Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
I det fallet jag nämner där jag inte tänker gå in mellan två långsamma fordon och tvingas bromsa går det oftast inte att köra om nej. Men ibland finns det små marginaler att göra vansinnesomkörningar på insidan i sådant fall, med extremt liten marginal till framförvarande fordon. Poängen är att man inte kan förvänta sig att ett fordon ska kasta sig in i högerfil så fort man kommer i sin olagliga fart. Denna person har rätt att köra om fler fordon och gå in i högerfil när det är möjligt att hålla laglig hastighet eller något över utan att direkt behöva bromsa. Kommer flera bilar och ska köra om är det inte alltid möjligt att bara ”studsa” till högerfältet och tillbaka.
Nej, det är klart. Jag förespråkar ej vansinneskörningar. Så länge man kör om någon så är det ok att vistas i vänstra.
Problemet är de som av bekvämlighet stannar i vänster trots det finns plats i höger. Dessa personer ska inte heller gnälla om någon kör om på höger eller blinkar med helljus.
Jag tänker inte tvinga någon att köra för fort, men de som kan tänka sig att anpassa sig efter majoriteten i trafiken får inse att en stor del av era medtrafikanter gärna ligger i "skyltat+20 kmh".
Hur vida detta är jättefarligt, olagligt och ajabaja kan diskuteras, men räkna med att det förekommer.
Jag accepterar att folk är som folk är och släpper förbi dessa, om situationen tillåter. Det finns ingen anledning för mig att leka polis/retas/jävlas.