2019-10-06, 09:43
Medlem
humanlifes avatar
Allt fler inser att klimatförändringarna kan slå hårt mot ekonomin.

Ny rapport: Ta med klimatkrisen i beräkningarna – eller betala priset

En ny rapport från Citibank pekar mot att klimatkrisen kan leda till en serie ekonomiska chocker – något världens centralbanker och privata investerare måste ta på allvar.

Stora belopp står på spel för företagen, skriver bland annat tunga ekonomen Willem Buiter.
”Agera nu eller betala priset senare”, så avslutar Citigroups tunga ekonomiska rådgivare Willem Buiter och chefen för bankens makroavdelning Benjamin Nabarro sin rapport om behoven av att agera mot, och anpassa sig för, klimatförändringarna.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/storbanken-ta-klimatkrisen-i-berakning-eller-betala-priset/
Citera
2019-10-06, 09:57
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Bra info och ett tydligt diagram på den sidan. Så här skriver de:

No. The Sun can influence the Earth’s climate, but it isn’t responsible for the warming trend we’ve seen over the past few decades. The Sun is a giver of life; it helps keep the planet warm enough for us to survive. We know subtle changes in the Earth’s orbit around the Sun are responsible for the comings and goings of the ice ages. But the warming we’ve seen over the last few decades is too rapid to be linked to changes in Earth’s orbit, and too large to be caused by solar activity.

One of the “smoking guns” that tells us the Sun is not causing global warming comes from looking at the amount of the Sun’s energy that hits the top of the atmosphere. Since 1978, scientists have been tracking this using sensors on satellites and what they tell us is that there has been no upward trend in the amount of the Sun’s energy reaching Earth.

A second smoking gun is that if the Sun were responsible for global warming, we would expect to see warming throughout all layers of the atmosphere, from the surface all the way up to the upper atmosphere (stratosphere). But what we actually see is warming at the surface and cooling in the stratosphere. This is consistent with the warming being caused by a build-up of heat-trapping gases near the surface of the Earth, and not by the Sun getting “hotter.”

Ja just observationer genom satellitmätningar som visar på en avkylning av stratosfären samtidigt som troposfären värmts upp måste väl vara ett ypperligt bevis på den allt mer förstärkta växthuseffekten?
Dock finns väl vissa teorier att den sjunkande halten ozon i stratosfären kan orsaka en del av temperatursänkningen där pga minskad absorbering av inkommande solstrålning.
Citera
2019-10-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Men en återkoppling och inte en driver:
Från din länk:

the effects of the initial radiative forcing from CO2*alone.

Tråkigt för dig att "radiative forcing" är en helt påhittad term som inte existerar i fysik och aldrig har bevisats eller uppmätts i något experiment någonsin.
Citera
2019-10-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Ja just observationer genom satellitmätningar som visar på en avkylning av stratosfären samtidigt som troposfären värmts upp måste väl vara ett ypperligt bevis på den allt mer förstärkta växthuseffekten?
Dock finns väl vissa teorier att den sjunkande halten ozon i stratosfären kan orsaka en del av temperatursänkningen där pga minskad absorbering av inkommande solstrålning.

Så, nedkylning orsakar uppvärmning, eller uppvärmning orsakar nedkylning?

Det är uppenbart att det där är en felaktig analys av tropo/strato.
Citera
2019-10-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Medeleffekt är antalet kWh per år dividerat med 8760. För ett vanligt villatak blir det drygt 1 kW. Varför är det intressant?

För att du har ett behov av en viss effekt för att driva ett hushåll utan problem.

Garanterat så kommer de flesta anläggningar producera mindre. Ett par molniga år så sitter vi i skiten.
Citera
2019-10-06, 23:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Medeleffekt är antalet kWh per år dividerat med 8760. För ett vanligt villatak blir det drygt 1 kW. Varför är det intressant?
Det är inte särskilt intressant så länge man inte är off gridd.
Citera
2019-10-06, 23:20
Medlem
Surtrutens avatar
Radiativ forcing förklaras, http://news.mit.edu/2010/explained-radforce-0309
Citera
2019-10-07, 07:15
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
För att du har ett behov av en viss effekt för att driva ett hushåll utan problem.

Garanterat så kommer de flesta anläggningar producera mindre. Ett par molniga år så sitter vi i skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är inte särskilt intressant så länge man inte är off gridd.

