Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Jag tycker att du motsäger dig själv. Om det hade varit perfekt flygväder så borde de inte hamnat i moln.
Svaret är ett svar på Lacos påstående/fråga att det andra flygplanet inte borde flugit: (Jag undrar om du trollar eller faktiskt inte förstod det, tycker det är extremt tydligt i inlägget)
Citat:
En annan fråga är att klubbens flygchef fanns på plats, och var uppe i luften med ett annat plan. Enligt uppgift en rundtur med vänner.
Men både start och planerad landning sammanfaller. Finns samband ?
Åker man upp på rundtur i risk för instrument-väder?
Citat:
Det var mycket fint flygväöder den dagen. Molnbasen låg ju på ganska många tusen fot och en normal flygning i ett klubbflygplan sker på 1000-2000fot.
Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Sedan tycker jag att du tar alltför lätt på flera av omständigheterna. Jag anser det självklart att övervikt eller gränsfall till övervikt påverkade förloppet. Liksom tveksam lastfördelning och att flyga så högt som de gjorde. Piloten påverkades av lägre syrehalt även om han inte tuppade av. Planet var svårare att räta upp om det var tungt och ofördelaktigt lastat.
Jag har ju förklarat många gånger varför just det du beskriver ovan inte påverkade förloppet. Det bör inte behöva förklaras igen.
Vilken kunskap har du tex om syrebrist på olika höjder? Vet du om att det tex i USA är okey att flyga utan syrgas över tid på 12500 fot och max 30 min till 14000fot( dvs högre än aktuell flygning).
Jag har många lift till 4K och har inte märkt nåt någon gång. Det är individuellt men man har tex tagit höjd för storrökare som är mkt känsligare än gemene man.
Reglerna är satta så att 99.99% av alla besättningamedlemmar är fullt fungerande 99.99% av tiden.( mörkerseendet påverkas först).
Flygplanet är certifierat för 1905 kg då är det inte en faktor.
När det gäller tp har jag precis som havkom sagt att det nog inte underlättade men jag ser inte manöverbarheten som det stora problemet i detta fall. Piloten hade med all sannolikhet styrt ungefär lika och fått överfart/överbelastat ändå.
Att maskinen var baktung gjorde att maskinen kunde flygas i lägre fart än om den vart framtung.