finns ingenting som syns på personen att just den är en "Snuffare"
Tvärt om, folk blir ofta jätteförvånade att personen är en "snuffare".
- Va, är HAN en "snuffare", det kunde jag aldrig tro.
En "snuffare" går ju inte runt och visar eller berättar att just han är en "snuffare", utan han får ut sina lustar hemma bakom stängda dörrar när ingen annan ser på.
Först med bilder och filmer, och det pågår ett tag. Sen efter en tid så kanske han vill "snuffa" (ha ihjäl) en annan människa , för att han helt enkelt inte kan tygla sina lustar.
Direkt efter återgår "snuffaren" till sin normala framtoning, och ingen har märkt nåt.
(förutom att nån saknar en person som är död såklart, men ni fattar)

Kan vara just därför som ingen har märkt nåt.
98% av tiden uppträdde han totalt normalt.
2% av tiden satt han vid datorn och betedde sig som en totalt störd person, i sin ensamhet.
Citera
2019-10-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Advokaten har inte kunnat säga om huruvida han ångrar sig. Den s k allvarliga psykiska störningen - där pratar man om djup depression, psykos, vanföreställningar osv - är upp till domstolen att avgöra om det föreligger. Inte läkaren. På rättspsyk utreder de honom utefter vissa frågeställningar. Och därefter så ger de tydligen sina rekommendationer. Tror det blir ett ganska grannlaga arbete för både domare och nämndemän att bena ut ifall JL uppfyller kriterierna för denna benämning.

Själv är jag mest intresserad av hur i hela världen man ens kan göra sin barndomsvän illa. För att inte tala om döda honom på detta våldsamma sätt. En begåvad människa man tyckt om och umgåtts med hela livet. Själv kan jag inte göra illa en råtta en gång - och jag hatar råttor!

Ja, så är det väl, får hoppas att nåt kommer fram till slut. Så man får nån förklaring på detta.

Det är det som också grämer mig..hur kunde han hugga i huvud och rygg i sin barndomsvän, kan inte förstå detta alls. Så sjukt ärligt talat.
Citera
2019-10-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att JL är på samma sätt som en pedofil.

En pedofil är ofta en normal person som lever ett normalt liv, och det finns ingenting som syns på personen att just den är en pedofil.
Tvärt om, folk blir ofta jätteförvånade att personen är en pedofil.
- Va, är HAN en pedofil, det kunde jag aldrig tro.
En pedofil går ju inte runt och visar eller berättar att just han är en pedofil, utan han får ut sina lustar hemma bakom stängda dörrar när ingen annan ser på.
Först med bilder och filmer, och det pågår ett tag Sen efter en tid så kanske han förgriper sig på ett barn, för att han helt enkelt inte kunde tygla sina lustar.
Direkt efter återgår pedofilen till sin normala framtoning, och ingen har märkt nåt.

Kanske samma med JL.
En "snuffare" är ofta en normal person som lever ett normalt liv, och det finns ingenting som syns på personen att just den är en "Snuffare"
Tvärt om, folk blir ofta jätteförvånade att personen är en "snuffare".
- Va, är HAN en "snuffare", det kunde jag aldrig tro.
En "snuffare" går ju inte runt och visar eller berättar att just han är en "snuffare", utan han får ut sina lustar hemma bakom stängda dörrar när ingen annan ser på.
Först med bilder och filmer, och det pågår ett tag. Sen efter en tid så kanske han vill "snuffa" (ha ihjäl) en annan människa , för att han helt enkelt inte kan tygla sina lustar.
Direkt efter återgår "snuffaren" till sin normala framtoning, och ingen har märkt nåt.
(förutom att nån saknar en person som är död såklart, men ni fattar)

Kan vara just därför som ingen har märkt nåt.
98% av tiden uppträdde han totalt normalt.
2% av tiden satt han vid datorn och betedde sig som en totalt störd person, i sin ensamhet.
Men JL berättade. Kompisarna VISSTE att han tittade på dessa filmer och tyckte det var konstigt. Jag vet inte hur snacket gick bland kompisarna, det har inte framkommit, men att de visste - det vet jag. Det har media skrivit om - om de nu inte talat om en enda kompis som berättat - det låter jag vara osagt. Men jag tror att de han umgicks med visste om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in