Citat:
Du tror inte jag har gjort det?
Jag kollade hur man har mätt "forcing" i ena länken, och det är ju exakt den problematiken jag har påpekat tidigare:
"Long-wave irradiance is usually measured with pyrgeometers that consist of a flat thermopile"
En "thermopile" på marken kan inte mäta någon inkommande strålning från lägre temperatur. Den mäter enbart utgående strålning när den är riktad uppåt. Det står i manualen.
I fysik kan man inte hitta på att saker finns som inte går att mäta.
Från manualen för Kipp&Zonens pyrgeometer:
Clear sky:
Because of the heat loss in the upward direction, the thermopile hot junctions will cool down and show a relatively large negative net radiation value (from -90 to -130 W/m²)
För molnigt väder anges 0 till -5W/m².
Eftersom "net radiation" är värme, och ingen annan strålning mäts av pyrgeometern, så har man inte mätt upp någon "forcing". Pyrgrometern kan inte mäta forcing.
Jag kollade hur man har mätt "forcing" i ena länken, och det är ju exakt den problematiken jag har påpekat tidigare:
"Long-wave irradiance is usually measured with pyrgeometers that consist of a flat thermopile"
En "thermopile" på marken kan inte mäta någon inkommande strålning från lägre temperatur. Den mäter enbart utgående strålning när den är riktad uppåt. Det står i manualen.
I fysik kan man inte hitta på att saker finns som inte går att mäta.
Från manualen för Kipp&Zonens pyrgeometer:
Clear sky:
Because of the heat loss in the upward direction, the thermopile hot junctions will cool down and show a relatively large negative net radiation value (from -90 to -130 W/m²)
För molnigt väder anges 0 till -5W/m².
Eftersom "net radiation" är värme, och ingen annan strålning mäts av pyrgeometern, så har man inte mätt upp någon "forcing". Pyrgrometern kan inte mäta forcing.
Citat:
Som jag sade det finns inget du accepterar. Inte ens manualen du själv hänvisar till. Så, nu har jag kollat nature-artikeln också. Båda är artiklar jag kollat innan. I nature-artikeln utgår man från mätningar med AERI, och om dem står det så här:
"Two detectors are used, an HgCdTe and an InSb, cooled to cryogenic temperatures"
Det här är faktiskt bevis för att det inte finns någon DLR/forcing som påverkar ytans temperatur. Det står ju att de kyler detektorerna till väldigt låga temperaturer. Detta betyder att man inte kan mäta strålningen utan att detektorn har lägre temperatur än atmosfären. Vilket i praktiken betyder att den strålningen inte överförs till den varmare ytan, bara till en nedkyld detektor. Det är exakt vad jag har påpekat hela tiden, ingen energi överförs från låg till hög temperatur om det inte görs som arbete.
"Two detectors are used, an HgCdTe and an InSb, cooled to cryogenic temperatures"
Det här är faktiskt bevis för att det inte finns någon DLR/forcing som påverkar ytans temperatur. Det står ju att de kyler detektorerna till väldigt låga temperaturer. Detta betyder att man inte kan mäta strålningen utan att detektorn har lägre temperatur än atmosfären. Vilket i praktiken betyder att den strålningen inte överförs till den varmare ytan, bara till en nedkyld detektor. Det är exakt vad jag har påpekat hela tiden, ingen energi överförs från låg till hög temperatur om det inte görs som arbete.
Citat:
Downward long-wave radiation is a result of atmospheric re-emission. Re-emission is the reversible effect of absorption of long-wave radiation emitted by the Earth and by chemical elements such as water (H₂O), Oxygen (O₂), Ozone (O₃), Carbon dioxide (CO₂), etc. These elements are the main emitters of long-wave radiation in the atmosphere. The remaining unabsorbed portion of the Earth’s radiation escapes into outer space.
Sedan är det klart att det går att få ut effekten även under "clear skies". För att se hur det går till är det bara att läsa manualen. Downward long-wave radiation is a result of atmospheric re-emission. Re-emission is the reversible effect of absorption of long-wave radiation emitted by the Earth and by chemical elements such as water (H₂O), Oxygen (O₂), Ozone (O₃), Carbon dioxide (CO₂), etc. These elements are the main emitters of long-wave radiation in the atmosphere. The remaining unabsorbed portion of the Earth’s radiation escapes into outer space.
Det är klart att forskare bakom publicerade artiklar inte kan tänkas förstå utrustningen de använder (det är inte heller den du hänvisar till)(ironi) . Vi ska istället lyssna på lifeiselectrics storhetsvansinne på Flashback. Not. Jäklar vad du underskattar alla förutom dig själv.
Manualen: https://www.kippzonen.com/Download/38/Manual-CGR4-Pyrgeometer, som du inte heller ville länka till av förståeliga skäl.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-07 kl. 19:33.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-07 kl. 19:33.