2019-10-09, 15:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
När halsbandet försöker fly uppåt kan man börja ana ugglor som får kläder.

Nja, halsbandet kan ju flyga uppåt även när jorden är nedåt.
https://youtu.be/6NvBGb5lf78
Citera
2019-10-09, 17:16
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
När man ser det här så förstår man kanske varför det är viktigt att säkra lasten/passagerare. Kan inte vara lätt att flyga när man har ett gäng fallskärmshoppare runt huvudet!
Citera
2019-10-09, 19:18
Medlem
Citat:
Det är ju sant. Flygegenskaperna för upp och nervända plan är dock sämre, och är jorden neråt så motverkar gravitationen halsbandets rörelse uppåt.
Citera
2019-10-13, 22:55
Medlem
Citat:
Det är ju sant. Flygegenskaperna för upp och nervända plan är dock sämre, och är jorden neråt så motverkar gravitationen halsbandets rörelse uppåt.
borde gå att skapa mikrograviation även i inverterat läge - vilket hade fått halsbandet att sväva uppåt även om jorden är neråt och planet ligger på rygg.
Citera
2019-10-14, 06:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Nej. Sämre flygegenskaper vid negativ G-belastning, ja men det har ingen som helst bäring här. Det behövs något högre fart för att få samma G-kraft.

Flygmaskinens max tillåtna belastning är minus 1.52G och vi vet att det är överskridet Eftersom maskinen har skador som uppkommit av överbelastning av den tillptna negativa G-belastningen. Det är rimligt att anta att det rört sig om cirka -2G eftersom vi tydligt såg skador.
Vid -2G är kraften i uppochnedriktningen dubbekt så stor som den man upplever när man sitter hemma.
Jordens dragningskraft har ingen inverkan utan halsbandet upplever det som dubbel dragningskraft i fel riktning.
Citera
2019-10-14, 19:57
Medlem
Citat:
Nej. Sämre flygegenskaper vid negativ G-belastning, ja men det har ingen som helst bäring här. Det behövs något högre fart för att få samma G-kraft.

Flygmaskinens max tillåtna belastning är minus 1.52G och vi vet att det är överskridet Eftersom maskinen har skador som uppkommit av överbelastning av den tillptna negativa G-belastningen. Det är rimligt att anta att det rört sig om cirka -2G eftersom vi tydligt såg skador.
Vid -2G är kraften i uppochnedriktningen dubbekt så stor som den man upplever när man sitter hemma.
Jordens dragningskraft har ingen inverkan utan halsbandet upplever det som dubbel dragningskraft i fel riktning.
Nu har vi tappat kontexten här från tidigare inlägg så du kanske svarar på något annat än jag skrev sist.
Hur som helst, påståendet du citerar är ju inte fel:
"Flygegenskaperna för upp och nervända plan är dock sämre, och är jorden neråt så motverkar gravitationen halsbandets rörelse uppåt."
Citera
2019-10-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
borde gå att skapa mikrograviation även i inverterat läge - vilket hade fått halsbandet att sväva uppåt även om jorden är neråt och planet ligger på rygg.
Ja det är ju sant. Jag menar bara att i uppochnerfallet så verkar gravitationen för att halsbandet ska åka uppåt från pilotens synvinkel, istället för att motverka.
Citera
2019-10-14, 21:13
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Nu har vi tappat kontexten här från tidigare inlägg så du kanske svarar på något annat än jag skrev sist.
Hur som helst, påståendet du citerar är ju inte fel:
"Flygegenskaperna för upp och nervända plan är dock sämre, och är jorden neråt så motverkar gravitationen halsbandets rörelse uppåt."

Nej, jag svarar på ditt inlägg.

Att flygegenskaperna inverterat är sämre har ingen bäring i denna olycka, inte heller
i fråga om spatial desorientering.

Jordens dragningskraft påverkar inte nämnvärt heller det vi diskuterar.

Det känns lite som om du pjabas och/eller martinator antingen missuppfattat lite, alternativt är ironisk(-a) eller trollar. Svårt avgöra vilket.
Citera
2019-10-14, 21:25
Medlem
Citat:
Nej, jag svarar på ditt inlägg.

Att flygegenskaperna inverterat är sämre har ingen bäring i denna olycka, inte heller
i fråga om spatial desorientering.

Jordens dragningskraft påverkar inte nämnvärt heller det vi diskuterar.

Det känns lite som om du pjabas och/eller martinator antingen missuppfattat lite, alternativt är ironisk(-a) eller trollar. Svårt avgöra vilket.

Inget trolleri, jag lovar:-) Jag ser inget missförstånd från min sida, men jag tror du övertolkar/feltolkar det du citerade från mitt inlägg.
Citera
2019-10-21, 10:50
Medlem
Alsenos avatar
För en som inte har hängt med ordentligt. Har en slutgiltig detaljerad rapport om orsaker mm släppts?
Citera
2019-10-21, 11:15
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
För en som inte har hängt med ordentligt. Har en slutgiltig detaljerad rapport om orsaker mm släppts?

Nej, bara en preliminär. Den slutgiltiga kommer under våren/sommaren.
Senast redigerad av lidden 2019-10-21 kl. 11:17.
Citera
2019-12-19, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretaolivertwist
de fick panik gott om tid att evakuera

är det här NATO reserver armen ?
Häda inte de döda!
NÄR skiten hade träffat fläkten, dvs piloten råkat vika flygplanet - rakt fram eller mkt troligare över vänster vinge - så blev det liksom "viktlöst" inne i kabinen, bland hopparna.
Dvs mkt små möjligheter, både att öppna dörren och att ta sig ut.
OM det hade funnits en CVR i kärran, kan vi vara säkra på att det hade hörts på den, hur piloten beordrade alla sina PAX, att snabbt lämna flygplanet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in