Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Det var väl samma väder så jag förstår inte alls din invändning. Det var du som skrev att det var perfekt flygväder och ändå hamnade olycksplanet i moln.
Klubbflygning i sportflygplan sker ofta på omkring 300 meters höjd. Molnbasen var 8000fot / 2400m, vilket är väldigt mycket högre än man brukar flyga vid lokal klubb-/sportflygning. Det god sikt, svag vind och ingen nederbörd. Det var alltså perfekt väder för klubb-/sportflygning.
Att det var mycket bra väder för sportflygning är ingen subjektiv åsikt man kan diskutera, det är fakta.
Olycksplanet skulle upp till 4000m, det vill säga tio gånger högre än man normalt sportflyger. Olycksplanet opererade på de höjder där det för dagen fanns moln(vilket i sig inte behöver innebära att man hamnar i moln för det).
Har du en annan syn på det flygvädret som sportflygplanet flög i bör du nu förklara hur du tänker.
Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Jag håller inte med om dina tvärsäkra förklaringar om att olika saker absolut inte påverkade förloppet. Även om påverkan av varje detalj inte är så stor så är det självklart att det finns en påverkan.
Du påstod i tidigare inlägg att övervikt eller nära övervikt har påverkat förloppet:
Citat:
Jag anser det självklart att övervikt eller gränsfall till övervikt påverkade förloppet.
Det är fritt att anse men vi ”vet” att det inte var övervikt vid olycksförloppet mot maskintypens certifierade maxvikt. Alla certifieringskrav gör att maskinerna är säkra att flyga till sina gränser(det är så gränserna sätts).
Den slutsats vi kommit till i tråden är att maskinen hamnade i moln och det var spatial desorientering enbart som fick maskinen att brytas sönder. Inte någon form av manöversvårigheter alls. Alla data vi har tyder på att maskinen efter stallen var stabil och ville fortsätta flyga med nosen först/framåt. Hade maskinen inte vart stabil hade den inte beskrivit en dykning med ungefär konstant dykvinkel och den hade inte passerat VNE. Sannolikt hade den i så fall inte ens nått farten Va som är ungefär den fart som krävs för att kunna överbelasta maskinen i G.
Man kan dra slutsatsen att piloten hade tappat begreppet om vad som var upp-ned och han hade troligen en sinnesvilla där hans uppåt var helt annorlunda än verkligheten(alla kan drabbas av detta).
Pga det och att bland annat att han inte var instrumentutbildad så klarade han inte av att räta upp maskinen innan han kom ut ur moln/fick syn på marken, då överbelastades maskinen i försöket att räta upp maskinen. Detta händelseförlopp påverkas inte av att maskinen är baktung, så länge den är stabil.
Havkom har inte utkommit med slutrapport, det är fritt att ha andra tankar på hur det hela gick till.
Förklara gärna hur du tänker när flygvikten bör ha påverkat förloppet menligt?
Förklara gärna hur du tänker med tyngdpunktsläget, en trovördig förklaring till hur det har påverkat förloppet?
Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Kanske mer än du tror. Du skriver själv att det är individuellt hur mycket man påverkas. Vad vet du om hur mycket just den här piloten påverkades i just det här fallet?
Ja, fast de höjder vi pratar om är inte de där en pilot påverkas så att hans möjligheter att lösa sin uppgift påverkas.
Individuellt, ja. Storrökaren som redan är på 8000fot rent fysiologiskt pga rökningen är medräknad i den individuella delen, även den gamla överviktige piloten som aldrig fystränar och dessutom är storrökare är med. Man har satt gränsen som alla andra flyggränser, med marginal för att skapa flygsäkerhet. Har sett bild på piloten i fråga, han var runt(knappt) 30 och såg ut att vara i god kondition. Jag räknar även med att han inte är rökare(medlem i Mensa). Min bedömning är att han inte tillhörde de 50% av piloterna som är mest känsliga för hypoxia. En kvalificerad sannolikhetsbedömning blir att han inte var påverkad av syrebrist så att det överhuvudtaget påverkade förloppet.
Rekommenderar att läsa på om hypoxia på nätet.
Kan du ge en sannolik förklaring till hur syrebrist skulle kunna påverkat förloppet( inklusive en
trovärdig förklaring till hur piloten skulle vara drabbad av syrebrist)
Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
För övrigt har du en tråkig attityd som försöker trycka ner de som inte flugit så mycket som du gjort.
Det är inte meningen att ha en tråkig attityd eller vara otrevlig. Jag vill definitivt inte trycka ner dig eller någon. Ber om ursäkt om inlägget är skrivet så att du upplevde det så. Jag tycker inte att kvantiteten flygning har någon bäring alls när det gäller att göra inlägg. Däremot tycker jag att man bör kunna motivera sina påståenden med trovärdiga fakta eller kunskaper.
I fallet med ”instrumentväder” som Lacus kallade det så tror jag att han själv egentligen förstod att det var fint flygväder på lägre höjd. Inlägget
insinuerade att flygchefen skulle ha flugit samtidigt i ett annat flygplan för att kontrollera olyckspiloten därför att han inte litade på honom. Hela den iden är helt förryckt och hör inte hemma i denna tråd. Hoppas det är så solklart att det inte behöver förklaras.
Eftersom jag redan tydligt(min tolkning ioffsg) hade förklarat i det inlägg du citerade att det var bra flygväder på lägre höjd så tyckte jag att jag kunde vara skarpt tydlig med att jag absolut inte håller med om det du skrev i ditt inlägg.
Eftersom det är en så tragisk händelse känns det inte alls som det generellt passar med smileys i inläggen, även om det ibland skulle behövas för stämningen och att visa att man inte är negativ eller försöker trycka ned någon.
Kommer inte ihåg om jag gjort ngn smiley i tråden innan, det är möjligt men jag minns att det igår var första gången jag upplevde att det passade, m.ht hopp-Sveriges fina stöd och gest till klubben.