2019-10-07, 13:11
Medlem
Om jag inte minns fel så är regeln att man aldrig får hindra någon att köra om. Dvs kan jag inte köra om lastbilen framför mig utan att någon i vänsterfilen blockeras så får jag antingen göra en hastigetsanpassning så att jag inte är i vägen, (hastighetsgränsen måste alltid hållas!) eller vänta på min tur i högerfilen, detta alltså även om detta innebär att jag måste sänka min hastighet.
Har man väjningsplikt så har man. Prova att åk ut från väjningsplikt så att farbror blå måste sänka sin fart på grund av dig och prata dig ur det om du kan...
Citera
2019-10-07, 13:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Byter du fil för att "hjälpa" någon in på vägen när du ser att någon är på väg att köra om i vänstra filen?

Nej, det gör jag inte. Läs vad jag skriver igen, och den här gången utan att hitta på dina egna halmgubbar. Om en bil till höger accelererar upp jämsides så kan jag inte köra om, och jag kan inte heller bromsa eftersom idioten bakom ligger och pumpar.

Citat:
Du gör lite för mycket fel i trafiken för att du ska vara berättigad att kalla någon annan idiot.

Uppenbart är din läsförståelse i nivå med din körning

Det finns förövrigt andra spännande ställen i Stockholm där man kommer in på E4an i vänsterfilen trots att det är fyrfiligt, tex när du kör söderut från Årsta vid Årstaberg, och samma skit gäller där. Stundtals omöjligt att byta till höger, men ändå kommer folk upp i röven på en i tron om att det hjälper dom komma fram snabbare.
Citera
2019-10-07, 13:39
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Anledningen till beteendet beror på att folk framför inte flyttar sig när man kommer bakom, folk i Sthlmstrafiken är allmänt fittor på att köra bil

Men det finns ingen anledning att ligga två meter bakom, även om det ligger en praktidiot framför. Det hjälper ju inte ett skit att ligga och pressa och när det väl smäller (för det smäller ju typ varje dag längs någon av huvudlederna, med massa köer som resultat) så riskerar man dessutom andra personers liv.

Grundproblemet ligger ju i att Audi-förarna inte förstår riskerna med att inte hålla avstånd kombinerat med en oförståelse av samma personer för hur lite tid man faktiskt tjänar på att köra fort. Inte i att någon eventuellt ligger och fis-kör som en sopa i vänsterfilen.
Citera
2019-10-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nej, det gör jag inte. Läs vad jag skriver igen, och den här gången utan att hitta på dina egna halmgubbar. Om en bil till höger accelererar upp jämsides så kan jag inte köra om, och jag kan inte heller bromsa eftersom idioten bakom ligger och pumpar.

Det finns förövrigt andra spännande ställen i Stockholm där man kommer in på E4an i vänsterfilen trots att det är fyrfiligt, tex när du kör söderut från Årsta vid Årstaberg, och samma skit gäller där. Stundtals omöjligt att byta till höger, men ändå kommer folk upp i röven på en i tron om att det hjälper dom komma fram snabbare.

Haha, läs själv din text igen, den är full av motsägelser.

Bilen till höger är den som ska hitta en lucka. Du ska inte göra någonting.

Om du nu får för dig att du ska göra något så släpp lite på gasen alternativt gasa förbi. Ej att rekommendera då nissen som ska in då måste hålla koll på dina ageranden då han ska tima sin lucka.

Du som själv erkänner att du gör saker för att jävlas i trafiken, ska du då bli upprörd då någon annan jävlas tillbaka med dig?

Tråden visar på faktumet att det är folk med uppblåsta egon som håller till i vänstra filen utan att köra om.
Citera
2019-10-07, 14:33
Medlem
Citat:

Just den vägsträckan är ju begränsad till 70km/h och då får du ligga kvar till vänster om det är lämpligt. T.ex. om du finner det bättre att göra ett filbyte längre fram. Man får även köra om på höger sida när hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre.

Citat:
Haha, läs själv din text igen, den är full av motsägelser.

Läs gärna en gång till innan du kommer med massa konstiga påståenden.
Citera
2019-10-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chabacano

Läs gärna en gång till innan du kommer med massa konstiga påståenden.

Menar du på riktigt att bilar på motorväg/trafikled ska väja för de som kommer in från en påfart?
Citera
2019-10-07, 14:52
Medlem
Citat:
Menar du på riktigt att bilar på motorväg/trafikled ska väja för de som kommer in från en påfart?

Nej.
Citera
2019-10-07, 15:02
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Är det tomt bakom och man ligger precis på hastighetsgränsen så släpper man självklart ut den som är på väg in på vägen. Problemet uppstår inte om folk håller hastighetsgränserna, så enkelt är det.

Citat:
Du som själv erkänner att du gör saker för att jävlas i trafiken, ska du då bli upprörd då någon annan jävlas tillbaka med dig?

