2019-10-04, 14:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och jag säger att använder man ordet/namnet Gud för det så missbrukar man ordet.
"Detta måste jag utveckla lite tydligare, så det blir lättare att förstå. Jag ger några enkla exempel på motsatsen till vad jag menar.
Det finns många som menar att de har både Gud och allt de behöver, om de bara har ägodelar och pengar. Många förlitar sig helt på sådant. De bröstar sig stolt och självsäkert över det och frågar inte efter någon eller något annat. Även en sådan person har en Gud, och den guden heter mammon (Matt. 6:24).
Mammon är detsamma som begär efter jordiska ägodelar, gods och pengar. En person som dyrkar mammon fäster hela sitt hjärta vid sådant. Detta är den vanligast avguden på jorden. Den som har dyrbara ägodelar och pengar känner sig säker och är glad och oförskräckt, som om han satt mitt i paradiset.
På motsatt sätt är det med den som ingenting har: han är förtvivlad och modlös, som om han inte visste att det fanns en Gud. Få människor är vid gott mod, sorglösa och fria från klagan när de inte har fått något av mammon. Den inställningen är en ofrånkomlig del av vår natur under hela våra liv." (Luther, Stora katekesen)
Senast redigerad av Calovius 2019-10-04 kl. 14:12.
Citera
2019-10-04, 14:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag skulle säga demonstrera hur du då vet att Gud finns trots att han är osynlig och vad för metod jag kan använda för att avgöra det samma.
Hebr 3:4:
"Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt."
Citera
2019-10-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Detta måste jag utveckla lite tydligare, så det blir lättare att förstå. Jag ger några enkla exempel på motsatsen till vad jag menar.
Det finns många som menar att de har både Gud och allt de behöver, om de bara har ägodelar och pengar. Många förlitar sig helt på sådant. De bröstar sig stolt och självsäkert över det och frågar inte efter någon eller något annat. Även en sådan person har en Gud, och den guden heter mammon (Matt. 6:24).
Mammon är detsamma som begär efter jordiska ägodelar, gods och pengar. En person som dyrkar mammon fäster hela sitt hjärta vid sådant. Detta är den vanligast avguden på jorden. Den som har dyrbara ägodelar och pengar känner sig säker och är glad och oförskräckt, som om han satt mitt i paradiset.
På motsatt sätt är det med den som ingenting har: han är förtvivlad och modlös, som om han inte visste att det fanns en Gud. Få människor är vid gott mod, sorglösa och fria från klagan när de inte har fått något av mammon. Den inställningen är en ofrånkomlig del av vår natur under hela våra liv." (Luther, Stora katekesen)

Du har just beskrivit varför desperata människor under usla förhållanden tenderar att söka sig till religionen.
Citera
2019-10-04, 14:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det kanske inte handlar om just Bibeln, trots din/er arrogans och stolthet.
Det handlar kanske mer om att böcker skrivs demonstrerbart av människor. Vi känner inte till att böcker skrivs av gudar direkt eller indirekt och det återstår att demonstreras.
Det är inte han som enbart ger sig på en bok. Det är du/ni som vill ha dispensation för er bok.
Du kan inte demonstrera att inte onda andar drivit människor att skriva djävulsdyrkande böcker. Varför utesluter du det då - om du gör det?
Citera
2019-10-04, 14:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du har just beskrivit varför desperata människor under usla förhållanden tenderar att söka sig till religionen.
"Usla förhållanden"? Luther fortsätter:
"På samma sätt är det med dem som förlitar sig helt på sin stora skicklighet, klokhet, makt, popularitet, vänskaplighet och ära. Även en sådan person har en Gud, men inte den ende, rätte guden. Det märks av hur uppblåst, självsäker och stolt han är över sina egenskaper, och hur modfälld han blir när han inte längre har dem kvar. Därför säger jag än en gång att den rätta förklaringen av det första budet, ur denna synvinkel, är följande: att ha en Gud betyder att ha något som hjärtat helt förtröstar på."
Senast redigerad av Calovius 2019-10-04 kl. 14:23.
Citera
2019-10-04, 14:18
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
”Kolla här! Det är sant att Xavier har starka paranormala mentala förmågor och är mutanternas ledare: det står så i X-man 27 kapitel 3”
Citera
2019-10-04, 14:20
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
"Usla förhållanden"? Luther fortsätter:
"På samma sätt är det med dem som förlitar sig helt på sin stora skicklighet, klokhet, makt, popularitet, vänskaplighet och ära. Även en sådan person har en Gud, men inte den ende, rätte guden. Det märks av hur uppblåst, självsäker och stolt han är över sina egenskaper, och hur modfälld han blir när han inte längre har dem kvar. Därför säger jag än en gång att den rätta förklaringen av det första budet, ur denna synvinkel, är följande: att han en Gud betyder att ha något som hjärtat helt förtröstar på."
Du citerar ett stycke som handlar om dig själv.

Försök inse att ovan handlar om DIG, och dina geliker.
Citera
2019-10-04, 14:23
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Du kan inte demonstrera att inte onda andar drivit människor att skriva djävulsdyrkande böcker. Varför utesluter du det då - om du gör det?
Nu vänder du på bevisbördan igen..

Du kan inte demonstrera varken att den osynliga rosa enhörningen inte existerar eller att Bibeln är annat än nedrig fantasi.

Jag kan inte utesluta att onda andar skrivit böcker, det är Bibeln ety alldeles för tungt bevis för!
Citera
2019-10-04, 14:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag förstår precis vad du menar. Det är dock inte Gud. Det är bara ett försök att påstå att alla tror på någon gud och är likställda med vilsna vidskepliga sällar som måste ha en låtsaspappa för att må bra.
Det är dock ingen gud och kommer aldrig vara en gud då en gud har en klar och tydlig definition som inte är detta.
Citera
2019-10-04, 14:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Detta demonstrerar ingenting. Det påstår bara.
Citera
2019-10-04, 14:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vi känner inte till det heller. Om någon vill påstå att det finns så får man demonstrera hur man avgör det med.
Citera
2019-10-04, 14:26
Medlem
Citat:
Av praktiska skäl. Att tro på ALLT som inte är motbevisat skulle var väldigt krävande. Troligtvis även omöjligt, och kanske farligt.
Det är t.ex. inte motbevisat att enda sättet att komma till himlen är att mörda 10 personer. Men det vore idiotiskt av mig att tro på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in