2024-04-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Kör du omkörningsfil fram till kassan på Ica också, och flätar in din kundvagn längst fram i kön? Alla sura som står i den vanliga kön verkar ju inte förstå att kön blir dubbelt så lång om inte den smartare hälften föredömligt tränger sig förbi. För det är ju längden på kön som är flaskhalsen, inte att alla ska genom kassan.

Vi andra inser att trafiken flyter bättre om kön ordnas upp i god tid innan själva hindret. Annars blir alla sena filbytare ytterligare ett hinder som förstör trafikrytmen.
Ica-analogin är felaktig och tyskarna gör som jag, de kan bilkörning, inte ni får i kön
Citera
2024-04-03, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ica-analogin är felaktig och tyskarna gör som jag, de kan bilkörning, inte ni får i kön
snarare du som ägnar dig åt feltänk. I sverige gäller svensk lag och det är helt oväsentlig hur vissa kör i tyskland.
Citera
2024-04-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
snarare du som ägnar dig åt feltänk. I sverige gäller svensk lag och det är helt oväsentlig hur vissa kör i tyskland.

haha du tror lagen säger att man inte får använda de körfält som är lediga eller? hur långt ifrån verkligheten kan man leva?
Citera
2024-04-03, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
haha du tror lagen säger att man inte får använda de körfält som är lediga eller? hur långt ifrån verkligheten kan man leva?
Vad har det med tyskar att göra som var ditt argument?
Citera
2024-04-03, 14:08
Medlem
Ja vissa leker med det tror jag.
När dom kör om en lastbil så börjar dom sakta ner till 105 km/t på 110 väg, så ligger man bakom, sen när dom svänger tillbaka så kan man knappt komma om dom och måste upp i 120 helt plötsligt .
Ja vet inte kan ju vara rädda åxå när dom kör om så stora fordon
Citera
2024-04-03, 16:17
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men vanligen inte. Om man ligger i vänsterfilen på motorvägen eller motortrafikleden så är den aldrig till för att svänga vänster.

Ehh jo det är väldigt vanligt med avtagsväg i vänsterfilen. Det är urkorkat att bygga så men du kan inte ha mycket erfarenhet av svenska vägar om du inte vet att även vänsterfilen både har av- och påfarter.
Citera
2024-04-04, 01:50
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag minns när jag som 19-åring körde på autobahn med mina föräldrar. Jag låg i 190 och mamma tyckte att det var obehagligt fort. Det var flera filer, men jag körde om en bil som gick lite "långsamt". Bara något ögonblick efter blev jag upphunnen av en tysk bil som gjorde minst 250. Tysken blinkade med helljusen och hängde sig på tutan, så att jag så fort jag kunde la mig i ytterfilen igen. Det är löjligt att höra svenskars prat om våra patetiska hastighetsgränser.

Med tanke på hur du specificerar 19 år (dvs inte ~20) och med tanke på historiens innehåll förmodar jag att du inte kan vara mer än 21-23 år. Det finns en anledning till varför din försäkring kostar som den gör.
Citera
2024-04-04, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja vissa leker med det tror jag.
När dom kör om en lastbil så börjar dom sakta ner till 105 km/t på 110 väg, så ligger man bakom, sen när dom svänger tillbaka så kan man knappt komma om dom och måste upp i 120 helt plötsligt .
Ja vet inte kan ju vara rädda åxå när dom kör om så stora fordon
Och det beror enbart på dig själv förstår du väl? Hade du inte nosat de i röven och triggat igång det, så hade du kommit förbi fortare. Håll 3 sek bakom så får du respekt tillbaka - det är du som vill ha nåt av honom, och inte tvärtom. Tänk lite och var lite förutseende.
Senast redigerad av qaaq 2024-04-04 kl. 23:15.
Citera
2024-04-05, 08:24
Medlem
Citat:
Varför förutsätter du att man i vänstern ligger där för att jävlas med dig? De flesta ligger där för att de kör om andra. Farten oväsentlig om den inte är olagligt hög.

Jag förutsätter inget, menar inget, utöver det jag skriver...
Men en del tycks somna i vänsterfilen och om du är en av dem- vakna!
Citera
2024-04-05, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JungmanJanson
Jag förutsätter inget, menar inget, utöver det jag skriver...
Men en del tycks somna i vänsterfilen och om du är en av dem- vakna!
rannsaka dig själv istället. du är inte centrum av planeten och borde se helheten istället för bara vad du själv vill.

De framför kan lika gärna använda samma argument som du "en del tycks somna med foten på gaspedalen -om du är en av dem - vakna!"
Bakomvarande ligger trots alla längre bak i kön och får vänta på sin tur som alla andra. OCh hetsar du så är risken större att det tar längre tid eftersom du triggar igång irritation, och många jävlas tillbaka genom att ex låta omkörningen ta längre tid.

Chilla
Citera
2024-04-05, 10:01
Medlem
Citat:
Och det beror enbart på dig själv förstår du väl? Hade du inte nosat de i röven och triggat igång det, så hade du kommit förbi fortare. Håll 3 sek bakom så får du respekt tillbaka - det är du som vill ha nåt av honom, och inte tvärtom. Tänk lite och var lite förutseende.
Nä jag ligger inte tätt bakom faktiskt.
Men i dom fallen kan det vara rätt.
Ockej jag har rätt liten bil kan vara lite pinsamt när jag kör om
Senast redigerad av troligengud 2024-04-05 kl. 10:04.
Citera
2024-04-07, 07:22
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
rannsaka dig själv istället. du är inte centrum av planeten och borde se helheten istället för bara vad du själv vill.

De framför kan lika gärna använda samma argument som du "en del tycks somna med foten på gaspedalen -om du är en av dem - vakna!"
Bakomvarande ligger trots alla längre bak i kön och får vänta på sin tur som alla andra. OCh hetsar du så är risken större att det tar längre tid eftersom du triggar igång irritation, och många jävlas tillbaka genom att ex låta omkörningen ta längre tid.

Chilla
Skitsnack! De som kör långsamt i vänster-filen gör fel och ska bli av med körkortet, ha bilen konfiskerad och bli pryglade.
Finns ingen ursäkt alls för att göra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in