Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Stort tack för citaten! Det fetade - oerhört märkligt. Har aldrig läst om något liknande innan. Snacka om blixt från klar himmel. HUR skulle någon kunnat hindra detta - det känns som en omöjlighet.
Nu har jag inte följt detta fallet särskilt väl, mest via media.
Jag vet dock att vissa psykiska sjukdomar kan komma smygande, vanligen något senare, typ i 20- års åldern. Det kan dock börja redan i 15 års åldern.
Eftersom många psykiatriska diagnoser börjar i samband med tonåren, kan föräldrar och andra ha svårt att dra gräns mellan vad som är normalt beteende för tonåringar och att något är av allvarligare art. Många som insjuknar kan börja dra sig undan, och kanske själva märker att när de säger något "konstigt" som omgivningen reagerar på. Det kan göra att de håller detta inom sig själva.
Ett exempel från information till anhöriga och patienter med schizofreni:
"För många av föräldrarna är det mycket svårt att avgöra, när man egentligen
började märka att något var fel, och många kan, retrospektivt, se tecken på att
allt kanske inte var som det skulle, ganska långt innan några mer påtagliga
tecken på problemet hade visat sig.
”
Så här i efterhand, när man tänker tillbaka på hans uppväxt, så kan man ju ana,
att han aldrig mått riktigt bra. Inte sedan sina tidiga tonår. Det vet vi, och det vet
han också. Fast då, på den tiden tänkte man ju inte på det.”
”Han var ett oroligt barn ända från andra dagen på BB. Sov illa. Han var en intensiv
kille under hela barndomen. På gott och ont. Körde slut på mig över helgen. Det är
därför svårt att dra någon gräns, men om vi ser på skolbetygen så började de dala
kraftigt under gymnasiet. Han blev också allt mer ensam. Hade svårt att inordna
sig i systemet.”
https://www.lundbeck.com/upload/no/files/pdf/temahefter/SCHIZOvar_son_har_schizofreni.pdf
Nu vet jag ju inget om denne kille, detta var bara ett exempel på att det inte behöver visa sig "pang bom" att det finns en psykisk sjukdom som debuterat smygande.