2019-08-11, 03:21
Medlem
Motorola80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Hahaha, detta var en rolig historia du delade med dig. Kul att vallmon självsått sig så pass mycket att det fortfarande växer friskt mer än 10 år senare.

Kan också gå i godo för att Santa Marias blåa vallmofrön växer mycket bra här i vårt land. Har testsått andra märken av vallmofrön avsedda för konsumtion från livsmedelsbutikerna och dessa gror och växer lika bra de med. Kan även gå i godo för att potensen är bra den med. Finns ingen anledning med andra ord för hobbyknarkare och självmedicinerare att slösa pengar och köra med frön från impecta och andra fröfirmor som ger växter med tveksam potens.

Jag har ju köpa massa frön av diverse sorter under årens lopp, måste du leta ord du kan försöka spela duktig på din jubelfåne. De är ettåriga och det var bland det första jag fick lära mej då.

Min bakgrund vet du ingenting om så yttra dej om det du vet, inga gissninar din dumma fan!

Jag köper idag Enbart Hens and chickensfrön! De är enormt bra och potenta, ser riktigt fina ut med sina utväxter och rejäl storlek!

De jag fick tag på iår anser jag vara nästa helt värdelösa dock, inga hens and chickens, det blir en fin åkerbit med sån nästa år he he.

Summan av mitt opium var att jag misslyckats denna sommar att hitta en potent sort!
Citera
2019-08-11, 03:23
Medlem
Motorola80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
Tack för svar!

Kan man extrahera opium från andra växdelar än just knopparna? Om man vill ha opium redan i år.

Rötterna innehåller så mycket opium så de kommer 2a efter knopparna.

Ett bra tips!!!
Citera
2019-08-11, 16:13
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorola80
Jag har ju köpa massa frön av diverse sorter under årens lopp, måste du leta ord du kan försöka spela duktig på din jubelfåne. De är ettåriga och det var bland det första jag fick lära mej då.

Min bakgrund vet du ingenting om så yttra dej om det du vet, inga gissninar din dumma fan!

Jag köper idag Enbart Hens and chickensfrön! De är enormt bra och potenta, ser riktigt fina ut med sina utväxter och rejäl storlek!

De jag fick tag på iår anser jag vara nästa helt värdelösa dock, inga hens and chickens, det blir en fin åkerbit med sån nästa år he he.

Summan av mitt opium var att jag misslyckats denna sommar att hitta en potent sort!
Okej, det där var väl ganska oprovocerat. Antar att du är psykospatient eftersom dina historier ändrar sig varje gång om hur du fick tag på din vallmo i år (först fick du av grannen, sen snodde du från grannens kompost, nu odlade du alltså själv och misslyckade med odlingen?) och för att inte nämna detta plötsliga oprovocerade utfall mot mig. Dessutom om du vet så mycket hur lyckades du välja en sådan dålig sort? Att du provoceras av att någon har ett bra ordförråd säger väldigt mycket om din primitiva bakgrund och låga intelligenskvot..

Utöver allt detta så visste du inte ens hur du skulle ta dig till för att skörda opium på bästa sätt. Nu är du alltså plötsligt expert på området..

Citat:
Rötterna innehåller så mycket opium så de kommer 2a efter knopparna.

Ett bra tips!!!
Ehh källa på det? Vad jag har sett så innehåller rötterna i stort sett inget morfin alls efter att växten har blommat färdigt:

Citat:
At lancing stage (green mature capsule) all the 3 alkaloids were found in traces in the roots and highest in capsules. Maximum morphine content in capsule reaches at maturity.
Från "Alkaloid profile in relation to different developmental stages of Papaver somniferum L. "
https://www.researchgate.net/publication/288163642_Alkaloid_profile_in_relation_to_differen t_developmental_stages_of_Papaver_somniferum_L

(Full PDF finns gratis på google)
Senast redigerad av Stalinfuhrer 2019-08-11 kl. 16:17.
Citera
2019-08-20, 17:47
Medlem
Yohomies avatar
Fick tips om att Sissinghurst White som impecta nu har i lager för 12kr är en grymt bra och fin vallmo! Minst lika bra som den äldre hen & chicks tydligen, förmodligen bättre

Om man har gröna fingrar så ska de tydligen kunna bli väldigt bra tryck i den sorten!
Senast redigerad av Yohomie 2019-08-20 kl. 17:53.
Citera
2019-08-27, 11:18
Medlem
Motorola80s avatar
Citat:
Okej, det där var väl ganska oprovocerat. Antar att du är psykospatient eftersom dina historier ändrar sig varje gång om hur du fick tag på din vallmo i år (först fick du av grannen, sen snodde du från grannens kompost, nu odlade du alltså själv och misslyckade med odlingen?) och för att inte nämna detta plötsliga oprovocerade utfall mot mig. Dessutom om du vet så mycket hur lyckades du välja en sådan dålig sort? Att du provoceras av att någon har ett bra ordförråd säger väldigt mycket om din primitiva bakgrund och låga intelligenskvot..

