Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag förstår precis vad du menar. Det är dock inte Gud. Det är bara ett försök att påstå att alla tror på någon gud och är likställda med vilsna vidskepliga sällar som måste ha en låtsaspappa för att må bra.
Det är dock ingen gud och kommer aldrig vara en gud då en gud har en klar och tydlig definition som inte är detta.
Detta är den bibliska definitionen, och du demonstrerar inte heller att den inte är plausibel i övrigt.
Luther:
"Det är således lätt att förstå vad och hur mycket detta bud kräver. Det kräver människans hela hjärta och all hennes tillförsikt, som ska rikta in sig på Gud och ingen annan. Att ha en Gud - det kan du lära dig av detta - betyder inte att man kan ta i honom med händerna, stoppa honom i en påse eller innesluta honom i en låda. Man når honom bara genom att gripa om honom med sitt hjärta, och hålla fast vid honom. Att hålla fast vid honom i hjärtat betyder inget annat än att sätta hela sin tillit till honom.
Gud vill därför vända oss bort från allt som inte hör samman med honom, och dra oss till sig, eftersom han är det enda, eviga goda. Han vill liksom säga: allt som du förut har sökt hos helgonen eller väntat dig av mammon eller någon annan ska du hoppas få av mig. Du ska tycka att jag är den som vill hjälpa dig och som vill överhopa dig med allt gott."