2019-10-07, 05:11
Medlem
Praktis verkar ju vara att folk anser att vänsterfil är till för de som kör fortare än hastighetsbegränsningen. Nu är så inte fallet, idioter. Är det 110 så är det 110 även i vänsterfil, så ligg inte och tryck på och stressa andra.
Citera
2019-10-07, 06:09
Medlem
Tror att en del är stöddiga balter. I baltstaterna är vänster körfält användbart medan höger körfält innehåller djupa gropar i asfalten som inte ens på månader fylls igen. För dem är det naturligt att köra i vänster körfält för att "alla gör så". Invandring kostar men folk vill tydligen ha det så.
Citera
2019-10-07, 06:53
Medlem
Stoned-Poltergeists avatar
Många gånger har folk farthållaren inställd och kör om med den på, inget fel i det men är den inställd på 100 km/h vid omkörning av fyra lastbilar samtidigt som man har bilar bakom sig ska man ta sig en funderare!
Citera
2019-10-07, 07:04
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoned-Poltergeist
Många gånger har folk farthållaren inställd och kör om med den på, inget fel i det men är den inställd på 100 km/h vid omkörning av fyra lastbilar samtidigt som man har bilar bakom sig ska man ta sig en funderare!

Det rimliga är givetvis att jag som hamnar bakom i vänsterfilen släpper på gasen, knyter näven i fickan och sedan ökar farten när personen framför svänger tillbaka in i högerfilen efter dessa 4 lastbilar. Det är inte så att min dag är förstörd bara för att resan tog en minut längre än jag hade hoppats. Och SKULLE dagen vara förstörd p.g.a. detta så är det en brist hos mig.

Värre är det med folk som omotiverat ligger kvar i vänsterfil även när högerfil är tom, men att det görs omkörningar i enlighet med hastighetsbegränsningen är inte ett problem. Dampiga hetsförare är ett problem.
Citera
2019-10-07, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Så om inte en snigel hade legat framför. Ja då hade inte han varit i röven på bilen framför.

Hade snigeln inte funnits där så hade han lugnt kunna köra förbi.

Istället så skapas nu en extremt farlig situation pga snigeln.
Inte en chans att man hinner bromsa i tid.
Nej det går ju naturligtvis inte om man ligger fastkletad som en blöt skitkorv i röven på bilen framför. Det finns dock ingenting som tvingar dig att göra det, vilket gör att ansvaret till 100% kommer att vara ditt om en olycka sker om det uppstår en situation där framförvarande är tvungen att bromsa. Man blir ju mörkrädd när man läser alla dina och andras idotiska bortförklaringar här.
Citera
2019-10-07, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Svårt förstå trafikregler? har man svårt köra om en bil på en 110km/h väg och bilen framför kör kanske 105km/h så ska man ha tillräckligt trafikvett att man inte går ut i vänsterfilen om man vet att det kommer ta evigheter köra om den andra i 110km/h, då får man snällt ligga kvar bakom den andra bilen.

Detta var den roligaste hittills.

Vilka trafikregler bryter du mot om du kör om någon i laglig hastighet menar du?
Citera
2019-10-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Så om inte en snigel hade legat framför. Ja då hade inte han varit i röven på bilen framför.

Hade snigeln inte funnits där så hade han lugnt kunna köra förbi.

Istället så skapas nu en extremt farlig situation pga snigeln.
Inte en chans att man hinner bromsa i tid.

Men nej. Situationen är inte pga snigeln. DEN ÄR PGA DEJ.
Snigeln kör förvisso sakta men han är ofarlig. Du däremot som inte håller avstånd och kör för fort är en risk.
Citera
2019-10-07, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Praktis verkar ju vara att folk anser att vänsterfil är till för de som kör fortare än hastighetsbegränsningen. Nu är så inte fallet, idioter. Är det 110 så är det 110 även i vänsterfil, så ligg inte och tryck på och stressa andra.

Håller med. Vänsterfilerna måste ju användas av alla som kör om, oavsett hastighet. De som kör för fort har inte företräde till dessa filer.

Problemet är väl att många ligger kvar i vänsterfilerna och inte håller till höger. Då måste man ibland högeromköra.
Citera
2019-10-07, 08:38
Medlem
Ibland är det en ekonomisk fråga. Säg att man ligger i 120 på 110 väg i vänsterfält. I högerfält är fullt med lastbilar och husvagnar och bilar som drar släp. Visst finns det lite luckor här och där, där man kan hålla 120 - men man måste i så fall hela tiden hoppa mellan filerna.

I det fallet kanske man ligger i vänsterfält och håller på å kör om en truck. Sen är det en liten sträcka innan nästa truck i högerfil. Inte fan kastar man sig in i högerfil mellan truckarna bara för att någon kommer bakifrån i 150 och har sig och blinkar med helljus. Det skulle innebära lägga sig i högerfil och direkt behöva bromsa bort fart för att anpassa till trucken framför = dyr bensin. Då kan snubben bakom gott vänta i stället.

Ni som håller på och blinkar och har er, gör livsfarliga omkörningar i högerfil,lyft blicken lite och se om inte denna situation föreligger mer ofta än ni tror. Vänta litet och ta det lugnt så kan ni nog fortsätta er vansinnesfärd några sekunder senare.
Citera
2019-10-07, 09:01
Medlem
Lidltyrannens avatar
Äntligen en tråd om detta. Har studerat detta länge genom att köra förbi och titta vilken majoriteten av dessa är min slutsats är:
Majoriteten är svenska 40+ män med glasögon som helt enkelt har ett tråkigt liv eller mår dåligt och en av få triggers de har i livet är att visa att de faktiskt får bestämma någonstans i livet och det genom hastighetsbestämmelser i den vänstra filen.
Tror många finns här inne på Flashback. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Lidltyrannen 2019-10-07 kl. 09:02. Anledning: Skrev fel ett ord pga mobil korrigering
Citera
2019-10-07, 09:42
Medlem
Svagbegåvade jante-svenskar som tycker att eftersom jag nu kör i 110 km/h och hastighetsbegränsningen är 110km/h så behöver jag inte flytta på mig.
Körskolornas undervisning brister.

Hade jag haft befogenheter hade jag stoppat dessa och klippt lappen. De är en trafikfara.
I trafikciviliserade länder går man ut i vänsterfilen och där kör om får att sedan så fort det bara går återgå till högerfilen.
Citera
2019-10-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Men nej. Situationen är inte pga snigeln. DEN ÄR PGA DEJ.
Snigeln kör förvisso sakta men han är ofarlig. Du däremot som inte håller avstånd och kör för fort är en risk.

Du får ej ligga i vänstra filen om du inte kör om någon. Detta gäller även 90-vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in