Jag tar som sagt min effekt från mitt energilager. Jag har inte haft några problem med att få tillräcklig effekt från mina batterier. Men jag måste naturligtvis få in den energi jag tar ut och mitt energilager måste vara tillräckligt för att utjämna svängningar i tillförseln.

Vårt elnät är ett toppeffektnät. När vi nu får tillgång till stora batterier skulle vi kunna använda ett medeleffektnät. Det här är en stor fråga men den hör nog inte hemma i den här tråden.
Citera
2019-10-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Radiativ forcing förklaras, http://news.mit.edu/2010/explained-radforce-0309

Och nu kan du försöka leta fram en fysikbok om värme som beskriver den, samt mätningar i kontrollerad miljö som bekräftar "forcing".

Du verkar inte fatta? "Forcing" existerar inte utanför växthushypotesen. Du kan inte bekräfta "forcing" med länkar till växthushypotesen.

"In short, radiative forcing is a direct measure of the amount that the Earth’s energy budget is out of balance."

Ge en länk till en energibudget i fysiklitteraturen, utanför växthusteorin, som involverar "forcing".
Citera
2019-10-07, 16:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Och nu kan du försöka leta fram en fysikbok om värme som beskriver den, samt mätningar i kontrollerad miljö som bekräftar "forcing".

Du verkar inte fatta? "Forcing" existerar inte utanför växthushypotesen. Du kan inte bekräfta "forcing" med länkar till växthushypotesen.

"In short, radiative forcing is a direct measure of the amount that the Earth’s energy budget is out of balance."

Ge en länk till en energibudget i fysiklitteraturen, utanför växthusteorin, som involverar "forcing".
Som jag har sagt tidigare finns ingen evidens som du skulle acceptera. Folk har försökt förklara för dig sedan du dök upp, förgäves. Du är helt meningslös att diskutera med. Och som en bonus bemöter du allt med otrevlighet. Men jag gör ett sista försök.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2003GL018765

https://www.nature.com/articles/nature14240

Du kan väl söka själv?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-07 kl. 16:24.
Citera
2019-10-07, 16:46
Medlem
Citat:
Som jag har sagt tidigare finns ingen evidens som du skulle acceptera. Folk har försökt förklara för dig sedan du dök upp, förgäves. Du är helt meningslös att diskutera med. Och som en bonus bemöter du allt med otrevlighet. Men jag gör ett sista försök.

Du kan väl söka själv?

Du tror inte jag har gjort det?

Jag kollade hur man har mätt "forcing" i ena länken, och det är ju exakt den problematiken jag har påpekat tidigare:

"Long-wave irradiance is usually measured with pyrgeometers that consist of a flat thermopile"

En "thermopile" på marken kan inte mäta någon inkommande strålning från lägre temperatur. Den mäter enbart utgående strålning när den är riktad uppåt. Det står i manualen.

I fysik kan man inte hitta på att saker finns som inte går att mäta.

Från manualen för Kipp&Zonens pyrgeometer:

Clear sky:

Because of the heat loss in the upward direction, the thermopile hot junctions will cool down and show a relatively large negative net radiation value (from -90 to -130 W/m²)

För molnigt väder anges 0 till -5W/m².

Eftersom "net radiation" är värme, och ingen annan strålning mäts av pyrgeometern, så har man inte mätt upp någon "forcing". Pyrgrometern kan inte mäta forcing.
Citera
2019-10-07, 17:45
Medlem
Citat:

Du kan väl söka själv?

Så, nu har jag kollat nature-artikeln också. Båda är artiklar jag kollat innan. I nature-artikeln utgår man från mätningar med AERI, och om dem står det så här:

"Two detectors are used, an HgCdTe and an InSb, cooled to cryogenic temperatures"

Det här är faktiskt bevis för att det inte finns någon DLR/forcing som påverkar ytans temperatur. Det står ju att de kyler detektorerna till väldigt låga temperaturer. Detta betyder att man inte kan mäta strålningen utan att detektorn har lägre temperatur än atmosfären. Vilket i praktiken betyder att den strålningen inte överförs till den varmare ytan, bara till en nedkyld detektor. Det är exakt vad jag har påpekat hela tiden, ingen energi överförs från låg till hög temperatur om det inte görs som arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in