Utöver allt detta så visste du inte ens hur du skulle ta dig till för att skörda opium på bästa sätt. Nu är du alltså plötsligt expert på området..

Ehh källa på det? Vad jag har sett så innehåller rötterna i stort sett inget morfin alls efter att växten har blommat färdigt:

Från "Alkaloid profile in relation to different developmental stages of Papaver somniferum L. "
https://www.researchgate.net/publication/288163642_Alkaloid_profile_in_relation_to_differen t_developmental_stages_of_Papaver_somniferum_L

(Full PDF finns gratis på google)

Ursäkta men fick du ingen uppmärksamhet som liten du, som måste sitta och bråka i en tråd om odling, jag har inte snott nåt från GRANNENS KOMPOST, jag fick frökapslar av min granne, ja. Inte snott som du påstår flera ggr. eller förstört nåt i nåns trädgård!

Jag har odlat i flera år men jag är ingen expert!
Jag håller på för att jag en dag vill lyckas med detta , att få fram så bra potens som möjligt!
Dålig sort, ja, men jag har ju inte testat den innan så hur ska man då veta!

Du är garanterat en sån som inte kunnat säga nåt i hela ditt liv och nu finner nöje i att vara kaxig på nätet! Skulle vara kul att se ett kort på hur du ser ut, jag kan bara gissa hur dumful du ser ut din fåne!

Jag läste det nånstans och har själv kokat rötter! kan leta på källan sen och lägga in i tråden!

Kan du hålla dej till ämnet sen din mupp... vore tacksamt!

MVH M80
Citera
2019-08-27, 11:21
Medlem
Motorola80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Fick tips om att Sissinghurst White som impecta nu har i lager för 12kr är en grymt bra och fin vallmo! Minst lika bra som den äldre hen & chicks tydligen, förmodligen bättre

Om man har gröna fingrar så ska de tydligen kunna bli väldigt bra tryck i den sorten!

Denna såg intressant ut! Tack så mycket för tipset!

Köpte på mej den nästa år så nån rapport lär dröja.

Priset var helt ok!

MVH M80
Citera
2019-08-28, 13:54
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursäkta men fick du ingen uppmärksamhet som liten du, som måste sitta och bråka i en tråd om odling, jag har inte snott nåt från GRANNENS KOMPOST, jag fick frökapslar av min granne, ja. Inte snott som du påstår flera ggr. eller förstört nåt i nåns trädgård!

Jag har odlat i flera år men jag är ingen expert!
Jag håller på för att jag en dag vill lyckas med detta , att få fram så bra potens som möjligt!
Dålig sort, ja, men jag har ju inte testat den innan så hur ska man då veta!

Du är garanterat en sån som inte kunnat säga nåt i hela ditt liv och nu finner nöje i att vara kaxig på nätet! Skulle vara kul att se ett kort på hur du ser ut, jag kan bara gissa hur dumful du ser ut din fåne!

Jag läste det nånstans och har själv kokat rötter! kan leta på källan sen och lägga in i tråden!

Kan du hålla dej till ämnet sen din mupp... vore tacksamt!

MVH M80
Jag håller mig till ämnet, det var bland annat tack vare mina råd som jag fick dig att inte slösa bort en massa vallmo genom att hålla på och snitta vallmo som du redan hade plockat och låtit börja torka. Vilken tacksamhet!

Jag sa att jag visst hade missförstått dig först och bad sedan om ursäkt, sen ska du hålla på och flippa ur på mig långt senare och även hålla på och ta åt dig när jag gör frörekommendationer och för att jag har ett bra ordförråd.

Att du har hållt på i flera år och i år misslyckades totalt i år pga val av sort säger ju väldigt mycket om din låga intelligenskvot, lär dig att visa lite mer ödmjukhet istället när någon ger råd istället för att ta åt dig det personligen. Lär dig att acceptera att du är en idiot som behöver hjälp och råd från andra!

Eftersom du uppenbarligen förmodligen lider av psykosproblematik(och därav kan hallucinera om potensen) och lågt IQ så kan inte folk ta dina påståenden om att vallmorötter innehåller mycket opium på allvar utan källa. Vad jag har sett och mina källor som jag har länkat till i tråden visar är att rötterna inte innehåller något av värde.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen i tråden: Billigaste och mest potenta vallmo får man från vanliga frön avsedda för livsmedelskonsumtion i butiken, då dessa sorter är framtagna för att vara större(med högre morfinkoncentration) och ge både mer morfin och frön än vanliga trädgårdssorter.

Det finns alltså INGEN anledning till att inte köra på med vanliga vallmofrön från butiken om det är opium och morfinhalten/potensen man bryr sig om. Att odla trädgårdssorter är i så fall mer för variation och/eller att man tycker det är fint. Men det finns även en hel del fina brödsorter(morfinsorter) som används utomlands som man kan variera med om man kan få tag på fröna.