Än en gång så hittar du på grejer. Jag släpper in en bil som kommer från höger när det är tomt så långt bak jag kan se, sen blir vi ikappkörda av en bil som kör alldeles för fort. Jag njuter då av att se personen som kör åt helvete för fort bakom, och ligger alldeles för nära och riskerar båda våras liv samtidigt som han stänger in mig och inte ger mig möjligheten att sakta in, lida men jag flyttar nig så fort det bara är möjligt ändå.

Citat:
Tråden visar på faktumet att det är folk med uppblåsta egon som håller till i vänstra filen utan att köra om.

jag hjälper en bil in på vägen när ingen bil bakom är inom synhåll, jag håller hastigheten varken över eller under, jag kör fullt lagligt och flyttar mig så fort jag kan. Bilen som kommer upp bakom kör för fort, håller inte avstånd och bryter alltså mot minst två olika lagar. Ändå tycker du att bilen bakom är en bra förare samtidigt som jag är orsaken till problemet. Heja

Citat:
Ursprungligen postat av Chabacano
Just den vägsträckan är ju begränsad till 70km/h och då får du ligga kvar till vänster om det är lämpligt. T.ex. om du finner det bättre att göra ett filbyte längre fram. Man får även köra om på höger sida när hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre.

Absolut, men det hindrar ju inte folk från att ligga tre meter bakom och pressa/boxa in en för det.
Senast redigerad av Kausti 2019-10-07 kl. 15:06.
Citera
2019-10-07, 15:14
Medlem
Citat:
Är det tomt bakom och man ligger precis på hastighetsgränsen så släpper man självklart ut den som är på väg in på vägen. Problemet uppstår inte om folk håller hastighetsgränserna, så enkelt är det.

Än en gång så hittar du på grejer. Jag släpper in en bil som kommer från höger när det är tomt så långt bak jag kan se, sen blir vi ikappkörda av en bil som kör alldeles för fort. Jag njuter då av att se personen som kör åt helvete för fort bakom, och ligger alldeles för nära och riskerar båda våras liv samtidigt som han stänger in mig och inte ger mig möjligheten att sakta in, lida men jag flyttar nig så fort det bara är möjligt ändå.

jag hjälper en bil in på vägen när ingen bil bakom är inom synhåll, jag håller hastigheten varken över eller under, jag kör fullt lagligt och flyttar mig så fort jag kan. Bilen som kommer upp bakom kör för fort, håller inte avstånd och bryter alltså mot minst två olika lagar. Ändå tycker du att bilen bakom är en bra förare samtidigt som jag är orsaken till problemet. Heja

Var det inte du som skrev "Då kan jag känna lite glädje av att ligga kvar där och se er slita ert hår"?

Det var du som gick in och försvarade fitt-mupp beteendet, eller "Idioterna som kör sakta i vänster fil!" om du så vill.

Du har inget att göra i vänstra filen om du inte tänkt köra om någon. Allt annat är fel.

Det är inte ett dugg svårt att följa, för majoriteten fixar det. Kanske till och med du, ditt svullna ego till trots...

Hejja dig!
Citera
2019-10-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det beror på att massor med dumsvennar ska visa sin jantesida mot alla och ska fostra alla andra i trafiken, samma människor i bostadsområdet som hela tiden bevakar alla som kör att dom verkligen håller 30km/h och står och glor.

Hade en jävla gubbe med sin hund där jag bor som stod och glodde när jag kom så jag stannade och frågade vad han glor på, hans svar att jag inte höll hastigheten, vanligt folk ska ge fan leka polis, verkar svenskt hålla på så där.
Verkligen inte, prova att ta med ert trafikfarliga beteende till Norge eller USA och återkom sedan med hur bra det gick.
Citera
2019-10-07, 15:24
Medlem
Citat:
Var det inte du som skrev "Då kan jag känna lite glädje av att ligga kvar där och se er slita ert hår"?

Det var du som gick in och försvarade fitt-mupp beteendet, eller "Idioterna som kör sakta i vänster fil!" om du så vill.

Du har inget att göra i vänstra filen om du inte tänkt köra om någon. Allt annat är fel.

Det är inte ett dugg svårt att följa, för majoriteten fixar det. Kanske till och med du, ditt svullna ego till trots...

Hejja dig!
Så är det och det är nog knappast många som tycker något annat. Problemet verkar dock vara att somliga tycker att vänsterfilen ska vara reserverad för fortkörare och att det är helt i sin ordning att skapa trafikfarliga situationer genom att hetsa i röven på fordonet framför
Citera
2019-10-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Så är det och det är nog knappast många som tycker något annat. Problemet verkar dock vara att somliga tycker att vänsterfilen ska vara reserverad för fortkörare och att det är helt i sin ordning att skapa trafikfarliga situationer genom att hetsa i röven på fordonet framför

Ja. Men tråden handlar om de som tror att vänstra filen tillhör dem och att detta är ok så länge man inte kör för fort. Vilket är helt fel och ger böter om man stöter på en polis som har koll på reglerna.

Att folk tar upp Audiägare som ligger och trycker i röven är bara för att de känner sig träffade av TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in