Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Och jag säger att använder man ordet/namnet Gud för det så missbrukar man ordet.
"Detta måste jag utveckla lite tydligare, så det blir lättare att förstå. Jag ger några enkla exempel på motsatsen till vad jag menar.
Det finns många som menar att de har både Gud och allt de behöver, om de bara har ägodelar och pengar. Många förlitar sig helt på sådant. De bröstar sig stolt och självsäkert över det och frågar inte efter någon eller något annat. Även en sådan person har en Gud, och den guden heter mammon (Matt. 6:24).
Mammon är detsamma som begär efter jordiska ägodelar, gods och pengar. En person som dyrkar mammon fäster hela sitt hjärta vid sådant. Detta är den vanligast avguden på jorden. Den som har dyrbara ägodelar och pengar känner sig säker och är glad och oförskräckt, som om han satt mitt i paradiset.
På motsatt sätt är det med den som ingenting har: han är förtvivlad och modlös, som om han inte visste att det fanns en Gud. Få människor är vid gott mod, sorglösa och fria från klagan när de inte har fått något av mammon. Den inställningen är en ofrånkomlig del av vår natur under hela våra liv." (Luther, Stora katekesen)