Det tar mig emot att hjälpa otacksamma idioter som Motorola80 men det finns ju såklart andra människor som läser här som kan ta sig till dessa råden.
Citera
2019-08-30, 12:17
Medlem
Motorola80s avatar
Citat:
Jag håller mig till ämnet, det var bland annat tack vare mina råd som jag fick dig att inte slösa bort en massa vallmo genom att hålla på och snitta vallmo som du redan hade plockat och låtit börja torka. Vilken tacksamhet!

Jag sa att jag visst hade missförstått dig först och bad sedan om ursäkt, sen ska du hålla på och flippa ur på mig långt senare och även hålla på och ta åt dig när jag gör frörekommendationer och för att jag har ett bra ordförråd.

Att du har hållt på i flera år och i år misslyckades totalt i år pga val av sort säger ju väldigt mycket om din låga intelligenskvot, lär dig att visa lite mer ödmjukhet istället när någon ger råd istället för att ta åt dig det personligen. Lär dig att acceptera att du är en idiot som behöver hjälp och råd från andra!

Eftersom du uppenbarligen förmodligen lider av psykosproblematik(och därav kan hallucinera om potensen) och lågt IQ så kan inte folk ta dina påståenden om att vallmorötter innehåller mycket opium på allvar utan källa. Vad jag har sett och mina källor som jag har länkat till i tråden visar är att rötterna inte innehåller något av värde.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen i tråden: Billigaste och mest potenta vallmo får man från vanliga frön avsedda för livsmedelskonsumtion i butiken, då dessa sorter är framtagna för att vara större(med högre morfinkoncentration) och ge både mer morfin och frön än vanliga trädgårdssorter.

Det finns alltså INGEN anledning till att inte köra på med vanliga vallmofrön från butiken om det är opium och morfinhalten/potensen man bryr sig om. Att odla trädgårdssorter är i så fall mer för variation och/eller att man tycker det är fint. Men det finns även en hel del fina brödsorter(morfinsorter) som används utomlands som man kan variera med om man kan få tag på fröna.

Det tar mig emot att hjälpa otacksamma idioter som Motorola80 men det finns ju såklart andra människor som läser här som kan ta sig till dessa råden.

Jo, det är lätt att sitta bakom en skärm och kalla mej att jag har hallisar, lågt IQ mm mm, det får mej att vara 100% säker på att du är veta bäst nörd som gick med böjd nacke i skolan och sen försöker spela allan ballan på nätet!

Du vet ingenting om mej, jag odlar för jag tycker det är en hobby, om jag vill testa mej fram på mitt sätt så gör jag det och det har definitivt inget med IQ att göra! Vet du ens hur ett IQtest fungerar utan att googla på det!

Gamla mobboffer och misslyckade nördar som dej kan ju faktist vara duktiga på sina områden, du har gett mej råd absolut. Men det du inte förstår är att jag har detta som en liten rolig sak, jag har barn att sköta, bil, en schäfer. , ett jobb! Så jag är med i tråden pga att kolla hur andra gör för det har vart för lite av den saken.

Aja, det finns alltid såna som du, måste ut och hävda sej och hittar sitt lilla privatområde där du får vara kung för en stund!

Ska vi hålla oss till ämnet eller ska du ha lite mer uppmärksamhet?

En fråga har jag faktist!

Ge mej ett råd om absolut bästa papaver somniferum frön jag kan köpa till nästa års vallmo?
Citera
2019-09-01, 10:09
Medlem
KringExs avatar
Går det att odla Opiumvallmo hemma? Om man ställer ett par krukor vid fönstret? Har söderläge så har sol hela dagen?
Citera
2019-09-21, 16:32
Medlem
Har själv testat koka te på kapslar nu. Vet ej vad för sort men är odlat för att bli mysig. Kokat säkert 2 liter på 6 kapslar och dricker kanske en dl. Kokade upp vatten på 4an, kasta ner mitt kross och stänger av plattan. Sedan lät jag det stå i kastrull och dra till sig innan det åkte i franskpressen för att enkelt separera vätskan från växtmaterialet. Fryst ner en hel del te samt sumpet. Svårt att dosera vettigt utan att slockna. Fungerar utmärkt till att slockna efter tjack eller att slockna ifrån förmiddagen. Dricker en helv normalstor mugg. Kliar och värmer otroligt bra.
Citera
2019-09-24, 10:46
Medlem
Upptäckte också några blommor som blev storväxta, grova, höga, rosa/vita blommor har jag för mig, med de små tunna stråna (3mm långa) med 1-2cm mellan rum på stjälken. Är inte helt säker men tror de var frön från kockens vita eller santas vita frön i år.

När är höstodling aktuellt?
Citera
2019-10-08, 18:30
Medlem
FelGuds avatar
Har fått tag på stora mängder otvättade frön!

Är det någon som har bra tips på hur man kan extrahera och framställa rökbart opium från frön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in